Gå til innhold

Surf trådløst på McDonald's


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norge ligger ikke bak Sverige i teknologinivå innen elektronikk. Vi mangler produksjonsutstyr/fabrikker, men vi kan designe produkter og produsere de i Kina, Japan, USA, Tyskland eller Nokiafabrikken i Finland. Både Sverige og Norge ligger 10-20 år bak USA og Japan innen elektronikk.

 

Den der må du virkelig utdype. Mener du elektronikk generelt, eller noen konkrete produkter? Såvidt meg bekjent ligger vi et aldri så lite stykke foran, spesielt innen kommunikasjonselektronikk - ihvertfall når det gjelder USA. At Japan ligger foran oss innen elektronikk generelt skal jeg derimot definitivt være med på, men ikke at USA ligger "10-20 år" foran oss.

Lenke til kommentar
Både Sverige og Norge ligger 10-20 år bak USA og Japan innen elektronikk.
Hva mener du med dette? Man hadde jo knapt fått solgt noe elektronikk om man lå 10-20 år bak teknologisk på elektronikken man designer.

 

AtW

7262339[/snapback]

Kom med noen eksempler på elektronikk som Norge produserer som tilsvarer de nyeste amerikanske produktene i teknologinivå da. Hvis du mener jeg tar feil.

 

Jeg sa heller ikke at vi ligger 20 år bak på det vi kan designe. Men å designe og å produsere er to forskjellige ting. Erikson produserer heller ikke telefonene sine i Sverige, de produseres i Japan.

7263330[/snapback]

 

Nei, du skrev jo bare at vi lå bak, så det var ikke så lett å forstå på hva, så om jeg har forstått det riktig, så mener du norge ikke ligger bak på desing av elektronikk, men vi ligger 10-20 år bak når det gjelder hvor avanserte elektroniske produkter som kan produseres i en norsk fabrikk? Du mener rett og slett av produksjonslinjene ligger bak?

 

AtW

Lenke til kommentar
Norge ligger ikke bak Sverige i teknologinivå innen elektronikk. Vi mangler produksjonsutstyr/fabrikker, men vi kan designe produkter og produsere de i Kina, Japan, USA, Tyskland eller Nokiafabrikken i Finland. Både Sverige og Norge ligger 10-20 år bak USA og Japan innen elektronikk.
Den der må du virkelig utdype. Mener du elektronikk generelt, eller noen konkrete produkter? Såvidt meg bekjent ligger vi et aldri så lite stykke foran, spesielt innen kommunikasjonselektronikk - ihvertfall når det gjelder USA. At Japan ligger foran oss innen elektronikk generelt skal jeg derimot definitivt være med på, men ikke at USA ligger "10-20 år" foran oss.

7263562[/snapback]

Du kan jo komme med noen eksempler på produkter innen "kommunikasjonselektronikk" som vi lager i Norge som er bedre enn de som lages i USA eller Japan.... Vi var med å finne opp mobiltelefonen sammen med svenskene (nokia, erikson og telenor var det vel) på 80 tallet, men i dag er det sony-erikson med base i Japan og Motorola i USA som driver denne teknologien videre. Nokia er med, men sliter med å opprettholde markedsposisjonen de har hatt.
Både Sverige og Norge ligger 10-20 år bak USA og Japan innen elektronikk.
Hva mener du med dette? Man hadde jo knapt fått solgt noe elektronikk om man lå 10-20 år bak teknologisk på elektronikken man designer.

 

AtW

7262339[/snapback]

Kom med noen eksempler på elektronikk som Norge produserer som tilsvarer de nyeste amerikanske produktene i teknologinivå da. Hvis du mener jeg tar feil.

 

Jeg sa heller ikke at vi ligger 20 år bak på det vi kan designe. Men å designe og å produsere er to forskjellige ting. Erikson produserer heller ikke telefonene sine i Sverige, de produseres i Japan.

7263330[/snapback]

Nei, du skrev jo bare at vi lå bak, så det var ikke så lett å forstå på hva, så om jeg har forstått det riktig, så mener du norge ikke ligger bak på desing av elektronikk, men vi ligger 10-20 år bak når det gjelder hvor avanserte elektroniske produkter som kan produseres i en norsk fabrikk? Du mener rett og slett av produksjonslinjene ligger bak?

 

AtW

7264170[/snapback]

Jeg mener ikke. Det er solide fakta. Hvilke bedrifter i Norge produserer elektronikk her hjemme? Det vil ta 5-10 år å bygge en fabrikk og like lang tid å forske fram oppdatert teknologi. Og fordi at vi ikke har en hjemlig produksjon ligger vi følgelig også bak på kompetanse, slik ta vi ligger faktisk bak på design også. Men jeg mener (og det er også fakta) at vi behøver ikke å være like gode som andre land på dette området så lenge vi kan kjøpe de produktene vi trenger fra utlandet.

 

Vi kan ta denne diskusjonen i en annen tråd dersom noen er interessert i å fortsette den og oppretter en slik tråd. Dette har vel lite med MacDonalds' trådløse nett å gjøre.

Lenke til kommentar

rettelse på når mobil stasjon kom til norge det var i 1958 av simens,

nokia hadde sin produksjon i nord trødelag av sine deksler i helt frem til slutten av 90 åra,før det ble flytta til lavkostland,.i teknologi utnyttelse så er norge en av de 5 fremste i verden.men vi er på vei til å sakke etter. på både godt å vondt.

selv hadde jeg min første erikson håndholdt/lommeformat i 1990.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...