Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Grunner for å bruke p-piller


Gjest P.T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På det merket jeg bruker, Ceracette/Cerazette (husker ikke stavemåten, haha) så har man ikke mensen i det hele tatt. Behagelig.

7140756[/snapback]

Det er vel forskjellig fra person til person. Jeg går også på det merket, og jeg får det innimellom, men det kommer ikke hver måned, mer hver tredje.

Lenke til kommentar
På det merket jeg bruker, Ceracette/Cerazette (husker ikke stavemåten, haha) så har man ikke mensen i det hele tatt. Behagelig.

7140756[/snapback]

Er det ikke mye hormoner i de p-pillene?

 

Det er jo ikke slik at man samler opp blod om man hopper over mensen ;)

7142479[/snapback]

Hva skjer da? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Cerazette inneholder bare en type hormoner, akkurat som i hormonspiral, p-sprøyte, minipiller m. mer, og ingen av disse hindrer eggløsning. Alle disse sortene kan gi mer mellomblødninger eller få mensen til å opphøre.

 

P-piller, p-ring, p-plaster derimot, inneholder østrogen, og hindrer eggløsning ved at den innbiller kroppen at den er svanger, i tre uker. Deretter tar man sukkerpiller en uke eller tar av plaster/ tar ut p-ringen i en uke, og en konstruert og uekte menstruasjon kommer ut. Denne "mensen" ble laget for å gjøre kvinner mindre skeptisk til p-piller på 60-70-tallet. Men det er ingen vanlig mens, fordi den bygger seg jo opp for å ta imot et eventuelt befruktet egg, for så å støtes ut med egget når det ikke er befruktet og skal "kastes".

 

Jeg vet ikke helt hva den falske mensen kommer av, og om den er naturlig, eller hva det er... men enda rarere er det jo at man ikke har mensen av Cerazette og lignende piller, siden man der faktisk HAR en eggløsning.

 

Kanskje jeg bare er kraftig feilinformert :p Men det er ikke farlig å ikke ha mensen, visstnok. Men jeg tror jeg ville ha hatt den hver 3. måned hvertfall... men jeg tror jeg begynner å bli for gammal til at det føles naturlig å ikke ha den :p Er jo greit å ha da, man vet jo hvertfall at det ikke er noen "leieboer" på gang...

 

Minipiller ftw!

 

Edit: Ooh og angående p-piller, er nok en del jenter som bruker dem selv om de ikke har sex, ja. Det kan være pga kviser, uregelmessig mens, sterke menssmerter, you name it... så det er ikke noe garanti at en jente er "aktiv" bare fordi hun går på pillen nei. Minipiller, p-sprøyte, hormonspiral, derimot. De tar man vel stort sett bare for prevensjon.

Endret av Anxe
Lenke til kommentar
Minipiller ftw!

Ei venninne av meg ble gravid med de. Hun var veldig påpasselig med å ta de riktig siden hun har ei jente på under 1 år! :p

7150228[/snapback]

Gud ja har hørt om sånt! Skjønner ikke helt det der, blir jo nervøs :| Men det er jo bare 3 timers slingringsmonn på dem, man skal være VELDIG påpasselig med å ta dem til samme tid hver dag. Om jeg slingrer, er det med maks 1 time, og jeg har gått på slike i over to år uten å ha havna i "uløkka" ennå. Men jeg må innrømme at jeg ikke er helt trygg heller... hoppe av i svingen innimellom er bra saker :!:

 

De skal jo være 99% om man bruker dem riktig da. Velger å stole på det, da jeg blir helt :mad: av vanlige p-piller!

Lenke til kommentar
Cerazette inneholder bare en type hormoner.

7150136[/snapback]

Ja, det er derfor jeg tar cerazette. Legen min mente at jeg fremdeles skulle vokse noen centimeter, og derfor burde jeg ikke ta p-piller med mye hormoner. Er ikke minipiller for ammende og sånt? Har hørt noe om det...

 

Noen av venninene mine vil gå på p-piller bare for å gå ned i vekt, få bedre hud og slippe mensen, men det er vel forskjellige bivikninger fra person til person?

 

Forresten, er det sånn at hos helsesøster får du bare en bestemt p-pille, eller ser de litt på hva som er best for deg, for noen p-piller er jo veldig sterke. :hmm:

Lenke til kommentar

Enkelte p-pillemerker er vel ikke sterkere enn andre, men de forskjellige typene er bygd opp av litt forskjellige hormoner. Noen har mer østrogen enn gestagen, og omvendt. Om du går på Felleskatalogen kan du søke opp forskjellige merker og se hva de inneholder. Jeg vet f.eks. at merker som Diane inneholder mer østrogen enn andre, og det er disse merkene som brukes mye mot uren hud.

 

Å gå NED i vekt av p-pillerhar jeg ikke hørt noen som har gjort, snarere tvert imot... :p Men p-piller kan brukes mot uregelmessig og/ eller sterk mens, det er sant.

 

Cerazette inneholder bare gestagen, men hemmer likevel eggløsning. Det er den første "p-pille" som hindrer eggløsning og har stort slingringsmonn (12 timer) som bare inneholder et hormon. Den er altså som en ekstra sterk minipille.

 

Ammende kan bruke både minipiller, hormonspiral, p-sprøyte, p-stav og Cerazette :)

 

Edit: Åh, og helsesøstre bruker vel bare "starte i en ende". Det er helt umulig å forutsi hvem som passer best til hva, så de fleste bruker vel bare skrive ut et merke (Diane, Trionetta) avhengig av hva de selv foretrekker. Grunnen til at man skriver ut p-piller først er fordi det er disse som er sikrest.

Endret av Anxe
Lenke til kommentar
De skal jo være 99% om man bruker dem riktig da. Velger å stole på det, da jeg blir helt :mad: av vanlige p-piller!

7150290[/snapback]

99% er dessverre ikke 100% ;) Men så klart, det skal veldig mye til for å bli gravid med prevensjon. Det skal jo ofte mye til for å bli gravid uten!

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Før fantes det flere minipillemerker, men nå har de skrumpa ned til bare ett, Conludag, og det er det jeg bruker.

 

Ellers så går det jo an å prøve Cerazette. Litt sterkere, altså sikrere og større slingringsmonn, som nevnt, men er basert på stort sett de samme stoffene, så det kan jo være de fungerer bra for deg. Men -- det er en vanlig bivirkning å ha mellomblødninger på Cerazette.

 

Da må jeg også nevne at jeg hadde (eller har, venter i spenning :p) små mellomblødninger rundt eggløsning på Conludag også: små blødninger, men relativt uvesentlige og uproblematiske, samt litt "spenn" over magen 1-2 dager. Men ellers er de flotters: Ingen humørsvingninger, ingen nedsatt sexlyst eller noe sånt æsj!

 

Jeg er nok en "gestagen-jente" ;)

Lenke til kommentar

Ah, ja, sjekka ikke innleggene over her, sorry :p

 

Jeg har aldri prøvd Cerazette da, men jeg har prøvd p-piller (Trinordiol, en utgått variant av Trionetta (som også går ut snart)) og p-ring, og jeg ble mongo på begge deler. P-pillene ble jeg deppa og mista all lyst av, og p-ring prøvde jeg ikke særlig lenge, men det første som skjedde var at mensen forsvant etter bare en dag (da jeg satte den inn) og etter det føltes det ut som jeg var et helt annet menneske: deppa, fortvilet, bare helt psykisk utslitt. Så den ga jeg opp rimelig fort.

 

Har gått på Conludag 5 mnd før jeg prøvde ringen, men ville prøve noe annet, pga småblødningene. Men nå har jeg konkludert med at de er en liten pris å betale for å få beholde det gode humøret. Er tilbake på Conludag igjen nå ja. Jeg gikk på minipillen Exlutona i 1,5 år også før den gikk ut av markedet, og jeg ble verken smelt på tjukken eller "snål".

 

Så <3 minipiller!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har spart på en salig mix av diverse p-pille merker jeg har gått på som ikke har fungert så bra for meg, men jeg lurer på, om det skulle blitt krise, er det lite sikkert om jeg måtte hoppe litt frem og tilbake mellom de forsjellige typene? Om jeg skulle gå tom eller noe?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...