Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Du kan jo så smått begynne å titte litt på videoene som ligger her:

 

http://www.justinguitar.com/

 

 

Ellers er det bare å øve, og øve "hver" eneste dag, hvor mye du lærer avhenger av hvor fort du forstår deg på gitar, hvor fort du lærer ting, hvor mye tid du er villig til å ofre. Gitaren er sikkert ok.

 

Det du ser i Guitar Pro er jo tabsen, så du må jo kunne spille etter tabs da. Grep og skalaer er vel noe du burde lære. Nybegynnere pleier ikke skjønne noe av skalaer, men skalaene er et sett noter som høres bra ut sammen, og når du kan de kan du improvisere osv. Men det bør du ikke beskymre deg over nå.

 

Lær et par grep, lær et par skalaer, sett deg ned å spill sanger som du laster inn i Guitar Pro, start med noe enkelt, husker jeg begynte med noen simple melodier fra final fantasy der jeg spilte en og en note i ikke så altfor raskt tempo. Du skal alltid prøve å spille noe som er over din evne, ikke det at du skal ta helt av, men om du greier å spille grad 1 sanger, skal du prøve deg på grad 2 sånn at du øker i "skills". Når du har spillt en stund går du fra grad2 til 3.

 

The Loner har en haug av bender, demping osv. noe som gjør den vanskelig for en nybegynner som ikke kan alle begreper og teknikker, selv om den går i et ganske så tregt tempo. Så ville nok satt meg ned å funnet ut hva alle de tegnene og symbolene betyr, og hvordan du spiller de før du begynner med den sangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i lengre tid hatt lyst til å starte med gitar spilling, ikke noe profesjonelt, men som en liten hobby kanskje. Er det noe vanskelig å komme igang? har vært borti akustisk gitar når jeg gikk på ungdoms skolen for 3-5 år siden, husker ikke helt nøyaktig når det var. Og hvor mye sånn ca. må man ut med for å få en brukbar gitar/gitar sett?

Lenke til kommentar
Hva mener man med dette?
When notating the tab for harmonics, the <> symbols are usually used, surrounding the fret which the harmonic is played at.

Hvordan spiller jeg en noe som har <>-symbol?

Det er litt vanskelig første gangen. Man setter fingeren løst på båndet det står(ikke mellom båndene der kniper ned, men akkuat på båndet) og på en måte fjerner man fingeren akkurat samtidig som man plukker strengen med plekteret. Da lager strengen en såkalt overtone(også kalt flasioletter eller noe) som blir mer som en hul, lys tone og ikke en skarp og fast tone som strengene til vanlig lager. Det er en veldig kul effekt om man bruker den riktig. :)

Lenke til kommentar

Det finnes flere varianter. Du har den som Hippie-Erlend forklarte, og da får du en hul og lys tone. Det er natural harmonic.

 

Artificial harmonics/Pinch harmonics er en annen variant, og lyden er annerledes. Da må du holde plektere slik at når du slår på strengen vil først plekteret treffe, men rett etter skal tommelen din treffe. Da vil du få de høye hylene som blant annet Dimebag Darrell er kjent for. Søk på youtube etter tutorials, da disse forklarer mye bedre enn meg.

 

Det heter flageoletter på norsk, og uttales flasjolett.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Det finnes flere varianter. Du har den som Hippie-Erlend forklarte, og da får du en hul og lys tone. Det er natural harmonic.

 

Artificial harmonics/Pinch harmonics er en annen variant, og lyden er annerledes. Da må du holde plektere slik at når du slår på strengen vil først plekteret treffe, men rett etter skal tommelen din treffe. Da vil du få de høye hylene som blant annet Dimebag Darrell er kjent for. Søk på youtube etter tutorials, da disse forklarer mye bedre enn meg.

 

Det heter flageoletter på norsk, og uttales flasjolett.

Åh, heter det også harmonics? Vel, mitt tips er å holde veldig langt nede på plekteret når du spiller disse tonene, og holde det litt skjevt, da kommer du lettere raskt i kontakt med strengen med tommelen. Dette tar ofte litt tid å lære seg, så du kan bare skru på fullt med distortion og prøve deg fram, så skrur du distortionen lenger og lenger ned desto bedre du greier det, så øker du "vanskelighetsgraden", og når du da skrur distortionen opp igjen er det som å gå på skøyter etter å ha spilt fotball i gjørme - mye lettere :)

 

Men ikke overdriv bruken av disse. F.eks Zack Wylde(som spiller i Ozzy Osbourne og IKKE utfyller plassen etter Randy Rhoads) bruker disse altfor mye, så det blir kjedelig. Men det er absolutt kult å få noen noter til å skrike av og til.

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar
Men ikke overdriv bruken av disse. F.eks Zack Wylde(som spiller i Ozzy Osborn og IKKE utfyller plassen etter Randy Rhoads) bruker disse altfor mye, så det blir kjedelig. Men det er absolutt kult å få noen noter til å skrike av og til.

Enigere blir man ikke.

 

Dimebag klarte å få det til å høres bra ut, til tross for at han brukte det mye. Zakk er ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Har i lengre tid hatt lyst til å starte med gitar spilling, ikke noe profesjonelt, men som en liten hobby kanskje. Er det noe vanskelig å komme igang? har vært borti akustisk gitar når jeg gikk på ungdoms skolen for 3-5 år siden, husker ikke helt nøyaktig når det var. Og hvor mye sånn ca. må man ut med for å få en brukbar gitar/gitar sett?
Å begynne suger, så det krever litt innsatsvilje, men når du først får komt i gang er det veldig lett å holde motivasjonen oppe.

 

Du skal klare å få en god gitar til rundt to til fire tusen kroner, alt etter "hvor langt du er villig til å gå" for å få den billigst mulig. Jeg vil tro en japansk Ibanez med fixed bridge er det beste å begynne med. Ibanez RG421 f.eks. Du har også Epiphone Les Paul, men Les Pauls er ikke noe å starte med synes jeg. De er litt store, og broa kan være litt vondt å spille på.

 

Tremolo, og da spesielt floyd rose tremoloer bør unngås som pesten på billige gitarer, spesielt når du er nybegynner. Holder rett og slett ikke på stemminga, og er bare i veien. Med floyd rose vil du også slite enormt med å sitte opp gitaren.

 

Bytter du etterhvert pickups på en Ibanez RG421, så har du en kjempegitar. Kan jo også gå for en Fender Japan strat eller en japansk Les Paul, om en Ibanez blir for moderne for deg.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Det suger ikke bare å begynne. Det suger når du prøver å lære deg en sang men ikke klarer det. Og det suger når det er en annen kis på trinnet som eier deg i gitar. Its a long way to the top if you wanna rock and roll sier jeg bare ass

Lenke til kommentar

Cube 15 er vel det nermeste man kommer det budsjettet.. eller så har man jo Crate profiler 5 da.

 

Har faktisk Crate'n selv, den spiller helt greit for å være 5w. en helt ok forsterker for rundt tusenlappen.

(her må man ikke sammenligne med andre forsterkere i andre prisklasser, vet mange gjør det og klager kjempemye på lyden. for en nybegynner er dette en OK forsterker) :)

Lenke til kommentar

på en del av tabsene jeg har sett av sum 41 på guitar pro ser det slik ut:

|------------|------------|-------------------------|

|------------|------------|-------------------------|

|--12--11-12-|-12--11--12-|-12--11-12-14--12--11-7-9|

|---X--X---X-|--X--X----X-|--X--X---X--X---X--X--X-X|

|--10--9--10-|-10---9--10-|-10--9--10-12--10--9--5-7|

|------------|------------|-------------------------|

 

Hvordan spiller man dette? Dette tok jeg fra en tab på ultimate-guitar, men på guitar pro vises de uten eksene, altså et to noter med en streng i mellom hver note. Skal man da kun bruke fingrene eller slå de med vanlig plekter? Noen som skjønner hva jeg mener :p ?

 

EDIT: Oi, det ble fakka... håper dere skjønner :p

Endret av Lommiss
Lenke til kommentar
|------------|------------|-------------------------|
|------------|------------|-------------------------|
|--12--11-12-|-12--11--12-|-12--11-12-14--12--11-7-9|
|---X--X---X-|--X--X----X-|--X--X---X--X---X--X--X-X|
|--10--9--10-|-10---9--10-|-10--9--10-12--10--9--5-7|
|------------|------------|-------------------------|

Visst du bruker code funksjonen så ser det bra ut.

[code][/ code]

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt se om du får kjøpt den brukt. For da kan du eventuelt selge den igjen for samme pris hvis du behandler den bra.

 

Hva ligger Spider III 15 på i pris egentlig? 2000?

 

Du har jo også Roland Cube mini (5w) og VOX AD5 som er tilsvarende forsterkere. 5W holder til hjemmespilling hvis det er det du skal bruke den til. Og de koster rundt 1000,- ny tror jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...