Gå til innhold

dritt lei bråketet amd pc


venomzorg

Anbefalte innlegg

ok.... nå er det nok!

Jeg skal ha så lydløs pc som mulig med luftkjøling.

hva må til? jeg har xp1800 og chieftec 340w psu.

Hvis jeg kjøper ei feit cpu vifte så trenger jeg ikke kab vifter? og jeg kan bytte ut vifta i chieftecen, hvis den bråker da. veit ikke jeg.

men det siste året har jeg driti i allt som heter vifter osv så jeg henger ikke med!

hva burde jeg kjøpe?!

 

_________________

Shieftec Sølv Aliminium Midi

MSI kt4 ultra-fisr

amd xp 1800

Gainword gf3 ti200

1x 512MB PC3200 DDR

120GB + 45GB IBM 7200rpm

24x og 40x brennere

Altec Lansing ACS641 :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: venomzorg på 2002-11-08 13:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger strengt tatt kun en cpu vifte og psu vifte.

enermax 80mm silentfan (med regulering) anbefalles.

hvis u ikke har det bør du få dette:

chipsettkjøleribbe i stedet for vifte

gpu kjøleribbe i stedet for vifte

+ en 12db papst bak i kabinettet hvis gpu blir for varm.

videre, bytte dine hdder med helst barracuda 5 (ev.4)

Lenke til kommentar

Prøv med Glaciatech 2320 eller 2310

begge modellene har kun 25dB støy nivå (du hører en WD800BB disk bedre :smile:

 

Bytt powersupply til enermax silent plus (eller noe annet fra enermax for den del.

 

Koble ut kabinettvifter evt bytt dem med regulerbare enermax vifter.

 

Har du chieftec tower så kan du skaffe deg støydempende matter fra bla microplex

Lenke til kommentar

Kjøp en vifte med så stor kjøleribbe som mulig (og som får plass på HK ditt) og en stor vifte med lav omdreiningshastighet. Hvis du har luftkanal rett inn til CPU-vifta, så kan du kanskje koble ut PSU-vifta. (Test om lufta strømmer bra ut av kabinettet og om temperaturene ikke blir for høye.

 

Evt kan du sette ned CPU-spenninga og underklokke litt (f.eks til 1150MHz med 100MHz FSB) Da kjører prosessoren mye kjøligere og vil klare seg med lite kjøling. (Kanskje bare kjøleribba uten vifte, men da må du ha vifte i PSU'en)

 

PS. Dette er ikke et AMD-spesifikt problem da P¤ produserer like mye varme og trenger like god kjøling. Dette er et generellt kjøle-problem.

Lenke til kommentar

gode kjølere til denne prosessoren er:

zalman cnps5100cu (har denne selv på en xp1700 ligger fra 48 grader til topp 55 etter mange timer hardt arbeid) Dette nesten helt lydløst.

 

Silent twin fra microplex er også en god og stillegående kjøler.

 

Seagate barracuda IV eller V annbefales. Har 2 60gb IV og kan ikke høre de i forhold til andre normale harddisker.

 

Bytte ut vifter du har med større og mer stillegående er en god regel.

 

Ps. i ditt system bråker nok harddiskene sinnsykt mye. Forsøk å starte opp maskinen din uten harddiskene og bare vifter så kan det hende du får deg en overraskelse. Fikk det jeg med min ibm så solgte den og kjøpte seagate barracida IV. Herlig!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-11-08 16:58 ]

Lenke til kommentar

Du kan jo også legge inn Vcool... et lite program som skrur på de Idle-funskjonene som er i alle AMD cpuer. De aller aller fleste AMD-hovedkort idag bruker ikke disse funksjonene siden kan teoretisk senke ytelsen noe. Jeg bruker det på en Tbird1200@1500 og idle-tempen er ned på 30grader. Det klarer IKKE gjøre noe med maks-temperaturen :sad:

 

Det programmet gjør er å skru av strømmen til de deler av cpu som ikke er ibruk, dermed utvikler ikke disse delene varme ... og CPU'en som helthet blir kaldere. Når så disse funksjonene trengs, så vekkes de avslåtte delene opp igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er enegi AMD bråker, men hos meg er det g4ti4600 som bråker mest. Grunnen er rett og slett varme og at med zalman sin kjøleløsning må du lime den fast for godt og hade garanti.

 

Nei har prøvd vannkjøling, bestilte fra microplex og fikk en brukt en :sad:, men poenget er at pumpa bråkte jo :sad: så jg returnerte dritten

 

Harr tenkt på asfalltmatter som de bruker i motorer, koster vel en femtilapp stykket og motorer til biler bråker jo ikke;)

Lenke til kommentar

som tidligere nevnt, du trenger strengt tatt kun vifte i psu og på cpu.

psu kan du modde til 7volt

 

samme med cpu-vifte (anbefaller sterkt 80mm)

eventuelt kjøpe denne

 

chipsettribbe:Zalman Northbridge Gold

grafikk-kortkjøleribbe:Zalman VGA Heatpipe kjøler ZM80-HP for TI kort

(det får du kjøpt f.eks her

 

siste som gjenstår er harddisk, tips får du her

(se under recent articles:Seagate Barracuda ATA V )

 

AMD systemer KAN være musestille :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-08 19:42, skrev venomzorg:

psuen klarer seg med vifte på 7v?

har en 340w chieftec og den trekker:

2 ibm hds, 2 brennere og en del vifter (som skal vekk)


 

det bør du undersøke nærmere i et eller annet forum for nøyaktig lik konfigurasjon som du har.

eventuelt (psuen min på 200W fra chieftec gir svært lite lyd fra seg) kan du kjøpe en slik og en 80mm papst 12dB vifte.

Slik kan du regulere mellom svak svak during til "lydløs" avhengig av hvor varm din psu blir over tid.

 

disse er kun forslag, det er mye du kan gjøre for å få en stille pc, det kan koste litt avhengig av hva du velger å gjøre.

 

du kan jo titte her:

http://www.7volts.com/

http://www.silentpcreview.com/

http://home.swipnet.se/tr/silence.html

Lenke til kommentar

Hum, Jeg har prøvd å ta ut alle mine vifter, inklusiv HD og GPU. Det var bare CPU vifta igjen (MIST silent twin) og likevel bråkte det!

 

Det var IKKE viftestøy, la øret inntil cpu kjøleren, men nesten ingen lyd. Likevel kom det en slags "elektrisk" lyd, hvis dere skjønner hva jeg mener. Må ha kommet et sted fra hk'et som er et MSI KT3 Ultra 2

 

Hva i all verden er dette?

 

det er den lyden som egentlig bråker mest i mitt system...

Lenke til kommentar

koblet akuratt alle mine vifter om til 7v,

men for og koble til viftene (som brukte 3pins kontakt) måtte jeg ha slike omkoblere som følgte med vifta, det ble ei helvettes klase med kabler!

tror jeg må ta og gjøre noe jalla mekk en dag for og fikse dette. fant også en liten bryter jeg har tenkt og sette på inni kabinettet, døra er lett og åpne så da henger den på en kabel inni der. alle viftene er jo seriekoblet fra 12->7v omkobleren. men jeg fant ikke "kabel koblere" som passet til bryteren fordi den hadde for små tilkoblinger. gidder jeg lodde tro? ikke i dag i alle fall, få se seinere.

gå jo fint med loddig og eventuelt isolere med teip eller lim pistol. ble litt ivrig nå. kanskje jeg tar og fikser dette imorra :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...