Gå til innhold

Fikk refundert XP-kjøpesum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er bare å kreve å få kjøpt produktet uten windows lisens. Med forbehold om at leveransen kan ta litt ekstra tid.

 

Stå på folkens!

7448781[/snapback]

Og hvis ikke PC-produsentene vil etterkomme dette, er det bare å finne en annen PC-produsent som vil det. M$ kan heller ikke endre sin EULA slik at folk som ikke vil ha Windows blir tvunget til å betale for det. Det er faktisk en standard-klausul som finnes i andre OS også. Lisensvilkårene til Solaris 10 har også denne teksten.

Lenke til kommentar
Jeg gjenopptar denne tråden fordi jeg nå skal kjøpe meg en ny laptop. I den forbindelse gidder jeg ikke kjøpe en Formel1-bil og få med en full sjåfør på kjøpet. Jeg har derfor ringt og hørt om det var mulig å få refundert windowslisensen, det visste de ikke med ringte meg tilbake og sa at det ikke var mulig fordi det var produsenten som hadde bundla Windows med produktet og ikke dem. Jeg henviste til EULAen, men den hadde de aldri hørt noe om. Jeg har nå sendt dem en mail og spurt hva de synes om EULAen til Microsoft og hvordan de tolker den.

 

Det kan bli interessant å se hva de svarer, og ikke minst interessant hva Microsoft har å si om svaret dems om de ikke respekterer EULAen.

7445626[/snapback]

 

Var dette Dell?

7445639[/snapback]

Nei, laptopen jeg ønsker meg er en LG og butikken holder jeg ennå anonym (så lenge det varer).

 

Men jeg kan legge til at de har en ganske håpløs holdning. Det virker som vedkommende jeg har hatt kontakt med er fult klar over problemstillingen, later som han er uvitende og har hendvist meg til Dell om jeg ønsker å kjøpe noe uten Windows.

 

Han har blant annet klart å uttale

Hvorfor kjøpe et produkt som er bundlet med en vare du ikke ønsker. Kjøp et produkt der Windows ikke er bundlet med Windows da vel, da er jo problemet løst. Så vidt jeg vet så kan du gjøre dette hos Dell.
Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Men da sier du følgende til forhandleren av LG: "Greit, hvis ikke dere vil hjelpe meg, så går dere glipp av meg som kunde. Da velger jeg heller å bruke pengene mine hos Dell, som er imøtekommende."

På meg virker det som at denne butikken ikke vil ha deg som kunde.

 

Edit: nå får Dell ganske mye gratisreklame her, men når de har en slik imøtekommende holdning, så...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Fordi Dell har ikke produktet jeg vil ha og det er også poenget mitt.

 

Dette er en monopolbedrift som ved hjelp av en EULA sier noe som produsentene gjerne vil høre, men som selger nekter å godta, men selger alikevell. Båndet mellom Microsoft og Produsent angår ikke meg. Det eneste som angår meg er den avtalen som blir gjort mellom selger og meg selv.

 

Jeg har fortalt han om markedsføringsloven §4 og fortalt at han som selger er ansvarlig for produktet han selger, dermed går han også god for EULAen og hva den inneholder.

 

Blir spennende og se hva han finner på å svare.

 

Uansett har folk gått hjem for dagen. Får vell en ny oppdatering i morgen.

Lenke til kommentar
Men da sier du følgende til forhandleren av LG: "Greit, hvis ikke dere vil hjelpe meg, så går dere glipp av meg som kunde. Da velger jeg heller å bruke pengene mine hos Dell, som er imøtekommende."

På meg virker det som at denne butikken ikke vil ha deg som kunde.

7448866[/snapback]

 

Jepp, sånn bør det gjøres :)

Men, man kan vel neppe kreve å få kjøpt PC'n uten Windows, slik jeg har forstått det, men man må da gjøre som du sier, altså finne en annen leverandør.

Lenke til kommentar
Jepp, sånn bør det gjøres :)

Men, man kan vel neppe kreve å få kjøpt PC'n uten Windows, slik jeg har forstått det, men man må da gjøre som du sier, altså finne en annen leverandør.

7449694[/snapback]

Man må som sagt vise til EULA. Og hvis ikke selger vil etterkomme dette, bør man finne en leverandør som vil det. Bruk forbrukermakten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Aldri brukt min XP-lisens jeg fikk med Sony-laptopen min, så jeg sendte e-post til Sony nå.

 

Er det sjanse for at jeg får pengene tilbake? :D

8368112[/snapback]

 

Hvis den nettopp er kjøpt så kanskje.

 

Hvis du har hatt maskinen en stund, vet jo ikke Sony om du har brukt lisensen eller ikke ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Aldri brukt min XP-lisens jeg fikk med Sony-laptopen min, så jeg sendte e-post til Sony nå.

 

Er det sjanse for at jeg får pengene tilbake? :D

8368112[/snapback]

 

Hvis den nettopp er kjøpt så kanskje.

 

Hvis du har hatt maskinen en stund, vet jo ikke Sony om du har brukt lisensen eller ikke ;)

8372252[/snapback]

 

Sitter med eksakt samme problemstilling med en PC fra Dell nå. Om lisensen er brukt eller ikke bør Microsoft kunne finne ut. Har sendt kopi av den norske EULAen til kundebehandler, så får vi se hva hun sier.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen som har prøvd det samme med Vista? Jeg venter på ny maskin fra Dell nå, og kundebehandleren jeg bestilte fra var faktisk overrasket over at han ikke kunne levere maskina uten Windows Vista. For alt jeg vet er EULA-en endret etter alle de nye "funksjonene" som (så langt) krever Vista for å fungere. Tenker f.eks. på quickplay og sideview.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det står følgende i EULA-en til Vista:

Ved å ta i bruk programvaren aksepterer du at du godtar disse vilkårene. Hvis du ikke

godtar vilkårene, må du ikke bruke programvaren. Returner den til forhandleren og få

kjøpesummen refundert eller kreditert. Hvis du ikke kan få kjøpesummen refundert der, kontakter

du Microsoft for informasjon om Microsofts retningslinjer for refusjon. Se www.microsoft.com/worldwide.

I Norge ringer du 22 02 25 00 eller går til www.microsoft.com/norge/.

Pdf-link
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er i samme situasjon som NgZ, har akkurat kjøpt meg bærbar med Vista, men tok å formaterte med en gang og installerte Xp. Etter å ha vært i kontakt med butikken hvor jeg kjøpte PC-en så fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noe med dette. Så kontaktet jeg Microsoft og fikk beskjed om at det er pc leverandøren (Dell, Acer, Hp osv) som styrer med dette. Deretter ringte jeg supporten til Acer, som er merket jeg kjøpte, og der fikk jeg beskjed av en litt småhissig gnom om at han aldri hadde hørt om noe slik og begynte med litt småfrekke spørsmål. Helt tilslutt så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ringe hovedkontoret til Acer i Asker og prate med de.

Huff, dette er ikke lett. Har også sendt mail til Forbrukerombudet for å høre hva de sier.

Tror jeg heller skal levere inn heile schiten, ikke pga. OS men støyete vifte ;), og ta en telefon til Dell og få en pc uten OS.

Lenke til kommentar
Huff, dette er ikke lett. Har også sendt mail til Forbrukerombudet for å høre hva de sier.

9624604[/snapback]

Acer har dessverre en spesill versjon av Vista-lisensen. Den garanterer deg ikke penger tilbake, den ber deg bare ta kontakt med pc-produsenten. At slikt ikke oppgis på forhånd er jo meget merkelig. Jeg synes også at forbrukeromudet burde bry seg, dette er jo i høyeste grad konkurransevridende.
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra Forbrukerrådet:

Vanskelig sak etter hva vi skjønner, og vi kan ikke gi deg et fasitsvar.

Antar det er Microsoft som har avtaler med de ulike forhandlerne eller

pc-leverandørene om bruk av Vista, og gjennom dette må ansvaret for denne

"garanatien"/avtalevilkåret fordeles.

Så langt det står brskrevet at en først skal reise krav mot forhandler så

synes det mest naturlig og riktig. Vil anbefale å skrive en formell sak til

selger og fremme kravet der med basis i den dokumentasjon du finner rundt

vilkåret ad. " ikke aksept av lisensavtale".

F.eks forbrukerkjøpsloven vil alltid gi deg rett til å reise samme krav

bakover i salgsleddene dersom selger eks. vis ikke vil ta saken/behandle saken

osv.

 

Med hilsen

--

Jo Inge Bjørntvedt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...