Gå til innhold

Utrolig høy pris på i680SLi hk?


Big SturL

Anbefalte innlegg

Nå har nvidia uttalt at deres nyeste chipset er laget for å tåle 120°C, så

55 grader utvendig på kjøleribbe er vel ikke noe problem.

 

De nyeste nvidia chipsetta er "hete" , det øker ved hver nye generasjon -

Fra Nforce2/Nforce3/Nforce4/Nforce5&6 har det vært kronologisk økning

hele veien grunnet økte features og hastigheter.

 

Problemene med windows er nok relatert til safe default instillinger etter flash .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du sier her Syar2003 at det rett og slett var uvitenhet om det varme chipsettet som fikk candymann til å levere tilbake kortet?

 

Hørtes litt mye ut med 55*C

Men dette er vel fordi Intel 845G Chipsettet ligger konstant på 24-27*C uansett load og overklokk? er kanskje et par grader varmere når det er overklokka, men det er ihvertfall ikke mye.

Så hvis det skal tåle 120*C burde jo ikke 55*C være et problem da.

Lenke til kommentar

55 grader utenpå betyr vel ikke at chipsettet under sinken har 55 grader vel .

Eneste jeg sier at at nvidia offisielt sier at deres nye AM2/Intel chipset er laget for å klare 120°C .

 

Og at chipset temperaturer som var normalt på kort for 2-3 år siden ikke er det samme i high en hk/chipset idag.

 

Kan jo nevne at jeg selv har opplevet ca 10°C økning fra Nforce2 - Nforce3

Deretter 8-10°C økning igjen fra nforce3 til nforce4-SLI .

Samme økningen "igjen" erfarer folk som bruker Nforce5/6 .

 

Blir galt å sammenlikne chipset temperatur mellom ulike chipsett produsenter

spesielt med "entry" level chipset som i965 vs nv i680 .

 

(Har selv 48-50°C på mitt chipsett og bekymrer meg ikke en døyt)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
55 grader utenpå betyr vel ikke at chipsettet under sinken har 55 grader vel .

Eneste jeg sier at at nvidia offisielt sier at deres nye AM2/Intel chipset er laget for å klare 120°C .

 

Og at chipset temperaturer som var normalt på kort for 2-3 år siden ikke er det samme i high en hk/chipset idag.

 

Kan jo nevne at jeg selv har opplevet ca 10°C økning fra Nforce2 - Nforce3

Deretter 8-10°C økning igjen fra nforce3 til nforce4-SLI .

Samme økningen "igjen" erfarer folk som bruker Nforce5/6 .

 

Blir galt å sammenlikne chipset temperatur mellom ulike chipsett produsenter

spesielt med "entry" level chipset som i965 vs nv i680 .

 

(Har selv 48-50°C på mitt chipsett og bekymrer meg ikke en døyt)

7365951[/snapback]

 

Ok, nå er det vel så at om kjöleribben er 55 grader idle er vel northbridgen ennå varmere..... Ikke tvert emot! Spekulasjoner -> kanskje 60-65 grader på NB.

Jeg målte utenpå ribben.

 

Men under load kan i hvert fall jeg legge til 10-15 grader på ribben -> og på NB hvilket betyr minimum 70 grader på NB. Og dette i et åpent kabinett.......

 

Har ok luft gjenomtrekk med en 120mm fremme og en bak i et Lian Li 6277 kabinett.

 

Og ja, etter BIOS update resettede jeg biosen med knappen på hovedkortet så den sku vaere greit.

 

Njaa, jeg sku i hvert fall vente litt med å kjöpe 680sli hovedkort nå, og heller vente på dfi, msi, gigabyte? sine som ikke er referansehovedkort fra nvidia produsert av foxconn (hvilket evga og bfg er).

 

Og

Lenke til kommentar

Vel chipsett die leder varme bort fra chip over til heatsink/pipe så jeg mener fremdeles at selve chipsettet kan være kaldere enn 55°C i dette tilfellet eller omtrent samme . Husk at det er en passiv kjøle løsning .

Det følger også med en vifte man skal montere mot heatpipen .

 

Ellers så bruker nvidia i680 ca. 30-50w mere enn 965/975 fra Intel

mest chipsett MCP SPP forbruk .

Dette sammen med passiv heatpipe løsning bidrar til høyere 'normal' temperaturer enn Intel 965/975.

 

Poenget er at man ikke skal bli skremt av at nb/sb plutselig er 50 grader kontra 35-40 som kan ha vært vant til fra tidligere .

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden mener du at noe som ikke "produserer" varme (ribbe) kan bli varmere en NBn som er varmekilden?? Skjönner ikke helt din tankegang her men men ......

 

Og som jeg nevnte i min förste post så hade jeg en 120mm vifte som blåste på ribben (langsam hastighet men uansett). For mye viftelyd er også en uting, vettu!!

 

Og tempen du snakker om (i underkant) er idle i et åpent kabinett...........

Endret av candymann
Lenke til kommentar

Du har ikke brukt vannkjøling da candyman? Er vel mange kort der det er meningen at kjøleribbene skal kjøles av luften som kommer fra CPU-kjøleren. Men nå er vel dette et "overklokkingskort" og produsenten burde vel ha regnet med at mange kom til å bruke vannkjøling på det.

 

Edit: Var bare en ting jeg plutselig begynte å lure på. Hvor stor plass er det rund CPU-sokkelen? Plass til en Zalman 7700CU kjøler kanskje? :hmm: Så litt høy ut den ene kjøleribba syns jeg.

Endret av Øssa
Lenke til kommentar
Hmm, litt skeptisk!!  :cry:  Men men - henter EVGA kortet fra Netshop idag... MÅ jo bare teste dette kortet. Har hatt så mye uflaks med Gigabyte og DFI at de er ikke aktuelle likevel. Har heldigvis AB9 pro kortet i backup i tilfelle ting skjærer seg... :cool:

7375059[/snapback]

Si ifra om alt ser bra ut da, og om det er verdt å kjøpe.

 

OT Noen som vet om det går an å kjøre SLI på Gigabyte DS4 og DQ6?

Da tenker jeg ikke på rett ut av esken med evt med uoriginale drivere elns.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Når jeg fikk EVGA kortet ble jeg positivt overraska, det var kjempe kvalitet, og en BIOS som var til å sikle over. Den uavhengige Ram/FSB klokken var utrolig fin. For man kan kjøre maks frekvens på både minne og CPU på en gang. Som regel stopper CPU ett sted, og man får ikke minnefrekvensen så høyt man skulle ønske den gjorde.

 

Ellers så ligger chipsettet mitt på 38*C når jeg har 400FSB, og 1.575v på den. Og dette med cpipset vifta som man kunne sette på snurrende så den ikke bråker mere enn resten av pcn. Lå på 35*C når jeg ikke hadde noe overklokk.

 

Eneste som trakk ned var plassering av pwr sw, reset sw, hdd led, osv. Var nesten umulig å få i hvis man satt i de ved siden først, og når man satt i de ved sidenav var det lett å dra dem ut igjen.

 

Det var også kjekt med av/på og reset knapp på HK, så man ikke trenger å jumpstarte hvis man ikke har kobla til noe kabinett.

 

Tror andre her bare har vert uheldig, for det var utrolig godt HK, og OC mulighetene er bare så utrolig bra :D

Lenke til kommentar
Når jeg fikk EVGA kortet ble jeg positivt overraska, det var kjempe kvalitet, og en BIOS som var til å sikle over. Den uavhengige Ram/FSB klokken var utrolig fin. For man kan kjøre maks frekvens på både minne og CPU på en gang. Som regel stopper CPU ett sted, og man får ikke minnefrekvensen så høyt man skulle ønske den gjorde.

 

Ellers så ligger chipsettet mitt på 38*C når jeg har 400FSB, og 1.575v på den. Og dette med cpipset vifta som man kunne sette på snurrende så den ikke bråker mere enn resten av pcn. Lå på 35*C når jeg ikke hadde noe overklokk.

 

Eneste som trakk ned var plassering av pwr sw, reset sw, hdd led, osv. Var nesten umulig å få i hvis man satt i de ved siden først, og når man satt i de ved sidenav var det lett å dra dem ut igjen.

 

Det var også kjekt med av/på og reset knapp på HK, så man ikke trenger å jumpstarte hvis man ikke har kobla til noe kabinett.

 

Tror andre her bare har vert uheldig, for det var utrolig godt HK, og OC mulighetene er bare så utrolig bra :D

7663740[/snapback]

 

 

Jeg er helt enig med deg der ja ;) mitt blir littegran varmere, men jeg kjører mitt på 1.6v på NB og viften på 60. Den ligger seg på rundt 50 grader da, på maks, og det er på mitt rom som ofte er over 25 grader. Alt i alt er det et supert kort. Eneste jeg kan klage på er at hvis du har SLI, så HUSK å koble til strøm til AUX på hovedkortet. Det glemte jeg, siden det ikke sto i manualen, når man skal kjøre SLI. Jeg kan legge inn bilde av det etterpå.

 

EDIT: Dårlig bilde av MOLEX kontakten du må huske for SLI :)

 

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Når jeg fikk EVGA kortet ble jeg positivt overraska, det var kjempe kvalitet, og en BIOS som var til å sikle over. Den uavhengige Ram/FSB klokken var utrolig fin. For man kan kjøre maks frekvens på både minne og CPU på en gang. Som regel stopper CPU ett sted, og man får ikke minnefrekvensen så høyt man skulle ønske den gjorde.

 

Ellers så ligger chipsettet mitt på 38*C når jeg har 400FSB, og 1.575v på den. Og dette med cpipset vifta som man kunne sette på snurrende så den ikke bråker mere enn resten av pcn. Lå på 35*C når jeg ikke hadde noe overklokk.

 

Eneste som trakk ned var plassering av pwr sw, reset sw, hdd led, osv. Var nesten umulig å få i hvis man satt i de ved siden først, og når man satt i de ved sidenav var det lett å dra dem ut igjen.

 

Det var også kjekt med av/på og reset knapp på HK, så man ikke trenger å jumpstarte hvis man ikke har kobla til noe kabinett.

 

Tror andre her bare har vert uheldig, for det var utrolig godt HK, og OC mulighetene er bare så utrolig bra :D

7663740[/snapback]

 

 

Jeg er helt enig med deg der ja ;) mitt blir littegran varmere, men jeg kjører mitt på 1.6v på NB og viften på 60. Den ligger seg på rundt 50 grader da, på maks, og det er på mitt rom som ofte er over 25 grader. Alt i alt er det et supert kort. Eneste jeg kan klage på er at hvis du har SLI, så HUSK å koble til strøm til AUX på hovedkortet. Det glemte jeg, siden det ikke sto i manualen, når man skal kjøre SLI. Jeg kan legge inn bilde av det etterpå.

 

EDIT: Dårlig bilde av MOLEX kontakten du må huske for SLI :)

 

7664289[/snapback]

Det stod i quick start guiden at man måtte ha den i når man skulle kjøre SLI. Selv satt jeg den i allikevel. Hadde vert morro å testa SLI, men får vente til 8800GTS synker i pris :p

Lenke til kommentar
Når jeg fikk EVGA kortet ble jeg positivt overraska, det var kjempe kvalitet, og en BIOS som var til å sikle over. Den uavhengige Ram/FSB klokken var utrolig fin. For man kan kjøre maks frekvens på både minne og CPU på en gang. Som regel stopper CPU ett sted, og man får ikke minnefrekvensen så høyt man skulle ønske den gjorde.

 

Ellers så ligger chipsettet mitt på 38*C når jeg har 400FSB, og 1.575v på den. Og dette med cpipset vifta som man kunne sette på snurrende så den ikke bråker mere enn resten av pcn. Lå på 35*C når jeg ikke hadde noe overklokk.

 

Eneste som trakk ned var plassering av pwr sw, reset sw, hdd led, osv. Var nesten umulig å få i hvis man satt i de ved siden først, og når man satt i de ved sidenav var det lett å dra dem ut igjen.

 

Det var også kjekt med av/på og reset knapp på HK, så man ikke trenger å jumpstarte hvis man ikke har kobla til noe kabinett.

 

Tror andre her bare har vert uheldig, for det var utrolig godt HK, og OC mulighetene er bare så utrolig bra :D

7663740[/snapback]

 

 

Jeg er helt enig med deg der ja ;) mitt blir littegran varmere, men jeg kjører mitt på 1.6v på NB og viften på 60. Den ligger seg på rundt 50 grader da, på maks, og det er på mitt rom som ofte er over 25 grader. Alt i alt er det et supert kort. Eneste jeg kan klage på er at hvis du har SLI, så HUSK å koble til strøm til AUX på hovedkortet. Det glemte jeg, siden det ikke sto i manualen, når man skal kjøre SLI. Jeg kan legge inn bilde av det etterpå.

 

EDIT: Dårlig bilde av MOLEX kontakten du må huske for SLI :)

 

7664289[/snapback]

Det stod i quick start guiden at man måtte ha den i når man skulle kjøre SLI. Selv satt jeg den i allikevel. Hadde vert morro å testa SLI, men får vente til 8800GTS synker i pris :p

7664352[/snapback]

 

Ja, vet, men jeg testet ikke SLI før sånn en uke etter jeg hadde satt sammen pcen, og da så jeg i den SLI guiden :p og der står det ingenting om den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...