Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LOS har gått over til NextGentel og jeg sliter.


Anbefalte innlegg

Fevikkunde her, etter PPPoE->DynIP mangler stabil upload (DinSide surfometeret og Hardware speedometeret stopper) men har høyere download. Ville tro hastigheten har sammenheng med at nettet ikke er såpass belastet (mange brukere er offline). Har heller ikke fått brev, skal ned i postkassen nå for å sjekke.

 

Hm...jaja, alltid noe virkelig surr en gang i året omtrent uansett leverandør :)

 

EDIT: Har nå eksperimentert litt. Jeg koblet ut ruter og koblet maskin direkte til modem. Problem løst. Fikk 4785kbit ned, 721kbit opp på DinSide. MSN kommer også opp. Men linjen er likevel noe ustabil, forsøker f.eks. å pinge www.los.no mens www.hardware.no fungerer. Derimot kommer jeg ikke inn på www.hardware.no nå :) Hos meg er tydeligvis problemet ruteroppsett, så får trolig jobbe litt. Bra initiativ med denne tråden, kan bare ikke forstå HVORFOR ikke LOS kunne postet litt informasjon angående dette på www.los.no . Vi fikk ikke brevet heller, og måtte ringe for å få litt hjelp (som ikke var nok).

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fevik kunde her også. Men du sier at du har normal upload på de speedometerene, kan du bruke den upload hastigheten til for eks torrents, ftp server eller lignende? Jeg har ca 700kbit upload nå og det er veldig skjeldent jeg greier å komme høyere opp enn 30KBs på torrent seeding. Var riktig nok oppe i ustabile 60-96KBs i går. Jeg har funnet ut at alle routere stjeler noe av linja, det merkes spes på uploaden her i norge siden vi har farlige dårlige linjer. Før kunne jeg laste opp i 55KBs uten router og med router ca 50KBs maks med torrenter og andre ting som ftp.

 

Siden NGT fucka det så opp kan jeg ikke bruke linja til noe anna enn å laste ned torrents som en galning. Greit og laste ned torrents i 1.36MBs men ratioen min går jo :thumbdown: Alt som har med opplastning er et glemt kapittel. Siden jeg såvidt får lasta opp noe. Rart ikke NGT eller LOS ordner disse problemene de har lagd den siste tiden. Vi greier da og logge inn på linja selv med PPPoE, heller innlogging enn kjapt og ubrukelig nett som ikke er brukendes til noe.

 

EDIT:

Virker som de har fått gjort noe ihvertfall. Har ikke kunnet skrive/andre skriver til meg på msn siden tidligere i dag. Merkelig.. Og jeg har ikke gjort en eneste ting siden i går så det er ikke noe jeg har gjort heller. Kan både skrive og få beskjeder fra andre via Yahoo messenger.

Endret av Moro Klumpen
Lenke til kommentar

Gaston, er du 100% sikker på at det er routern? hvordan har du kobla deg opp nå da? satt wan mode til dynamisk eller statisk? merkelig at du ikke skal kunne laste opp nå men at det gikk tidligere. Jeg tenkt og ringe LOS i morgen og høre om de har noen løsning, om jeg kan logge inn med PPPoE ellerno. hadde vært fint om det hadde gått igjen for det latterlig dårlige oppsettet nå til NGT er jo som å sitte i beste kommunistiske tid i Kina og surfe, får jo ikke "lov" til en dritt.

 

Ar`Kritz: hvor mye betaler du for den linja?

Lenke til kommentar

Først og fremst til alle dere som ikke kommer på MSN, dere må endre MTUen til 1490 eller mindre.

 

Deretter har jeg denne møkka fra av et AT-RG634 boks. Hvordan får jeg den til forwarde fra andre ipadresser enn 10.0.0.2? Jeg har forsøkt å endre ipadressa til routeren min til 10.0.0.2, men da nekter den å la meg komme på internett i det hele tatt. Har lest bruker manual fra AT til jeg fant ut at jeg kom til å bli 90, og stadig ikke ha skjønt hvordan jeg skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

Kjedelig å høre dette.

Los var en gang i tiden veldig flinke, og vi fikk det vi betalte for.

 

Nå får vi 3/1.5 (MERK: dette er fiber, ikke ADSL), men vi skal egentlig ha 6/3.

Vi har hatt 4/4, og det er utrolig mye rot med de.

 

Dessuten bruker de PPPoE på fiberen, noe som er unødvendig til tusen, og det hindrer også muligheten for privatpersoner å få fast IP-adresse.

 

Onkel og tante hadde Los ADSL. De fikk ikke engang beskjed om at de ble flyttet til NextGenTel. o.O

 

Nå er Los blitt mye dårligere, og de som sitter på kundeservice er ikke særlig flinke.

Lenke til kommentar

MoroKlumpen - jeg brukte en nødløsning som noen nevnte ovenfor, som langt ifra er noen god løsning. Koblet moden direkte til LAN-port på ruter istedenfor WAN, og alle andre maskiner på de andre portene. Hvis jeg har forstått prinsippet riktig, så vil ruter nå strengt talt fungere som en switch? Min "Gateway" er nå selve modemet, og ikke lengre ruter som den var og burde være. Dette betyr også at jeg ikke kan logge inn på ruter uten å koble fra modemet (modem "tar over").

 

Forsøkte også å sette ruter til 10.0.0.2, og dette fungerte ikke. For min del må nok dette synke litt, er ingen nettverksekspert (hvordan i hule endre MTU? :) ) så her går det tregt.

Lenke til kommentar

Inne på routeren skal du isteden for å velge dynamisk IP velge Statisk IP adresse, og legge inn de IP adressene som står der. Alt gikk i hundre med en gang jeg gjorde det. MTUen byttes inne i routeren din, jeg har d-link router og kunne bytte det samme sted som jeg la inn statisk IP adresse. Så selv om jeg syns det er en tungvinn løsning LOS har valgt, er jeg igjen en kjempe lykkelig og fornøyd LOS kunde igjen.

Lenke til kommentar
Kjedelig å høre dette.

Los var en gang i tiden veldig flinke, og vi fikk det vi betalte for.

 

Nå får vi 3/1.5 (MERK: dette er fiber, ikke ADSL), men vi skal egentlig ha 6/3.

Vi har hatt 4/4, og det er utrolig mye rot med de.

 

Dessuten bruker de PPPoE på fiberen, noe som er unødvendig til tusen, og det hindrer også muligheten for privatpersoner å få fast IP-adresse.

 

Onkel og tante hadde Los ADSL. De fikk ikke engang beskjed om at de ble flyttet til NextGenTel. o.O

 

Nå er Los blitt mye dårligere, og de som sitter på kundeservice er ikke særlig flinke.

7295109[/snapback]

 

Hvorfor kan du ikke få fast IP med PPPoE? Er ingen sammenheng der.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått dere riktig nå: så får dere riktig NAT (etter og ha satt router ip 10.0.0.2 og statisk) og dere kommer på msn, upload funker helt fint for alle? Men.. Hva med andre tjenester som å kjøre ftp server, er det noen her som kan kjøre det og samtidig bli tilgjengelig på nettet? Sånn som det er hos meg nå er jeg den eneste som kan logge inn på ftp'n min :hrm: Hva er MTU godt for? Min stod på 1500 i min D-link router.

Lenke til kommentar

Forsøkt å sette inn 3com OfficeConnect Gateway til statisk IP 10.0.0.2 med subnet mask 255.255.255.0, ISP gateway 10.0.0.1 og primary DNS 10.0.0.1

 

Framdeles null funk, ustabil upload og MSN kommer ikke opp, MTU er ikke å finne i ruteren så får bare eksperimentere litt til tror jeg :)

Lenke til kommentar

Hos meg funker NAT helt fint og har en ganske stabil upload på torrents. Testet både 10.0.0.1 og de 217 ip'ene som står i LOS sin guide som dns servere og begge deler funker fint hos meg. Satt MTU til 1480 (aner ikke hvorfor men :p) Det jeg vil gjerne ha nå er at andre folk kan koble til min ip. Nå er det ikke mulig overhode å koble til meg utenifra. :no:

Lenke til kommentar

Du mener at det er vanlig at msn ikke virker uansett tilkobling så lenge MTU er over 1490? Jeg har hatt den på 1500 fram til nå (over et år) og jeg kan ikke si jeg har hatt noe problemer med msn annet enn at jeg har fått litt "kan ikke leveres til alle mottakere" i noen perioder. Er det MTU som gjør at det har skjedd med msn hos meg? Har alltid klart å logge på msn.

Lenke til kommentar

Sikker på at MTUen har vært på 1500 hele tiden? Jeg har brukt d-link router jeg også, og på PPPoE har den stått på 1490, noe som fungerer, men når jeg byttet til dynamisk ip /statisk ip ble den endret til 1500. Om det er MTUen som er skyld i at du ikke har fått levert meldinger og sånn vet jeg faktisk ikke, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...