Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan vet man at man er nymfoman?


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er det ikke litt trist egentlig, at en nymfoman dame blir sett på som SYK? Altså.. en mann kan jo gå rundt og ha lyst konstant, men om en dame har det, så vil hun ofte bli sett rart på.

7227338[/snapback]

 

Det går vel mer på det å få en slags tvungen følelse om at man må ha sex i en situasjon eller på et sted som man vanligvis ikke forbinder med seksuell aktivitet/lyst.

 

Men for all del, pul i vei.

Lenke til kommentar

Men jeg er ikke enig med deg Juliess, jeg ser ikke ned på en kvinne som har lyst ganske hele tiden. Fint for henne, om hun har en partner å "bruke".

 

Men kommer det til single personer, som har seg med 3 forskjellige i uka, da vil jeg nok se litt ned på dem. Ikke bare kvinner, men menn og.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Som jeg skrev, pr. def. lider _både_ mann og kvinne, nymfo og satyro av en psykisk lidelse.

7227353[/snapback]

Ah, ok. Jeg var inne på doktoronline og sjekket, og der stod dette:

 

Definisjonen av begrepet er: sykelig økt kjønnsdrift hos kvinner. Tilsvarende begrep brukt om menns kjønnsdrift finnes knapt. Mens kvinnner betraktes som sykelig – om de viser større lyst enn vanlig. Begrepet brukes ofte av menn som føler at de kommer til kort overfor hennes lyst, det vil si om kvinnen viser større lyst enn mannen de er sammen med. Da kan han føle at det går ut over hans oppfattelse av seg selv som elsker – kanskje han ikke klarer å tilfredstille hennes behov og derfor stempler hennes seksualitet som sykelig?
Det stod mer, men jeg kan ikke quote alt, resten står her.

 

Det går vel mer på det å få en slags tvungen følelse om at man må ha sex i en situasjon eller på et sted som man vanligvis ikke forbinder med seksuell aktivitet/lyst.

 

Men for all del, pul i vei.

7227354[/snapback]

Det handler ikke om å bare pule i vei og ha en "unnskyldning" for det ;) Jeg tror hvertfall at betegnelsen nymfoman blir brukt feil i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om å bare pule i vei og ha en "unnskyldning" for det ;) Jeg tror hvertfall at betegnelsen nymfoman blir brukt feil i mange sammenhenger.

7227374[/snapback]

 

Det er morsom generalisering vi liker å bruke for å skyve skammen/flauen på avstand. :)

 

 

Jeg hadde satt pris på ei dame som hadde hatt lyst hele tiden jeg. :wee:

Lenke til kommentar

Den enkle definisjonen på nymfomani er vel at at behovet er til plage for personen, altså når behovet for sex går utover evnen til å fungere sosialt eller i daglige aktiviteter. Det er heller ikke en spesifikk lidelse, snarere et symptom.

 

Strengt tatt finnes ikke nymfomani som et særegent medisinsk begrep. Dette er en overlevning fra den gangen man mente at kvinnen (i motsetning til mannen) normalt ikke hadde glede av sex, altså måtte kvinner som henga seg til sex være abnormale på en eller annen måte. Men selvsagt kan kvinner være seksuelle vesener, altså er det meningsløst å koble begrepet til lysfølelse.

 

Derfor snakker man idag om hyperseksualitet. Og det er en gradsbetegnelse, den gjelder for begge kjønn, og er som sagt relativ til personen. Plages man av sexbehovet, er det et problem, plages man ikke er det ingen grunn til definere det som sykt.

 

Nå er sex noen som i stor grad regulerer seg selv hos friske og frie mennesker. Vil man ikke ha sex, så har man det ikke, med mindre man er utsatt for tvang. Derfor vil hyperseksualitet sjelden forekomme annet enn som symptom på andre lidelser. Man fokuserer på sex som en konstant i en ellers rotete psykisk hverdag.

 

Så den korte oppskriften på egendiagnose er: Så lenge du ikke plages av det, er du ikke "nymfoman". Hvis du plages av det, er en psykolog rette adressen for å nøste opp i de underliggende årsakene.

 

Så er det selvsagt fortsatt slik at (spesielt) kvinnelige seksuelle behov er gjenstand for populærkulturens interesse, og man finner ulike framstillinger av det nymfomane vesen, basert på klisjeer som flere sexpartnere, sex på "upassende" steder og tider, kvinnen som dominerende partner osv. Men behovet for sex er like individuelt som mennesket selv. Det finnes ikke noe upassende ved seksuell adferd mellom likeverdige og samtykkende myndige mennesker. (Det man på engelsk kaller "consenting adults".) Altså er det meningsløst, om enn underholdende, å definere en gitt adferd som nymfoman.

 

Geir :)

 

Edit: "særegent medisinsk begrep"

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Evensen og Geir? Okei, der begynte Off Topic-pratet.

Uansett, jeg mener. Å være nymfoman er vel.. Jenter med høy sexdrift. Om det er snakk om LYST, så regner jeg meg selv som nymfoman. Men jeg går ikke rundt og er sprengkåt hele tiden, men det er ikke ofte kjæresten min trenger å spørre, for å si det sånn. Enten tar jeg totalt kontrollen, ellers så gir jeg veldig åpne invitasjoner. Jeg sier ikke nei. Oo

(og jeg syntes faktisk ikke det høres horete ut i det hele tatt ^^ )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...