Gå til innhold

LED som lyser i cirka fem minutt


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lyst til å trykke på en knapp, så skal en rekke med lysdioder lyse i noen minutt før de slår seg av. Bruksområdet for dette er på soverommet mitt, for å få opplyst konturene i rommet, og eventuelle hindringer, så jeg slipper å skru på fullt lys, eller at jeg vekker huset ved å gå på noe.

 

Så hvordan kan dette gjøres med enkle komponenter? Jeg har en anelse om at kanskje elektrolyttkondensatorer kan benyttes, men jeg vet ikke hvilken type osv.

 

Lysdiodene jeg vil bruke er noe som desse eller lignende. Jeg har ikke bestemt hvor mange jeg skal ha i rekken, men rundt 20 er ikke utenkelig.

 

Jeg tenkte å bruke et vanlig 9V-batteri, som brukes i røkvarslere osv.

 

Jeg takker for alle svar.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant faktisk ut av det i en gammel bok om ekel elektronikk.

 

Jeg har lagt ved en illustrasjon på hvordan det ser ut. Fargene på motstandene stemmer ikke. Men det skal gi et inntrykk. Om noen vil ha flere detaljer så si ifra.

 

Med om dere ser på den blå tingen til venstre på bildet, så skal det være en elektrolyttkondensator. I følge "boken" skal en på 100 uF få lysdioden til å lyse i 80 sek. Jeg vil at den skal lyse en del lenger. Kan jeg da koble sammen flere kondensatorer, eller trenger jeg en annen kondensator?

post-63307-1163194568_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg fant faktisk ut av det i en gammel bok om ekel elektronikk.

 

Jeg har lagt ved en illustrasjon på hvordan det ser ut. Fargene på motstandene stemmer ikke. Men det skal gi et inntrykk. Om noen vil ha flere detaljer så si ifra.

 

Med om dere ser på den blå tingen til venstre på bildet, så skal det være en elektrolyttkondensator. I følge "boken" skal en på 100 uF få lysdioden til å lyse i 80 sek. Jeg vil at den skal lyse en del lenger. Kan jeg da koble sammen flere kondensatorer, eller trenger jeg en annen kondensator?

7260567[/snapback]

 

hmm... den tegningen du fant, skjønte jeg ikke så mye av.

hva er de firkanta boksene for noe? den ene er vel en bryter, og den andre en LED, men de to nederste...? transistorer?

 

for og få den til og lyse lenger, tar du bare og setter inn en større kondis ;)

f.eks 1000uF :thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Utladningskurven er vel ikke linjær??

7262866[/snapback]

Det er det ingen som har sagt. :) Jeg husker ikke helt åssen man regner det ut uten å slå opp, men RxC = 63% opplading og 33% ved utlading. (R=ohm, C=Farad, tid i sek)

 

Du kan f.eks. øke R, så vil kondensatoren lades ut tregere.

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Her er en meget enkel krets som benytter en motstand og en kondensator som avgjør hvor lenge en mosfet leder.

Spenningskilden V2 og dioden etter er der bare for å simulere en bryter. Disse vil erstattes med en kontakt mot 9V spenningen i stedet. Verdiene på motstanden og kondensatoren avhenger av spenningen til kretsen og delvis type mosfet.

 

ledtimer.GIF

 

 

space

Lenke til kommentar
Hva med å bruke en vanlig 220v tidsbryter.

Så finner du en passende trafo, og setter en tid.

Hoster ikke mange kronene hos feks Clas Ohlson

7274876[/snapback]

 

Så sant så sant. Men det blir dyrt. Viss du (efikkan) ikke vil legge men masse meter med kabel (du skulle visst lyse opp flere rom?).

 

Men da holder det med en slik tidsbryter (bare av og på) for (150/200 kr) transfomator som leverer ut 12volt (da kan du ha 10 lysdioder parralelt) og et parrvanlige dioder og en middels stor elektrolytt.

 

Det du ser på det jeg har skrevet har du laget deg en strømforsyning...

 

 

Men jeg synes det er bedre for deg og utvilke dine egne ideer. Mye artigere...

Lenke til kommentar
Hva med å bruke en vanlig 220v tidsbryter.

Så finner du en passende trafo, og setter en tid.

Hoster ikke mange kronene hos feks Clas Ohlson

7274876[/snapback]

 

Så sant så sant. Men det blir dyrt. Viss du (efikkan) ikke vil legge men masse meter med kabel (du skulle visst lyse opp flere rom?).

 

Men da holder det med en slik tidsbryter (bare av og på) for (150/200 kr) transfomator som leverer ut 12volt (da kan du ha 10 lysdioder parralelt) og et parrvanlige dioder og en middels stor elektrolytt.

 

Det du ser på det jeg har skrevet har du laget deg en strømforsyning...

 

 

Men jeg synes det er bedre for deg og utvilke dine egne ideer. Mye artigere...

7274998[/snapback]

I første omgang skal jeg lyse opp mitt eget soverom, men så kanskje jeg skal ha belysning under trappetrinn også, så jeg slipper å vekke hele huset (siden jeg er "natterangler" :innocent: )

 

Jeg skal bruke veldig tynne ledninger, og jeg vil helst slippe å bruke transformator eller noe lignende. Hele greiene skal da virke om strømmen går. ;)

 

Jeg skal se på tegningen til space17 og se om jeg blir klokere.

 

Takk så langt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev det kanskje ikke klart nok i første innlegg. Når jeg kommer inn i rommet, så er det totalt mørkelagt, så da kan jeg ikke famle rundt på gulvet etter en bryter, for da er poenget borte. Jeg tenkte å lage til en gedigen trykk-knapp(15x15cm?) som jeg skal ha rett innenfor døren, og denne skal gjerne være et selvlysende symbol på eller noe sånt. Jeg skal kanskje også ha en slik knapp borte ved sengen min, og da er det upraktisk om knappen sitter på transformator osv.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å bruke en mikrocontroller for å styre hvor lenge lysdiodene skal lyse. Hvis du finner noen low current lysdioder (ca 2mA), så kan du styre disse direkte fra en eller to utganger. Utgangene på f.eks Atmel sine AVR-Controllere tåler 20mA.

 

Disse Mikrocontrollerne har også innebygde PWM-utganger som eventuelt kan brukes til å dimme lysdiodene. Atmel tilbyr gratis utviklingsprogram med simulator og C-Compiler, men du må ha en programmerer for å programmere Controlleren.

 

Bare et lite "ikke-analogt" forslag fra min side. Er gjerne behjelpelig med spørsmål rundt bruk av AVR-mikrocontrollere.

 

 

Øyvind

Lenke til kommentar
En annen mulighet er å bruke en mikrocontroller for å styre hvor lenge lysdiodene skal lyse. Hvis du finner noen low current lysdioder (ca 2mA), så kan du styre disse direkte fra en eller to utganger. Utgangene på f.eks Atmel sine AVR-Controllere tåler 20mA.

 

Disse Mikrocontrollerne har også innebygde PWM-utganger som eventuelt kan brukes til å dimme lysdiodene. Atmel tilbyr gratis utviklingsprogram med simulator og C-Compiler, men du må ha en programmerer for å programmere Controlleren.

 

Bare et lite "ikke-analogt" forslag fra min side. Er gjerne behjelpelig med spørsmål rundt bruk av AVR-mikrocontrollere.

 

 

Øyvind

7331899[/snapback]

Det høres litt spennende og "vanskelig" ut. 20mA, det blir vel ikke så mange lysdiodene det? Er dette noe som kan kobles til PC eller noe sånt?

 

C kan jeg forresten. ;)

Lenke til kommentar
Det høres litt spennende og "vanskelig" ut.

 

Veldig vanskelig er det ikke, men som med alt annet må man som regel kjempe med innstillinger osv. for å få det til å virke første gangen. På siden AVRfreaks finner du bl.a. en introduksjon. Mikrocontroller.net er en bra side med masse informasjon og et veldig bra forum, men alt der er på tysk.

 

 

20mA, det blir vel ikke så mange lysdiodene det?

Det blir ganske nøyaktig 10 lysdioder hvis du finner noen som trekker 2mA ;). Mikrocontrolleren har typisk 20< utganger/innganger, og med 10 lysdioder på hver utgang skulle det være mulighet for å koble til ganske mange. Bruker du lysdioder som trekker mer strøm så kan du jo alltids bruke en transistor for å styre strømmen.

 

 

Er dette noe som kan kobles til PC eller noe sånt?

En mikrocontroller er en IC som inneholder en prosessor og et minne som inneholder mikroprogrammet ditt og eventuelle data. Porter som kan konfigureres som inngang eller utgang brukes til å kommunisere med omverdenen (f.eks via lysdioder og brytere). Noen av portene brukes til å koble mikrocontrolleren til en PC e.l. for å programmere controlleren med det programmet som du har skrevet i C og kompilert. For å gjennomføre en slik programmering trenger du en programmerer som kobles mellom parallell-/seriell-/usb-port og mikrocontrolleren.

 

Du har med andre ord en programmerbar kontrollenhet som kan brukes til å styre så og si alt.

 

Se også Wikipedia-Mikrocontroller

 

C kan jeg forresten. ;)

Det er en bra start. For å slå av og på lysene trengs ikke mange linjene med kode.

 

 

Legger ved et lite bilde som eksempel. Håper informasjonen er til nytte.

 

 

uciy7.jpg

Lenke til kommentar
Det høres litt spennende og "vanskelig" ut. 20mA, det blir vel ikke så mange lysdiodene det? Er dette noe som kan kobles til PC eller noe sånt?

 

C kan jeg forresten. ;)

7332991[/snapback]

Det er ikke spesielt vanskelig. Jeg kunne laget en slik løsning iløpet av 10 min. her nå, bare som et eksempel. Men du må jo ha en programmerer av et eller annet slag.

 

Jeg ville nok også (på samme måte som "Skuggen") brukt en AVR-type mikrokontroller, da disse er enkle å jobbe med + har bra ytelse. En Tiny-versjon er midt i blinken her. Og med PWM er det fort gjort å lage dimming ved på/av. Jeg mener flere av Tiny'ene har PWMutgang.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...