Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Det er vreng, sånn originalt (og på forsterkeren han brukte) er det bare forsterkeren som spiller høyere enn den skal og dermed vrenger lyden. Hvis du tar en dårlig mikrofon (mobiltelefon e.l.) og blåser eller evt. skriker i den så er det samme konseptet. De har derimot kommet med forsterkere som kan gjøre dette på alle volum, som f.eks Roland Cuben. Lyden er selvfølgelig LANGT ifra like bra, men det funker sikkert om ingen andre skal høre på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

beklager men jeg skjønte ikke hvorfor du mener cube forsterkeren er dårlig. med mindre du har hørt lydkvaliteten på maks og vet hvor mye lyd det kommer fra den lille demonen syns jeg at du ikke skal kommentere den.

kjenner en som har den og har prøvd den selv, og dæken for en god lydkvalitet og volum

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at den er dårlig, den funker til sitt bruk, som er å være en kjekk liten øvingsforsterker med alt man trenger innabords.

Har ikke hørt den på maks, men ser ikke hvordan det kan ha så mye å si på en "transistormodeleringsforsterker". Har prøvd den ved to anledninger, en gang av en kamerat, og en gang i butikk.

Lenke til kommentar
Det er vreng, sånn originalt (og på forsterkeren han brukte) er det bare forsterkeren som spiller høyere enn den skal og dermed vrenger lyden. Hvis du tar en dårlig mikrofon (mobiltelefon e.l.) og blåser eller evt. skriker i den så er det samme konseptet. De har derimot kommet med forsterkere som kan gjøre dette på alle volum, som f.eks Roland Cuben. Lyden er selvfølgelig LANGT ifra like bra, men det funker sikkert om ingen andre skal høre på.

 

hvilken forsterker ambefaler du da???

Lenke til kommentar
Det er vreng, sånn originalt (og på forsterkeren han brukte) er det bare forsterkeren som spiller høyere enn den skal og dermed vrenger lyden. Hvis du tar en dårlig mikrofon (mobiltelefon e.l.) og blåser eller evt. skriker i den så er det samme konseptet. De har derimot kommet med forsterkere som kan gjøre dette på alle volum, som f.eks Roland Cuben. Lyden er selvfølgelig LANGT ifra like bra, men det funker sikkert om ingen andre skal høre på.

 

tullete, cube er akkurat det han er på jakt etter og du bare forvirrer han.

 

Gi meg gjerne noen eksempler på forsterkere som låter bedre til sammeprisklassen som microcube.

Lenke til kommentar
hvordan skal man egentli holde et plekter?

når eg prøver og spille med plekter går alt i dass :S

treffer ikkje riktige strenger og slikt :(

men blir mye bedere lyd med plekter så vill liksom lære det og.

Det finnes plenty videoer av måter å holde plekter på. let deg fram, finn den måten du liker best,

så begynner du bare å trene med det på løse strenger.

Etterhvert kommer alt av seg selv.

 

feks.

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
hvordan skal man egentli holde et plekter?

når eg prøver og spille med plekter går alt i dass :S

treffer ikkje riktige strenger og slikt :(

men blir mye bedere lyd med plekter så vill liksom lære det og.

 

Brukte lang tid på å mestre det å treffe strengene med plekter, men selve plekter holdinga er ikke noe vanskelig. Spillte faktisk et halvt år på el-gitaren uten å bruke plekter, men plekter er et must.

Lenke til kommentar
ja har spillt uten plektre rlenge nå, og hører jo at lyden fra strengene blir mye beder med plekter.

er vell bare og øve :)

men får og slik `plastik lyd` når eg bruker plekter :S kansje eg slår for hardt med plekteret?

Er nok som han sier, jo tynnere plekter, so mere "plastikklyd"

 

Prøv deg på flere tykkelse/størrelser og finn du hva du liker best. Personlig liker jeg plekter i tykkelsen .8-1mm

Lenke til kommentar
hehe ok. så dem pleier og ha forsjelige størrelser på musikkbutikker?

slang med noen fra sound1 når eg bestilte noe der og dem hadde bare en sort.

Jupp. Forskjellige tykkelser og størrelser. Jazz- plektrene er feks nestn halvparten så stor som "vanlige" plekter :D

 

Sjekk gitarhuset feks.. masse plekter der

Endret av Jon_Martin
Lenke til kommentar
en Cube er i hvertfall et sikkert valg.

 

Uansett hvem du spør, på hvilken som helst musikkbutikk så anbefaler de Microcube/Cube 15x for nybegynnere, så ikke noe mere å tenke på.

 

EDIT: skriveleif

 

tror nokk eg kommer til å kjøpe en sånn en. men hvor er det best å kjøpe en sånn en???

på nett eller i butikk.. har du btw en link???

 

takker for svar:)

Lenke til kommentar
en Cube er i hvertfall et sikkert valg.

 

Uansett hvem du spør, på hvilken som helst musikkbutikk så anbefaler de Microcube/Cube 15x for nybegynnere, så ikke noe mere å tenke på.

 

EDIT: skriveleif

 

tror nokk eg kommer til å kjøpe en sånn en. men hvor er det best å kjøpe en sånn en???

på nett eller i butikk.. har du btw en link???

 

takker for svar:)

Spiller ikke noen rolle om du kjøper på nett eller i butikk.

Har du en musikksjappe i nærheten med greie priser, er det jo alltid hyggelig med et besøk dit, pluss at du støtter lokalbutikken.

 

Kjøpte min selv på Gitarhuset.no (http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1120).

 

Prisen ligger rundt 1000kr, svært få som selger for verken mer eller mindre.

 

EDIT: skriveleif igjen...-.-

EDIT:link

Endret av Jon_Martin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...