Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konsekvenser for å stjele en sånn alarm på klær?


Canute

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leste i vg i fjor at det var en russ som gikk inn i en bank, puttet en flaske tran på disken og sa:

 

"Dette er tran!"

 

han fikk noe sånt som 10 000 i bot

7273711[/snapback]

Husker det :!:

 

"Dette er et ran" og "Dette er tran" er ganske like når de sies kjapt. Pluss at en tranflaske kan i værste fall se ut som et skytevåpen viss den dras fort opp av lommen og viftes med :whistle:

Lenke til kommentar
Hvordan man "later som" (via språk, gester e.l.) er ikke poenget her, det er handlingen som betyr noe.

7272375[/snapback]

Det er stor forskjell på å sette av en liten alarm og å skremme betjeningen i en bank til døde.

7274955[/snapback]

Og det har jeg sagt at det ikke er?

Det er sånne som dere som iblant gjør det umulig å diskutere.

EKSEMPLER TRENGER IKKE Å VÆRE SÅ JÆVLA FITTENØYAKTIGE SÅ LENGE DE FÅR FREM POENGET! (med noe hjelp fra ørlite grann rasjonelt tankearbeid).

Lenke til kommentar
Og det har jeg sagt at det ikke er?

Det er sånne som dere som iblant gjør det umulig å diskutere.

EKSEMPLER TRENGER IKKE Å VÆRE SÅ JÆVLA FITTENØYAKTIGE SÅ LENGE DE FÅR FREM POENGET! (med noe hjelp fra ørlite grann rasjonelt tankearbeid).

7275516[/snapback]

Litt enig der. Ikke bry deg om kveruleringen som kommer fra enkelte, de er bare ute etter å rive kjeft og intet annet.
Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang med meg en nettverkskabel i sekken (hadde vært på lan og hadde glemt å ta den ut)

Jeg var innom en butikk som selger klær og gikk inn og det pep ikke. Jeg hadde sikkert godt mellom to slike stattiver med slike sensorer.

Men jeg fant ikke noe jeg ville ha der så jeg gikk ut igjen. Og med det samme jeg gikk ut møtte jeg på en sikkerhetsvakt og det begynte og pipe med en gang. Jeg ble med han til kontoret og var ganske så flau :p

de begynte og mase og spørre om hva jeg hadde tatt. og kikket igjenom sekken. de fant kunn denne halvødlagte kabelen og mobilen min. Mobilen var blitt tom for strøm og de trodde jeg hadde stjålet den en annen plass i kjøpesentret. Jeg satt nå der og ventet til han ene skulle sjekke om det hadde blitt stjålet noen telefoner. Men da han kom tilbake var han rød i ansikte delux! Han hadde sjønt han hadde dumma seg ut. For telefonen var ute av produksjon og det var ikke slike å få kjøpt lengre. Samt at de fant simkorte mitt og alt på den. Så de snakka litt med eieren av kjøpesenteret og jeg fikk ett gavekort op 250kr for tort og svie :p

Lenke til kommentar
Og det har jeg sagt at det ikke er?

Det er sånne som dere som iblant gjør det umulig å diskutere.

EKSEMPLER TRENGER IKKE Å VÆRE SÅ JÆVLA FITTENØYAKTIGE SÅ LENGE DE FÅR FREM POENGET! (med noe hjelp fra ørlite grann rasjonelt tankearbeid).

7275516[/snapback]

Jeg trodde poenget ditt var å si at det var like ille å late som man nasket i en butikk ved å sette i gang alarman, og å late som man ranet en bank?

 

Jeg kverrulerer ikke. Jeg bare sier at det ikke er det.

 

Edit: Misforsto deg. Sorry.

 

Men poenget mitt står likevel. Å late som man raner er en bank er ille fordi skremmer betjeningen der slik, mer enn fordi man later som det.

 

I alle fall med disse eksemplene ovenfor (Dette er tran)

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Vektere kan både løpe etter deg, og sådan anholde deg. Selv en sivil person kan arrestere en annen person. Men da har vedkommede ikke lov til å anholde han fysisk.

 

Vektere kan ikke selv gi en bot. Men de kan levere inn en anmeldelse. Så lar de personen gå under forutsetning av at denne har identifisert seg. Om vedkommede nekter å vise identifikasjon, påkalles politiet. Det bli da en politisak..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Vektere kan både løpe etter deg, og sådan anholde deg. Selv en sivil person kan arrestere en annen person. Men da har vedkommede ikke lov til å anholde han fysisk.

En vekter har ikke mer makt enn en hvilken som helst annen person. Alle borgere kan stoppe ved "fersk gjerning, ferske spor". Problemstillingen ved å holde folk fysisk tilbake er i gråsonen, men har du sett personen stjele vil du normalt ikke kunne straffes for frihetsberøvelse.

 

Vektere kan ikke selv gi en bot. Men de kan levere inn en anmeldelse. Så lar de personen gå under forutsetning av at denne har identifisert seg. Om vedkommede nekter å vise identifikasjon, påkalles politiet. Det bli da en politisak..

7275797[/snapback]

 

Vektere kan levere en anmeldelse (som vitne) på vegne av den som har rett til å begjere tiltale for butikken. Dette er ofte butikksjef eller styret i et A\S. Når anmeldelsen blir sendt inn er det an politisak, uavhengig om politiet har vært på stedet eller ikke for å sjekke id.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du ville fått en bot på 1500kr+ for ordensforstyrrelse.

 

Nesten det samme skjedde med kompisen min.

Han skulle ned til posten for å hente en sending(et brev tilsendt som rekommandert eller noe).

Han hadde med seg hente papir ...osv, men hadde glemt legitimasjon så han ble avslått.

Det ble en liten krangel og en annen kompis blandet seg inn og sa " Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

Så gikk vi ut og 5 minutter etterpå ble jeg og 2 andre "pågrepet" i en butikk , han fjerde stakk av.

Jeg bare "WTF" eg har ikke gjort en dritt.

Det er søren så flau å bli tatt i all offentlighet, inni en butikk :ph34r:

Vekterene holdt ikke oss, men vi måtte følge etter på rekke og rad.

Så nesten ut som noen forbaskede ungdommer som ble tatt for nasking.

Ble noen timer med bortkastet tid krangling, nekting av personalia.

Han fjerde kompisen ble "pågrepet" litt etterpå, etter at en av oss ga mob nummeret :whistle:

Vekterene sa at hvis vi oppga identitet slapp vi å gå til politikammeret, så dum så vi var, ga vi alt.

Gjett hva de gjorde! Hun eine bitchete blondie vakta sa " nei asså, dette er så alvorlig at vi må anmelde saken"

Jeg ble seriøst helt knust der, de løy for oss, tross alt fikk vi godt inntrykk av hun fine blondie vakta :cry:

Heldigvis var politistasjonen stengt og de slapp oss hjem, ringte til foreldrene våres og fortalte overdrevet hva vi gjorde.(Foreldrene mine var heldigvis heller ikke hjenme).

Etter noen dager ble to av kompisene mine med foresatte tilkalt til møte.

Der konstaterte de at jeg og en annen ikke var medskyldig i dette.

De to andre fikk hver sine bot på 1500kr tror jeg det var.

De ba heller ikke om unnskyldning til oss som ikke var skyldige. :mad:

 

EDIT:noge skrivefeil ;)

Endret av Chakl
Lenke til kommentar
" Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

7277640[/snapback]

 

Ser ut til at det meste har fungert som det skal her. Hadde dere tøffe rampeguttene fått tak i en person med "høyere makt" ville nok også denne personen ha fortalt dere at det ikke ble noen pakke uten legitimasjon. Sånn er det, og det må en godta.

Lenke til kommentar
" Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

7277640[/snapback]

 

Ser ut til at det meste har fungert som det skal her. Hadde dere tøffe rampeguttene fått tak i en person med "høyere makt" ville nok også denne personen ha fortalt dere at det ikke ble noen pakke uten legitimasjon. Sånn er det, og det må en godta.

7277838[/snapback]

 

tja, syns uansett at måten det ble håndtert var en smule skremmende da.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok du ville fått en bot på 1500kr+ for ordensforstyrrelse.

 

Nesten det samme skjedde med kompisen min.

Han skulle ned til posten for å hente en sending(et brev tilsendt som rekommandert eller noe).

Han hadde med seg hente papir ...osv, men hadde glemt legitimasjon så han ble avslått.

Det ble en liten krangel og en annen kompis blandet seg inn og sa " Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

Så gikk vi ut og 5 minutter etterpå ble jeg og 2 andre "pågrepet" i en butikk , han fjerde stakk av.

Jeg bare "WTF" eg har ikke gjort en dritt.

Det er søren så flau å bli tatt i all offentlighet, inni en butikk :ph34r:

Vekterene holdt ikke oss, men vi måtte følge etter på rekke og rad.

Så nesten ut som noen forbaskede ungdommer som ble tatt for nasking.

Ble noen timer med bortkastet tid krangling, nekting av personalia.

Han fjerde kompisen ble "pågrepet" litt etterpå, etter at en av oss ga mob nummeret :whistle:

Vekterene sa at hvis vi oppga identitet slapp vi å gå til politikammeret, så dum så vi var, ga vi alt.

Gjett hva de gjorde! Hun eine bitchete blondie vakta sa " nei asså, dette er så alvorlig at vi må anmelde saken"

Jeg ble seriøst helt knust der, de løy til oss, tross alt fikk vi godt inntrykk av hun fine blondie vakta :cry:

Heldigvis var politistasjonen stengt og de slapp oss hjem, ringte til foreldrene våres og fortalte overdrevet hva vi gjorde.(Foreldrene mine var heldigvis heller ikke hjenme).

Etter noen dager ble to av kompisene mine med foresatte tilkalt til møte.

Der konstaterte de at jeg og en annen ikke var medskyldig i dette.

De to andre fikk hver sine bot på 1500kr tror jeg det var.

De ba heller ikke om unnskyldning til oss som ikke var skyldige. :mad:

 

EDIT:noge skrivefeil ;)

7277640[/snapback]

 

 

Assa, Blondiner kan være en ulv i fåreklær hvis du skjønner hva jeg mener :whistle:

Lenke til kommentar
" Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

7277640[/snapback]

 

Ser ut til at det meste har fungert som det skal her. Hadde dere tøffe rampeguttene fått tak i en person med "høyere makt" ville nok også denne personen ha fortalt dere at det ikke ble noen pakke uten legitimasjon. Sånn er det, og det må en godta.

7277838[/snapback]

 

 

Men jeg og en annen stod jo minst 5 meter ifra da det skjedde, og hun posten dama sa til vekterene at vi alle "truet" henne. Jeg hadde i det øyeblikket lyst til å knuse trynet hennes.

 

Også syns jeg det ble tatt litt for alvorlig da.

Endret av Chakl
Lenke til kommentar
Jeg tror nok du ville fått en bot på 1500kr+ for ordensforstyrrelse.

 

Nesten det samme skjedde med kompisen min.

Han skulle ned til posten for å hente en sending(et brev tilsendt som rekommandert eller noe).

Han hadde med seg hente papir ...osv, men hadde glemt legitimasjon så han ble avslått.

Det ble en liten krangel og en annen kompis blandet seg inn og sa " Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

Så gikk vi ut og 5 minutter etterpå ble jeg og 2 andre "pågrepet" i en butikk , han fjerde stakk av.

Jeg bare "WTF" eg har ikke gjort en dritt.

Det er søren så flau å bli tatt i all offentlighet, inni en butikk :ph34r:

Vekterene holdt ikke oss, men vi måtte følge etter på rekke og rad.

Så nesten ut som noen forbaskede ungdommer som ble tatt for nasking.

Ble noen timer med bortkastet tid krangling, nekting av personalia.

Han fjerde kompisen ble "pågrepet" litt etterpå, etter at en av oss ga mob nummeret :whistle:

Vekterene sa at hvis vi oppga identitet slapp vi å gå til politikammeret, så dum så vi var, ga vi alt.

Gjett hva de gjorde! Hun eine bitchete blondie vakta sa " nei asså, dette er så alvorlig at vi må anmelde saken"

Jeg ble seriøst helt knust der, de løy til oss, tross alt fikk vi godt inntrykk av hun fine blondie vakta :cry:

Heldigvis var politistasjonen stengt og de slapp oss hjem, ringte til foreldrene våres og fortalte overdrevet hva vi gjorde.(Foreldrene mine var heldigvis heller ikke hjenme).

Etter noen dager ble to av kompisene mine med foresatte tilkalt til møte.

Der konstaterte de at jeg og en annen ikke var medskyldig i dette.

De to andre fikk hver sine bot på 1500kr tror jeg det var.

De ba heller ikke om unnskyldning til oss som ikke var skyldige. :mad:

 

EDIT:noge skrivefeil ;)

7277640[/snapback]

 

 

Assa, Blondiner kan være en ulv i fåreklær hvis du skjønner hva jeg mener :whistle:

7278078[/snapback]

 

jahh itte de gangene jeg har erfart, så vet jeg som ca :innocent:

Lenke til kommentar
" Jeg skal faen meg hente en som har høyere makt enn deg!"

Hun posten dama presset fortvilt på den "MAYDAY" bryteren.

Posten dama :"Vekter er blitt tiltaklt ........."

7277640[/snapback]

 

Ser ut til at det meste har fungert som det skal her. Hadde dere tøffe rampeguttene fått tak i en person med "høyere makt" ville nok også denne personen ha fortalt dere at det ikke ble noen pakke uten legitimasjon. Sånn er det, og det må en godta.

7277838[/snapback]

 

 

Men jeg og en annen stod jo minst 5 meter ifra da det skjedde, og hun posten dama sa til vekterene at vi alle "truet" henne. Jeg hadde i det øyeblikket lyst til å knuse trynet hennes.

 

Også syns jeg det ble tatt litt alvorlig da.

7278182[/snapback]

 

*skulle ønske jeg hadde slik knapp* da hadde mange av mine kunder blitt eskortert ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...