Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LOS har gått over til NextGentel og jeg sliter.


Anbefalte innlegg

*LØST*

Nå har alle LOS kunder gått over til Nextgentel og ifølge brevet jeg fikk sto det at ommleggingen skulle skje 02.11.06. Betyr det at jeg skal ha nett den dagen, eller går det noen dager ekstra?

 

Jeg har endra innstillinger på ruteren, men jeg kommer enda ikke på nett. Vi har også IP telefoni fra Telio som heller ikke funker for øyeblikket (naturligvis).

 

Hva skjer, hva skal jeg gjør?

 

Jeg har ikke endra noe "kabel oppsett".

 

----------------

Jeg løste mitt problem ved å endre innstillingene til Dynamisk som jeg fikk vite av å lese på den tilsendte brosjyren og endra innstillingene i IP ruteren til Bridge, men det som hjalp ekstra (slik at jeg kunne bruke nettet ordentlig) var å endre MTU'en til 1490. Dette fikk meg til bruke MSN og andre opplastnings greier.

Nå kan denne tråden brukes til alles LOS --> NGT problemer. Les videre gjennom tråden for mer info. Her under følger noe av det viktigste vi har fått vite gjennom denne tråden. Det kan være til stor help bare å lese dette. Lykke til!

 

(Sakset fra xcommii's innlegg)

For det første:

RG boksene er beregnet på ISP'er og derav et vannvittig vanskelig CLI, som forøvrig jeg ikke har sett på andre bokser (minner kanskje litt om cisco under tvil). Av den grunn er også manualen (forøvrig ligger den på Allied sine sider som linker tidligere) gigantisk og skrevet på en språkform en ekte nerd verdig.

 

Ser at mange klager over boksen, den har sine fordeler og ulemper. Boksen i seg selv har støtte for svært mange fancy teknologier og forkortelser som f.eks QoS, IP TV, VLAN trunking, VOIP (faktisk 3 forskjellige VOIP protokoller, inkl SIP og h.323). Problemet med boksen er at den er veldig avhengig av rett firmware og den liker dårlig høy belastning som p2p genererer.

 

For det første:

Har du firmware lavere enn 3-4_57 (skriv SYSTEM INFO), så har boksen en max grense på antall samtidige sesjoner på 100. På 3-4_57 er den økt til 400, noe som gir mer stabiletet under p2p bruk (eller annen bruk som genererer noe hindsides med sesjoner).

Poenget med å ha en grense på dette er å unngå fullstendig krasj i kernel og at boksen tar kvelden for godt. Alle routere av typen billig bredbåndsrouter beregnet på privatkunder har en sånn grense, men den varierer veldig fra produsent til produsent og fra modell til modell. Jeg antar at grensen ikke er så høy på RG634 kontra enkle hjemmeroutere, er at boksen har svært mye logikk og at det dermed er gjort for å spare ressurser på boksen (cpu, minne osv). IP tlf og IP TV krever en god del cpu, derfor går cpu i taket når p2p trafikk kommer i tillegg. En gyllen regel er at ved med enn 50% load på routers cpu, begynner du å få pakketak på linjen.

 

Det som skjer når du kommer over grensen på max sesjoner, er at boksen etter en liten stund restarter seg selv. Dette fordi det går en egen watchdog prosess som sjekker om boksen er i live og dersom de andre modulene ikke svarer, tar den over kontrollen og tar en forceful reboot.

 

Symptomer på at dette skjer, er at websider tar svært lang tid å lastes ned, og når de først kommer, kommer de i normal fart. Dette skjer fordi det ikke er nok ledige sesjoner i routeren og når du surfer, trenger du mange sesjoner (ikke uvanlig med 50, avhengig av hvor mye reklame det er).

I tillegg blir IP tlf kvalitet hakketet og forsvinner i noen sekunder.

 

Har du lavere versjon enn 3-4_57, bør du ta dette opp med LOS, da tidligere versjoner er som sagt veldig ustabil ved p2p trafikk.

BitTorrent og de fleste andre p2p protokoller er stokk dumme når det gjelder sesjonshåndtering og holder sesjoner åpne mye lenger enn det som er common practise. Ergo blir det trangt om plassen til annen fornuftige trafikk.

 

QoS antar jeg er aktivert i boksen for tlf og tv, men det er i tilfelle kun oppstrøms, dvs på upload. For at QoS skal fungere nedstrøms (download), kreves det at dette er aktivert i hele ISP'en sitt nett og at routere til slutt og støtter dette (RG boksen i dette tilfellet). Om dette er aktivert hos LOS aner jeg ikke.

 

Men:

QoS løser ikke problemet i seg selv med sesjonene, kun til en viss grad. Går det for mange sesjoner, blir cpu overbelastet og QoS funksjonen blir til dels satt ut av spill.

 

Løsning:

Kort ned på antall sesjoner i p2p program, evt endre max TTL til lavere verdier hvis programmet har støtte for det. BitTorrent er en av de mest CPU slukende protkollene, siden BT klienter ser ut til å huske IP adresser til andre klienter i dagesvis.....noe som kvalifiserer til bank spør du meg. Dvs at dersom du har hatt en BT protokoll oppe en stund, tar det flere dager fra du stenger ned programmet til BT trafikk INN til deg faktisk stopper.

Med andre ord, selv om du stenger ned programmet, stopper ikke BT trafikken fra internett.

 

Antar at ikke alle er enig med meg på dette. Så for å bevise dette:

La oss sjekke NAT tabellen på routeren.

 

På software eldre enn 3-4_57, gjør sånn:

- skriv CONSOLE ENABLE

- skriv FIREWALL LIST NATSESSIONS

 

På 3-4_57 og nyere, gjør sånn:

- skriv CONSOLE ENABLE

- skriv SECURITY LIST NATSESSIONS

 

Har du p2p trafikk gående, vil du se alle IP adresser som du er koblet til på internett, + port nr. Listen her blir svært lang ved p2p trafikk.

 

Steng ned p2p programmet og gjør det igjen, så vil du se at p2p trafikken INN til deg ikke har stoppet opp, selv om programmet er stengt ned (og kanskje maskinen er avslått).

 

Ang NAT'ing:

Sørg for å ikke ødelegge de øverste linjene, som f.eks går på telnet og ICMP (ping) og IP tlf (port 5060).

Boksen har en temmlig avansert brannmur, inkl IDS. Men jeg antar at dette som default er skrudd av, da denne er uhyre komplisert å konfigurere. Men for de som liker å lese lange manualer, er jo dette bare å prøve.

 

LAN delen:

LAN portene kan stenges og åpnes med kommandoen SWITCH SET PORT LAN1 ENABLE (DISABLE).

For å sjekke hvilke maskiner som er tilbkoblet, skriv IP LIST ARP.

Da får du arp oppslaget i routeren.

Gaston: det er denne kommandoen du bør bruke får å sjekke om du har kontakt med en maskin, switch show fdb viser bare forwarding database for switchedelen av routern. Har du link på en LAN port men ingen oppslag i IP LIST ARP, skyldes det feile innstillinger på maskinen eller brannmur på maskinen som blokkerer.

Merk at IP TV på LAN4 ikke vises i arp tabellen, da dette går som multicast trafikk.

 

Det er en haug med innstillinger i routere, vil absolutt ikke anbefale å endre for mye av disse innstillingene, da det kan i værste fall føre til at boksen blir ødelagt for godt (eller at du ikke kommer på nett).

Så for å være på den sikre siden når du eksperimenterer:

-skriv SYSTEM CONFIG SHOW

Denne viser hvilken boot fil boksen starter med når du skrur den på.

Boksen kan lagre flere forskjellige boot filer, men kan kun startes med en.

Så hvis du gjør endringer, lag en ny boot fil så du ikke ødelegger et oppsett som virker.

 

Lage ny boot fil:

-SYSTEM CONFIG CREATE (filnavn, det velger du selv).

For at boksen skal starte med den nye filen,

skriv SYSTEM CONFIG SET (filnavn).

Dvs at hvis du har gjort endringer (og selvfølgelig lagret de i en ny boot fil), og denne funker dårlig, så kan du enkelt gå tilbake med å skrive SYSTEM CONFIG SET (filnavn) på den boot filen som allerede fungerer og så boot boksen igjen.

Boksen kan restartes med SYSTEM RESTART.

 

Aldri bruk kommandoen SYSTEM SET FACTORY (resetter boksen til fabrikkny), da vil du sannsynligvis aldri komme på nett igjen, men mindre du er ekstremt god i å programmere RG og å knytte VLAN mot virtuelle interface på boksen (og du vet alle innstillingen LOS bruker mot DSLAM og internett).

 

Det er vitkig å ikke ha for mange boot filer, da dette opptar plass i minnet på routeren, max 3 eller 4. Slett unødvendige filer med SYSTEM CONFIG DELETE (filnavn).

 

Litt ekstra snax:

For å sjekke status på selve ADSL linjen, skriv PORT a1 SHOW.

Da får du opp masse informasjon om den fysiske linken mot DSLAM, som f.eks hastigheten. Omtrent hver og en linje der, er verdig et avsnitt i en lærebok om ATM.

 

Hvordan kommer jeg inn på Allied Telesyn Modem?

Allied Telesyn AT-RG634

Formålet med denne manualen er en kort gjennomgang av nyttige kommandoer.

RG’ene fjernstyres via Telnet. For å logge deg på, gå på START og klikk KJØR, tast inn

”telnet 10.0.0.1” og klikk OK.

Du vil da komme til innloggingen som under.

Pålogging du skal bruke er

Login: kunde

Password: 1234

(Husk at pålogging er case sensitive)

 

Port status

For å se status på en port brukes kommando:

Switch show port <port> (port er navnet på porten du vil se, ”lan1”, ”lan2”, ”lan3” eller

”lan4”)

Skriver vi inn switch show port lan2 kan vi få frem noe som her:

 

• Status – Den sier om porten er aktivert eller deaktivert.

• Link state – om denne er ”Up” så er det koblet noe i porten og switchen kjenner det

igjen. ”Down” da registrerer ikke switchen at noe er koblet til selv om det kanskje er

det. Mulig feil kan da være at kabel eller nettverkskort er defekt.

• Configured speed/duplex – Denne viser hvilken modus porten kjører. Normalt skal

denne være satt til Autonegotiate

• Port based VLAN – Denne viser hva slags trafikk porten tillater. LAN1-3 skal være

konfigurert med DATA (200), dette er internett trafikk.

LAN4 som er for IPTV, skal ha IPTV (201).

 

En nyttig kommando vi kan bruke for å se hva som er tilkoblet i en port er:

Switch show fdb port <port>.

Da får du opp mac adressen til nettvkort/ruter eller lignende som er koblet til en port.

Har f. eks kunden en switch koblet til porten og flere PC’er på der igjen, vil du se alle mac

adressene.

Dersom du ikke ser mac adressen, og porten har status UP, så kan dette tyde på feil med

kabel, ruter eller deaktivert nettverkskort.

 

Det hender det forekommer feiltrafikk på lan portene. Det skyldes oftest at kabelen er defekt,

men kan også være porten eller nettverkskortet.

For å se trafikk på en port brukes denne kommandoen:

Switch show port <port> counters

Da vil du få frem et vindu som under. Dette viser trafikk på porten samt at det ikke er feil.

Dette er en helt normal port.

 

DHCP

RGen kjører en DHCP server som deler ut IP adresser til maskinene som er koblet til på

DATA VLANet.

Den deler ut adresser i rangen 10.0.0.101 til 10.0.0.199

For å sjekke om serveren kjører, brukes kommandoen

Dhcpserver show

Sjekk at Status er Enabled.

Dersom LINK-lampa lyser på RG og den er online, kan det ofte være nyttig å sjekke om PCen

henter IPadresse som den skal.

 

Du kan få frem en liste over aktive Leaser på RGen ved å gjøre følgende.

Console enable

Dhcpserver status

Når du ser på bildet under ser du at ip adressene 10.0.0.3 og 10.0.0.4 (Husk at her vil det stå

fra x.101-x.199) er tildelt til to forskjellige mac adresser, og at lease tiden er løpt ut. Dvs at

det er over tre timer siden disse sist fornyet IPadressen sin.

Dersom du ikke kommer på nett etter en restart av PC og det ser slik ut, så henter ikke PCen

IP adresse. Da må oppsettet på pc’en sjekkes.

Når en PC har hentet IP vil det stå tidspunkt for når leasetiden løper ut.

Du kan også pinge IPen for å se om den svarer med flg kommando:

Ip ping 10.0.0.x

(husk å logge ut av console først med kommandoen exit)

 

For å se ARP liste så skrives følgende når du er i Console:

Ip arp

 

Port forwarding (NAT)

Enkelte vil kanskje ønske å forwarde porter fra ruter og til en maskin på lokalnettet.

Siden RGen bruker NAT, så må dette gjøres for at maskiner på internett siden skal få direkte

kontakt med en maskin på innsiden.

 

Default oppsett på RG’en er at all trafikk forwardes til 10.0.0.2.

Dette er et oppsett som ikke alle vil ha.

For å se aktive forwarding regler på RG’en, tast følgende kommando:

Nat list resvmaps i_pppoe

Da vil du se noe som kan se slik ut.

OBS: Regel nr 1, må aldri fjernes eller endres. Dersom port 23 endres vil dette ødelegge

remote management,

 

Legge til regel

Enkel regel som forwarder en port til intern IP

Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <portnr>

Enkel regel som forwarder en port range til intern IP

Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <fra port> <til

port>

Forklaringer:

• Navn – Det du vil kalle regelen. Dette navnet må være unikt

• Intern IP – IP adressen til Pcen på lokal nettverket

• Protokoll – Hvilken protokoll som skal sendes videre. Vanligst her er TCP og UDP.

Kan også f.eks velge ALL. (Trykk ? for å se hva slags valg du har)

 

• Port (Fra port) – Hvilken port som sendes videre (Evt første port dersom du har port nr

2)

• Til port – Hvilken port som er den siste for regelen

 

Tip: En enklere måte å sette ALL trafikk til én maskin er å sette statisk IP på PCen til:

http://10.0.0.2/

 

 

Lagre konfig

Alle endringer må lagres for at de ikke forsvinner neste gang RG’en restartes

Det gjøres på følgende måte:

Sjekk hva configfilen som kjøres nå heter, det får du frem ved å skrive:

System config show

Deretter for å lagre oppsettet:

System config create <filnavn>

Du kan skive hva du vil på filnavn, hvis du vil beholde det gamle oppsettet som en backup.

Da er det viktig at du etter å ha lagret den nye konfig fila angir at det er denne som skal kjøres

ved neste oppstart. Det gjøres med følgende kommando:

System config set <filnavn>

Annet

Noen nyttige ting:

• Se prosessorkraft som blir brukt på RG. Dersom som denne er usannsynlig høy og

kunden ikke bruker linjen sin, kan dette tyde på at det går trafikk som kunden ikke har

kjontroll over. (Virus og lignende) (gjøres i console (console enable))

chips cpu

• Sjekke ledig minne på RG (fra console (console enable))

debug memory tasks

 

Litt av manualen til rg634b !

[i](Takk til Lonto)[/i]

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør koble datamaskinen direkte til Telesyn RG ruteren (tror det var det den het) og se om datamaskinen får ip. Etter det jeg har fått med meg ble oppsettet på disse ruterene endret i 2. november slik at det når er RG ruteren som tar seg av PPPoE oppkoblingen. Får du problemer kan du ta kontakt med LOS kundeservice.

Lenke til kommentar
RG ruteren? Du mener vel bredbåndsmodemet jeg fikk av LOS?

 

(Har forøvrig ikke fått noen modem fra NGT)

7220084[/snapback]

 

Er det ikke en en sånn Telesyn RG ruter du har fått fra LOS. Har bare sett telnet vinduet på de ruterene der, og da het det noe sånt. Mulig LOS har flere modem/rutere i omløp også, men ja det var den boksen du har fått fra LOS jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Men jeg har en trådløs ruter også med OG IP telefon adapter OG Los modemet.

 

Skal jeg koble ruteren inn til los modemet? Hva med kablene som skal få telefonene til å virke..?

7223738[/snapback]

 

Poenget er å se om du kommer på nett når du kobler datamaskinen direkte i LOS modemet (som nå skal være satt opp som en ruter). På denne måten kan du finne ut hvor problemer ligger.

 

Innholdet i eposten fra LOS var vell at du må endre oppsettet i den trådløseruteren fra PPPoE til Dynamisk? (må bare sjekke at det faktisk er den endringer der som er utført).

Endret av mar
Lenke til kommentar

Ja det er det, den er satt til dynamisk nå.

 

Men je fatter ikke helt hvordan jeg skal koble dette.

 

Los modemet: En kabel går fra telefoninnganger til tlfutgangen å modemet (altså fra vegg til modem). En kabel går til vanlig strøm, men skal jeg da ta en kabel fra modemet til PC'en?

Lenke til kommentar

Noen som har peilig på hvordan jeg får åpnet porter på RG634-modemet? Jeg kan logge inn via telnet (ikke http), men må ha et brukernavn og passord. Har prøvd med brukernavnet og passordet jeg brukte til PPPoE, men det funker ikke... Tenkte på å resette modemet, men det er kanskje dumt hvis det er lagt inn noen viktige instillinger på det fra før?

 

(Håper dette ikke er for offtopic, men siden jeg også har et problem etter overgangen... :ermm: )

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problemet som Atma. Jeg får ikke åpnet porter, får ikke logget meg inn i router, og svaret "Det er ikke farlig å resette routeren" hjelper meg svært lite i forhold til det faktum at man da fjerner nødvendige innstillinger fra routeren :(

 

Jeg lurer på om det er noen som har funnet en måte man kan ha fullverdig internnettverk i samarbeid med denne AT-RG634 boksen til LOS, eller om eneste muligheten jeg sitter igjen med er å bytte ISP ettersom LOS nekter plent å gi ut brukernavn/passord til boksen?

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problemet som Atma. Jeg får ikke åpnet porter, får ikke logget meg inn i router, og svaret "Det er ikke farlig å resette routeren" hjelper meg svært lite i forhold til det faktum at man da fjerner nødvendige innstillinger fra routeren :(

 

Jeg lurer på om det er noen som har funnet en måte man kan ha fullverdig internnettverk i samarbeid med denne AT-RG634 boksen til LOS, eller om eneste muligheten jeg sitter igjen med er å bytte ISP ettersom LOS nekter plent å gi ut brukernavn/passord til boksen?

7262794[/snapback]

 

Får du ingen hjelp til portforwarding heller? (de kan jo eventuelt fikse det dersom du gir dem portnummer og lokalip)

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problemet som Atma. Jeg får ikke åpnet porter, får ikke logget meg inn i router, og svaret "Det er ikke farlig å resette routeren" hjelper meg svært lite i forhold til det faktum at man da fjerner nødvendige innstillinger fra routeren :(

 

Jeg lurer på om det er noen som har funnet en måte man kan ha fullverdig internnettverk i samarbeid med denne AT-RG634 boksen til LOS, eller om eneste muligheten jeg sitter igjen med er å bytte ISP ettersom LOS nekter plent å gi ut brukernavn/passord til boksen?

7262794[/snapback]

 

Får du ingen hjelp til portforwarding heller? (de kan jo eventuelt fikse det dersom du gir dem portnummer og lokalip)

7262867[/snapback]

 

Nei, det ville dem heller ikke. Snakket med dem på telefon i går, og de ba meg sende dem en epost så skulle de se hva de kunne gjøre på mandag riktignok - men det må jo være Norges første ISP som nekter kundene sine tilgang til routeren - da med mindre det er et triks fra NextGenTel, som NGT bevisst gjør, for at kundene som er hos LOS skal bli nødt til å gå over til selve NGT direkte.... Hva vet jeg :p

 

Morsomt nok sa også kundebehandleren til meg at jeg ikke måtte resette routeren, fordi "da går den i stykker". Jeg har hørt mye rart - men at en router går i stykker når den blir resatt, den tar kaka. :p Greit - innstillingene med bruker/pass som oppretter PPPoA tilkoblingen forsvinner - men at routeren går i stykker? Har de sånn nazi-ware i routeren som autodestructer on reset da mon tro ... ;)

 

En ting jeg dog ikke har testet enda, som jeg tenkte jeg skulle teste iløpet av dagen, er å legge m0n0wall-routeren jeg kjører på samme ip range som selve AT-RG634 routeren. Pr i dag kjører jeg m0n0wall routeren min på 10.0.1.1 og de 4 interne maskinene på nettverket her på 10.0.1.x - mens WAN interfacet på m0n0wall-routeren da får DHCP 10.0.0.100 som ip av AT-RG634 routeren. Men såvidt meg bekjent skal jo ikke det ha noen betydning. En annen ting som er litt rart er at LOS sier at kundene må bruke LAN2 porten på AT-RG634 routeren for å få internett - men jeg får vitterlig internett på de andre portene også nå - så jeg sitter igjen med et stort spørsmålstegn i forhold til HVA de egentlig har gjort i denne lille boksen. Utfra manualen til AT-RG634 routeren, så kan jeg ikke se at den støtter UPnP heller - men det er vel verdt et forsøk å legge det til i windows det også, og se om den kanskje har det... det eneste spørsmålet blir - hva skal jeg med m0n0wall routeren da liksom ;)

Endret av Caledorn
Lenke til kommentar

Gaston: Du beskriver akkurat det samme problemet som jeg har hatt. Ettersom routeren ikke gir deg mulighet til å NAT'e, så vil du ikke få riktige connections til andre - aka. de vil ikke kunne få en direkte link til deg. På f.ex. torrents vil dette føre til en latterlig lav hastighet.

 

deebo: TAKK!! Hvordan fant du ut av dette? Manualen du trenger for å sette opp i bridged mode er den øverste på den listen du finner her : http://www.alliedtelesyn.com/support/softw...etails.aspx?500 (Du vil ha software reference manual)

 

Men ettersom det er antageligvis akkurat det samme jeg kommer til å gjøre med min router så skal jeg skrive oppskriften på det her etterhvert som jeg har fått gjort det. Sånn i tilfelle du er lat og ikke gidder lese manual ;)

 

Atma: Dersom jeg setter min m0n0wall til å ha ip 10.0.0.2/24 så funker ikke nettet overhodet. Enda alle de andre maskinene innenfor routeren, i lan, har ip range 10.0.1.1/24. Eneste måten jeg kan få kommet på nett på er faktisk å bruke DHCP i routeren, såvidt jeg kan se. Men med mulighet for å logge inn i routeren blir jo alt så mye mye mye mye enklere.

 

"Sluttord" : Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke LOS bare kan gi ut det brukernavnet og det passordet. Det er jo latterlig enkelt for det første, og for det andre så må de jo kunne stole såpass på kundene sine at dersom noen først ber om nettopp brukernavn og passord til en router, så tar de også ansvar for hva de driver med.... *rister på hodet*

 

Takk for all hjelp sålangt! :D

Lenke til kommentar

Da funker ting utmerket. Det jeg måtte gjøre dog var å gå inn i routeren og sette opp DHCP-serveren til å gi ip 10.0.0.2 fast til m0n0wall'en min basert på MAC-addressen på nettverkskortet til WAN interfacet i denne. Det eneste jeg ikke har fått til enda er hvordan jeg fikser det slik at jeg kan FTP'e inn til servere som ikke tillater passive mode (de leser ip addressen som m0n0wall-routeren's ip addresse, naturlig nok). Og for å få til det må jeg nok ha bridge mode - men det er ikke bare bare å fikle med ting inne i den RG-boksen. Utfra manualen og funksjonaliteten så vil jeg påstå at det virker som en ganske gjennomført liten sak.

 

En annen ting er det at kunde/1234 gir en type "power user", mens "super user" - som jeg nå vet heter manager fortsatt - har et ukjent passord. Jeg tror dog ikke at jeg trenger "super user" for å sette routeren i bridged mode. Det virket ikke slik på det lille jeg leste gjennom klokka 06:00 i dag morges iallefall :p

 

Igjen vil jeg påpeke undring over årsaken til at LOS ikke gir ut bruker/pass ... :p

Endret av Caledorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...