Gå til innhold

hjelp til å seriekople kondensatorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei

jeg har et hk som har 3 kokte kondensatoprer jeg bytta to av dem uten problemer men den 3. hadde jeg ikke fler igjenn av så var spørsmålet går det an å seriekople to på 1500uf og 2 på 100uf å få 3200uf eller er det litt merkomplisert?

takk for svar

7076261[/snapback]

Sà lenge verdien er 3200uF eller mer er det ikke no problem, men hvis jeg ikke husker feil mà du kople dem parallelt for fà onsket resultat, ikke som med resistorer som koples etter hverandre.

Lenke til kommentar
hei

jeg har et hk som har 3 kokte kondensatoprer jeg bytta to av dem uten problemer men den 3. hadde jeg ikke fler igjenn av så var spørsmålet går det an å seriekople to på 1500uf og 2 på 100uf å få 3200uf eller er det litt merkomplisert?

takk for svar

7076261[/snapback]

 

Ja, det går :) Men man parallellkobler kondensatorer (+ til +, - til -) for og øke kapasitansen (F).

Endret av lsevald
Lenke til kommentar

Nå får man jo lavere ESR med å parallellkoble to kondensatorer da,

men ikke nødvendigvis like lav ESR som en skikkelig lavimpedanse

kondensator. Men en 10V 1500µF høres jo ut som kan være lav ESR.

 

Så om du ikke er så alt for redd for å ødelegge noe så burde det ikke være noe problem.

 

EDIT: Ehh det jeg egentlig skulle si var hvordan har du prestert å "Koke" kondensatorer på HK?

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

Noen PC-er har også dårlig design som årsak. En eldre Fujitsu-siemens-modell har problemer med at vifta til CPU-kjøleren blir tett av støv. Da blir selve kjøleren kokvarm! Rundt kjøleren sitter det en haug med kondesatorer. Disse sitter EKSTREMT tett inntil og blir overopphetet av kjøleren. Har bytta en del av disse.

Lenke til kommentar

ÅÅÅ selvfølgelig, det høres litt bedre ut. Jeg tenkte at han selv hadde gjort en feil som har tatt knekken på kondensatorer, å da ville det jo vert sannsynlig at andre ting har gått opp i røyk samtidig.

 

Forresten så har jeg aldri vert borti kondensatorer som har gått i lufta av seg selv, selv om jeg jobber i et firma som produserer store antall kretskort hvert år. Det er helst vi utvilklere som tar knekken på komponenter :-) Men på hovedkort så må allt være meget bra og meget billig så da oppstar vel slik feil fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...