Gå til innhold

Når er man egentlig spillavhengig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vet man at man er dataspillavhengig?

I Nederland har man nå åpnet klinikker for dataspillavhengige. Når kommer det første norske behandlingstilbudet?

For drøyt 15 år siden lurte jeg selv på om jeg nesten var avhengig av bubble bobble og tetris, og drømte tetris om natta.

Jeg skal nå lage et lengre radioprogram om dataspillavhengighet for NRK,

og er på leting etter noen som føler seg spillavhengige eller nesten, og som kunne tenke seg å forklare litt om hvordan det er.

Noen her som kjenner noen?

Med vennlig hilsen Kjartan, NRK

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel si jeg er en ex wow'er av den litt verre sorten. Er ikke det nå lengre, men om du vil ha noen å dele sine opplevelser med hvordan det er så vil jeg anbefale å lete etter noen som er avhengig av world of warcraft.

Skrevet

World of Warcraft har blitt mye nevnt i det siste... men tror ikke at det er dette spillet alene som står for spillavhengighet.

CS f.eks der avhengighet mer eller mindre har ført til at spillet anses som sport i flere land. Og man kan faktisk klare seg økonomisk bare ved å spille dataspill.

Tweak 3d skrev allerede i 2000 (for 6 år siden så det er ikke noe nytt fenomen) en artikkel der de kåret de 10 mest avhengighetsskapende spillene til da.

http://www.tweak3d.net/articles/addictivegames/

Skrevet (endret)

WoW er vel det som er mest avhengighetskapende nå.. har selv blitt slukt inn i den verdenen og brukt mye tid på det i 1 år, men skjønnte selv at timene gikk fort når man satt med det, og sluttet med det=p

Jeg trur det er de som sliter med å "mestre" ting i hverdagen, ikke har så stor tru på seg selv,dårlig selvtillit eller ikke har det så bra på skolen/jobb fks osv, som blir avhengig..

Man føler man er på topp når man spiller slike spill som Cs og wow (gjelder egentlig alle spill, men online spill hvor man kan snakke med andre, er mye verre, siden man føler man er sosial når man sitter med det og da ikke begynner å "savne" venner..) , og hvem vil vel ikke sitte å spille 24/7 og være kongen på haugen og ha det gøy med "venner" istedenfor å slite i hverdagen eller "orke" å dra ut?...Hva skal man med den fæle slitsomme virklige verdenen, når man har en perfekt verden på pc`en din hvor du i tillegg har "venner"..?

Det er ihvertfall min mening... snakker litt utifra erfaring også=) men er heldigvis over det stadiet=)

P.S. Man er vel avhengig når spillinga går utover alt annet i den virklige verdenen som er mye viktigere, eller når man begynner å sitte på skolen og tenke over hva man skal kjøpe på AH i wow..hehe=p

Endret av RockyIII
Skrevet
Jeg mener man er spillavhengig når man begynner å la spill ta over for mye av livet, og lar det gå ut over ting som trening osv.

7239265[/snapback]

Trening? jaja... Jeg vil si det er når det går utover forhold, hygiene, og når du glemmer innleveringer og eksamener :)

Skrevet (endret)

Når et spill styrer hvordan du forbruker tiden din. Hendte ofte at jeg skippet ting for å spille

Spillte vel World of Warcraft sånn ca 7-8 timer hver dag i 1,5 år og så stoppet jeg helt, hadde da prøvd å kutte ned flere ganger, men det funker bare ikke. Det var enten eller for meg

Endret av the_zombie
Skrevet

jeg var avhengig av WoW, spilte maaange timer, grinding grinding ville ha det beste av det beste med mage min.

drømte om WoW, og når jeg kom hjem fra jobb, var det kun WoW som stod i hodet på meg.

varte i ca 1 år. så en da ble jeg bare lei, pang sa det, jeg er lei, slutta på dagen da. ca 3 månder siden

Skrevet

"CS f.eks der avhengighet mer eller mindre har ført til at spillet anses som sport i flere land. Og man kan faktisk klare seg økonomisk bare ved å spille dataspill"

Er CS like avhengighetsskapende som WoW?

Og hvor populært er CS i forhold til WoW? Er WoW egentlig litt på vei ut, kan virke som om mange har gjort seg litt ferdige med det...

Kjartan, NRK

(Leter fortsatt etter noen som sliter med avhengighetssymptomer og som kan tenke seg å snakke om det)

Skrevet

Vel CS er nok kanskje avhengighetsdannende, men ikke på langt nær i den grad wow er. Wow er heller ikke på vei ut, selv om det er en del som slutter nå (tror jeg da), de har vel fortsatt flere spillere enn resten av alle mmorpgs samlet

Skrevet
Når et spill styrer hvordan du forbruker tiden din. Hendte ofte at jeg skippet ting for å spille

Spillte vel World of Warcraft sånn ca 7-8 timer hver dag i 2,5 år og så stoppet jeg helt, hadde da prøvd å kutte ned flere ganger, men det funker bare ikke. Det var enten eller for meg

7239862[/snapback]

Ehm... Kom ikke WoW ut tidlig i fjor?

Skrevet

Spillte vel World of Warcraft sånn ca 7-8 timer hver dag i 2,5 år og så stoppet jeg helt, hadde da prøvd å kutte ned flere ganger, men det funker bare ikke. Det var enten eller for meg

7239862[/snapback]

Ehm... Kom ikke WoW ut tidlig i fjor?

7242754[/snapback]

sorry skulle stå 1,5 år :)

Skrevet

Keyanza sa:"

jeg var avhengig av WoW, spilte maaange timer, grinding grinding ville ha det beste av det beste med mage min.

drømte om WoW, og når jeg kom hjem fra jobb, var det kun WoW som stod i hodet på meg. varte i ca 1 år. så en da ble jeg bare lei, pang sa det, jeg er lei, slutta på dagen da. ca 3 månder siden"

Det virker på meg som om alle her var "avhengige" før, men at nå de nå har slutta, har kontroll på spillinga etc.

Er det vanskelig å innrømme overfor seg selv at man spiller for mye når man gjør det?

Kjartan, NRK

Skrevet (endret)

Er vel ikke så lett å gi noe klart svar på når man er spillavhengig. Men som noen andre her nevnte - når det begynner å gå ut over resten av livet. Man kan f eks ta en titt på denne listen nedenfor, som jeg har redigert fra en liste om avhengighet til spilleautomater til et mer passende formål her :) (Hentet fra Hjelpelinjen for spillavhengige):

Dersom du svarer ja på ett eller flere av de følgende spørsmålene, bør du tenke deg om og vurdere å søke råd eller hjelp.

* Tenker du stadig på spill?

* Blir du fraværende når du spiller/tenker på spill?

* Har du noen gang prøvd å redusere eller slutte å spille?

* Blir du rastløs eller irritert ved forsøk på å begrense eller slutte å spille?

* Spiller du for å glemme eller slippe å tenke på dagligdagse problemer?

* Lyver du for familie og omgangskrets for å skjule hvor mye du spiller?

* Har du gjort noe ulovlig (tyveri, falskneri, underslag etc.) for å kunne spille?

* Har du forsømt eller mistet personlige forhold, jobb, utdanning på grunn av spill?

* Regner du med at familie eller andre kan løse de økonomiske vanskene du har havnet i på grunn av spill?

For min egen del kunne jeg svare "ja" på alle disse i en periode da jeg gikk på NHH (96-97) - jeg har vel tilsvarende 10 vekttalls studier bare i Baldur's Gate, og brukte i en periode ALT for mye av både tid og penger på dataspill. Uten at jeg skal gå i detalj og besvare disse spørsmålene akkurat i dette forumet :)

Men som en del andre her inne sier - tunge MMORPG misbrukere, og da spesielt WOWere, kan være i faresonen når det gjelder spillavhengighet. Kjenner flere som har ofret både hovedfagsoppgave og godt betalte jobber for å oppnå et eller annet i WoW.

Edit:

Oppdatering i forhold til siste posten din, Kjartan. Jeg tror kanskje at en del av dem som faktisk ER spilleavhengige nå vil svare på en slik post. For det første er det ikke så usannsynlig at de faktisk ikke vil lese denne posten. Da jeg holdt på som verst var det ikke aktuelt for meg å bruke tid jeg kunne bruke i et spill, til å lese/poste på noe som kunne tilsvare et slikt forum som dette.

For det andre er det antageligvis ikke så mange som vil buse ut med adferdsproblemer / avhengighetsproblemer i et (semi)offentlig forum slik som dette. Du kan vel strengt tatt ikke forvente at folk som ikke har erkjent at de har et spilleproblem, skal svare positivt i en slik tråd? Og folk som har erkjent at de kanskje har et problem er kanskje ikke så lysten på å å gå ut med det her?

For min egen del er ikke akkurat 1 års tid med vekkastede studier noe jeg er stolt av å kringkaste over alt, men det likevel så mange som vet det nå at det spiller mindre rolle :)

Endret av cetram
Skrevet
Keyanza sa:"

drømte om WoW, og når jeg kom hjem fra jobb, var det kun WoW som stod i hodet på meg.  varte i ca 1 år. så en da ble jeg bare lei, pang sa det, jeg er lei, slutta på dagen da. ca 3 månder siden"

Det virker på meg som om alle her var "avhengige" før, men at nå de nå har slutta, har kontroll på spillinga etc.

Er det vanskelig å innrømme overfor seg selv at man spiller for mye når man gjør det?

Kjartan, NRK

7242947[/snapback]

Nei, vel altså jeg viste jeg spilte mye, men så aldri på meg selv som avhengig mens jeg spilte det. Er først etter man slutter at man faktisk skjønner hvor mye man har spilt det

Skrevet

Nei, vel altså jeg viste jeg spilte mye, men så aldri på meg selv som avhengig mens jeg spilte det. Er først etter man slutter at man faktisk skjønner hvor mye man har spilt det

7243271[/snapback]

helt enig, no i senere tid ser jeg hvor mye penger og tid jeg brukte, må jo innrømme at det går an å kjøpe (gull) altså penger ingame i wow. over nettet, og det ble jo gjort noen ganger, skulle jo ha det beste utstyret, skulle ha ting som så bra ut osv.

Men jeg er ivertfall glad no at jeg er møkk lei av WoW. og koser meg no med andre spill.

så no er jeg over på normale igjen, spiller ikke hver dag, noen ganger 2-3 timer, hvis jeg har tid. :thumbup:

Skrevet

En sommerferie eller sydentur uten pc er en lidelse for meg.

Etter kun få dager lengter jeg hjem igjen.

Diablo kostet meg en kjæreste...

Jeg har slitt hull i kontorstolen min.

Tror jeg kvalifiserer til spillavhengig.

Grunnet kone og barn har jeg aldri testet WoW. Så patologisk spilleavhengig er jeg kanskje ikke... ?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...