Gå til innhold

Unge fotografer her inne?


Anbefalte innlegg

-Alder: 18 (Eller er jeg nå for gammel for denne tråden? )

-Bosted: Stavanger

-Kamera: Nikon D300 / Nikon D70

-Hvor lenge har du holdt på: 5-6 år

-Hvilken andre kameraer har/hadde du: Min trofaste D70 er fortsatt med meg hvor enn jeg går!

-Hvordan kom du på denne interessen: Ikke helt sikker faktisk, begynnte vel i det små, gikk over til litt flyfotografering av alle ting, men har de siste årene gått over til mer "street" foto!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Alder

15

-Bosted

Bergen

-Kamera

Nikon d60

-Hvor lenge har du holdt på

Halvt år, fikk kamera i konfegave.

-Hvilken andre kameraer har/hadde du

Ingen

-Hvordan kom du på denne interessen

Vi hadde besøk av noen fra medier og kommunikasjon på skolen som viste oss hva de drev med på skolen og noen bilder de hadde tatt og jeg syns det så tøft ut. Nå har jeg tenkt å søke på medier og kommunikasjon til neste år.

 

SM

Lenke til kommentar

-Alder: 13

-Bosted: Hemsedal

-Kamera: Snart Canon 40D, Canon 350D for morobruk.

-Hvor lenge har du holdt på: 0 år

-Hvilken andre kameraer har/hadde du: Canon 350D

-Hvordan kom du på denne interessen: Da jeg skapte min vision om å ta bilder av det andre ikke hadde sett før.

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar

- 15, snart 16.

 

- Dombås, Oppland.

 

- Canon EOS 10D.

 

- Jeg starta så smått da jeg fikk mitt første digital kamera for to år siden.

For ett år siden fikk jeg canon kameraet og begynte for fult. Hatt noen photoshoots med venner osv.

 

- Jeg hadde et casio exilim EX-Z75, men det har streika av en eller annen rar grunn.

Så fikk jeg jo canon kameraet mmitt for ett år siden som jeg bruker fortsatt.

I de siste har jeg også fått tak i to gamle kameraer, et Chinon ce-4s som jeg har prøvd såvidt. Og et kamera jeg ikke husker navnet på, som jeg heller ikke aner om funker, for jeg skjønner ikke hvor man skal sette i verken film eller batteri.

Har også mitt aller første analoge kamera som er et olympus trip af 50 som jeg har såvidt begynt å tatt i bruk igjen. Det mest for å ikke ha dårlig samvittighet for at det støver bort, og at jeg kanskje får noen bilder inn i album igjen.

 

- Siden jeg fkk olympus trip af 50-kameraet har jeg egentlig alltid hatt lyst til å drive med foto. Egentlig lenge før jeg fikk kamera også, men ingen hadde så stor tro på at jeg skulle gjøre alvor ut av det. Ettersom jeg omsider fikk kamera ble det bare mer og mer seriøst ut av det, å det har nok familien min forstått også.

Fetteren mitt holder på med foto utdannelse, og bestefaren min var en veldig flink fotograf, men han var ikke utdannet som det, men jeg henter mye inspirasjon fra bildene hans. Bestemoren min hjalp han mye i mørkerommet også, så hun har fortalt meg mye! Så ligger nok litt i familien, og litt i meg også, for jeg visste ikke om noe av det her når jeg oppdaget min interesse for fotografi.

Kusina mi starta også såvidt på noen foto-greier på skolen.

Lenke til kommentar
Alder: 12, 13 år om en måned

 

Bosted: Sunnmøre

 

Kamera: Canon EOS 1D Mark III

 

Hvor lenge har du holdt på: Siden jeg var 9 år

 

Hvordan kom du på denne interessen: Hehe, si det ;)

 

Husk at det ikke er kameraet som tar bildet. Ser ikke helt vits med så dyrt kamera med mindre du jobber profesjonelt, og det har ikke du som 12-åring (13) lov til å gjøre i forhold til arbeidsmiljøloven. Jeg er ikke type uvitende som bare sier masse dritt. Har jobbet som pressefotograf i en av landets største redaksjoner i over 5 år, så har litt peiling på hva jeg snakker om. Bruk heller penger på objektiver. Mitt tips (tydeligvis litt for seint), men det er å kjøpe type brukt MKIIn og så bruke litt penger på skikkelig objektiver.

Lenke til kommentar

Litt vel offtopic nå...

Oppdaga at jeg ikke har posta her i trådens hensikt, så:

 

 

Navn: Kjetil

 

Alder: 15 år

 

Bosted: Buskerud ein plass

 

Hvor lenge har du holdt på: Tja, D80'n ble anskaffet i juni/juli, noe som gir meg ca. 3måneders erfaring. Før det var jeg en tomsing som løp rundt med kamera uten å et fnugg av forståelse for hva jeg gjorde (gjelder vel strengt tatt fortsatt =P ) Men håper da jeg lærer litt som tiden går. Siste store jeg gjorde var å signe opp til Oktoberfesten, rett og slett genialt å "måtte" levere et bilde om dagen.

 

Hvilken andre kameraer har/hadde du: Engangskamera? Har brukt en sliten Canon(!) Ixus...

 

Hvordan kom du på denne intressen: En kompis som lurte meg inn i ungdomsredaksjonen i lokalavisa, blei hovedsakelig med pga. skrivinga. Nevnte kompis kjøpte nettopp D3 og går nå fotojournalistikk. D300'n blir kalt gamle skrapet =P

 

Elelrs så har fattern en koslig F5, og jeg har leeenge prøvd å få'n til å scanne alle de gode lysbildene sine.

 

Har ikke store forventingene til fotograferinga mi, men håper da å kunne utvikle meg ;)

Lenke til kommentar

-Navn

Kim-Andre

-Alder

16

-Bosted

Melhus, 2 mil unna Trondheim

-Kamera

Nikon D60, men i morgen skal jeg og hente D200. Happytimes for me:>

-Hvor lenge har du holdt på

Jeg har vel holdt på med foto siden jeg fikk mitt første digitalkamera, som er ca 3 år siden, men har vel for det meste blitt brukt til snapshots

-Hvilken andre kameraer har/hadde du

Jeg har tidligere hatt et Fujifilm S5600, og før det hadde jeg et Sony Cybershot etellerannet. I tilegg har jeg et Olympus OM-10 som ikke fungerer, og Kodak EK160, som funker, men som jeg aldri har prøvd. Tror det er så og si umulig å få film til den nå

-Hvordan kom du på denne interessen

Er vel på grunn av at jeg fikk digitalkamera i julegave for snart 3 år siden som sparket det i gang, men jeg har vel for det meste tatt snapshots..

Lenke til kommentar

Alder - 14 (1994)

Bosted - Geiranger, Sunnmøre (flotte motiver her ja! :dribble: )

Kamera - Olympus E-520

Hvor lenge har du holdt på - Tja, det har kommet gradvis, men kanskje siden sist sommer?

Hvilken andre kameraer har/hadde du - Starta med mobil, deretter Sony DSC-H7 og nå Olympus.

Hvordan kom du på denne interessen - Aner ikke

 

Har hatt speilrefleks i kanskje to måneder, så er ikke særlig proff, for si det sånn :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Alder- 16

Bosted- Trondheim

Kamera- Nikon D80

Hvor lenge har du holdt på- Siden jeg fikk det første kompaktkameraet mitt med skjerm i 6.klasse

Hvilken andre kameraer har/hadde du- Hadde et Olympus mu ett eller annet med 7 mgpx eller noe. Har også Olympus om-1 med 50mm f/1.8

Hvordan kom du på denne interessen- Jeg vet ikke. Det ligger i slekta. Både pappa og flere onkler drev med fotografering. Jeg er den første jenta i familien som tar opp tradisjonen.Tror jeg.HEHE.

Lenke til kommentar

Alder: 16 (93)

Bosted: Selje, Sogn og fjordane

Kamera: Canon EOS 40D med Tamron 17-50mm f/2,8

Hvor lenge har du holdt på: Tja, med speilrefleks 3 måneder men med vanlig kompakt ett halvt år.

Hvilken andre kameraer har/hadde du: Kompakt kamera HP

Hvordan kom du på denne interessen: Fotografering er noe jeg synest er veldig spennende og ikke minst interresant. Interessen kom vel da jeg fikk prøve speilrefelksen til broren min.

Lenke til kommentar

Alder: 17 (91)

Bosted: Stadlandet, Sogn og fjordane

Kamera: Canon EOS 40D ( Canon EF 70-200mm f/4, Canon EF 50mm f/1.8, Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6(shait) ++ litt andre snasne greie...)

Hvor lenge har du holdt på: 3 år

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Canon EOS 350D

Hvordan kom du på denne interessen: Kompisane mine kjøpte seg pidde o.l. for konf.pengane...det fekk ikkje eg lov til, og kjøpte meg kamera istedet når Elkjøp hadde kampanje på 350D... :D Det var i grunnen eit impulskjøp, men eg fant fort ut at det var svært kjekt å ta bilete...interessa dabba av litt etter ei stund, men før vi tok turen til sørligare strøk i fjor sommar, slo eg på stortromma og punga ut for nytt utstyr, og det gav meg eit lite lyft...det vart med eitt litt kjekkare, meir inspirerande og ikkje minst meir utfordrande å ta bilete når eg kjøpte 50mm f/1.8 & 70-200mm f/4... =)

Lenke til kommentar

Alder: 16, 17 i mars.

Bosted: Molde midt i uka, Averøya i helgene.

Kamera: Canon EOS 40D m/ BG-E2 med Sigma 18-50 f/2.8 Macro og en Speedlite 550EX.

Hvor lenge har du holdt på: Siden midten av Juli, da jeg kjøpte et GX-10.

Hvilken andre kameraer har/hadde du: Hadde et GX-10 med kitobjektiv, 43mm f/1.9, AF-360-blits.

Hvordan kom du på denne interessen: Hatt en interesse for fotografering siden begynnelsen av ungdomsskolen, men hadde et ynkelig kompaktkamera til i sommer, da jeg bestemte meg for å investere i speilreflekskamera siden jeg skulle begynne på media. Siden da har interessen bare eksplodert, tatt over 10 000 eksponeringer, lest meg til mye teori og lært en hel del. Føler fortsatt at jeg har enormt mye mer å lære, spesielt i forhold til trådløs blitsstyring, komponering osv. Er veldig sugen på å få en jobb innen fotografering, da spesielt innen pressen. Fotolæreren min på media mener jeg er kvalifisert nok, så han skal hjelpe meg å finne en god utdanning.

Lenke til kommentar
Alder: 12, 13 år om en måned

 

Bosted: Sunnmøre

 

Kamera: Canon EOS 1D Mark III

 

Hvor lenge har du holdt på: Siden jeg var 9 år

 

Hvordan kom du på denne interessen: Hehe, si det ;)

 

Husk at det ikke er kameraet som tar bildet. Ser ikke helt vits med så dyrt kamera med mindre du jobber profesjonelt, og det har ikke du som 12-åring (13) lov til å gjøre i forhold til arbeidsmiljøloven. Jeg er ikke type uvitende som bare sier masse dritt. Har jobbet som pressefotograf i en av landets største redaksjoner i over 5 år, så har litt peiling på hva jeg snakker om. Bruk heller penger på objektiver. Mitt tips (tydeligvis litt for seint), men det er å kjøpe type brukt MKIIn og så bruke litt penger på skikkelig objektiver.

Djupviken er frilansfotograf for Sunnmørsposten.

 

[/ot]

Lenke til kommentar

-Alder: 15(16 22.feb)

-Bosted: Stavanger

-Kamera: Nikon D60

-Hvor lenge har du holdt på: 6mnd

-Hvilken andre kameraer har/hadde du: Et kompakt kamera mamma har fått

-Hvordan kom du på denne interessen: Begynte med at jeg tok makro bilder av blomster med sugent kompakt kamera, og da gikk det to uker på jobb. Da var D60en i gode hender :)

 

EDIT:

100innlegg :p

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

Alder: 15 (93)

Bosted: Grimstad

Kamera: Nikon D40 med en Sigma 105 EX DG

Hvor lenge har du holdt på: Har vel holdt på i litt over et år nå.

Hvilke andre kameraer har/hadde du: Har hatt et Kodak Z712. Greit kamera.

Hvordan kom du på denne interessen: Det begynte vel før en tur til Skotland, da jeg ville ha et kamera med på turen. Er ikke sikker på om det var da det begynte, men men. Iallefall, jeg kjøpte et Kodak Z712. Fiksa og triksa med det litt hjemme, og så dro vi ivei til Skotland. Etter det tok jeg litt bilder til, og litt til, før jeg bestemte meg for å ta den gode vei til speilrefleks. Hadde ikke sånn veldig erfaring med noen som helst, så jeg gikk for et D40. Et godt valg, vil jeg si, for jeg har lært utrolig mye om både lukkertider og ditt og datt. Nå idag, så føler jeg meg klar til å få et litt mer avansert kamera, men jeg får vel vente til vinteren er over og fargene og blomstene kommer fram, for å lære litt mer.

 

Sjekk flickr sida mi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...