Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker egentlig en ekstern disk?


rallern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den bruker ikke allverden. Tror det er 15-20 watt når den jobber. En intern harddisk tar mer strøm/effekt.

 

Spenninga fra usben er jo ikke mere enn 5 volt ihvertfall.

7298343[/snapback]

 

En intern 3,5"-disk ja, men ikke en intern 2,5"-disk, det er akkurat samme disk som sitter i de to typene trådstarter har valgt seg ut.

 

En generisk USB 2.0-port gir ut 5V og rundt 500mA. Samtlige 2,5"-disker opererer på 5V, så der ligger det ikke noe problem. Jeg har sett 2,5"-disker med alt fra 430mA til 1000mA oppgitt, og da har det ikke vært logisk i henhold til om det var 4200rpm- eller 7200rpm-disk. Det reelle effektforbruket kan godt tenkes å være ganske likt på alle disse diskene, kanskje noen oppgir strømstyrken som peak, andre som idle.

 

Både Lacie og Western Digital må ha tatt høyde for at de fleste maskiner skal klare å tildele nok strøm på én USB-port. Diskene inni bør derfor ikke trekke mer strøm enn én USB-port vanligvis klarer å gi, men jeg har vært borte i tilfeller der slike disker har funket på 5 helt like maskiner, og ikke funket på 5 andre maskiner som er kliss like som de 5 første.

 

Jeg tror det skal gå bra i bilstereoen din hvis den er oppgitt til 800mA.

Lenke til kommentar

En 'normal' usb roothub har 500mA (high powered) som max pr.port (bus powered).

Noen maskiner (laptops) har kun en high power usb port som kan klare opptil 500mA , mens de andre er low powered , max 100mA .

 

Uansett en extern 2.5" disk skal vel da ikke dra mere enn 500mA +5v hvis den leveres med usb powering.

Men f.eks Segates 160GB ekstern har en Y kabel som gjør at driven kan ta power fra to usb porter hvilket får meg til å undre på om den ikke tipper litt over.

Se : http://www.silentpcreview.com/article614-page1.html

 

Eks: Samsung Spinpoint 2.5" M80 sata serie har følgende forbruk

Spin Up Current (max.) 4.5 W

Read/Write On-Track(typ.) 2.0 W

Seek(typ.) 2.1 W

Low power Idle (typ.) 0.60 W

Standby(typ.) 0.25 W

Sleep(typ.) 0.2 W

 

Ser man på disse data så vil spinup overstige kapasiteten til usb porten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...