Gå til innhold

X-Fi-serien vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, jeg har DTS valg i kontrollpanel for lydkortet, så ja. Får ihvertfall klokkeklar surround når jeg spiller spill o.l. gjennom forsterker. Denne støtter seff DTS ;) Valg for DTS: DTS Bitstream out: (On) eller (Off), og et par valg for remapping av 7.1 lyd til 5.1 lyd.

7249884[/snapback]

Oi oi, dette høres jo veldig bra ut. I så fall er det nok fare for at et eksemplar av det lydkortet vil havne i PC-en min etterhvert også. :yes:

 

Takk for infoen, forresten.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet støtter ikke X-Fi kortene Dolby Digital Live og/eller DTS Interactive, noe som gjør at lyden fra spill sendes analogt. Står i alle fall slik forklart i hw.no sin test av et lydkort som støtter dette:

http://www.hardware.no/tester/lyd/auzentec...connect/25765/4

7249912[/snapback]

 

Finnes det en måte jeg kan fysisk sjekke dette på? For jeg setter digital ut i creative control panel, velger 5.1 i spillene, og får lyden ut.

 

Edit: Kjører nå digital lyd ut, slått av decoderen på lydkortet. Testet med litt film/musikk/spill, funker phett som F. Men jeg kan ikke skille alle lydstandarder fra hverandre, så det kan jo være noe annet som gjør det. Men det _er_ digitallyd, og det _er_ DTS (står i displayet på forsterkeren når det er i bruk).

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

Du kan sjekke på forsterkeren og man hører gjerne ganske fort i CLabs høytalertesten om du faktisk har ekte "discreet" 5.1. Hele problemet med Creative Labs for entusiaster har vært at de aldri har taklet flerkanals SPDIF/optisk ut enten AC3/DTS til vanlig hjemmekino forsterkerbruk i spill (sanntids miksing, ikke film). Det de derimot har støttet, har vært multi-PCM utganger som bruker flere digitale stereo PCM kanaler til deres høytalersett. Ikke noe for vanlige folk som allerede har flott utstyr. Jeg har kjørt coax/digitalt i alle herrens år, og selv om høytalere og spill er satt til 5.1, så betyr ikke det at forsterkeren får noe annet enn et 2-kanals stereospor (eventuelt dolby surround). Selve lydkortet kjører likevel på 5.1, men dette er da over de analoge utgangene :) Jeg forsøkte 5.1/6ch analogt ut av Audigy2 til forsterkeren for en 2 år siden, og dette fungerte veldig bra. Men det blir litt kabler av slikt, og forsterkerens bass-håndtering ble forbigått (styres da av lydkortet). Dette fungerer 100%, Doom3 f.eks.

 

Hadde X-Fi støttet DTS/AC3 i spill hadde jeg ropt høyt, men det finnes faktisk alternativer a-la Soundstorm NF2 i PCI versjoner og jeg vurderer sterkt å kikke litt :) Auzentech X-Plosion er et eksempel.

 

http://www.rage3d.com/reviews/sound/auzentechxplosion/

 

Det som er litt av det interessante, og som CLabs hele tiden har hevdet, er at man ved CLabs sine multi-kanals analoge stereo utganger ikke taper kvalitet man vanligvis gjør gjennom sanntids AC3/DTS kompresjon. Et veldig godt poeng, men nå har det seg slik at så og si alle spill idag uansett bruker ganske godt komprimert lyd og musikk. ;)

Lenke til kommentar
Du kan sjekke på forsterkeren og man hører gjerne ganske fort i CLabs høytalertesten om du faktisk har ekte "discreet" 5.1. Hele problemet med Creative Labs for entusiaster har vært at de aldri har taklet flerkanals SPDIF/optisk ut enten AC3/DTS til vanlig hjemmekino forsterkerbruk i spill (sanntids miksing, ikke film). Det de derimot har støttet, har vært multi-PCM utganger som bruker flere digitale stereo PCM kanaler til deres høytalersett. Ikke noe for vanlige folk som allerede har flott utstyr. Jeg har kjørt coax/digitalt i alle herrens år, og selv om høytalere og spill er satt til 5.1, så betyr ikke det at forsterkeren får noe annet enn et 2-kanals stereospor (eventuelt dolby surround). Selve lydkortet kjører likevel på 5.1, men dette er da over de analoge utgangene :) Jeg forsøkte 5.1/6ch analogt ut av Audigy2 til forsterkeren for en 2 år siden, og dette fungerte veldig bra. Men det blir litt kabler av slikt, og forsterkerens bass-håndtering ble forbigått (styres da av lydkortet). Dette fungerer 100%, Doom3 f.eks.

 

Hadde X-Fi støttet DTS/AC3 i spill hadde jeg ropt høyt, men det finnes faktisk alternativer a-la Soundstorm NF2 i PCI versjoner og jeg vurderer sterkt å kikke litt :) Auzentech X-Plosion er et eksempel.

 

http://www.rage3d.com/reviews/sound/auzentechxplosion/

 

Det som er litt av det interessante, og som CLabs hele tiden har hevdet, er at man ved CLabs sine multi-kanals analoge stereo utganger ikke taper kvalitet man vanligvis gjør gjennom sanntids AC3/DTS kompresjon. Et veldig godt poeng, men nå har det seg slik at så og si alle spill idag uansett bruker ganske godt komprimert lyd og musikk. ;)

7250089[/snapback]

 

Jeg kjører ÉN kabel fra lydkortet mitt; dette er en 3,5mm mono mini-jack til phono med en digital coax koplet på. Dette gir meg perfekt fungerende surround. Så med mindre jeg har misforstått veldig, funker dette slik som folk vil ha det :) Anywho, spiller ingen rolle. Audiofile kjøper ikke X-Fi kort, og bla bla bla :) Syng med den stemmen du har osv. :)

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

Veldig viktig at vi får klarert dette med en gang, har du mulighet til å vise eventuelle bilder fra kontrollpanel etc? Kodeordet er "encoder", ikke "Decoder". Tror veldig mange er litt skeptiske, meg inkludert, men hvis du har rett kjøper jeg kortet idag. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Veldig viktig at vi får klarert dette med en gang, har du mulighet til å vise eventuelle bilder fra kontrollpanel etc? Kodeordet er "encoder", ikke "Decoder". Tror veldig mange er litt skeptiske, meg inkludert, men hvis du har rett kjøper jeg kortet idag. Så enkelt er det.

7250125[/snapback]

 

Finner ikke noe om encoding, sikkert et eller annet som lurer meg. Skal det jo sies at jeg har store hørselskader (-20db hørselstap min. på begge ører), så hva som høres bra ut for meg høres ikke nødvendigvis bra ut for andre ;)

 

PS! Jeg sliter spessielt mye med lavere diskant/høyere mellomtone, ala dame-stemmer o.l.

Lenke til kommentar

Men hverken DTS eller AC-3 betyr vel automatisk at man har 5.1-lyd (altså seks separate kanaler)? Man kan vel like gjerne ha 2.1 eller 2.0 for den saks skyld? DTS og AC-3 forteller vel stort sett bare hva slags lydkomprimering/bitrate som benyttes, hvis jeg har skjønt dette riktig.

 

Hvis forsterkeren da mottar et 2-kanals DTS-signal, kan det kanskje hende den automatisk behandler det som et vanlig dolby surround-signal eller noe slikt, og at noe av lyden fra stereosignalet blir overført til de andre høyttalerne fra forsterkerens side?

 

Bare en tanke.

 

PS: På min hjemmekinoforsterker kan jeg sjekke hvor mange kanaler en digital lydkilde sender ut, slik at det står 2.0, 2.1 eller 5.1 i displayet avhengig av lydsporet på DVD-filmene jeg har testet med. Den digitale lyden jeg overfører fra mitt Audigy 2ZS-kort når jeg spiller blir utelukkende sendt som 2.0 (eller sto det 2.1?), og da i PCM-format, så derfor har jeg hittil måttet belage meg på analog overføring til seks separate innganger bakpå forsterkeren (les: et hav av ledninger) for å få ekte 5.1-lyd.

Lenke til kommentar

Det virker som forskjellen på de første kortene som kom og de som slippes nå om dagen er Audio Console. XtremeGamer kommer uten mulighet for å velge "Entertainment Mode", "Gaming Mode" osv, noe f.eks XtremeMusic gjør.

Kanskje det kommer noen flashmodder som fikser biffen.. ;)

 

Jeg finner ingenting om at X-FI encoder DTS i 7.1 under spilling. Samtidig så prosesserer den 9kanaler virtuelt slik at posisjonering skal funke bra med headset, hvilket funker noe helt sinnsykt bra. Det ville dermed forundre meg om F-XI ikke kan kjøre lyden digitalt rett ut på spdif'en i stedet for å kjøre dac og ut på analog headsetutgang..

Lenke til kommentar

Må forresten bare beklage en liten detalj - det ser ut som man kan få 5.1/AC3 ut av et Creative Labs lydkort gjennom SPDIF. Leste blant annet om en som hadde forsøkt redocneXk og kX drivere, se her:

http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=90887

 

Har ikke forsøkt dette selv, men har lest at det er et lite problem framdeles hvor lyd ikke holdes synkronisert med bilde pga. omkodingen til AC3 som gjøres i software. Men det skal fungere, FEAR blir blant annet nevnt. Skal ta en test ikveld, kommer tilbake med resultater :)

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt software AC3 omkoderen. Den fungerer, det er gratis, og det trenger ingen driver. Forsterkeren viser alle 6 høytalere, lyden er helt klart "discreet" uten Dolby Surround filtreringen, lydene bak er separert tydelig fra fronthøytalerene, 640kbps AC3 lydspor gjennom COAX/SPDIF, og det ser ut til å fungere med EAX/EAX HD. Dette er på et Audigy2, og testen var FPS spillet FEAR.

 

Jeg vil forsøke å lage en post i lydkort forumet imorgen (fryktelig trøtt) med bilder, linker og benchmarks. For å holde meg on topic, det jobbes visstnok for øyeblikket med X-Fi støtte slik at også X-Fi kort kan benytte dette i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...