Gå til innhold

Linux på gammle PC'er


Typhon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OJ!!........

Det skulle vel egentlig gå med hvilkensomhelst distro, men jeg tror i så tilfelle du bør satse på en litt eldre en. Kanskje en gammel RedHat eller noe. Hvis du vil ha noe som er litt mer "up to date" så kan det vel lønne seg å ta en titt på PeanutLinux (har ikke URL, søk på Guggel).

Et av de største problemene er vel kanskje å få kjørt KDE eller Gnome på en vettug måte, muligens også en moderne browser. Andre windowmanagers skulle gå fint. Tror du de finner seg i å sitte med f.eks W3M eller Lynx da (bare spør, ikke negativt ment)? Kanskje en gammel Netscape vil passe bra.

Hva med FeeBSD? Passer finfint på gamle PCer :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-11-15 17:22 ]

Lenke til kommentar

FreeBSD krever vel i utgangspunktet like mye, men det blir gjerne innstallert uten X og annet jall. De fleste Linux distroer blir jo som regel X innstallert automatisk i. Så alt avhenger av bruken egentlig. Skal den brukes til server ville jeg sagt FreeBSD uten X. Det klarer den burken uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg dreiv å brukte redhat med fvwm2 på min p150 da den begynte å bli sliten. Og hvis folk mener X, med gnome elelr kde er trege nå.. så vet jeg ikek hva de var da =))

(var en grunn til jeg brukte fvwm2, og det kan neppe kalles foreldrevenlig)

 

btw.. sett på Linux web browser station-HOWTO'en?

Det skulle vell være ganske idi.. ups.. foreldresikkert? =)

http://ldp.linux.no/HOWTO/mini/Public-Web-Browser.html

 

-Dante

Lenke til kommentar

!!! SIKKERHET !!!

 

Eldre distroer er gamle (overasket nå, tenker jeg), og en av grunnene til at de blir oppdatert er at det blir oppdaget sikkerhetshull. Det du trenger er ikke en eldre distro, men en lettvekter av en windowmanager. KDE og Gnome har blitt bloatware så det ryker etter, men kjører du ice-wm så skal det gå greit.

 

Pass også på at du ikke starter opp web-server, ftp-server, dns-server, ssh-server, telnet server (ALDRI TELNET!), og kutt vekk alt det du ikke trenger.

 

Jeg anbefaler Mandrake uten hverken Gnome eller KDE, men med støtte for Andre skriverbordsmiljø.

Lenke til kommentar

takker for inspill..

 

Har nettop satt opp RH 8.0 på en annen litt nyere maskin (P3 600MHz 256MB) og kjører Gnome så det suser :smile: (sitter og skriver fra den nå)

 

Men så mye raskere enn Win98 virker den ikke. Men nå har jeg kun brukt den en times tid, så det er for tidlig å mene noe om det ennå. Skal teste litt og se hvordan stabiliteten er på 600 maskina før jeg prøver på 120'en.

 

NB! Dette var første Linux installasjon fra min side, og må si at det gikk knirkefritt, bortsett fra 3 forsøk på å sette opp Telenor ADSL før det funket.

 

Har installert "desktop" med tillegg av webserver, MySql, og div annet. Totalt 2.3 GB på en time. jeg ble positivt overrasket over dual-boot funksjonen. Jeg har nå to HD'er i maskina med Win98se på den ene og RH 8.0 på den andre :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: 356speedster på 2002-11-17 07:15 ]

Lenke til kommentar

Hei! JEg instalerte RedHat 8 (Nyeste) på en P166 MMX med 256 mb ram. Den maskinen var altfor treg. Win Me var mye raskere.

 

Jeg vet at det går ann å stenge ned deler av operativ systemet. Kalles Black Box. Da kreves det at du setter deg litt mer inn i Linux. Noe jeg ikke har gjort enda.

 

Mange har anbelfalt meg Slackware Linux til den maskinen. Skal laste den ned snart og prøve. Mandrake (nyeste) var også for treig. Skolelinux er kanskje noe?

Lenke til kommentar

De mest brukte skrivebordsmiljøene i Linux er GNOME og KDE. Disse ser veldig fancy ut, og krever derfor en god del ressurser. (Akkurat som WindowsXPs fancy utseende krever mye.)

 

Dette har ingenting med hvilken distribusjon du velger å gjøre. De fleste velutstytre distribusjoner kommer med mange vindushåndterere som du kan velge mellom ved installasjon. Tok en titt på Mandrake 9.0 nylig, og der fulgte Blackbox og en rekke andre litt lettere alternativer med. Mer om ulike vindushåndterere kan man lese her.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 11:34, skrev Luske_Ludvig:

Hei! JEg instalerte RedHat 8 (Nyeste) på en P166 MMX med 256 mb ram. Den maskinen var altfor treg. Win Me var mye raskere.


Jeg vet at det går ann å stenge ned deler av operativ systemet. Kalles Black Box. Da kreves det at du setter deg litt mer inn i Linux. Noe jeg ikke har gjort enda.


Mange har anbelfalt meg Slackware Linux til den maskinen. Skal laste den ned snart og prøve. Mandrake (nyeste) var også for treig. Skolelinux er kanskje noe?


 

Dette er vel for at X krever litt. Mandrake er jo bare bassert på x hehe. Men har du et greit skjermkort skal jo dette gå vil jeg tro. Blackbox ? er ikke det noe ala KDE. Et oppsett system..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...