Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ePsiLON47: Om du mot all formodning har transkribert notene til orgelsoloen(e), så må du si ifra!

Du finner den transkribert for 2. gitar i ohdan.pdf, som mine egne noter baserer seg på. :)

Skrevet

Lite spørsmål...

Om man spiller "rask" musikk ala Children Of Bodom og Lamb Of God, er det lurt å feste strengene nærmest mulig halsen? Jeg har dårlig erfaring med strenger som ligger langt ifra halsen...

Skrevet

Er jo variasjoner, om en skal spille slide, om en er lat osv. Men idealet for en normalt oppsatt gitar er å ha strengene lavest mulig. Klarer liksom ikke å se for meg at noen skulle ha gitaren satt opp tyngre, bare på f :p

Skrevet

Tja, er jo folk som foretrekker høy strengehøyde fordi det føles riktig for dem, gir bedre lyd, og en ting som er sikkert med høy strengehøyde, er at tonene varer lenger når man bender. Med for lav strengehøyde har tonene en tendens til å dø ut mye fortere.

Skrevet

Hvis strengene sitter for lavt har jeg en tendens til å glippe strengen når jeg bender. Et annet problem er at den strengen som er ved siden av den jeg bender pleier å gli under fingeren, mens jeg foretrekker at fingeren dytter den bort, om noen skjønner.

Skrevet (endret)

Har hørt mange snakke om Lillebjørn Nilsens gitarbok, og har nå tenkt å kjøpe den :)

Satt og googlet litt priser på boken, men fant to forskjellige: Link1 og Link2.

Hvilken av disse er best egentlig? :p

Endret av No-Mad
Skrevet
Er jo variasjoner, om en skal spille slide, om en er lat osv. Men idealet for en normalt oppsatt gitar er å ha strengene lavest mulig. Klarer liksom ikke å se for meg at noen skulle ha gitaren satt opp tyngre, bare på f :p

Jeg har en god del høyere action enn normalen, fordi jeg synes det er bedre å spille med høy action.

Skrevet
Jeg har en god del høyere action enn normalen, fordi jeg synes det er bedre å spille med høy action.

Jaja, men når fyren spør etter hva som er best på "rask" musikk så er det klart at det er tyngre.

Og de aller fleste gitarister jeg kjenner foretrekker å ha dem så lavt som mulig.

Skrevet (endret)

Hvis du skal ha det mest mogeleg lettspelt, så ja sikkert.

Eg foretrekker å ha litt høgare action og tjukkare strengar rett og slett fordi eg tykkjer det er meir komfortabelt å ha "litt meir å holde i". Ein bonus er jo betre tone.

Endret av KimNK
Skrevet (endret)
Hvis du skal ha det mest mogeleg lettspelt, så ja sikkert.

Eg foretrekker å ha litt høgare action og tjukkare strengar rett og slett fordi eg tykkjer det er meir komfortabelt å ha "litt meir å holde i". Ein bonus er jo betre tone.

Får da ikke bedre tone av å ha høyere strengehøyde.

Men selvsagt er det hva man selv liker som er avgjørende :)

Endret av edge
Skrevet
Får da ikke bedre tone av å ha høyere strengehøyde.

Rly? Alle mine erfaringar tilseier det, og eg har sett mange andre som er enige med meg.

Skrevet
Rly? Alle mine erfaringar tilseier det, og eg har sett mange andre som er enige med meg.

Kan ikke skjønne at å heve strengene ikke har samme effekt som å senke pickupene..?

Men, jaja, skal ikke være for påståelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...