Gå til innhold

Hva er det folk har fryktet mest?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vi frykter mest er det vi ikke kan ta og føle på.

 

Å frykte gud krever tro, å frykte et virus krever ingen tro, du dauer uansett rik eller fattig troende eller ikketroende.

7521481[/snapback]

 

Men troen på at Gud kan redde deg minsker frykten for viruset, og kan attpåtil føre til at du blir dumdristig i dine avgjørelser, fordi du mener at "Guds vilje" skjer uansett.

Lenke til kommentar

Gud, Allah, Det Romerske Riket, Det Mongolske Riket, Svartedaugen og atomkrig (Etter bombingen i japan). Har i den "moderne" tid vært det vi har fryktet mest. Kanskje også globaloppvarming og terroriske kommer sterkt ut etter noen år.

 

I forhistorisk tid har det gjerne vel vært sult, solen/månen, solformørkelse, ekstremt dårlig vær og andre mennesker vært vår store frykt.

 

Det er vel opp til den enkelte å se hva som er værst

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil tro at den skrekken en satte i folk under de tidlige årene av den kalde krigen, kanskje er en av det mest omfattende fryktfølelser noen sinne.

 

Men jo, Svartedauden får nok min stemme, til en viss grad.

7284312[/snapback]

 

Enig med Simon Aldra. Fadern sier at han var veldig nervøs når det gikk på nyhetene om Cuba-krisen.

Cuba-krisen er beskrevet i artikkler som "øyeblikket da verden holdt pusten." Ikke rart, USA og Sovjet var jo på randen av å utslette hverandre og resten av verden.

 

Så jeg vil si Cuba-krisen.

 

Mvh LockBreaker :)

Lenke til kommentar
Vil tro at den skrekken en satte i folk under de tidlige årene av den kalde krigen, kanskje er en av det mest omfattende fryktfølelser noen sinne.

 

Men jo, Svartedauden får nok min stemme, til en viss grad.

7284312[/snapback]

 

Enig med Simon Aldra. Fadern sier at han var veldig nervøs når det gikk på nyhetene om Cuba-krisen.

Cuba-krisen er beskrevet i artikkler som "øyeblikket da verden holdt pusten." Ikke rart, USA og Sovjet var jo på randen av å utslette hverandre og resten av verden.

 

Så jeg vil si Cuba-krisen.

 

Mvh LockBreaker :)

7626065[/snapback]

 

Må nesten si meg enig der. Tror også svartedauden var ganske fryktet, kan se for meg en hverdag med svartedauden.

Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt MØRKET?... Skaper kanskje ikke så mye frykt per person, men veldig mye til sammen i og med at så godt som alle føler alltid et lite ubehag når mørket kommer i møte. Å være helt alene midt på natta er sjelden en behagelig opplevelse.

 

Også det å være alene, ensomhet, ligger høyt på lista.

 

Men av disse to tingene er det jo ikke tingen i seg selv som skaper frykt, men heller usikkerheten den fører med seg.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er umulig å peke på en eller flere enkeltstående hendelser som utpeker seg.

 

Det er også klart at hva man har fryktet har endret seg opp igjennom tidene.

 

Bear^: Ikke nødvendigvis. Krig ble blant annet sett på som et ideal før og rundt første verdenskrig. Mange historikere mener nok også at dette idealet var en av grunnene til at første verdenskrig ble en realitet.

Lenke til kommentar

Ideal ja, men når spørsmålet er "hva folk har fryktet mest", skal man da se på det fra et militært synspunkt eller et sivilt?

 

F.eks andre verdenskrig, fryktet folk tyskerne som mennesker eller for hva krigen gjorde med de? Brutaliteten, ødeleggelsen, bombinge, drapene.

 

Alle kriger rammer de sivile hardest, det er de som lider mest av alle. Derfor tror jeg at krig er det folk frykter mest gjennom historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...