Gå til innhold

Hvordan bli korporal i militæret?


Jokkofon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korporal kan ein verte ganske så fort, viss ein får rette stillinga. Eg vart det rett etter rekruttskulen (var ikkje det eit par månadar, tru - eg hugsar ikkje heilt), fordi eg vart admass (administrasjonsassistent, med ansvar for våpendepotet).

 

Så då fekk eg eit par vinklar og kr. 13,- ekstra i dagløn - det såkalla Cola-tillegget (ein Cola kosta kr. 13,- på brusautomaten på den tida). :D

Lenke til kommentar

Tror du må ha vært i Forsvaret i minimum 4 måneder. Deretter må du skaffe deg en stilling hvor du har litt mer ansvar en de andre (som f.eks lagfører). Og hvis befalet synes du gjør en god jobb så blir du korporal.

 

EDIT: I tillegg er det visst en regel som sier at det ikke kan være flere korporaler enn 10% av troppen, men jeg har fått inntrykk at de fleste befal forfremmer de som er flinke uansett om det overstiger 10%

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar

Eventuelt være jente. Halvparten av jentene hvor jeg holdt til ble korporaler, flere av dem hadde kun vært der i drøye to uker før utnevningen, hvor resten hadde vært et halvt år(jeg snakker om å kjenne soldatene). Jeg har hørte noe snakk om kjønnkvotering blandt korporaler uten at jeg har lest noe konkret om det. Kan noen bekrefte? Ellers er det som sagt å ha litt mer ansvar enn resten av gjengen. Og husk, befal elsker initiativ og lydighet. Har du først vært spydig er det bare å glemme. :)

Endret av Russlebiffen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er egentlig ikke noe minstekrav en må igjennom for å bli Korporal/ULM i forsvaret. I mange tilfeller må du ha en ledende stilling, og for å få disse stillingene må du utmerke deg. F. eks når en vaktsoldat blir beskikket til vaktkommandør pga gode lederegenskaper får han også ny grad. Militærpoliti skal være autoritære, og blir derfor beskikket ny grad. Andre eksempler er adm. ass, lagfører, befalselev osv.

 

Som det har vært sagt tidligere i tråden så skal det nesten ingenting til for at jenter blir Korporal. Tviler på at det er tilfeldig når alle vernepliktige jenter i mine 2 år i forsvaret har blitt det. ;)

Lenke til kommentar

Du kan sleike ræv, men da løper du en viss risiko for å bli gjennomskuet. Ellers er du nødt til å få deg en stilling som tropps-, adm- eller kp-ass, siden vinklene medfølger stillingen (selv om du kanskje må vente til uken før du dimmiterer...). Hvis heller ikke dette er aktuelt kan du enten melde interesse for befalskole evt. melde deg frivillig til å være med på nestlagførerkurs, hvoretter det også er automatikk i å få en ekstra vinkel...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Eventuelt være jente. Halvparten av jentene hvor jeg holdt til ble korporaler, flere av dem hadde kun vært der i drøye to uker før utnevningen, hvor resten hadde vært et halvt år(jeg snakker om å kjenne soldatene). Jeg har hørte noe snakk om kjønnkvotering blandt korporaler uten at jeg har lest noe konkret om det. Kan noen bekrefte? Ellers er det som sagt å ha litt mer ansvar enn resten av gjengen. Og husk, befal elsker initiativ og lydighet. Har du først vært spydig er det bare å glemme. :)

7278729[/snapback]

 

Man blir korporal hvis man har lederevner, sier fra om ting og gjør en god innsats generellt i tjenesten. De fleste jenter som søker seg til forsvaret er strukturerte, i god form og har lederkvaliteter, noe som gjør at de fort blir korporaler. Blant guttene derimot utøver staten tvang og mange er ikke noe særlig motiverte for tjenesten.

Det kan jo være noe av forklaringen, jeg har værtfall ikke hørt noenting om kjønnskvotering på dette nivået, men skulle ikke forundre meg..

Lenke til kommentar

Jeg ble korporal i militæret.

 

1)...først for å være adm.ass. Kjøre rundt på dynamitt, håndgranater og sjefen.

2)...så for å være lagfører

3)...så for å være amm.ansvarlig.

 

Burde ikke jeg hatt 6 vinkler? Dobbel-sersjant kanskje? :thumbup:

 

Greit å være korporal, men jeg håper på at det blir noe mer når rep-øvelsen kommer en gang. Noen som jeg snakket med sier at en stiger til sersjant da...noen som vet??

Lenke til kommentar
I sjøforsvaret blir kan man bli blodkvart, dvs midlertidig kvartermester. Da er man i praksis befal ergo likestild med sersjant Dette uten å ha tatt noen befalskole.

7659685[/snapback]

 

Om det i det hele tatt er lovt å utdele slike grader til vernepliktige soldater som ikke har hatt 6 måneder med UB-utdanning er det heldigvis svært få avdelinger som gjør det. UB-Korporal og Kvartermester aspiranter er grader som skal deles ut til de som har hatt 6 måneder med teori som befalselev og som skal fungere som befal i sine neste 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...