Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den akustiske versjonen av «The Nobodies» er en fin sang for nybegynnere, siden den gir øvelse i både fingerspill og akkordprogresjoner. Noter og tabulatur (klikk for å laste ned PDF):

 

thenobodies.png

 

Tallene under tabulaturet er fingersetning for venstre hånd, der 1 = pekefinger, 2 = langfinger, 3 = ringfinger og 4 = lillefinger. For høyre hånd er en vanlig teknikk at tommelen slår an 6.–4. streng («basstrengene»), pekefingeren 3. streng, langfingeren 2. streng og ringfingeren 1. streng, slik det er vist i denne videoen:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Resten av låten kan spilles med Barré-grep (tabulatur) eller åpne akkorder (fret-diagram). I sistnevnte tilfelle kan F-en gjerne byttes ut med Fmaj7, som er lettere å spille:

 

fmaj7.png

Dette er faktisk nærmere opp mot den originale fremførelsen, hvor de lysere strengene slås an åpne.

 

For øvrig er det ganske artig å spille denne betagende låten for foreldre eller andre av den eldre garde, som knapt kan tro sine egne ører når de får vite navnet på opphavsmannen: Marilyn Manson. «Marilyn Manson?!» :D

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Hmm nå må ikke denne tråden dø ut!

 

Har et lite spørsmål: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/jeff...ah_ver2_tab.htm

 

Når det står:

 

---------0-0----------------

-----------------------------

---------3-3----------------

-----------------------------

-----------------------------

-----------------------------

 

Da skal jeg bare slå på den 3 nederste og nederste strengen, sant? Er det en spesiell måte dette skal gjøres på? For jeg kommer alltid bortid den strengen i mellom de 2 :p

Lenke til kommentar

Apropos fingerspill: Av låter som kan spilles med (nesten) bare åpne akkorder, finnes det noen kulere enn «House of the Rising Sun»? Neppe, og derfor presenterer jeg her notene til The Animals’ versjon av den amerikanske folkesangen, som det ikke var noen enkel sak å oppdrive. Forhistorie:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg søkte nettet rundt etter noter til denne klassikeren uten å finne noe som holdt mål. Det som fantes av gratis «tabs», var bare omtrentlig, og samtlige «previews» på kommersielle nettsteder inneholdt graverende feil mht. fingerspill, forsiringer, etc. Altså var det bare én ting å gjøre: skrive notene selv.

 

Ett hederlig unntak skal imidlertid nevnes: En Power Tab-utskrift med den mystiske teksten «Transcribed by ohdan» gjengir Animals’ arrangement med imponerende presisjon. Dette er for eksempel de eneste notene jeg fant som legger merke til den lille tersen i fjerde takt. De ser ut til å stamme fra Power Tabs Network, som for tiden er ute av drift, så jeg legger dem ved dette innlegget for sammenligning (ohdan.pdf).

 

De følgende notene baserer seg på dette, men retter opp enkelte unøyaktigheter hos «ohdan», blant annet en forveksling av E med E7. 40 sekunder ute i Animals’ versjon kommer orgelet inn og gitaren trer i bakgrunnen, så jeg begrenser meg til begynnelsen av denne gjentagende sangen, hvor alle de små forsiringene faktisk er hørbare. Orgelet stjeler jo showet så til de grader, nesten som Joker i The Dark Knight, så presist gitarspill er ikke like viktig etter dette punktet.

Klikk på notene for å laste ned PDF:

 

hotrs.png

 

Kryss (×) betyr her at strengen skal dempes med venstre hånd, men fortsatt høres. Alternativt kan man sørge for å ikke slå an strengen like hardt. Hilton Valentine i Animals skal ha spilt med plekter, men fingrene inklusive lillefingeren kan også brukes.

 

Notene skal være så korrekte som mulig, med nøyaktig gjengivelse av forsiringer osv. For å være på den sikre siden ble Animals’ versjon av 1964 åpnet i et lydredigeringsprogram og tempoet senket kraftig (uten å endre tonehøyden). Jeg legger ved resultatet av denne prosessen (hotrs.mp3) og satser på at det går under «fair use» ettersom (1) det er et utdrag av (2) lav lydkvalitet, som uansett (3) ingen vil orke å høre på for sin egen skyld pga. tempoendringen. Derimot er det kjekt når det er uklarhet om akkurat hvilke toner som spilles, og korreksjoner til det ovenstående mottas med takk.

hotrs.mp3

ohdan.pdf

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Hvor er det du får tak i notene som det der??

Jeg lager dem selv. :) Som det fremgår av det laaange (ugjennomtrengelige?) innlegget mitt over, søker jeg også opp andres noter og baserer meg på det beste av dem – i dette tilfellet ohdan.pdf. Resultatet av denne møysommelige prosessen legges så ut her, hvor kanskje flere enn bare meg selv får glede av det.

 

For å få tak i flere noter som dem over, kan du laste ned og installere et «tabs»-program som Guitar Pro (kommersielt) eller Power Tab (gratis). Det første av disse er mest utbredt. TuxGuitar, et annet gratis alternativ, skal kunne lese Guitar Pro-filer. Ved å laste ned «tabs» for disse programmene, får du spillbare noter med både tabulatur, melodilinje og grepdiagram – altså langt mer informasjon enn i rene tekstfiler.

 

Imidlertid er kvaliteten på nedlastede noter svært variabel. Jeg for min del har satt noter på ønskelisten denne jula, ettersom solgte noter typisk holder en høyere kvalitet enn det som er gratis tilgjengelig på Internett. Det er også en rekke opphavsrettlige problemstillinger knyttet til publisering av noter, men det blir det forhåpentligvis ikke nødvendig å gå for mye inn på her …

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...