The Stig Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 (endret) Hei! Jeg driver for tiden å legger ut en del bilder jeg ikke ønsker at brukere skal få kopiere, men kun se på. Jeg lurte på om det er noen enkel måte å gjøre dette på? Har sånn passelig med grunnleggende kunnskap om php og html. Serveren har støtte for MySQL og PHP om det skulle være relevant. Mvh Stikk Edit: Etter litt kjapp lesing via Google virker det som dette blir en større jobb en jeg trodde, men om noen tror de kan forklare det enkelt lyter jeg gjerne Endret 27. november 2006 av Stikk-kont@kten
Ueland Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Jeg kan med trygghet si at det er 100% komplett umulig, kan brukere se de kan de og ta de
The Stig Skrevet 27. november 2006 Forfatter Skrevet 27. november 2006 Hehe, helt umulig blir det jo aldri - Enn kan jo for eks. ta et skjermbilde (screen shot).. Men forespørselen min gjaldt i hovedsak "Høyreklikk > Kopier bilde".
Joakim Gjerde Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 En mulighet er å legge ut bildene med ekstremt lav dpi. Det vil fortsatt være mulig å kopiere de, men da er de bitte små, men på websiden kan du få de til å være store. Eller så har du jo javascript som blokker dette. Men da kan du bare stille i webbrowseren at du ikke tillater javascript. Da kan man igjen kopiere bildene. Så egentlig er det ingen god løsning på dette.
arthoz Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Eller så har du jo javascript som blokker dette. Men da kan du bare stille i webbrowseren at du ikke tillater javascript. Da kan man igjen kopiere bildene. 7374434[/snapback] Vettuge browsere ignorerer faktisk rightclick-disabling med javascript, mens resten av det fungerer.
ilpostino Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 denne siden gir et psr interesange tips hvordan det kan gjøres.
qualbeen Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 legg på et vannmerke eller lignende på bildet.. javascript til å hindre høyreklikk fungerer ikke i ordentlige nettlesere.. Eventuelt kan du legge inn bildene i css-egenskapen "background" (og dermed må du ha x ulike css-klasser/id'er), men det er ikke noe som hindrer meg i å titte på kildekoden og derme ha sti til bildet. En annen løsning er å vise bildet som flash, men vil ikke anbefale det.
The Stig Skrevet 28. november 2006 Forfatter Skrevet 28. november 2006 Løsningen falt på noe du beskriver, la inn tabeller med bakgrunnsbilde. Fortsatt veldig lett å få tak i bildet, men fjerner ihvertfall muligheten til høyreklikk > Kopier.
Blib Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Flash er den letteste måten, men hindrer fremdeles ikke Print Screen
Thlom Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Tør jeg spørre hvorfor du ikke ønsker at noen skal kunne kopiere bildene du legger ut på Internet? Hvis du ikke vil at noen skal kunne kopiere bildene så er eineste løsninga at du ikke legger dei ut på Internet.
The Stig Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 (endret) Tør jeg spørre hvorfor du ikke ønsker at noen skal kunne kopiere bildene du legger ut på Internet? Hvis du ikke vil at noen skal kunne kopiere bildene så er eineste løsninga at du ikke legger dei ut på Internet. 7381816[/snapback] Mmm, øhm..? Det er vel gjerne noen tusen årsaker til at du ikke vil la brukere kunne kopiere dokumenter osv du legger ut på nett, er vel derfor vi har pdf blant annet. I dette tilfellet er det snakk om logoer vi designer og ikke ønsker at kunden skal kunne kopiere før han har betalt. Mvh Stikk Endret 29. november 2006 av Stikk-kont@kten
ilpostino Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Mmm, øhm..? Det er vel gjerne noen tusen årsaker til at du ikke vil la brukere kunne kopiere dokumenter osv du legger ut på nett, er vel derfor vi har pdf blant annet. I dette tilfellet er det snakk om logoer vi designer og ikke ønsker at kunden skal kunne kopiere før han har betalt. Internett er ikke akkurat grunnen til at pdf ble laget for å si det slik
Thlom Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Tør jeg spørre hvorfor du ikke ønsker at noen skal kunne kopiere bildene du legger ut på Internet? Hvis du ikke vil at noen skal kunne kopiere bildene så er eineste løsninga at du ikke legger dei ut på Internet. 7381816[/snapback] Mmm, øhm..? Det er vel gjerne noen tusen årsaker til at du ikke vil la brukere kunne kopiere dokumenter osv du legger ut på nett, er vel derfor vi har pdf blant annet. I dette tilfellet er det snakk om logoer vi designer og ikke ønsker at kunden skal kunne kopiere før han har betalt. Mvh Stikk 7382289[/snapback] Da er beste løsninga å legge på et vannmerke. For når du legger noe ut på Internet så er det allerede kopiert. Og uansett, om kunden tar for seg logoen og bruker denne uten å betale for den så er dere beskytta av opphavsretten og kan anmelde forholdet til politiet.
Iminzilion Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 hiv på stort vannmerke på bilde. og bruk liten oppløsning på den. akkurat nok til at de kan se hvordan den er. enkelt og greit. bare ikkje ta for lite så de ikkje ser hva logoen er for noe
backup Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Mmm, øhm..? Det er vel gjerne noen tusen årsaker til at du ikke vil la brukere kunne kopiere dokumenter osv du legger ut på nett, er vel derfor vi har pdf blant annet. I dette tilfellet er det snakk om logoer vi designer og ikke ønsker at kunden skal kunne kopiere før han har betalt. ... før han har betalt? Vel, da kan du angripe problemet med steganografi, dvs i logoen rett etter at den er laget, setter du inn kryptert skjult tekst som f.eks. "tilhører kont@kten, fordi kunden ennå ikke har betalt." Når kunden så betaler, tar du vekk den skjulte tekst fra logoen som leveres kunden. Dette fører til at ser du at noen bruker logoen, kan du sjekke mht den skjulte tekst for å se om logoen er betalt etc.
The Stig Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Hmm, ikke dumt det som nevnes her - vannmerker osv Nå skal det sies at det er to hederlige og ærlige firmaer, ei er det snakk om noe store pengesummer involvert. Kunden er en ny oppstartet bedrift, ergo vil han risikere alt han har brukt på tid og ressurser på å svindle til seg en logo for en tusenlapp..
SebRamsland Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 (endret) Tør jeg spørre hvorfor du ikke ønsker at noen skal kunne kopiere bildene du legger ut på Internet? Hvis du ikke vil at noen skal kunne kopiere bildene så er eineste løsninga at du ikke legger dei ut på Internet. 7381816[/snapback] Mmm, øhm..? Det er vel gjerne noen tusen årsaker til at du ikke vil la brukere kunne kopiere dokumenter osv du legger ut på nett, er vel derfor vi har pdf blant annet. I dette tilfellet er det snakk om logoer vi designer og ikke ønsker at kunden skal kunne kopiere før han har betalt. Mvh Stikk 7382289[/snapback] Legg over et vannmerke av deres egen logo oppå produktet, så lar det seg ikke kopiere. ** EDIT: Noen hadde allerede foreslått det ja ** Endret 30. november 2006 av Seb.R
-Teddy- Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Windows Media Player er det jo umulig å printscreene, men man kan ta bilde av WMP med et tredjepartsprogram. Er det mulig å bruke noe av det samme WMP bruker på web da? Blir iallefall umulig å printscreene, og det er ikke alltid at folk gidder å laste ned tredjepartsprogrammer for å få bildet om de ikke allerede har et slikt program.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå