Gå til innhold

Hva er den 4. ledningen til viften til?


OnkelOnd

Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg en Dell XPS 210, og vil bytte ut viftene i maskinen fordi jeg synes de bråker litt for mye. Problemet er at viften er koblet til med en 5-pins kontakt. Den ene er ikke i bruk, de tre vanlige (gul, rød og svart) er grei, men hva er den siste ledningen (blå) til?

 

Har prøvd å bare droppe den, men da starter ikke maskinen i det hele tatt. Startknappen blinker bare orange, noe som i følge manualen til Dell betyr:

"The power supply is operating outside of its normal range."

 

Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre for å bytte ut viften? Kan nevne at dersom jeg kobler til en annen vifte og lar den blå ledningen gå til orginalviften starter maskinen og den nye viften går. Men da må jeg ha den orginale viften der, og det er ikke akkurat god plass i maskinen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ekstra pinnen er for en slags form for viftestyring. Jeg tror det kalles PWM, skal sjekke manualten til hovedkortet mitt da jeg også har en sånn en. Men jeg kan imidlertid helt fint kjøre en 3-pins-vifte på 4-pinner'n og ser på det som eksepsjonelt rart at det ikke går i ditt tilfelle. Det du kan gjøre er å bytte ut en kabinettvifte med en PWM-vifte som du kobler på CPU header og sette CPU-vifta på cassis-headeren eller direkte til PSU. Man da må du på en eller annen måte få tak i PWM-viftene, og jeg tror ikke de selges i norge. så vidt jeg vat har performance-pcs.com og frozencpu.com dem.

 

Har du forresten prøvd å spørre Dell?

Lenke til kommentar
Den ekstra pinnen er for en slags form for viftestyring. Jeg tror det kalles PWM, skal sjekke manualten til hovedkortet mitt da jeg også har en sånn en. Men jeg kan imidlertid helt fint kjøre en 3-pins-vifte på 4-pinner'n og ser på det som eksepsjonelt rart at det ikke går i ditt tilfelle. Det du kan gjøre er å bytte ut en kabinettvifte med en PWM-vifte som du kobler på CPU header og sette CPU-vifta på cassis-headeren eller direkte til PSU. Man da må du på en eller annen måte få tak i PWM-viftene, og jeg tror ikke de selges i norge. så vidt jeg vat har performance-pcs.com og frozencpu.com dem.

 

Har du forresten prøvd å spørre Dell?

7343338[/snapback]

Takk for at du sjekker opp.

 

Vil nevne to punkter. Det ene er at maskinen er veldig liten, og har bare to vifter. PSU og en i front som blåser over en diger kjøler på CPU. PSU'en gikk greit å skifte, det er den i front jeg sliter med.

 

Det andre er det at maskinen ikke starter. PSU'en har ikke av/på bryter, eneste måten å kutte strømmen er å dra ut ledningen. Når jeg setter den inn igjen med orginalviften i blinker det en gang i lysene og viften starter så vidt opp før den blir stille. Antar der er en form for "self test" som feiler når det ikke er kontakt på den 4. pinnen? Skal teste i morgen å bytte vifte med ledningen i og se hva som skjer da.

 

Har ikke hørt med dell ennå, da dette vil ødelegge alt av garantier. Tenkte å spørre her først. Hvis ingen vet noe får jeg ta kontakt, vil jo skifte den viften...

Lenke til kommentar
Er det da sånn å forstå at selve kjøleren på CPU er passiv, mens en kab-vifte blåser på den? Og hva slags vifte er det du prøver å bruke?

7350420[/snapback]

Stemmer at CPUkjøleren er passiv, men det er et BTX hovedkort slik at kabinettviften i front står rett foran kjøleren. Orginalt i maskinen stod det en vifte som heter San Ace 80, (en av de to 12V versjonene), og jeg ønsker å bytte den ut med en Mist vifte.

 

Er ikke problem med å bruke Misten, har hatt den på mens maskinen kjører. Men da må jeg som sagt koble den siste pinnen til San Ace viften, ellers starter ikke maskinen. Kan det være jeg trenger en motstand eller noe lignende på den siste pinnen? Er ingen kløpper på elektronikk, men kan lodde hvis det trengs...

 

Edit: Har lett litt rundt, og du har helt rett i at det er en PWM-vifte. Skal prøve å grave opp litt info om hovedkortet og se om det kan være noe der som er årsaken til at maskinen ikke starter uten kontakt på den pinnen...

 

Edit2: Her står det mer om PWM-vifter hvis noen med mer elektronikkunnskaper enn meg vil se på det...

Endret av Estel
Lenke til kommentar

dell bruker en spesiell kontakt, jeg har samme problemet med min cpu kjøler. Den har 3 pin, mens dell har 4. (dell8400) jeg får derfor opp meldinga "cpu fan error press f1 to continue" hver gang jeg starter pc'n. Den siste ledningen sjekker antagelig om vifta fungerer eller noe. Jeg har hørt om noen som satte en motstand mellom riktig pinner, for å lure dellen til å tru at vifta er der, men jeg husker desverre ikke hvordan man gjør dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor "tukle" med Dell, HP.. eller tilsvarende "ferdig-PC'er"? Det er vel bedre å kjøpe PC "som byggesett" når man allikevel skal "modde"?

 

For dere som ikke har fått med dere det ennå...:

 

Så godt som alle nyere hk/system basert på LGA775 bruker 4-pins kontakter for CPU-fan (noen også for System fan). Dette er altså ikke noe Dell har funnet på.. eller spesifikt for Dell PC'er.

Det er som en over her opplyser om såkalte PWM styrte vifter som kobles til her.

Dvs. Bios styrer hastigheten utifra både varme og strømforbruk (CPU).

 

Det går fint å bruke 3-pins, men da må man ha en Bios som tillater overstyring av default (PWM-styrt) viftestyring.

Dell PC'er har som kjent svært begrenset mulighet for "tukling i Bios.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Skalvise, her er det en 80mm-vifte med en av disse berømmelige 4-pinners tilkoblingene. Den bør absolutt funke. Den finnes også i 92 og 120-varianter på samme side. som sagt bør det være innstillinger i BIOS som lar deg skru av det PWM-drasset, men hvis ikke det er det må du nok bruke en PWM-vifte. Jeg bruker en 3-pins vifte på et Intel "Bad Axe"-hovedkort her og nå, og det funker helt uten videre. Dell er ikke akkurat moddevennlige, men det bør go til slutt på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Skalvise, her er det en 80mm-vifte med en av disse berømmelige 4-pinners tilkoblingene. Den bør absolutt funke. Den finnes også i 92 og 120-varianter på samme side. som sagt bør det være innstillinger i BIOS som lar deg skru av det PWM-drasset, men hvis ikke det er det må du nok bruke en PWM-vifte. Jeg bruker en 3-pins vifte på et Intel "Bad Axe"-hovedkort her og nå, og det funker helt uten videre. Dell er ikke akkurat moddevennlige, men det bør go til slutt på en eller annen måte.

7354893[/snapback]

Takker for innsatsen din G.G., Så den jeg også. Har i alle fall funnet ut hva den 4. pinnen er til. Ser også at de aller fleste kan bruke 3 pins vifter i 4 pins kontakter uten problemer. Hvorfor det ikke går her er et mysterium. Trolig en slags forsikring fra Dell sin side om at viften går.

 

Har allerede rotet gjennom Bios uten å finne noen innstillinger, skal teste litt videre på mandag og se hva jeg kan få til. Hvis ikke prøver jeg trolig viften G.G. fant fram.

 

@TL1000S:

Hvis du klikke på linken i 1. post, leser spesifikasjonene og ser nøye på størrelsen, så tviler jeg på at du finner mye i samme størrelse med de spesifikasjonene! Greit nok at Dell ikke er moddevenlige, men i dette tilfellet hadde de den beste løsningen for meg i forhold til pris. Så når det en gang er en Dellmaskin jeg spør om er jeg ikke interessert i svar om hvorfor modde på den...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S:

Hvis du klikke på linken i 1. post, leser spesifikasjonene og ser nøye på størrelsen, så tviler jeg på at du finner mye i samme størrelse med de spesifikasjonene! Greit nok at Dell ikke er moddevenlige, men i dette tilfellet hadde de den beste løsningen for meg i forhold til pris. Så når det en gang er en Dellmaskin jeg spør om er jeg ikke interessert i svar om hvorfor modde på den...

7356069[/snapback]

 

Jeg svarte ikke på det siste.. jeg spurte.. :)

 

Og jeg står fortsatt på at det ikke er "lurt" å modde en "ferdig-PC", ihvertfall ikke dersom du har noe forhold til garanti/reklamasjon.

 

Jeg ville også opplyse om at 4-pins kontakt er vanlig for LGA775.

5-pins derimot, er noe helt spesielt for Dell (antageligvis).

 

Det er ikke spesielt vanskelig å finne tilsvarende kompakte/fine komponenter for selvbygg. Men jeg tipper det ikke blir noe billigere enn det Dell kan levere.

 

Bortsett fra det synes jeg du har valgt en fin PC, og du har fått gode tips til alternative vifter du kan bytte til.

Du bør likevel være klar over at såpass kompakte "PC'er" kan ha det "marginelt" mht. kjøling.

Jeg vil tro at Dell har testet ut hva som er minimumskrav til tilstrekkelig kjøling, kontra akseptabel støy.

Det som nok er problemet ditt er å finne en alternativ vifte som gir tilsvarende "feedback" som originalvifte til "Dell-Bios" via en 5-pins kontakt.

Her vil du nok trenge tekniske spesifikasjoner fra Dell vil jeg tro..

:hmm:

Lenke til kommentar

He he, var ikke meningen å være så krass. Står fortsatt på at det ikke er mange like kompakte kabinetter som har to pci-plasser. Tenker da på bredden som er 30cm, de fleste HTPC-kabinetter er over 40, noe som passer dårlig til mitt NAD-anlegg som er 28cm bredt.

 

Hadde håpet at denne var like stille som Dell-maskinene på jobben (~lydløse), men dessverre ikke. Skyldes nok som du sier den kompakte størrelsen. Garantien kan jeg allerede drite i, har forlengst skiftet vifte i PSU. Mener misten kan gi samme luftstrøm med lavere lyd, derfor jeg ville skifte til den. Du har nok rett i at jeg må få tak i spesifikasjonene til hovedkortet slik at jeg vet hva som må til for å lure på en annen vifte. Alternativt koble til en rheostat for å overstyre PWM'en på viften om mulig. Får ikke gjort noe mer før over helgen. Skal gi en lyd når jeg ser hva det blir til...

Lenke til kommentar

Uten at jeg helt skjønner hvorfor har jeg løst problemet. Der maskinen for noen dager siden nektet å starte med de nye viftene går det fint i dag. :blink: Kan ikke helt se hva jeg gjør annerledes. Har riktignok reinstallert windows for å skifte fra ATA til AHCI drivere på disken, men ser ikke at det skulle ha noe å si...

 

Jaja, har i alle fall lært hva en PWM-vifte er om ikke annet, så tråden har ikke vært helt ubrukelig...

 

Edit: Forresten Tøffe-Tetra, mens jeg lette etter løsninger på problemet kom jeg over en løsning på ditt. Av en eller annen grunn skal det hjelpe å skru av "Report Keyboard Errors" i BIOS. Feilmeldingen vil fortsatt stå der, men du slipper å trykke F1.

Endret av Estel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...