Gå til innhold

Sony skal selge tilgodelapper


Epik

Anbefalte innlegg

Det er mulig ideen er lik, men i praksis så blir det stor forskjell.

7198411[/snapback]

 

I grunnen ikke.

 

Forhåndsbestilling: Du bestiller en vare som ikke er kommet i salg enda, og får en lapp om at butikken holder av et eksemplar så snart den kommer på lager.

 

Tilgodelapp på PS3: Du har allerede kjøpt og betalt et stk PS3 og får denne så snart den er på lager.

 

Mulig jeg ikke ser hva Epik ser, men for meg ser dette usannsynlig likt ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øh?

 

Som jeg sa tidligere, når du forhåndsbestiller, så gjør du det for å få varen på release-dagen. Når det gjelder forhåndsbestillinger, så tar man ikke inn flere ordre enn man kan håndtere, nettopp så man skal få det på release-dagen. Så da vil du bare få beskjed om at det er utsolgt.

 

I dette tilfellet, hvor du kjøper denne tilgodelappen, så betaler du også for en vare som ikke er på lager enda, men her er forskjellen den at du aner ikke når du får den, fordi de selger ikke bare så mange lapper, som de har produkter til levering, de selger ubegrenset, og vil bare få produktet du har betalt for når det har blitt produsert flere eksemplarer av dette.

 

Siden folk må ha alt inn her med teskje, la oss ta Xbox 360 som eksempel.

 

Før lansering forhåndsbestilte folk fra diverse nettbutikker, enten tok butikken inn bare så så mange ordre, eller de sa fra senere, før lansering, at de ikke kunne dekke behovet. Man fant seg et annet sted å bestille. Eventuelt stilte seg i kø for å få maskinen.

 

De som fikk forhåndsbestilt de fikk varen på lansering, eller rundt der omkring.

 

Hvis Microsoft hadde valgt å bruke Sony's løsning, så hadde du kjøpt denne tilgodelappen, og de hadde solgt flere av de enn de har produkter å levere, det er det som er hele poenget, og forskjellen på forhåndsbestilling og tilgodelapp, så ville du ikke fått Xbox 360'en din før en måned eller to etter jul.

 

 

Hvis dere to fremdeles ikke forstår at det er stor forskjell på tilgodelapp og forhåndsbestilling, og ikke skjønner hvorfor folk reagerer på dette, så har dere rett og slett ikke kapasiteten til å begripe dette. Bare gi opp.

Endret av Epik
Lenke til kommentar
Idéen er prikk lik idéen om å forhåndsbestille noe. Skjønner ikke hvorfor noen syns det er en dårlig idé.

 

Nei, når du forhåndsbestiller noe gjør du det for å få det på release-dagen, ikke for å få det flere måneder etterpå.

7198335[/snapback]

 

Hvis jeg og en annen person gikk til samme butikk i dag, og den ene forhåndsbestilte PS3 mens den andre kjøpte en tilgodelapp, mener du da at den som forhåndsbestilte ville fått den på releasedatoen, mens den andre måtte vente flere måneder?

 

Edit: Hvordan vet du forresten at de ville solgt flere tilgodelapper enn forhåndsbestillinger? Eller bare synser du...?

 

Edit2: Med andre ord, hva er det som hindrer dem i å ha et køsystem ved tilgodelapper på samme måte som ved forhåndsbestillinger?

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Nå er det imidlertid enda færre konsoller som kommer. I japan har de kuttet ned fra 100.000 til 80.000. Dette gjør det ikke mer troverdig syns jeg.. Gi ut tilgodelapper på at man kanskje får en konsoll i 2008? Hvis de har så store problemer med lanseringen av PS3 i Japan og må kutte ned, hvordan skal vi kunne tro at de skal klare målet sitt ved launch i Europa?

Lenke til kommentar
Nå er det imidlertid enda færre konsoller som kommer. I japan har de kuttet ned fra 100.000 til 80.000. Dette gjør det ikke mer troverdig syns jeg.. Gi ut tilgodelapper på at man kanskje får en konsoll i 2008? Hvis de har så store problemer med lanseringen av PS3 i Japan og må kutte ned, hvordan skal vi kunne tro at de skal klare målet sitt ved launch i Europa?

7198589[/snapback]

 

Det er selvfølgelig helt sant, og derfor må vi ta utgangspunkt i om det er forskjell på å forhåndsbestille eller forhåndskjøpe (som dette er) i DAG. De som forhåndsbestilte for flere måneder siden har selvfølgelig et fortrinn, siden denne tjenesten ikke var aktuell da. Men jeg mener fremdeles at det er underlig hvis man ikke innfører køsystem på lik linje med forhåndsbestilling. :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg og en annen person gikk til samme butikk i dag, og den ene forhåndsbestilte PS3 mens den andre kjøpte en tilgodelapp, mener du da at den som forhåndsbestilte ville fått den på releasedatoen, mens den andre måtte vente flere måneder?

7198537[/snapback]

 

Hvis saken hadde vært at du kunne forhåndsbestille en konsoll i dag, og få den på launch, ville vel det bety at den som kjøpte "uspesifisert" tilgodelapp ville måtte finne seg i å bli plassert bak i køen i forhold til de som er lovet konsoll på launch grunnet forhåndsbestilling. Så ja, jeg vil tro den "uspesifiserte, du får den en eller annen gang" lappen vil bety senere leveranse enn den "spesifiserte, du er nr. # på listen" lappen. Virker ikke det bare naturlig?

Lenke til kommentar
"Lang forklaring på forskjell mellom IOU og forhåndsbestilling, etc."

7198530[/snapback]

Om du faktisk leser hva jeg skriver, ser du at jeg er fullt klar over hva forskjellen er på disse to - det forklarer jeg faktisk selv også, før du gjorde det.

 

Mitt spørsmål var hvorfor dette er en negativ ting. De som kjøper en sånn lapp er nok også klar over at det kan ta tid før de får konsollen sin, men poenget mitt er at de absolutt vil ha den konsollen, og er villige til å ta til takke med en IOU. Hvorfor fratadem det tilbudet? Hvorfor i alle dager skal de ikke få lov til det?

Lenke til kommentar
Hvis jeg og en annen person gikk til samme butikk i dag, og den ene forhåndsbestilte PS3 mens den andre kjøpte en tilgodelapp, mener du da at den som forhåndsbestilte ville fått den på releasedatoen, mens den andre måtte vente flere måneder?

7198537[/snapback]

 

Hvis saken hadde vært at du kunne forhåndsbestille en konsoll i dag, og få den på launch, ville vel det bety at den som kjøpte "uspesifisert" tilgodelapp ville måtte finne seg i å bli plassert bak i køen i forhold til de som er lovet konsoll på launch grunnet forhåndsbestilling. Så ja, jeg vil tro den "uspesifiserte, du får den en eller annen gang" lappen vil bety senere leveranse enn den "spesifiserte, du er nr. # på listen" lappen. Virker ikke det bare naturlig?

7198664[/snapback]

 

Hvis premissene er slik du skisserer er jeg enig, men dette kommer hvertfall ikke klart fram i artikkelen. Nå er det en gang slik at mange butikker som drev med forhåndsbestilling også presiserte at man ikke nødvendigvis var sikret konsollen(e) på launchdagen. Derfor var poenget mitt at det ikke er noe i veien for butikken å innføre køsystem for forhåndskjøp på samme måte som forhåndsbestilling. Jeg vil tro de fleste som faktisk betaler hele beløpet forventer å få maskinen til samme tid som dem som bare betaler en liten sum for forhåndsbestillingen. Men jeg kan like godt ta feil, i likhet med deg og andre her. Vi vet rett og slett ikke, fordi lite info har kommet om denne saken. Det er forsåvidt ikke så viktig heller, hehe. :)

Lenke til kommentar

Eg kjem uansett til å prøve meg i Haugesund på lanseringsdagen - eg satsar på at dei fleste riv med seg ei 60GB utgåve, og at det ligg ein 20GB sak igjen til meg.

 

Edit: forresten, kvifor er denne her diskusjon.no 'menyen' komen til syne på venstre sida av forumet ? Syns ikkje det var noko fint!

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Altså, om jeg tenker tilbake 10-15 år. Si jeg var 10-12 år gammel, og alt jeg ønsket meg var en PS3. Det var julekveld, og jeg sitter å drar mamma i armen; "Kan vi ikke åpne gavene snart?".

Etter uttallige timer, så kommer endelig nissen, jeg får noen sokker og vi får endelig sparket ham ut!

Jeg får gaver, men ikke de jeg ønsker meg. Men mamma og pappa har spart den siste gaven til sist.. en stooor pakke! Åhhhh, så glad jeg blir! River opp papiret, og inne i den store fine esken ligger det!

....en liten lapp. "Du får PS3'n din om 3 måneder".

 

Gjett om jeg hadde blitt skuffet!

Hva skal man nå gjøre i juleferien? Kaste snøball?

 

Hadde en annen konsoll gjort saken bedre? At jeg hadde fått "feil" konsoll? Tja, vet ikke helt. PS3 var jo alt jeg ønsket meg, men Wii og 360 var kanskje ikke så ille likevel?

 

 

Forøvrig, det "smarteste" med disse lappene, er nok at de får begrenset ebay-salget ville jeg tro. Ikke stoppet det, men litt mer begrenset..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...