Gå til innhold

Jorden rundt... Tips for telefonalternativer?


Vegar01

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal reise jorden rundt i februar neste år, og skal innom en rekke land som mest sannsynlig ikke har lokaltakst på YoungTalk-en min. Det jeg lurer på er hva som er den beste løsningen for meg til å holde litt muntlig kontakt med de som fremdeles holder til her hjemme.

 

Har hørt at det er bra å kjøpe lokale sim-kort rundt om der vi reiser, men er det noen som vet hvordan dette fungerer i praksis? Har også lest at Skype er genialt, men hvordan ville dette fungere? Går det an å bruke Skype fra hvilken som helst internettcafe i verden, eller er dette veldig begrenset?

 

På forhånd takk,

Vegar

 

PS. Beklager om dette er postet feil, men kategorisering er ikke helt min ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skype kan vel brukes fra en hvilken som helst pc som har det installert og har tilgang til internett. Det er dog veldig varierende baandbredde rundt om i verden, saa jeg vet ikke helt hvor stabilt det vil bli. Mulig du ogsaa kan kjoere Skype ferdiginstallert fra en minnepinne, det er jeg litt usikker paa.

 

Naar det gjelder telefoner saa kan du vel bruke en tri-band telefon stort sett i hele verden. Kjoep av kontantkort pleier aa vaere en forholdsvis simpel prosedyre, men hvis du har med deg ditt norske sim som backup er du vel stort sett i boks (selv om prisen kan vaere litt stiv).

 

En ting jeg gjerne gjoer hvis jeg skal ringe hjem (fra Australia) er aa kjoepe et telefonkort med en veldig hyggelig minuttpris til omraadet du oensker aa ringe. Da bruker du ditt lokale kontantkort/abonnement og ringer et nummer med lokaltakst. Her taster du inn ringekoden din og telefonnummeret du oensker aa ringe. Telefonen din blir belastet lokaltakst mens viderekoblingen blir belastet ringekortet du har kjoept.

 

Lykke til, og ha en riktig saa fin reise :-)

Lenke til kommentar

Du finner dekningskart for hele verden her.

 

Når det kommer til hvordan du bør gå frem er det flere alternativer. Først, skal du kun bruke mobilen hjem eller til andre der du er også? Til det siste ville jeg kjøpt en telefon med quadband. Denne fungerer i alle verdens GSM-nettene (du trenger imidlertid et SIM-kort fra en operatør), og vil derfor kunne brukes i så å si alle land utenom Sør-Korea og Japan. Noen telefoner med quadband som selges i Norge:

 

Motorola KRZR K1

Motorola PEBL

Motorola SLVR

Motorola V3 / V3i

 

Nokia 6125

Nokia 6131

Nokia 6136

Nokia 6270

Nokia E50

Nokia N73

Nokia N80

 

Samsung D600

Samsung D820

Samsung D900

 

Sony Ericsson W300i

Sony Ericsson W710i

Sony Ericsson W810i

Sony Ericsson Z520i

Sony Ericsson Z710i

 

 

Om du skal ringe mye hjem vil den billigste løsningen være IP-telefoni. Av mobilene over er det kun Nokia 6136 og Nokia N80 som også har wifi. Dette forutsetter naturligvis at landene du oppholder deg i har trådløse soner du kan ringe fra / at du bor hos noen med trådløs router.

 

Amobils guide om IP-telefoni

Lenke til kommentar

Finnes flere smart-telefoner med mulighet for å installere Skype, og ringe over WLAN. Om skype er kommet til Symbian må noen andre bekrefte, men det er iallefall på vei. Det finnes uansett til Windows Mobile. Hvis du velger en sånn telefon kan du ringe veldig billig over skype alle steder du har WLAN dekning, samtidig som du har muligheten til å bruke den som en helt vanlig telefon. Kanskje noe å vurdere.

 

Qtek 8310

Qtec 8300

Qtek 9100

 

i-Mate SP5

i-mate SP5m

i-mate JAMin

i-mate K-Jam

 

HTC S620

HTC P3600

HTC P3300

HTC TyTn

 

Alle disse har Windows Mobile og WLAN. Prisene varierer fra 3500 til 6500 etter hvilken modell. P3300 har GPS innebygget, kan være årleit når man skal reise jorda rundt.

 

http://www.skype.com/products/, Her kan du se hvor mye det koster å ringe til fasttelefon og mobil i hele verden, med Skype.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...