Gå til innhold

ATI forbereder 45 nm


Anbefalte innlegg

ati har større markedsandeler enn nvidia.

7109006[/snapback]

Spørs hvordan du regner det. Hvis man regner salg av frittstående kort (tar bot integrert grafikk og laptop grafikk) så har nVidia en større markedsandel enn ATi.

 

ati sine konkurrerende kort er sterkere enn nvidia sine.

7109006[/snapback]

Det er også et definisjonsspørsmål, og her bølger det litt frem og tilbake. ATi har ikke noe som matcher 7950GX2 enda.

 

Andre steder nVidia er forran ATi er på strømforbruk. nVidia sine kort bruker mindre strøm.

 

Kan jo også nevne driver til andre operativsystemer enn Windows. Det er desverre et felt ATi ligger milevis bak nVidia på.

 

 

ATi har bedre AF implementasjon, og de har støtte for AA i noen flere HDR spill enn hva nVidia har, samt at ATi har mer pixel power og mer effektiv dynamisk branching enn nVidia.

Dette er egentlig ikke så rart da. ATi sin nåverende arkitektur er 1 år gammel (baserer seg på R5x0), nVidia sin arkitektur er derrimot nesten 3 år gammel (baserer seg på NV40). Greit nok at den fikk en liten annsiktsløft med G70, men det samme gjorde ATi med R580.

Synes derfor det er imponerende at nVidia holder så godt følge med ATi som de gjør!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ati har større markedsandeler enn nvidia.

7109006[/snapback]

Spørs hvordan du regner det. Hvis man regner salg av frittstående kort (tar bot integrert grafikk og laptop grafikk) så har nVidia en større markedsandel enn ATi.

 

ati sine konkurrerende kort er sterkere enn nvidia sine.

7109006[/snapback]

Det er også et definisjonsspørsmål, og her bølger det litt frem og tilbake. ATi har ikke noe som matcher 7950GX2 enda.

 

7109969[/snapback]

 

hva med X1950XTX? den slår da GX2 på noen områder.

Lenke til kommentar
ATi har bedre AF implementasjon, og de har støtte for AA i noen flere HDR spill enn hva nVidia har, samt at ATi har mer pixel power og mer effektiv dynamisk branching enn nVidia.

Dette er egentlig ikke så rart da. ATi sin nåverende arkitektur er 1 år gammel (baserer seg på R5x0), nVidia sin arkitektur er derrimot nesten 3 år gammel (baserer seg på NV40). Greit nok at den fikk en liten annsiktsløft med G70, men det samme gjorde ATi med R580.

Synes derfor det er imponerende at nVidia holder så godt følge med ATi som de gjør!

Det har dog noe å gjøre med de spillene som er ute idag. Hadde spillene stresset mer PS og benyttet seg mer av DB hadde nok situasjonen vært noe anderledes.

Lenke til kommentar
Det har dog noe å gjøre med de spillene som er ute idag. Hadde spillene stresset mer PS og benyttet seg mer av DB hadde nok situasjonen vært noe anderledes.

7110516[/snapback]

Jepp, dette kommer nok etterhvert. Blir omtrent det samme med directX 10. Det kommer til å ta en stund før spill/applikasjoner kommer til å utnytte det sikkelig.

Lenke til kommentar

Hittil har både ATI og nVidia vært forsiktige med å krympe prosessen for mye for tidlig. 3D-kort har typisk ganske lang designsyklus og kort salgssyklus. Det tar 2-3 år å designe en ny brikke og den erstattes av en ny etter bare et halvt år.

 

Det store problemet er at når designet starter må både nVidia og ATI gjette hva som vil være mulig å produsere når brikken er ferdig. Hvis de bommer riskikerer de å sitte med en brikke de ikke får produsert, og siden levetiden er så kort ville det være bortimot katastrofe, derfor lønner det seg å være litt konservativ og heller designe for en eldre produksjonsprosess. Intel og AMD har selvsagt nesten det samme problemet, men de har fordel av lengre produktsykluser og at de eier fabrikkene selv.

Lenke til kommentar
Hittil har både ATI og nVidia vært forsiktige med å krympe prosessen for mye for tidlig. 3D-kort har typisk ganske lang designsyklus og kort salgssyklus. Det tar 2-3 år å designe en ny brikke og den erstattes av en ny etter bare et halvt år.

7110716[/snapback]

Hvis så var tilfellet ville de måtte ha 4-6 design gående parallelt. Det tviler jeg sterkt på at er hensiktsmessig. Dessuten er det vel gjerne 2-3 år mellom hvert nye design ikke 6 måneder. Det kommer imidlertid nye versjoner av samme design ganske ofte. dvs. noen flere pipelines, høyere frekvens, små tweaks hist og her samt forbedrede minnegrensesnitt. Det tar imidlertid ikke så mye tid på pusse opp et design på denne måten. I forhold til f.eks CPU så har nok GPU en god del kortere designtid per i dag.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange designteam disse selskapene har, men det er jo helt vanlig å ha 2 som jobber parallelt. Et halvt år er litt kort, men det var det nVidia engang i tiden påsto de hadde. De siste årene har det vært vel ca 1 år mellom hvert nytt design fra nVidia og selv dette har ATI hatt store problemer med å følge med på.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange designteam disse selskapene har, men det er jo helt vanlig å ha 2 som jobber parallelt. Et halvt år er litt kort, men det var det nVidia engang i tiden påsto de hadde. De siste årene har det vært vel ca 1 år mellom hvert nytt design fra nVidia og selv dette har ATI hatt store problemer med å følge med på.

7110893[/snapback]

Dette stemmer ikke helt... Alle nVidia kort i GeForce 6 og 7 serien baserer seg på samme "arkitektur", nemmelig NV40. NV40 baserte seg på en 130nm prosess.

 

G70 er en oppdatering av NV40, de la til noen ALU'er, og flere pipelines, samt at brikken ble opptimalisert m.h.p. varmeutvikling. G70 baserer seg på en 110nm prosess.

 

G71 er en ren krymping av G70, samt at man har optimalisert brikken (fjernet unødvendige transistorer, pluss andre bug-fixer). G71 baserer seg på 90nm prosess.

 

Neste "nye" arkitektur fra nVidia blir G80 (tidligere NV50)

 

 

For ATi sin del var R520 en "ny arkitektur". R580 var en oppdatering av den arkitiekturen, ala det G70 var for NV40.

 

ATi sin "nye" arkitektur blir R600. Noe som vil føre til at R500-serien får et veldig kort liv sammenlignet med ATi sin gamle arkitektur (R3x0 og R4x0 baserte seg på samme "arkitektur")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...