Gå til innhold

Vurdering av Dell Inspiron 1501


Reticent

Anbefalte innlegg

Jeg har lest 3 tester av den nå, litt merkelig at alle de viser til langt høyere batterilevetid enn din. Kanksje det er noe feil med din. Eks har min far en dell Latitude D620 som kas greier 2 timer selv om den er helt ny.

 

http://www.notebookcheck.com/Test-Dell-Ins...ook.2440.0.html

http://www.notebookreview.com/default.asp?...l+Inspiron+1501 Husker ikke helt hvor jeg fant den siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest 3 tester av den nå, litt merkelig at alle de viser til langt høyere batterilevetid enn din. Kanksje det er noe feil med din. Eks har min far en dell Latitude D620 som kas greier 2 timer selv om den er helt ny.

 

http://www.notebookcheck.com/Test-Dell-Ins...ook.2440.0.html

http://www.notebookreview.com/default.asp?...l+Inspiron+1501 Husker ikke helt hvor jeg fant den siste.

7549347[/snapback]

 

ja det var litt merkelig dette. Den tyske testen er med ett 9 cellers batteri noe jeg ikke kjøpte :/ Men med 6 celler skulle det jo være litt bedre enn det jeg opplever. Ellers kommer det en litt irriterende pipelyd fra batteriet? jeg tror det er batteriet. Skrev til support og de mente dette kunne være fordi batteriet var ferdig oppladet og gav beskjed om dette. Får teste litt videre, kanskje det er en feil med batteriet mitt!

Lenke til kommentar

satt i dag med lysstyrke på lavest og surfa en del, og da varte batteriet faktisk i 3 timer. Så da var det kanskje den tidligere testinga mi har slått litt feil =) Prøver fortsatt å finne ut hva pipelydene kan være, så nå tester jeg uten batteri og ser om de kommer iløpet av kvelden!

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe meg bærbar, stort sett til skolebruk, og har vel omtrent landet på Dell Inspiron 1501.

 

Tenker da å bestille med de mest grunnleggende funksjonene, men har valgt 2x512 mb ram, TrueLife-skjerm og 9cellers batteri...

 

Er dette et fornuftig kjøp, eller har dere forslag til andre maskiner jeg heller bør gå for?

Lenke til kommentar

Helt kurrant maskin, god byggekvalitet, stillegående og bra batteri. Ytelsen er jo ikke noe å få bakoversveis av og den har ikke så mye ekstra, men vil nok fungere utmerket til skolebruk ja.

 

Denne kan og vurderes: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=40905 litt rimeligere, tøft design og ifølge brukererfaringene er den stillegående. Batteri vet jeg ikke så mye om, mulig det er brukbart.

Lenke til kommentar
Virket grei den der også ja, en del billigere, noe som teller en del for en fattig student :)

 

Er ikke helt inne i bærbar-verden, men ser jo ut som den HP maskinen er fullt på høyde med Dell'en på de fleste områder, eller hva?

7567727[/snapback]

 

Ja, jeg vil tro dell-maskina har bedre byggekvalitet og bedre batteri, men skal ikke si det for sikkert. Har litt blandet erfaring med billig-HPer fra før, men denne ser ihvertfall bra ut. prøv å finn noen tester av HP-maskina så du ser hva de sier om den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har bestilt en Dell 1501, men er litt i tvil om jeg valgte riktig prosessor.

 

Hvor stor er forskjellen mellom AMD Turion MK36 og ML50 (dual core)?

 

Er det forskjell på batterikapasitet med de to forskjellige prosessorene?

 

Oppsett:

 

AMD Turion MK36 2,0Ghz

1GB Minne

14,1" 1280x800 skjerm

9cell batteri

XP Home ENG med vista basic oppgr.

Radeon 1150 integrert grafikk

60GB 5400rpm

 

6440,-

 

PCen er ikke satt i produksjon så jeg har foreløpig fortsatt sjans til å ringe og avbestille/bestille ny.

 

Jeg vil ha pcen billigst mulig, så jeg vurderte det til at Turion ML50 dual core var overkill i forhold til resten av specs og vurderte det ikke da jeg snakket med den hyggelige jenta på dells salgsavdeling. Men er litt i tvil nå om jeg burde lagt i de 560,- ekstra for en dual core prosessor. Jeg liker å bruke mange programmer samtidig, og kunne sånn sett kanskje hatt bruk for det. Men hvor mange tunge programmer det blir vet jeg ikke. Skal nok teste å spille noe gamle spill Red Alert 2 og lignende.. og evt nyere spill med mindre grafiske krav som Football manager 2007, så det hadde nok vært raskere med dual core, men er det verdt det?

 

Noen som vet ca va batterikapasiteten er på denne. regner med det er noe bedre enn andres erfaringer da jeg har 14,1" skjerm. Hører det blir sagt her at MK36 bruker mindre strøm, men jeg trodde opprinnelig dual core var mer strømgjerrige (etter erfaring med intel dual core), men jeg aner egentlig ikke.

 

//Nessa

Lenke til kommentar

MK36 er nok litt raskere ved få applikasjoner, mens ML50 vil komme til sin rett som du selv påpeker ved mange programmer samtidig. Du vil nok ikke merke stor forskjell med midnre du kjører programmer som er spesielt laget for 2-kjerneprosessorer eller f.eks brenner dvd mens du pakker ut store filer. Jeg ville ikke betalt 500 ekstra for en prosessor som i de fleste tilfeller knapt er bedre.

 

Ifølge en tysk test jeg så så varer batteriet i 5,5 timer ifølge mobilemark 2005 med ditt batteri. http://www.notebookjournal.de/tests/inspection/176

 

Til de fleste eldre spill fungerer den utmerket, ytelsen tilsvarer et skjermkort som var populært for noen år siden, ati X300. Du kan f.eks spille world of warcraft, fear eller doom 3 på lav grafikk, men du kan glemme neyre spill som quake 4, oblivion, nwn2 osv.

 

EDIT: la til tysk test

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

etter et par runder med dell kundechat så viser det seg at chassiset til 14,1"w og 15,4"w er det samme. ufattelig dårlig at de i det hele tatt har en slik ordning, og direkte hårreisende at de ikke informerer om det, verken på nett eller når jeg snakker med salgsrepresentant på telefon.. da må jeg sende min pc i retur. gidder ikke ha en så stor pc med 14,1" skjerm.. =P

 

ytre mål er:

 

# Bredde: 35,6 cm

# Høyde: 3,7 cm

# Dybde: 26,54 cm

# Vekt: 2,81 kg.

Lenke til kommentar

640m er en veldig bra maskin. jeg kjøpte en slik til lillesøstera til dama i sommer. nice batteritid med 9cellers batteri jah =) den er absolutt verd de rundt 8500 du gir for den inkl. et par oppgraderinger.

Men for min del tror jeg at jeg dropper hele dell og går for en Fujitsu Siemens Amilo Pro V3205 12" fra siba.no til 6995 :D Ble litt gira på ideen om en 12" pc:)

 

men takker for konstruktiv tilbakemelding anyway! :)

Lenke til kommentar
Finnes det en oversikt over hvilke mobile cpu som er 64 bit noe sted?

7787226[/snapback]

Jeg vet ikke, men kan lage en kort oversikt her:

 

Prosessorer for bærbare som støtter 64bit:

Sempron: Alle som er produsert fra ca sommeren 2005

Athlon 64 Mobile: Alle

Turion 64: Alle

Turion 64 X2: alle

Core 2 Duo: Alle

 

Og så en kort oversikt over vanlige prosessorer for bærbare som ikke støtter 64bit:

Athlon XP: alle

Pentium III: alle

Pentium 4: alle

Pentium 4 M: alle

Celeron: alle

Celeron M: alle

Pentium M: alle

Core Duo: alle

Core Solo: alle

VIA-prosessorer: alle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...