Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LOS har gått over til NextGentel og jeg sliter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er DHT aktivert så veldig viktig? Jeg endre det andre som du sa.

 

Hvorfor kan dette ha noe å si?

8350097[/snapback]

Hvis DHT er aktivert vil dette "bruke opp" forbindelser som ellers kunne vært brukt av torrentfiler. Siden møkkamodemet til LOS har problemer med å håndtere mange samtidige forbindelser (i praksis begrenset til 450 stk ifølge denne tråden.)), er den eneste måten å få et stabilt internett på, samtidig som man kjører bittorrent, å redusere antall samtidige forbindelser for torrentprogrammet.

 

DHT er en slags "støttefunksjon" for bittorrent som gjør at du fortsatt kan finne andre brukere med torrentfilen selv om trackeren har forsvunnet. I de aller fleste tilfeller går ikke trackeren ned før du har fått hentet ferdig filen. Ulempen for oss som har ADSL modem med kols ikke takler mange bittorrents sammen med DHT aktivert. DHT kan være ganske grådig i bruken av forbindelser.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå har det gått til helvete. Tydligvis er jeg som sliter mest.

 

Nå får jeg ikke nett i det hele tatt?

 

Foressten, skal man åpne porter på LOS modemet?

8457862[/snapback]

Tror du må ha skikkelig uflaks? :)

 

Her er iallefall mitt oppsett med 2x maskiner:

 

Maskin 1

statisk ip = 10.0.0.101, mask = 255.255.255.0, dns1 = 217.13.4.24, dns2 = 217.13.7.140

patchet tcpip.sys for windows xp (patch)

torrent: 450 total connections, 50 connections pr torrent.

 

Maskin 2

statisk ip = 10.0.0.102, mask = 255.255.255.0, dns1 = 217.13.4.24, dns2 = 217.13.7.140

patchet tcpip.sys for windows xp (patch)

 

ADSL-modem

Åpnet port 12000 for torrent mot maskin 1.

console enable
nat add resvmap utorrent interfacename i_pppoe 10.0.0.101 tcp 12000 12000
exit
system config create mittoppsett
system config set mittoppsett

 

Problemer

Nettleseren kan være litt treg med å laste inn sidene. Overføring av store filer derimot går på full kapasitet.

Lenke til kommentar

Det sykeste av alt er at det er helt fint nå. Uten at jeg gjorde en eneste ting. Bare sånn plutselig funker det glimrende...

 

Håper bare at det ikke svikter igjen... sist gang det svikta (se innlegget over) holdt det på i over 1 måned med konstant død...

 

Takk hishadow for hjelpa, skal gjøre det du har skrevet ovenfor hvis jeg får problemet igjen.

Lenke til kommentar
Det sykeste av alt er at det er helt fint nå. Uten at jeg gjorde en eneste ting. Bare sånn plutselig funker det glimrende...

 

Håper bare at det ikke svikter igjen... sist gang det svikta (se innlegget over) holdt det på i over 1 måned med konstant død...

 

Takk hishadow for hjelpa, skal gjøre det du har skrevet ovenfor hvis jeg får problemet igjen.

8481029[/snapback]

På mine 2 maskiner sliter den ene voldsomt med timeout under surfingen. Mistenker at kabelen som kan være dårlig, 100x feilinnstillinger i Windows, eller et visst møkkamodem. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke orker å bla igjennom hele tråden.

 

Vi har fått ny router av LOS etter et halvt år og skyhøye telefonregninger til kundeservice. Derfor spør jeg dere og ikke LOS (som aldri finner noen feil)

 

Problemet vårt er at nettet faller ut hele tiden. Dvs før var det hvert 5 minutt, nå er det noe bedre, kanskje hvert kvarter.

 

Routeren er en Thompson Speedtoucd 546i v6. Er det noen som vet hvordan vi kan bli kvitt problemet helt? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bruker dere bittorrent? I så fall, fortell hvordan denne er satt opp.

 

Ellers har jeg bare en anbefaling. Pga høy telefonregning i forbindelse med LOS support så vil jeg anbefale å finne en annen leverandør siden nettet er ustabilt.

 

---

 

Sjekk også, hvis dere har Windows Xp:

 

Kontroll panel -> Administrative verktøy -> Ytelse:

 

Høyreklikk på graf og legg til teller:

* Performance object = network interface

* Legg til: Packets Outbound Error og Packets Received Error

* Sjekk verdiene for disse mens nettverket er aktiv.

 

For meg gir dette meg:

Maskin 1: Packet Outbound Errors = 4 (konstant) og Packets Received Errors = 0

Maskin 2: 0 på begge

 

Maskin 1 (Broadcom Gbit) sliter med forbindelsen. Får som regel rare feil som at Firefox laster feil sider etc. Usikker på om feilen ligger i Windows Xp installasjonen (slipstreamet) eller om nettverkskortet har en feil.

 

---

 

Testet litt mer:

 

Problemet ser ut til å ligge i brannmuren. Problemet er bare jeg bruker samme brannmur på begge PC-er. For maskin 1, hvis jeg får popup fra brannmuren om å blokkere/tilate forbindelse og velger blokker, så vil Packets Outbound Errors teller en feil ekstra. Dette skjer ikke på maskin 2.

 

Kan det være en Windows XP installasjonfeil eller netverkskortsak?

 

---

 

Som en test for dere med nettverksproblemer som bruker Windows XP:

prøv å deaktivere Windows XP brannmuren, samt eventuelt andre brannmurløsninger (Norton etc).

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Jeg skal bytte leverandør, begynner bare å lure på om det kan være noe annet enn LOS siden den nye ruteren gir samme problem. Jeg VET at maskinen min fungerer helt fint hjemme hos foreldrene mine (telenor) for det har jeg testet.

 

Skulle bare ønske jeg fikk det til å funke frem til vi får byttet leverandør (vi bestilte telenor i januar... :ermm: )

 

Jeg har slått av brannmur både på router og i XP. Har ikke noe antivirusprogram heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det sykeste av alt er at det er helt fint nå. Uten at jeg gjorde en eneste ting. Bare sånn plutselig funker det glimrende...

 

Håper bare at det ikke svikter igjen... sist gang det svikta (se innlegget over) holdt det på i over 1 måned med konstant død...

 

Takk hishadow for hjelpa, skal gjøre det du har skrevet ovenfor hvis jeg får problemet igjen.

8481029[/snapback]

På mine 2 maskiner sliter den ene voldsomt med timeout under surfingen. Mistenker at kabelen som kan være dårlig, 100x feilinnstillinger i Windows, eller et visst møkkamodem. :)

8481349[/snapback]

 

OK, det gikk fint, men ikke nå lenger. Er tilbake på naboens nett. Det rare er at IP telefonen funker fett, men jeg kommer ikke på nett.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm.. Jeg sitter her og sliter litt med DC++.. tenkte jeg skulle prøve meg på det igjen, men neida. Får ikke søkt i det hele tatt. Har det noe med at jeg har AT-RG 634-modemroutertingen?

Tror jeg skifter nettleverandør snart.. lei av LOS og NextGenTel.. Bare tull..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei.

Først må jeg bare si at denne tråden har vært utrolig hjelpsom!

 

Overgangen fra los til ngt merket jeg egentlig ikke så mye til, men har i lang stund hatt problemer med å laste opp via ftp. Jeg har ikke hatt noen problemer med å laste opp via nettlesere eller sftp, men vanlig plain ftp opplasting er ikke mulig. Jeg har drevet en del med webdesign og hjemmeside mekking og merket fort at det var noe galt, det var bare et irriteringsmoment og har aldri vært avhening av å få det til å virke(kan gjør det på skolen eller andre plasser). men nå har jeg fått jobb som webdesigner/utvikler og er nå helt avhening å kunne laste opp via ftp.

Det er faktisk så lenge siden det virket at jeg ikke husker sist jeg klarte å laste opp, men mener å huske at det sluttet å virke rundt byttingen til NGT.

Jeg har gjort forwarding-saken og p2p rusler og går som bare det så det er ikke NATinga det er noe galt med.

 

Jeg er helt uten peiling på hva jeg skal gjøre videre. Noen som har noen forslag på hva problemet kan skyldes?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

Først må jeg bare si at denne tråden har vært utrolig hjelpsom!

 

Overgangen fra los til ngt merket jeg egentlig ikke så mye til, men har i lang stund hatt problemer med å laste opp via ftp. Jeg har ikke hatt noen problemer med å laste opp via nettlesere eller sftp, men vanlig plain ftp opplasting er ikke mulig. Jeg har drevet en del med webdesign og hjemmeside mekking og merket fort at det var noe galt, det var bare et irriteringsmoment og har aldri vært avhening av å få det til å virke(kan gjør det på skolen eller andre plasser). men nå har jeg fått jobb som webdesigner/utvikler og er nå helt avhening å kunne laste opp via ftp.

Det er faktisk så lenge siden det virket at jeg ikke husker sist jeg klarte å laste opp, men mener å huske at det sluttet å virke rundt byttingen til NGT.

Jeg har gjort forwarding-saken og p2p rusler og går som bare det så det er ikke NATinga det er noe galt med.

 

Jeg er helt uten peiling på hva jeg skal gjøre videre. Noen som har noen forslag på hva problemet kan skyldes?

 

Hva slags modem har du? Og har du egen ruter bak dette?

Om du har fått deg et nytt speedtouch eller zyxel modem, kan du jo forsøke å åpne porten for ftp via webgrensesnittet. Har du egen ruter i mellom, så sett denne som switch.

 

Dvs sett statisk ip på WAN siden

feks 10.0.0.50

255.255.255.0

gateway 10.0.0.1

dns 10.0.0.1

 

og deaktiver DHCP på LAN siden

 

Da styres all portforwarding via ruterdelen på modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...