Gå til innhold

X-Fi-serien vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fortsatt flott lyd i mitt HK intergrerte Soundstorm. Jeg har optisk og spdif lydutgang for digital overføring av lyd, samt mange andre innganger og utganger. Hvorfor har ikke Creative kortene optisk utgang?

 

I noen helt spesielle tilfeller med mine ekstremt gode Beyerdynamics DT660 så kan jeg høre minmal lav elektronisk støy i meget stille scener i film. Dette er pga den HK integrerte løsningen. Men på mitt er de omtrent ikke eksisterende og jeg har såvidt lagt merke til det et par ganger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

tha stoffi:

Jeg har ekstremt god lyd, det kan nok være at øreklokkene gjør sitt til det. Men både på .flac og film er det noe av det beste jeg har hørt fra en datamaskin.

 

Selv ei på 37(øy sa feil gitt, og er nesten like gammel selv) som har rått surround anlegg i stua satt med hakeslepp når hun så på en filmtrailer.

 

Jeg hører på all type musikk. At den er i klasse med hva audiofile kaller bra lyd vet jeg ikke. Men jeg har aldri hørt noe bedre i mine 36 år fra en datamaskin og jeg har hatt noen.

 

Akkurat hvor ren den og "riktig" den er i alle toneområder er vanskelig å si, men for å si det kort.

 

Dire Straits ble en helt ny oppdagelse for meg i .flac, mitt HK og DT660. Og jeg har hørt på Dire Straits i ganske mange år på HiFi anlegg.

 

 

EDIT:

Det eneste aberet er at jeg en sjelden gang, når stillheten senker seg, kan høre innslag av ekstremt lav støyaktig lyd, men den er så lav at den er omtrent ikke eksisterende og har ikke klart å legge merke til den mer enn jeg kan telle på hendene. Så jeg tror dette er MYE mer fremtredende på andre integrerte løsninger. På min laptop hørte jeg eks. alt harddisken min gjorde.

 

Hmm nå må jeg jammen høre på litt Dire Straits .flac spor igjen.

 

PS!

En annen ting er at jeg fort oppdaget hvor mange elendige lydopptak det finnes der som _skal_ være god kvalitet. Hører jeg på et godt .Flac spor avlsører jeg med en gang at problemet ligger i det andre opptaket

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt flott lyd i mitt HK intergrerte Soundstorm. Jeg har optisk og spdif lydutgang for digital overføring av lyd, samt mange andre innganger og utganger. Hvorfor har ikke Creative kortene optisk utgang?

 

I noen helt spesielle tilfeller med mine ekstremt gode Beyerdynamics DT660 så kan jeg høre minmal lav elektronisk støy i meget stille scener i film. Dette er pga den HK integrerte løsningen. Men på mitt er de omtrent ikke eksisterende og jeg har såvidt lagt merke til det et par ganger.

7245745[/snapback]

Soundstorm er den beste integrerte løsningen gjennom tidene.

 

AC97 og andre integrerte kan overhodet ikke måle seg - soundstorm var knallbra, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar

The Ghost:

Soundstorm hehe. Det satt på noen utvalgte NF2 løsninger, jeg var sent ute med å kjøpe mitt socket-a system så jeg klarte såvidt å finne et kort som kombinerte _alle_ egenskapene jeg drømte om den gang. Du ser det i min hardware.

 

Men alikevel var ikke soundstorm på et HK automatisk en god løsning. Alle komponentene på hovedkortet som kunne gi forstyrrelser var viktige for å få et godt resultat. Det finnes helt sikkert HK med soundstorm der ute som har dårligere lyd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Denne sandstorm lurer jeg fært på hvilket hk dette følgte med på ...

 

Creative kommer nok med PCIe 1x produkter etterhvert, har kun 1stk PCI port og den blir dekt av skjermkort :thumbdown:

7245878[/snapback]

Det kom på nforce2-hovedkort, og ble rost opp i skyene.

 

Veldig synd at de ikke fortsatte å ha denne chippen videre i sine hovedkort..men sånn er det nå engang, det ble vel for dyrt.

Lenke til kommentar
Denne sandstorm lurer jeg fært på hvilket hk dette følgte med på ...

 

Creative kommer nok med PCIe 1x produkter etterhvert, har kun 1stk PCI port og den blir dekt av skjermkort :thumbdown:

7245878[/snapback]

 

Creative har jo sagt at de ikke planlegger å slippe kort basert på pcie i nærmeste framtid fordi det var masse problemer med dette. I utgangspunktet skulle de jo ha en pcie 1x versjon av X-Fi kortene, men denne ble kuttet ut fordi det var mye mer problematisk å lage enn man trodde. Vi må nok leve med pci en del år tid tror jeg.

Lenke til kommentar
Denne sandstorm lurer jeg fært på hvilket hk dette følgte med på ...

 

Creative kommer nok med PCIe 1x produkter etterhvert, har kun 1stk PCI port og den blir dekt av skjermkort :thumbdown:

7245878[/snapback]

 

Creative har jo sagt at de ikke planlegger å slippe kort basert på pcie i nærmeste framtid fordi det var masse problemer med dette. I utgangspunktet skulle de jo ha en pcie 1x versjon av X-Fi kortene, men denne ble kuttet ut fordi det var mye mer problematisk å lage enn man trodde. Vi må nok leve med pci en del år tid tror jeg.

7245941[/snapback]

 

Creative er jo ikke så veldig flinke til å lage "stabile" lydkort, så at creative har problemer er kanskje ike så overraskende...

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke bare lage et enkelt "lydkort" for PC med S/PDIF inn og ut - gjerne uten resampling  - til en grei pris.

7246309[/snapback]

De må vel ha flere typer inn/utganger for å selge til det store markedet og tjene penger. Jo færre kort man selger jo dyrere er de, eller forsvinner fra markedet.

 

Men klart, noen produsenter kunne vel hatt dette som et tilleggsprodukt. Du får lage e-post kampanjer mot leverandører du kunne tenke deg et slikt produkt fra.

Lenke til kommentar
Jeg har et X-Fi extreme music, og jeg kjører da virkelig digital ut til forsterker. Det er jo digital ut på ene minijack'en, men du enten ha creatives spesialkabel, eller mekke en selv. Jeg fant en 3.5mm mono mini-jack hann til phono hunn som jeg satte en digital coax på, koplet opp på forsterkeren, og vips, digital lyd for alle penga :)

7245064[/snapback]

Digital ut til forsterker er vel og bra, men for å få 5.1-lyd fra spill med digital overføring til en hjemmekinoforsterker må signalet som sendes ut være i enten AC-3 eller DTS-format, noe som betyr at det må encodes realtime. Er du sikker på at X-Fi extreme music har denne muligheten, slik at du kan generere 5.1-lyd i spill og overføre dette digitalt til forsterkeren i AC-3 eller DTS-format? Og funker dette i Windows XP, eller forutsetter det Windows Vista eller noe sånt?

 

Å få 5.1-lyd digitalt overført ved avspilling av DVD-filmer og slikt er en annen ting, siden lyden der allerede er ferdig encodet, slik at lyden (i alle fall teoretisk sett) kan sendes direkte til forsterkeren uten at lydkortet trenger å bearbeide signalet. Denne muligheten har man så vidt jeg vet med de fleste lydkort så sant man har en digital utgang på kortet.

Lenke til kommentar
Jeg har et X-Fi extreme music, og jeg kjører da virkelig digital ut til forsterker. Det er jo digital ut på ene minijack'en, men du enten ha creatives spesialkabel, eller mekke en selv. Jeg fant en 3.5mm mono mini-jack hann til phono hunn som jeg satte en digital coax på, koplet opp på forsterkeren, og vips, digital lyd for alle penga :)

7245064[/snapback]

Digital ut til forsterker er vel og bra, men for å få 5.1-lyd fra spill med digital overføring til en hjemmekinoforsterker må signalet som sendes ut være i enten AC-3 eller DTS-format, noe som betyr at det må encodes realtime. Er du sikker på at X-Fi extreme music har denne muligheten, slik at du kan generere 5.1-lyd i spill og overføre dette digitalt til forsterkeren i AC-3 eller DTS-format? Og funker dette i Windows XP, eller forutsetter det Windows Vista eller noe sånt?

 

Å få 5.1-lyd digitalt overført ved avspilling av DVD-filmer og slikt er en annen ting, siden lyden der allerede er ferdig encodet, slik at lyden (i alle fall teoretisk sett) kan sendes direkte til forsterkeren uten at lydkortet trenger å bearbeide signalet. Denne muligheten har man så vidt jeg vet med de fleste lydkort så sant man har en digital utgang på kortet.

7249638[/snapback]

 

Vel, jeg har DTS valg i kontrollpanel for lydkortet, så ja. Får ihvertfall klokkeklar surround når jeg spiller spill o.l. gjennom forsterker. Denne støtter seff DTS ;) Valg for DTS: DTS Bitstream out: (On) eller (Off), og et par valg for remapping av 7.1 lyd til 5.1 lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...