Gå til innhold

Deal or No Deal


Anbefalte innlegg

Jeg satt og så programmet "Deal or No Deal" på TV2 for første gang i går. Ganske kjedelig, egentlig, ettersom deltageren bare velger koffert på måfå hele tiden. Det som er spennende, er avgjørelsen deltageren tar i spørsmålet om "deal or no deal" når bankmannen setter frem et tilbud. Det jeg lurer på, er hvilken formel bankmannen benytter / bør benytte når han skal beregne hvor mye penger han er villig til å gi for deltagerens koffert.

 

Konseptet er som følger: Deltageren får i begynnelsen av programmet velge mellom 26 forskjellige kofferter som inneholder pengesummer fra 0,50 kr til 3 000 000 kr. Kofferten som vedkommende velger, beholdes gjennom hele spillet, uten at den åpnes. Ingen vet hva koffertene inneholder. Etterpå velger deltageren en av de gjenværende koffertene og åpner den. Det er selvsagt en fordel å få et lavt beløp, siden at sannsynligheten for at ens egen koffert inneholder et høyt beløp, da øker. Etter at 5-6 kofferter er åpnet, blir deltageren oppringt av en mystisk bankmann som er villig til å gi et visst beløp for kofferten. Deltageren kan da takke ja eller nei. Takker han nei, fortsetter spillet med en ny runde med åpning av kofferter (1 mindre enn sist), og så ringer bankmannen igjen. Til slutt, når det bare er to kofferter igjen (forutsatt at deltageren har takket nei til alle bankmannens tilbud), åpner deltageren sin egen koffert. Da blir han vinner av beløpet som står angitt i kofferten.

 

Da jeg så traileren for programmet, tenkte jeg at man kunne bruke logikk fra Monty Hall-problemet for å vurdere om man skal takke ja eller nei til bankmannen, men jeg fant fort ut at man ikke kan det ettersom koffertene deltageren åpner etter hvert, kan inneholde hva som helst (også 3 millioner). Hadde det vært programlederen som valgte kofferter uten å ha lov til å åpne den med 3 millioner, hadde det vært mer spennende. Ettersom ens egen økonomi kan avgjøre om man vil godta bankmannens tilbud eller ikke, er det mest interessante spørsmålet hvorledes bankmannen regner seg frem til sitt tilbud.

 

Min første tanke var rett og slett å regne ut gjennomsnittet av verdiene til de koffertene som ikke er åpnet, men jeg fant fort ut at jo høyere gjennomsnittet blir, desto mer må gjennomsnittet reduseres. For eksempel: Dersom det bare er to kofferter igjen, med 0,50 kr og 100 000 000 kr (for å sette det på spissen), tror jeg alle med normal økonomi ville godtatt bankmannens tilbud dersom det var på 50 000 000 kr. Dersom det sto om 50 000 kr eller 0,50 kr, derimot, er det nok en del som ville takket nei til 25 000 kr (eller 24 000, som i går) og heller satset på å vinne litt mer. Dermed blir utfordringen et uttrykk for hvor mye gjennomsnittet må reduseres for et gitt beløp, eller eventuelt finne en formel som ikke har med gjennomsnittet å gjøre i det hele tatt. Hvis vi er riktig avanserte, kan vi kanskje plotte inn deltagerens inntekt og formue også; dersom de er relativt høye, vil det være større sannsynlighet for at deltageren takker nei til f.eks. 200 000 kr når det står mellom 0,50 kr og 1 000 000 kr enn dersom det er en student som trolig trenger litt startkapital i livet.

 

Er det noen som har en idé?

Endret av 29989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel kanskje en gjennomsnitts sum av alle summene som er igjen i koffortene ...

7178116[/snapback]

Neppe, så programmet i reprise(?) i dag. Og da var det ei dame som hadde 0,50kr og 50 000kr igjen i koffertene. Budet lød da på 24 000kr. Snittet av 0,50 og 50 000 er 25 000,25 så det er det nok ikke.

 

Mvh

Christian

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Er vel kanskje en gjennomsnitts sum av alle summene som er igjen i koffortene ...

7178116[/snapback]

Neppe, så på programmet på reprise(?) i dag. Og da var det ei dame som hadde 0,50kr og 50 000kr igjen i koffertene. Budet lød da på 24 000kr. Snittet av 0,50 og 50 000 er 25 000,25 så det er det nok ikke.

 

Mvh

Christian

7178188[/snapback]

 

 

Det er ikke langt unna gjennomsnittet, så det er en mulighet for at banken regner ut gjennomsnittet og tar litt mindre en det beløpet...? :)

Lenke til kommentar
Er vel kanskje en gjennomsnitts sum av alle summene som er igjen i koffortene ...

7178116[/snapback]

Neppe, så på programmet på reprise(?) i dag. Og da var det ei dame som hadde 0,50kr og 50 000kr igjen i koffertene. Budet lød da på 24 000kr. Snittet av 0,50 og 50 000 er 25 000,25 så det er det nok ikke.

 

Mvh

Christian

7178188[/snapback]

 

 

Det er ikke langt unna gjennomsnittet, så det er en mulighet for at banken regner ut gjennomsnittet og tar litt mindre en det beløpet...? :)

7178216[/snapback]

Tviler. Har ingen tall å referere til, men har småregna litt når jeg har sett på programmet og ser ingen sammenheng med gjennomsnittet ;)

Lenke til kommentar
Er vel kanskje en gjennomsnitts sum av alle summene som er igjen i koffortene ...

7178116[/snapback]

Neppe, så på programmet på reprise(?) i dag. Og da var det ei dame som hadde 0,50kr og 50 000kr igjen i koffertene. Budet lød da på 24 000kr. Snittet av 0,50 og 50 000 er 25 000,25 så det er det nok ikke.

 

Mvh

Christian

7178188[/snapback]

 

 

Det er ikke langt unna gjennomsnittet, så det er en mulighet for at banken regner ut gjennomsnittet og tar litt mindre en det beløpet...? :)

7178216[/snapback]

 

Bankmannen *må* jo faktisk ta under gjennomsnittet dersom det skal lønne seg å være bankmann i lengden.

 

Men jeg la også merke til at det lot til at usikkerheten spilte inn en gang jeg så det - færre kofferter, men ca. samme snitt, gav høyere bud.

Lenke til kommentar

Jeg har en idé. Det er gjennomsnittet av pengene i gjenværende kofferter +/- sjansen for å få en koffert med lave tall.

 

 

Hvis det er for eksempel 50 øre og 50.000 som det var i helga, så er gjennomsnittet 25.000,125 eller noe i den dur. Men banken er redd for å kjøpe 50-øren, og reduserer derfor budet litt.

 

Hvis det er for eksempel 0,50 100 500 og 25.000 i koffertene skulle gjennomsnittet ha blitt 6.400,125. Men siden det er 75 % sjans for å sitte igjen med maks 500 kroner er ikke banken villig til å by gjennomsnittet. Derfor kan banken by noe alle gjennomsnittet på medianen og gjennomsnittet, eller noe i den dur. Det skulle bli (300+6.400,125): 2 som er 3350,0625. Den summen er kanskje ikke helt riktig, men jeg tror det er omtrent sånn det fungerer.

 

Jo større sjans det er for å trekke en lav koffert, jo mer reduserer banken budet. Jeg tror ikke helt det stemmer med medianen og alt det der, men det var et eksempel bare.

 

Jeg aner egentlig ikke hvordan de regner det ut, men er ganske sikker på at de tar gjennomsnittet av koffertene og gjør noe med det utifra hvor stor sjans det er for å få en koffert med lave tall. Er det én lav koffert og mange høye byr banken over gjennomsnittet. Og motsatt ;)

Lenke til kommentar

Det er en dårlig bankmann hvis han byr over gjennomsnittet, siden han da over tid vil tape penger. Jeg har aldri sett programmet, så det er mulig budene bare er tull, men om man følger vanlige økonomiske regler byr man så mye under gjennomsnittet som man tror deltakeren vil akseptere. Man skal også ha litt betalt for risiko. Jeg hadde tatt de 24000 hvis snittet var 25000, når risikoen er å ikke vinne noen ting, og man ikke kommer til å delta i programmet igjen. 20 000 hadde jeg nok ikke tatt.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfølgelig om siste halvdel og lenger ut i programmet, når man har mellom 2 og 10 kofferter igjen (av 26). Da er det flere ganger det matematisk sett ville lønne seg klart å ta budet fremfor å fortsette.

 

Se på "vil du bli millionær", de har nye deltakere klare, og kan sette inn en ny når som helst i programmet. Den muligheten har ikke Deal or no deal, og må derfor sørge for at den ene deltakeren fyller timen sin på et vis..

Lenke til kommentar
Jeg snakker selvfølgelig om siste halvdel og lenger ut i programmet, når man har mellom 2 og 10 kofferter igjen (av 26). Da er det flere ganger det matematisk sett ville lønne seg klart å ta budet fremfor å fortsette.

 

Se på "vil du bli millionær", de har nye deltakere klare, og kan sette inn en ny når som helst i programmet. Den muligheten har ikke Deal or no deal, og må derfor sørge for at den ene deltakeren fyller timen sin på et vis..

7190547[/snapback]

 

 

Det gjør de jo ved at programlederen sier ifra når "spilleren" kan få velge ut kofferter også videre, bankmannen bruker lengre tid noen ganger, også bruker de sikkert mindre tid til snakk med folk i familiesoffan osv hvis de har dårlig tid og motsatt ;) sånt fikser programleder/styrere

Lenke til kommentar
Så det en gang, og da var det 300k og 400k kofferter igjen, kun de. Budet ble da på 356k eller noe, altså over snittet. Tror budet bare er snitt +/- litt for spenningens skyld, tviler på de har en enorm formel på saken

JO!

På ett simpelt gameshow på Tv sitter det en astrofysiker og regner ut hvert eneste bud banken skal gi utifra alt av kosmiske sjangser som kan spille inn på koffertene!

Hvorfor tror du det tar så lang ti d for banken bare og si hva budet deres er på i telefonen hele tiden? Han må forklare hele teorien sin i en kort versjon før han sier budet!

 

Skjønner dere ikke det? :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...