Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

La oss snakke kjønnsroller.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vi som er skapt samfunnets former og normer, ergo det vår egen feil at vi har ikke har seksuell likestilling (selv om jeg er dypt uenig med deg).

7227386[/snapback]

Normer skapes av (over) tid. Altså vil en gitt generasjon være resulatet av mekanismer de ikke selv er fullt ut herre over. Man rår som individ over de handlinger man gjør, men ikke som gruppe fullt og helt over de normene som bestemmer handlingene.

 

Grunnlaget for normer legges i foregående generasjoner. Derfor er dagens generasjons kjønnsroller et resultat dels av den seksuelle revolusjonen, men også det faktum at denne gikk over fordi en generasjon ikke kan revolusjonære seg selv.

 

Så vi kan ikke ta skylden for vår egen mangel på likestilling i denne sammenheng, men vi må definitivt ta skylden for at våre barn ikke har det heller.

 

Når jeg sier "vi", så ta med i regnestykket at jeg tilhører forrige generasjon, altså de som "har skylden" for deres normer... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Føler jeg lever i en annen verden enn dere. Ingen av venninnene mine som har problemer med å si at de masturberer, og ingen av kameratene mine som ser ned på de av denn grunn. Går jeg på byn med venninner kan jeg fint hjelpe de å finne en de kan få seg noe med. Hmm, rart formulert, men dere fatter poenget.

Lenke til kommentar

Vi er noen rare dyr, vi mennesker. Vi klarer jo å se sex i alt, så og si. Men kjønnsroller? Hmm...jeg tenker ikke så mye på det egentlig. Hva jeg liker, og hva venner av meg liker får meg til å se at vi er så forskjellige, så jeg gir vel egentlig faen i det som kan kalles roller, da det som sagt er en norm, og jeg mener de normene ikke fylles ut lenger, og at det er akseptert at vi er forskjellige.

 

Julepakke, forresten :tease:

Lenke til kommentar
Normer skapes av (over) tid. Altså vil en gitt generasjon være resulatet av mekanismer de ikke selv er fullt ut herre over. Man rår som individ over de handlinger man gjør, men ikke som gruppe fullt og helt over de normene som bestemmer handlingene.

 

Grunnlaget for normer legges i foregående generasjoner. Derfor er dagens generasjons kjønnsroller et resultat dels av den seksuelle revolusjonen, men også det faktum at denne gikk over fordi en generasjon ikke kan revolusjonære seg selv.

 

Så vi kan ikke ta skylden for vår egen mangel på likestilling i denne sammenheng, men vi må definitivt ta skylden for at våre barn ikke har det heller.

 

Når jeg sier "vi", så ta med i regnestykket at jeg tilhører forrige generasjon, altså de som "har skylden" for deres normer...  ;)

 

Geir :)

7227516[/snapback]

 

Mye klokt i det du sier, som vanlig.

 

Man kan absolutt si at din generasjon har skapt mye av de kjønnsrollene som er nå, da du tilhører generasjonen som innførte nyfeminismen i Norge. Jeg tror faktisk at dagens situasjon er nyfeminismen som har gått for langt.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg tror faktisk at dagens situasjon er nyfeminismen som har gått for langt.

7228771[/snapback]

Jeg hører ofte at "feminismen har gått for langt", men jeg har aldri fått noen god forklaring på det. Kan du hjelpe meg?

7228791[/snapback]

 

Slik jeg tolker det, har vi gått fra et samfunn der mannen undertrykte kvinnens økonomiske behov ved å frata økonomisk ansvar til et samfunn er kvinnen undertrykker mannens seksuelle behov ved å gjøre det skittent og urent.

 

Altså har vi snudd på samfunnet. Nå er det mannens seksualitet det ikke skal snakkes om. Når også karrierekvinnene trår inn i bildet innebærer det også muligheten til å undertrykke mannens økonomiske behov.

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2001/08/16/275160.html

En liten referanse der.

 

 

NB: Dette er slik jeg tolker det, jeg fremsetter ikke dette som fakta.

Lenke til kommentar
Jeg hører ofte at "feminismen har gått for langt", men jeg har aldri fått noen god forklaring på det. Kan du hjelpe meg?

7228791[/snapback]

Jentenes kjønnsroller har blitt friere, men samtidig har guttenes blitt trangere.

Veldig uheldig. Klart, vi har levd med trange kjønnroller lenge, men det betyr ikke at dere skal få lide for det nå.

 

On topic: Jeg har en sånn vennegjeng som Jør2 og er utrolig gla for det.

Jeg er stort sett meg sjøl, både til vanlig og i senga. De som har problemer med det, kan egentlig bare henge seg for min del.

Jeg kan godt prate høyt om onani, og syns ikke det at en kompis har eget sexleketøy er noe å rynke på nesa for. Heller ikke det at en anna kompis har pult en oppblåsbar gris ^^, Men nå tror jeg at jeg skal avslutte før jeg babler for mye.

Lenke til kommentar

Men som Juliess sa, så er det dessverre langt til seksuell likestilling, men det er så rart egentlig. Jeg er feminist, men jeg er for likestilling på ale plan, ikke for kjønnsrollebytte. Og allikevel blir jeg ofte kalt en hårete mannehater, enda jeg har ekstremt lite kroppshår naturlig. Okei, det ble litt off topic inni der.

Men uansett, så er det jo ikke snakk om kjønnsrollebytte, at jentene MÅ være dominante, eller at jentene MÅ kle seg sexy, at guttene MÅ kle seg dydig og drikke moderat, og slikt. Det er snakk om en utjevning av det, at alle skal få gjøre det de vil, uten at de skal bli kalt homse eller panserlesbe :]

Lenke til kommentar

Alle bør være slik de er, ingen grunn til å si at jenter bør være dydige/sexye eller liknende. Dog, det er klart at jeg belønner jenter som gjør sitt for å bedre utsikten min. Det kan være snakk om ting som at jeg holder opp døra, smiler til henne, eller liknende; de små detaljene som gjør dagen ekstra fin. Derfor kan man vel allikevel si at samfunnet har visse "krav" til jenter enda, selv om det ikke er noe nedskrevet, offisielt krav. Belønning og straff er ikke neglisjerbart.

 

Når det gjelder gutter tror jeg at de samme prinsippene gjelder, selv om det da kanskje heller er snakk om at de bør være høglige, snille eller liknende :shrug:

Lenke til kommentar
eg er feminist, men jeg er for likestilling på ale plan, ikke for kjønnsrollebytte.

 

Det er snakk om en utjevning av det, at alle skal få gjøre det de vil, uten at de skal bli kalt homse eller panserlesbe :]

7230673[/snapback]

Feminisme og likestilling fører (uten unntak) til diskriminering. Likebehandling derimot, er noe annet, og det passer fint med det du nevner til sist der.
Lenke til kommentar
Hvis dere ikke er rasister selv, så ikke link til rasistiske nettsteder. Selv om siden dere linker til er uskyldig nok. Vigrid er på fylisten.

7233480[/snapback]

Har du noen tips til hvor grensa får for fy-listen? Det er greit at man har en del tips i retningslinjene, men jeg trodde f.eks. at Vigrid var såpass uskyldige (og allmennt kjente) at ingen brydde seg.

 

mr-Steen: Fortvil ikke, den vitsen ligger flere steder på nett, faktisk her på forumet et sted også. Den er riktig så festlig, og ganske populær.

Lenke til kommentar

Vigrid er desverre slett ikke uskyldige lenger. De hadde en fasade i starten, men nå er all sminken fjernet. Jeg kan desverre ikke poste eksempler her, da måtte jeg moderere meg selv... :hmm:

 

Det er uansett off topic.

 

Noen tips har jeg ikke, annet en å bruke sunn fornuft. Hvis man er nødt til å skrive "Jeg støtter dem ikke, men ..." så er det sannsynligvis på kanten. Da kan det være greit å kontakte en moderator å få en vurdering før man poster.

 

Og ja, poenget i seg selv i siden det ble linket til er på ingen måte i strid med retningslinjene, og må gjerne postes her på forumet, så lenge det ikke inviterer folk til nettsteder i strid med retningslinjene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...