Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jada, Predator har massevis av underholdningsverdi! Den er herlig cheesy, med klassiske muskelhelter i hovedrollene som har minigun og masse andre store fine våpen. Og Arnold sine oneliners er gull. F.eks. når han nagler en fyr fast i veggen med kniv sier han "Stick around!"

 

Går hovedsaklig på at de jakter på et vesen de nesten ikke kan se i tjukke jungelen, og heltene blir tatt av dage en etter en, bortsett fra Arnold som tar opp kampen og bruker kamuflasjemetoder og alt mulig rart for å overliste udyret.

 

Predator 2 fra 90-tallet var ikke så veldig god, den handler om predators som herjer i en amerikansk by, og det er flere med i filmen i en bysituasjon istedet for jungel. Mye mere high-tech greier og fancy militærutstyr. Soldatene har ikke peiling på hva de slåss mot, så det går mye på å finne ut hvordan de kan overliste predatorene selv om de ikke kan se dem.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
I den siste scenen ser vi en predator gi en gave til offiseren/helten som bekjempet dem (de er ærebevisste dyr), og gaven er en flintlåspistol fra 1400-tallet, som bevis for at de har brukt jorda som battleground i flere hundre år.
Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De eldre Alien- og Predator-filmene er jo mesterverk innenfor sin sjanger. Fantastisk fine filmer. Alien Quadrilogy er en boks som burde være obligatorisk i en DVD-samling med dagens pris (får den til godt under 200,-), og begge Predator-filmene er gode filmer.

Den første Predator filmen er 10/10 for meg, men må si meg uenig i Predator 2, Danny Glover overbeviste ikke meg som en hardass, dessuten var by settingen litt rart lagt til, det var på en måte ikke skummelt lenger. :)

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig i at den første Predator-filmen er et stykke foran nr. 2. Likevel må jeg si at jeg likte nr. 2 også godt. Nå skal det sies at det vel er et par år siden jeg så den, men jeg husker hvert fall greit hvordan filmen er og hva jeg syntes om den på den tiden. Må få sett den igjen snart, står jo i hylla her. :)

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Predator_(film)

 

Der står masse om spesialeffektene i den første filmen. Interessant å lese.

 

The invisibility effect was achieved by having someone in a bright red suit (because it was the farthest opposite of the green of the jungle and the blue of the sky) the size of the Predator. The take was then repeated without the actors using a 30% wider lens on the camera. When the two takes were combined optically, a vague outline of the alien could be seen with the background scenery bending around its shape.[6] For the thermal vision, infrared film could not be used because it did not register in the range of body temperature wavelengths. The filmmakers used an inframetrics thermal video scanner as it gave good heat images of objects and people.[6] The glowing blood was achieved by green liquid from chem-lite sticks used by campers.[6] The electrical sparks were rotoscoped animation using white paper pin registered on portable light tables to black and white prints of the film frames. The drawings were composited by the optical crew for the finished effects.

 

En moderne film ville bare laga juksegrafikk for usynlig-effekten. Det hadde de ikke i 1987 :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Greit, då skal denne filmen sjåast i kveld :) Forrige helg hadde vi eit minilan hjå ein kompis. Eg tok med Alien vs. Predator 2 spelet, og det var vel det einaste som vart spelt den kvelden. Der får du jo teste ut alle dei forskjellige syna til predatoren ;) Det spelet er ein garantert slager på lan.

Lenke til kommentar
Greit, då skal denne filmen sjåast i kveld :) Forrige helg hadde vi eit minilan hjå ein kompis. Eg tok med Alien vs. Predator 2 spelet, og det var vel det einaste som vart spelt den kvelden. Der får du jo teste ut alle dei forskjellige syna til predatoren ;) Det spelet er ein garantert slager på lan.

Ikke sett Predator før?! Å herre jesus, hellige maria og de 12 dvergene! Da har du en sinnsyk opplevelse foran deg! Er nesten misunnelig nå. :(

Lenke til kommentar

Tja. Eg har sett glimt av den einaste. Alt eg kan hugse er eit par soldatar, flådde, hengjande frå greinene. Og så hugsar eg at predatoren tok av seg maska på slutten av filmen. Alt av detaljar er gløymt *host*fortrengt*hark* :)

 

Alienfilmane derimot, har eg aldri sett. Eg ser på meg sjølv som ei pyse når det gjeld skumle filmar/spel osv. F.eks. synes eg Bioshock var skummelt i byrjinga. Eg har og byrja på RE4 (til GC). Det gjekk fint så lenge det var lyst ute, og eg såg fiendane på ei viss avstand, men med ein gong natta kom merkjer eg at eg må tvinge meg sjølv for å spele vidare :) Eg veit det kjem til å bli deilig å fullføre spelet då, har fått utfordra meg sjølv skikkeleg. :)

Lenke til kommentar
Jada, Predator har massevis av underholdningsverdi! Den er herlig cheesy, med klassiske muskelhelter i hovedrollene som har minigun og masse andre store fine våpen. Og Arnold sine oneliners er gull. F.eks. når han nagler en fyr fast i veggen med kniv sier han "Stick around!"

Må ikke glemme håndbak i luften.

"This keeps getting better and better"

Fyr med mitraljøse.

Pathfinder som såklart er indianer.

 

Listen er lang. Fin film :D

Lenke til kommentar

Nå er alltid spill skumlere også da, fordi dem lever du deg mye mer inn i. Jeg råder deg til å se de gamle Alien filmene Aspic, utrolige gode filmer, spesiell dem 2 første. De 2 siste er ikke så gode, men regissørene er gode ihvertfall :D Alle de forskjellige regissøren av alien filmene, har minst en film på imdb 250 lista.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Haha, morsom trivia om Carl Weathers (Dillon)

 

As a member of the cast of Predator, Weathers worked with future California governor Arnold Schwarzenegger and future Minnesota governor Jesse Ventura. Many years later he appeared in a spoof segment on Saturday Night Live, announcing that he was running for political office and urging viewers to vote for him on the basis that "he was the other guy in Predator".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...