Gå til innhold

Vurdering av Dell Inspiron 1501


Reticent

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid vurdert å kjøpe meg en Dell Inspiron 6400. Nå har det imidlertid kommet et nytt tilbud fra dell, nemlig Inspiron 1501. Den eneste betydelige forskjellen jeg kan se er at den istedenfor et ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, har et ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory grafikkort.

Hvordan står disse to seg mot hverandre?

 

Videre har jo som kjent Dell begynt å benytte AMD prosessorer. I dette tilfellet en AMD® Turion 64 X2 Mobile Technology TL52. Hva er det å si om denne, i forhold til en Intel Core 2 Duo prosessor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i lengre tid vurdert å kjøpe meg en Dell Inspiron 6400. Nå har det imidlertid kommet et nytt tilbud fra dell, nemlig Inspiron 1501. Den eneste betydelige forskjellen jeg kan se er at den istedenfor et ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, har et ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory grafikkort.

Hvordan står disse to seg mot hverandre?

 

Videre har jo som kjent Dell begynt å benytte AMD prosessorer. I dette tilfellet en AMD® Turion 64 X2 Mobile Technology TL52. Hva er det å si om denne, i forhold til en Intel Core 2 Duo prosessor?

7244775[/snapback]

 

Kan bruke 3Dmark som et eksempel, i 3Dmark05 greier X1150-skjermkortet rundt 7-800 poeng, mens X1400-kortet greier rundt 1800 dvs en god del raskere om du tenker på å spille. Core 2 duo er generelt bedre på ytelse og batterilevetid enn AMD X2, men prisen er også høyere, spørsmålet er hvor mye penger du vil legge i den. Har ikke sett tester av denne AMD-bærbare, mulig den er et godt kjøp. i6400 vet jeg de fleste er godt fornøyd med. PS: hvis du kjøper fra dell så velg for all del 9-cellers batteriet, varer mye lenger og koster knapt mer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg konfigurerer i1501 med 1024 minne, TL-50 cpu og 9-cellers batteri så kommer prisen på rundt 8000,- da synes jeg denne gir mye mer for pengene: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71029 den har større disk, dedikert skjermkort (litt dårligere enn X1400), kjappere cpu, innebygd webkamera, DVD-brenner (mot cd-brenner i i1501 til den prisen), den er stillegående og batteriet varer i opptil 4,5 timer (de 2 siste punktene vet vi ikke noe om ift dell enda.) Om du kan vurdere acer istedet for dell da, ellers så gir jo i6400 mye for pengene den og ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er for sent ute eller ikke...

 

Hvis jeg konfigurerer i1501 med 1024 minne, TL-56 cpu og 9-cellers batteri så kommer prisen på rundt 8000. Om du ikke trenger TL-56 så kan ku trekke fra ca 400 kr og få TL-52. Da kommer det gratis oppgradering til mediacenter også, og etter det jeg husker får man oppgradering til vista en del billigere totalt sett enn med Home.

 

Dette mener nå i alle fall jeg er veldig mye pc for pengene..

 

Mvh

Leben

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er for sent ute eller ikke... 

 

Hvis jeg konfigurerer i1501 med 1024 minne, TL-56 cpu og 9-cellers batteri så kommer prisen på rundt 8000. Om du ikke trenger TL-56 så kan ku trekke fra  ca 400 kr og få TL-52. Da kommer det gratis oppgradering til mediacenter også, og etter det jeg husker  får man oppgradering til vista en del billigere totalt sett enn med Home.

 

Dette mener nå i alle fall jeg er veldig mye pc for pengene..

 

Mvh

Leben

7300182[/snapback]

 

Jeg ville valgt TL-50-prosessoren istedet, da koster den bare 7300,- og den yter ikke merkbart dårligere enn TL-56. Husk å velge engelsk vindows om du vil ha oppgradering til vista gratis.

Lenke til kommentar

Har nettopp spandert på meg en slik en! Dell har et tilbud på denne der de gir deg dobbel RAM (opp fra 512 til 1024) gratis.

 

Med TL50 x2,1024 mb minne, dvd-brenner, 80gb hd og ati x1150 med 256 mb minne må vel dette være et godt kjøpt til 7000 kr?

 

Det at skjermkortet er integrert, vil det si at det har delt minne med RAM'en? Eller er det 256 mb minne kun for skjermkortet?

Endret av sirloko
Lenke til kommentar
Har nettopp spandert på meg en slik en! Dell har et tilbud på denne der de gir deg dobbel RAM (opp fra 512 til 1024) gratis.

 

Med TL50 x2,1024 mb minne, dvd-brenner, 80gb hd og ati x1150 med 256 mb minne må vel dette være et godt kjøpt til 7000 kr?

 

Det at skjermkortet er integrert, vil det si at det har delt minne med RAM'en? Eller er det 256 mb minne kun for skjermkortet?

7305799[/snapback]

 

Skjermkortet er integrert ja, du kan "gi" opptil 256 minne fra resten av systemet til skjermkortet. Hvis du fikk gratis Vistaoppgradering og 9-cellers batteri så synes jeg det var et brukbart kjøp.

Lenke til kommentar

Dell Inspiron 1501

 

Turion 64 X2 TL50 1,6 gh

1024 DDR2

80 gb hd

ATI Radeon Xpress 1150 256 mb hypermemory (integrert og delt minne)

15 tommers widescreen

DVD-RW

6 cellers Li-ion batteri

 

Da har eg kosa meg litt med lap-topen min og kommet fram til følgende.

 

DVD-romen bråker en del, ellers er det veldig lite lyd som kommer fra laptopen. Det er aldri helt stille, men jeg vil ikke klage på støy.

 

Fikk 680 poeng i 3dmark05, så da skulle det vel være mulig å kose seg med gamle klassikere av spill på denne pc-en. Ellers har jeg testet FM2007 med stor database og mange divisjoner, og det går svært fort. Virker som en veldig rask og solid pc.

 

En liten ulempe som jeg hadde oversett da jeg bestilte var at det ikke er svideo-ut på maskinen. :/ Det var litt dumt siden jeg kunne tenke meg å se film på tv fra den. I nøden kan man kjøpe en boks som jeg har sett her på forumet, som gjør det mulig å koble den til tv likevell. Kan noen legge inn en link om de husker hvor den var?

 

Nå kjøpte jeg 6 cellers batteri og angrer straks litt på dette. For 300kr ekstra kunne jeg fått 9 cellers :) Fattig student *host*. Men det anbefales!

 

Viss det er spørsmål så er det bare å fyre løs!

 

Jeg er vertfall fornøyd med denne laptopen til skolebruk og litt spilling!

Lenke til kommentar

Tenker du på hvor lenge den varer når jeg bruker pcn til feks film eller spill, eller er det det samme som at den står urørt? jeg brukte den mest med strømledningen i da jeg fikk den i går. så jeg har ikke testet uten den, men kan gjøre det i dag.

 

Ellers tenkte jeg faktisk å ringe dell å høre om jeg kunne få et 9 cells batteri ja! Ringer på mandag.

Lenke til kommentar
Dell Inspiron 1501

 

En liten ulempe som jeg hadde oversett da jeg bestilte var at det ikke er svideo-ut på maskinen. :/ Det var litt dumt siden jeg kunne tenke meg å se film på tv fra den. I nøden kan man kjøpe en boks som jeg har sett her på forumet, som gjør det mulig å koble den til tv likevell. Kan noen legge inn en link om de husker hvor den var?

 

7355029[/snapback]

 

Du har jo vga utgang, så hvis du har flatTV så burde du bruke den til å koble til. Det blir MYE bedre bilde!

Lenke til kommentar
Kjøp heller en 6400,hvis du absolutt må velge blant de to. Jeg har en 6400 selv, men jeg kan ikke si at jeg hittil er himladens fornøyd; etter 3 måneder brøt hovedkortet sammen av enn eller annen grunn, men ellers har den funket strålende.

7357854[/snapback]

 

i6400 er endel bedre, men den koster jo og mer så det kommer an på økonomi rett og slett ;)

Lenke til kommentar

hei igjen!

 

Batteritiden med 6 celler ligger på ca 2 timer alt etter bruk. Spill og film er ca 2 timer, enkelt skrivearbeid + surfing litt lenger. Ellers fikk jeg ikke angre på batteriet, da måtte jeg sende hele pcn tilbake for kr 400 i frakt, og betale mellomlegg på 300kr for batteri, så da var det ikke så gunstig likevell for min del. Jeg er fornøyd med pcn jeg den tilfredstiller det jeg har behov for så til daglig skolebruk og litt småspilling hjemme kan jeg anbefale den =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et par spørsmål om Inspiron 1501:

 

1. Er det PATA eller SATA harddisk i den?

 

2. Leveres denne med to ulike CPU-sokler avhengig av hvilken CPU man bestiller? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil at den skal kunne oppgraderes senere og vil dermed ha sokkel S1. Jeg ser at Dell sier den kan leveres med Turion64 X2, Turion, eller Sempron. Jeg kan ikke se at AMD offisielt selger Turion med sokkel S1 ennå, mens Turion64 X2-serien selges kun med sokkel S1. Faktisk skriver Dell "Turion MK-36", en prosessor som ikke står i prislistene til AMD. Redigert: Jeg fant ut av det selv. MK36 er sokkel S1. Sempron mobile 3500+ kommer vist også kun med sokkel S1. Dermed ser det ut til at denne maskina kun kommer med sokkel S1.

 

3. Tror dere Dell vil oppdatere biosen når K8L kommer slik at den støtter K8L-baserte Turion'er?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål om Inspiron 1501:

1. Er det PATA eller SATA harddisk i den?

2. Leveres denne med to ulike CPU-sokler avhengig av hvilken CPU man bestiller? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil at den skal kunne oppgraderes senere og vil dermed ha sokkel S1. Jeg ser at Dell sier den kan leveres med Turion64 X2, Turion, eller Sempron. Jeg kan ikke se at AMD offisielt selger Turion med sokkel S1 ennå, mens Turion64 X2-serien selges kun med sokkel S1. Faktisk skriver Dell "Turion MK-36", en prosessor som ikke står i prislistene til AMD.

3. Dersom den leveres med sokkel S1, tror dere Dell vil oppdatere biosen når K8L kommer slik at den støtter K8L-baserte Turion'er?

7549214[/snapback]

 

1. Min har SATA hd.

2. Dette er jeg usikker på da jeg ikke har full kontroll på det du beskriver, men om du kan geleide meg sånn at jeg kan finne ut av det, så skal jeg prøve å finne det ut! Min pc har iallefall Turion64 X2 TL-50

3. Dette vet jeg ikke, beklager!

 

Når det gjelder batterilevetiden så får ikke jeg den til å vare lenger enn litt over 2 timer med lav skjermstyrke og skriving/surfing som aktivitet. Grunnen til at test-maskinen som er beskrevet tidligere gir 3,5 må være fordi den ikke har dual cpu, noe jeg tror drar litt mer strøm enn en enkel cpu!

Endret av sirloko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...