Gå til innhold

lokal webside - link til min datamaskin


Anbefalte innlegg

bruker aktiv skrivebord og driver å mekker en enkel siden som skal vøre skrive bordet mitt. tenkte jeg skulle fjerne alle ikoner og kun ha noen linker på skrivebordet. første linken jeg ville ha skulle by på problemer. hva er egentlig addresen til min datamaskin?

 

noen som kan hjelpe, det hadde vært fint

 

mvh

 

lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke åpne Min Datamaskin på den måten fordi Min Datamaskin ikke er en webside. Internet Explorer (iexplore) og Windows Explorer (explorer) jobber litt side om side i Windows, det er derfor du kan skrive internettsider i adressefeltet i Windows Explorer..

 

For å åpne Min Datamaskin må du kjøre programmet explorer, med et parameter som tilsvarer Min Datamaskin, noe du (heldigvis!) ikke har anledning til på en webside.

Lenke til kommentar

file:///C:/
Link: <a href="file:///C:/">Link til C-stasjonen</a>

Fungerer både i IE, Firefox og Opera.

 

Ehh... blandet C: og Min Datamasin ja. :blush:

Vær glad at nettleseren ikke har tilgang. Når IE er så full av hull skulle det bare mangle at den ikke fikk tilgang til alt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

hehe, grunnen til at jeg misforstod var rett og slett at jeg leste ditt første innlegg altfor fort.. Så det var nok min feil..

 

Men tilbake til saken: Da nettlesere ikke er lagd for å tolke innhold på file://localhost/ så fungerer det forskjellig i ulike nettlesere.

 

-Internet Explorer 7: file:///C: mappen åpnes, akkurat som om du dobbeltklikket på c:

- Firefox: file://localhost/c:/ viser innhold i mappen.

- Opera: file://localhost/c:/ viser innhold i mappen.

 

Du kan med andre ord glemme å bruke IE til å vise innhold i en mappe. Derimot fungerer det fint å linke til et html-dokument (file:///c:/mappe/dokument.html)

 

Av Firefox og Opera er det kun Opera som klarer å vise innholdet i min datamaskin. URL'n er file://localhost/

Ved opplisting av innhold vil du også se at Opera har en mye finere formatering en hva Firefox kan tilby... Skal du linke til en fil, funker det akkurat som for IE, url'n blir file://localhost/C:/mappe/fil.html

Lenke til kommentar
- Firefox: file://localhost/c:/ viser innhold i mappen.

7121782[/snapback]

Det samme gjør faktisk file:///c:/, file://heihei/c:/ og file://tissbæsjpromp/c:/ også. ;)

(i Firefox altså)

 

Denne linken fungerer i alle nettleserene jeg har tilgjengelig:

<a href="file:///c:/">Link</a>

(Firefox 1.5, Opera 9, IE6 og Lynx)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Du trenger da ikke ha det på skrivebordet. Du kan like gjerne lage en mappe hvor alt er. Det viktigste er at du lager en mappe hvor alt sammen ligger.

 

Og du trenger kun skrive: Min side om den filen ligger i samme mappe som den filen som du linker til ligger i.

 

Så du kan like gjerne opprette en egen mappe, selv har jeg file://localhost/G:/web/index.htm

G'n er fordi det jeg lager til web ligger på en minnepenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...