Gå til innhold

Mobber Komplett Seagate Barracuda IV unødvendig?


Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med høyfrekvent lyd fra min Maxtor (40 Gb @ 7200 RPM) - jeg tenkte derfor å kjøpe en ny, tillegående HD. Etter å ha tittet litt på nettet, falt valget på Seagate Barracuda IV 80 Gb da alle sier denne er så stillegående. Lydnivå er da også mitt hovedkriterie.

 

Når jeg skulle kjøpe den idag på Komplett Data(Tønsberg), fikk jeg høre at den måtte jeg IKKE kjøpe. Jeg kom BARE til å få problemer med at den kræsjet.

 

Siden jeg jo ikke vil ha en disk som kræsjer (hvem vil?), valgte jeg derfor Western Digital 80 GB, 7200 Mb (2 Mb cache) på bakgrunn av Kompletts anbefaling (jeg fortalte at lydnivå er hva som er viktig).

 

Ut fra hva jeg nå i ettertid kan lese i forumet her, er tydeligvis ikke påliteligheten til Seagate noe problem.

 

Kan noen bekrefte Kompletts mening om Seagate? Hvis ikke - hvorfor mobber dem Seagate, er det bedre provisjon på WD kanskje?

 

Med mindre WD'en er i samme gata som Seagate støymessig, og så lenge det ikke er noe galt med Seagate, tror jeg jammen at jeg leverer den tilbake og heller krever en Seagate.

 

Tilbake til Maxtor'n: Når vet jeg at den bråker (høy vinelyd) for mye? Jeg har montert den løs fra chassis for å fjerne evt. resonnans med lyden kommer fra innsiden. Harddisken er forresten bare 7 mnd gammel.

 

Mvh,

Blue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

byttet ut min wd 40gb med 2x segate barracuda 80gb'er.. har ikke hatt noe problemer med dem av noe slag siden jeg kjøpte dem

 

(ikke det at jeg hadde noe særlig problemer med wd'en, bortsett fra den %¤#&!"# høyfrekvente hviningen.. når folk spurte om det stod en støvsuger konstant på i huset, syns jeg det ble litt for mye)

 

kjøp en seagate eller tre, du.. ørene dine vil takke deg. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt min Segate IV 80GB disk i 3-4 mnd, men jeg har enda ikke opplevd noe krasj eller ustabilitet av noe slag.

 

Tittet innom Databutikken.com og fant dette:

 

Seagate Barracuda IV 80GB 2Mb cache

Returfrekvens 1.54%

 

Seagate Barracuda IV 60GB 2Mb cache

Returfrekvens 1,38%

 

Seagate Barracuda IV 40GB

Returfrekvens 1,01%

 

Western Digital Caviar XL 60.0Gb 7200rpm 2Mb cache

Returfrekvens 2.63%

 

Western Digital Caviar XL 120.0Gb 7200rpm 2Mb cache

Returfrekvens 1,03%

 

Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm Special Edition 8Mb cache

Returfrekvens 1.16%

 

Western Digital Caviar XL 120.0Gb 7200rpm Special Edition 8Mb cache

Returfrekvens 0,59%

 

 

Det er iallefall ingen store forskjeller på hvor mange disker som sendes i retur. (Den nyeste disken har som vanlig lavest feilprosent)

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-07 23:43 ]

Lenke til kommentar

Ikke for å tråkke noen på tærna, men gutta som jobber på Tønsberg sin komplett butikk er jo ikke akkurat profesjonelle.

 

Har overhørt en del samtaler (når jeg har stått i kø der). Og det stemmer liksom ikke helt med virkeligheten.

 

Vet ikke hvor "drevene" noen av dem er, kanskje bare en følelse jeg har. Gidder liksom ikke spørre de om hjelp :smile:

 

Hvis noen ser hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jupp, komplett i tønsberg suger. De gadd aldri hjelpe meg da jeg hadde problemer med pc'en jeg hadde kjøpt av dem.

 

Jeg har hatt den disken(Seagate Barracuda IV 80GB) i noen måneder nå, og den har ikke gitt meg noen problemer så langt. :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: DeltaVifte på 2002-11-08 00:36 ]

Lenke til kommentar

Det er et problem med Seagate Barracuda IV når de kjøres i RAID 0. Har sett dette er diskutert i utenlanske forum, men noe svar på hvorfor det er sånn er det ingen som har funnet svar på. Jeg anbefaler å heller å kjøpe den nye Barracuda V som kommer til Komplett's lager mandag 11 november. Den vil nok ankomme komplett butikkene i slutten av uka.

 

Barracuda diskene er veldig stillegående, men de slås av samsung diskene når det gjelder lavest mulig decibel. Samsung har desverre mye dårligere ytelse, og prisen er omtrent den samme som for barracudaen.

 

Samsung selges av http://www.datasupply.no og http://www.psdata.no

 

_________________

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tnet på 2002-11-08 01:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-08 01:52, skrev Tnet:

Det er et problem med Seagate Barracuda IV når de kjøres i RAID 0.

[....]

Jeg anbefaler å heller å kjøpe den nye Barracuda V som kommer til Komplett's lager mandag 11 november.


 

Har de løst RAID-problemet med disse altså?

Lenke til kommentar

IBM scorer kanskje på ytelse, men jeg mener at de pusher diskene for langt. IBM diskene jeg har hatt har blitt sinnsykt varme og tilslutt tatt kvelden. Byttet ut to 60GB disker i løpet av tre måneder (begge helt nye) og fikk tilslutt en Barracuda IV 60GB som har vært helt konge i de fire månedene jeg har hatt den! Jeg skal iallefall høre fryktelig mye positivt om IBM harddisker før jeg vuderer å kjøpe en neste gang jeg trenger disk!

Lenke til kommentar

Problem og problem med raid0 fru Blom. Kjører mine to 80GB Barracuda IV i raid0 uten noen problemer (ytelsemessig er det litt lavere enn andre men ikke noe mer.) Og de er STILLE!! ingen ting og si på det. Vurderer og hive ut min 'gamle' IBM 45GB 75GXP disk nå og kjøpe en enda mer stillegående Barracuda V 120GB.. Seagate er bra.. Takk for meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...