Gå til innhold

LED som lyser i cirka fem minutt


Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det vil du ha en rekke lysdioder til å lyse opp veien mot senga for deg når du skal legge deg?

 

I så fall hadde jeg samme "problemet" før :)

 

Jeg løste det ved å kjøpe et sett med fjernkontrollerte stikkontaker for 198 kr hos Clas Ohlson.. Bare å ligge i senga og trykke på knappen så slår du av lyset, eller hva du enn har kobla i kontakten..

 

Forresten er det genialt "prank-verktøy" :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller sånne jeg kjøpte i Sverige, det er det samme som stormx linker til, bare at dette er et annet merke. husker ikke helt hvilket i farta. og litt mindre fjernkontroll, og mottakerne er litt mindre trur jeg. dem tåler vel 1000 watt, dimmer versjonen tåler mindre.

 

Har selv 3 sett, og noen ganger kan det bli litt kollisjoner her :p hehe. og ikke alltid dem virker. men så skal det sies at mine ikke brukes til lys akkurat.

 

det ene settet (uten dimmer) styrer 2 PA forsterkere, og tv'n.

 

Og når dem ikke funker så hjelper det å bare prøve fjernkontrollen i forskjellige retninger.

 

Tror jeg betalte rundt 250-300 kr for et sett med fjernkontroll, og 3 mottakere med dimmer.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, vil jeg ikke koble til strømnettet. Dette skal virke som strømmen går. Men takk for forslagene.

 

Skuggen: Får jeg kjøpt alt jeg trenger for eksempel hos ELFA? Den kontrolleren støtter vel at ulike knapper kan føre til ulik belysning osv.? Det er kanskje mer komplisért enn jeg først tenkte, men slikt liker jeg.

 

Lodding skal for så vidt gå gret tror jeg. Om jeg trenger hjelp til det så kan min far hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Skuggen: Får jeg kjøpt alt jeg trenger for eksempel hos ELFA? Den kontrolleren støtter vel at ulike knapper kan føre til ulik belysning osv.? Det er kanskje mer komplisért enn jeg først tenkte, men slikt liker jeg.

 

Du får nok alt du trenger hos elfa. Dette er et forslag fra min side:

 

-Mikrocontroller: ATMega8L (L versjonen klarer seg med 2,7V - 5,5V spenning)

-Passende IC-sokkel (kan også loddes rett inn)

-Batteriholder: f.eks med plass til 3 AA batterier (=4,5V med nye batterier)

-Trykkbrytere

-Lysdioder (pass på strømforbruk)

-Eventuelt transistor(er) for å styre lysdioder

-Kretskort for å bygge alt på

-"pinner" for å koble til programmerer (husker ikke det norske navnet, bor i tyskland :D)

 

Det var mitt forslag til hardwareliste. I prinsippet skulle du også hatt noen kondensatorer over strømforsyninga på mikrocontrolleren. Se AVR Hardware considerations for detaljer rundt dette.

 

Det eneste som mangler da er programmereren. ELFA tilbyr denne her, men den er rimelig dyr. Det finnes "pirat"-versjoner av denne på nettet, men vet ikke om noen norske nettbutikker som selger disse (kanskje noen andre har en idé?). Jeg kjøpte en billig versjon på MyAVR.de for en god stund siden, men de selger ikke den enkle varianten nå lenger så vidt jeg kan se. Søk på AVR ISP på google, så finner du muligens noe. Som nevnt i en tidligere post er AVRfreaks en meget bra informasjonskilde.

 

Et tips fra min side er å søke litt etter temaet AVR og ATMega på google. Det er skrevet utallige tutorials rundt AVR-serien til Atmel og disse hjelper deg å få et godt overblikk over funksjonene på mikrocontrolleren. Den kan nemlig gjøre mye mer enn å styre en lysdiode av og på ;). Hvis du f.eks setter deg inn i hvordan PWM fungerer, så kan du enkelt og greit dimme lyset av og på. Totalt unødvendig, men artig å lage.

 

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...