Gå til innhold

Bilder av deres servere


-Shark-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De jeg har i drift er ganske så grønne egentlig.

 

3stk for esxi cluster

2x 6kjerner opteron (38watt)

16gb ram

 

4stk for filservere

zacate e-350

8gb ram

ibm m1015

8x 1,5gb green i hver (raid6)

 

6stk for san til iscsi for esxi boksene

atom d510

4gb ram

2x 750gb (raid0)

 

edit:

De neste serverne klare for testing :D

3stk dl380 g5

quad xeon med 16gig,16gig,12gig ram hver :)

post-175846-0-23144200-1320453884_thumb.jpeg

Endret av cruzader
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg får vel slenge inn et bilde av rackskapet mitt. :)

post-263131-0-94277400-1320493797_thumb.jpg

 

 

  • Helt nederst står det en UPS som sørger for stabil strømtilførsel for hele rackskapet. (2000VA, online UPS som kan holde racket gående i ca. 30 minutter uten strøm)
  • Deretter kommer "Wiggum", som er en FreeBSD Jail- og fil-server.
    • Core i7 930
    • 2x 1.5TB 7200rpm disker i Raid1 for system
    • Stripe(2x(6x 1.5TB 7200rpm disker i RaidZ2)) (12TB effektiv plass) (forenklet: Samme redundans som Raid0(2xRaid6))
    • 12GB RAM

    [*]Så har man "Lou", som er en dev/test Windows Server 2008 R2.

    • Core 2 Duo E7400(2.8GHz)
    • 8GB Ram
    • 60GB SSD

    [*]"Sideshow Bob" kjører Vmware ESXi, med en del VMs for ting som av ulike årsaker ikke kan eller bør kjøres på Wiggum.

    [*]På hyllen helt øverst står det en liten boks som kjører PFSense(router/brannmur), en KVM og en nettverksswitch.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så trekker hele sulamitten ca. 550W, men det er jo greit nok mtp. at det kjører 25+ virtuelle servere. :)

Endret av Savagedlight
  • Liker 5
Lenke til kommentar

hva bruker du 25+ virtuelle servere til?

For å gjøre en lang historie kort, så er det for det meste et par årsaker til at det er så mange:

- Separering av tjenester, slik at hvis f.eks. webserveren blir hacket så påvirker ikke det filserveren eller mailserveren. Videre kjøres det flere webservere i jails, bl.a. for å redusere potensielt skadeomfang dersom en webside blir hacket; Kun websider som kjøres i det ene jailet blir påvirket.

- Kompatibilitet; Det blir enklere å vedlikeholde når man kun trenger å teste 1-3 tjenester ved en oppgradering, istedet for å måtte teste absolutt alt

- Forskjellige typer websider trenger forskjellig optimalisering av webserveren for å yte bra. F.eks. enkelte webløsninger trenger PHP, andre ruby-on-rails, mens atter andre webområder er bare statisk innhold, og bør derfor helst holdes unda "app-serverene".

 

Det aller meste er mitt eget, og resten hoster jeg gratis for andre. Alt på hobbybasis. :)

Endret av Savagedlight
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men han må rydde bak racket - der er det litt rotete. :-P

* hun

 

Og ja, der var det rotete. :p Bildet er litt gammelt da :innocent: men selve racket er nøyaktig likedan nå som da!

 

 

Edit: fjernet nøstede quotes.

 

Har vel ikke bilder av hvordan nettverket ser ut ogsaa da? :)

 

edit: en oppdatering fra nettverket her ogsaa :whistle:

 

Nevermind, som bare noen maaneder siden bare var uker fra ferdigstilling, har endelig faatt utvalgt sine nye komponenter :) En 'p4 gen' AMD 3000+ skalerer heller daarlig over flere AES traader, saa en oppgradering til en quad-core Q6600 og 8GB ram kommer godt med, og ikke minst... trenger 3x PCIe slotter (derav pci gfx) :new_woot:

IMGA0612.jpg

Naar filserverens maskinvare skal oppgraderes er det jo greit a rydde litt ogsaa, derav 4x 2TB Segate 5.9k greens i raid5/6/10 eller kanskje zfs/xfs? oppgraderer ogsaa 4x WD Blacks i VM head-noden (polly) pga. TLER resulterer i at disse diskene er helt elendige naar det kommer til mange-traadet VM tilgang over en felles raid storage-pool :(

Demoter derfor WD Black'ene til JBOD SAN, og erstatter de med 4x 2.5" 500GB Hitachi Travelstar 7.2k disker for raid i VM noden :)

IMGA0614.jpg

Har ogsaa gjort ett aldri saa lite kupp paa en Extreme Networks Alpine 3808, seff med full L3 lisens; 2x 16port gigabit blades, 1x 4 gbic blade, og 1x 24p 10/100 blades installert :)

 

Mvh

[infected]

Endret av [Infected]
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men nå er det ryddigere back racket? :D

Javisst! :innocent: Racket står i en bod faktisk, så helt tomt kan det nok ikke være på hyllene. :)

 

' timestamp='1320555818' post='18544274']

Har vel ikke bilder av hvordan nettverket ser ut ogsaa da? :)

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her? Mener du et nettverkskart eller noe slikt?

 

Du har forøvrig en solid samling harddisker (og servere!); Er det på hobbybasis eller bruker du det i forbindelse med jobb evt. enmannsforetak?

Lenke til kommentar

Men nå er det ryddigere back racket? :D

Javisst! :innocent: Racket står i en bod faktisk, så helt tomt kan det nok ikke være på hyllene. :)

 

' timestamp='1320555818' post='18544274']

Har vel ikke bilder av hvordan nettverket ser ut ogsaa da? :)

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her? Mener du et nettverkskart eller noe slikt?

 

Du har forøvrig en solid samling harddisker (og servere!); Er det på hobbybasis eller bruker du det i forbindelse med jobb evt. enmannsforetak?

 

Akkurat den logiske layout'en av nettverket regner jeg med at er hemmelig, tenkte helst paa at du maa jo han noen relativt greie switcher og routere staaende til aa mate Internett til alle disse BSD VPS'ene og VM'er :)

 

Er nok mest paa hobbybasis selv ogsaa, naar utstyret stod i Australia paa en bedriftslinje kjorte det endel random og assorterte tjenester og services. men naa blir det helst web-hosting samt diverse VPS/VM'er til venner og kjente, noen game-servere etc.

 

Fundamentet er selvfolgelig Slackware, men kjorer endel Dragonfly og FreeBSD paa toppen, men aller helst Slack, Arch, Debian, OpenStack og Rocks, har selv ett lite sortiment med MS 2k3 og 2k8 staaende til mine litt mindre *nix kompetente venner :)

 

Mye av utstyret blir ogsaa brukt til utanning, utvikling og forsknings-sammenheng, skriver bla. en master oppgave om VM baserte clustering og HPC losninger :cool:

 

Mvh

[infected]

Endret av [Infected]
  • Liker 2
Lenke til kommentar
' timestamp='1320602031' post='18546479']

Akkurat den logiske layout'en av nettverket regner jeg med at er hemmelig, tenkte helst paa at du maa jo han noen relativt greie switcher og routere staaende til aa mate Internett til alle disse BSD VPS'ene og VM'er :)

Ah! Skjønner. :)

Vel, det er bare en router her, og det er en pfSense-boks m/ Intel® Atom CPU 330 (1.6GHz, 2core/4thread), ssd-disk og 1GB minne. Den får gjort jobben sin ihvertfall!

 

Wiggum har forøvrig en del intern logikk for routing av trafikk mellom jails og nettverkskort, for å holde alt separert fra hverandre. Men på nettverket så ser hvert jail ut som en separat maskin.

 

Switchene (alle 5) er Netgear GS108T (8port 1Gbps ethernet smart-switch).

 

Når det gjelder nettverkskort, er det stort sett Intel Pro 1000/CT Desktop Adapter (PCIe) det går i. Bruker ikke onboard-kort på noen maskiner (unntatt router), da samtlige onboard-NICs her i huset har dårlig ytelse og stabilitet med 9k ethernet frames, hvis det i det heletatt støttes.

 

Jeg får presset igjennom ca. 998Mbit/s fra punkt til punkt, uansett hvor i nettverket jeg prøver. Unntatt når trafikk går igjennom routeren fra ett vlan til det neste, hvilket pusher ca. 300Mbit/s.

 

 

 

Forøvrig så vil jeg si at Slackware var den Linux-distroen jeg likte best, når jeg drev på med Linux. Men det begynner å bli lenge siden nå... Har for det meste drevet på med Windows, FreeBSD og OpenBSD det siste tiåret. :p

Endret av Savagedlight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
' timestamp='1320602031' post='18546479']

Akkurat den logiske layout'en av nettverket regner jeg med at er hemmelig, tenkte helst paa at du maa jo han noen relativt greie switcher og routere staaende til aa mate Internett til alle disse BSD VPS'ene og VM'er :)

Ah! Skjønner. :)

Vel, det er bare en router her, og det er en pfSense-boks m/ Intel® Atom CPU 330 (1.6GHz, 2core/4thread), ssd-disk og 1GB minne. Den får gjort jobben sin ihvertfall!

 

Wiggum har forøvrig en del intern logikk for routing av trafikk mellom jails og nettverkskort, for å holde alt separert fra hverandre. Men på nettverket så ser hvert jail ut som en separat maskin.

 

Switchene (alle 5) er Netgear GS108T (8port 1Gbps ethernet smart-switch).

 

Når det gjelder nettverkskort, er det stort sett Intel Pro 1000/CT Desktop Adapter (PCIe) det går i. Bruker ikke onboard-kort på noen maskiner (unntatt router), da samtlige onboard-NICs her i huset har dårlig ytelse og stabilitet med 9k ethernet frames, hvis det i det heletatt støttes.

 

Jeg får presset igjennom ca. 998Mbit/s fra punkt til punkt, uansett hvor i nettverket jeg prøver. Unntatt når trafikk går igjennom routeren fra ett vlan til det neste, hvilket pusher ca. 300Mbit/s.

 

 

 

Forøvrig så vil jeg si at Slackware var den Linux-distroen jeg likte best, når jeg drev på med Linux. Men det begynner å bli lenge siden nå... Har for det meste drevet på med Windows, FreeBSD og OpenBSD det siste tiåret. :p

 

Hehe, ja, har holdt paa med Linux og *nix i noe over ett og ett halvt tiaar selv :whistle:

 

Core, L3 og opp er stort sett bare 100mbit, men kjorer gigabit mellom VM'er.. bruker i hovedsak Marvell, Intel og Broadcom. Er ikke noe reelt behov aa oppgradere kjernen til noe mer enn 100mbit for jeg har upstream til aa stotte det..

 

Kjorer for det meste *BSD paa embedded og dedikerte tjenere og systemer, Linux kjernen er bedre til det aller meste utover (paranoid) sikkerhet og single eller special-purpose, IMO :) Blant annet kjorer jeg assortert BSD paa nesten alle brannvegger, IDS'er og andre sikkerhets-ssytemer i nettverket. Juniper Netscreen kjorer ogsaa sin egen form av NetBSD, samt selvfolgelig FreeBSD pfSense paa diverse annet dedikert utstyr. Utover det er gaar det for det meste i Linux paa alt annet, men har jo selvfolgelig litt Solaris og annet esoterisk unix ogsaa :) Selv om Slackware uten tvil er hvor jeg foler meg mest hjemme; Death to the Pinks!

 

Har ikke noen egentlige tall for throughput i nettverket, min fokus er hovesakelig paa MPI ytelse og latency, fremfor ren raa baandbredde. er derfor i gang med aa implementere en ny 10Gbit/20gbit SDR/DDR InfiniBand arkitektur for server fabric (dvs. PCIe behovet i nevermind).. :)

 

ethvsib_00.jpg

Marvell Ethernet vs Mellanox IB..

 

Mvh

[infected]

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...