Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Både ja og nei.

Det skal være fordøybar, er det kunstig søtning osv skal disse kcal være trukket ifra.

Unntaket blir fra fiber, noen har det med, andre har ikke.

Har man med kan man trekke 30% bort fra karbohydratene.

Men det kan man ikke vite lenger da fler og fler fjerner det siden det er inn å ha lite kcal.

 

Regn alle tallene du leser på etiketten som energi du vil ta opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kolesterol fra egg er ikke fyfy.

Egg er en kilde av protein og fett, spiser det ofte.

 

for de som følger H&F-C så står det følgende:

 

Et alternativ som gir BÅDE protein og fett er egg, som kan kokes, stekes eller tilberedes som eggerøre eller omelett. 2 egg gir de 10g fett som hvert måltid skal bestå av, men kun 12g protein, så da må du bruke 4-5 eggehvitter for å komme opp i den anbefalte proteinporsjonen, eller så kan du helt enkelt lage omelett med kjøtt, kylling eller ost.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som jeg skrev i en annen tråd her inne, så er jeg nettopp ferdig med dagens treningsøkt. Jeg er stolt av meg selv fordi jeg har fått tilbake motivasjonen og jobbet meg gjennom alt som tildels har stoppet meg fra å trene. Har jo vært veldig aktiv før, men etter å ha vært konkurranseutøver og trent masse hver eneste dag i fem år (snakker om minst 20 timer i uka pluss konkurranser) sa det stopp. Kroppen ville bare ikke og jeg ble uvel og kvalm bare jeg tenkte på trening.

 

Men, nå er jeg tilbake igjen, og det er jeg glad for. Nå er målet å komme meg tilbake i den formen jeg var, selv om jeg vet det vil ta lang tid, jeg har overhodet ikke noe mål å slanke meg, bare legge om livsstilen. Føle meg fresh og vel igjen. Og det gjør jeg egentlig også, for etter at jeg kuttet ut alt av godterier i ukedagene (lørdagene er forbeholdt kosen, og den må jeg ha for å ha motivasjonen oppe) og begynte å trene minst fem dager i uken fra påsken av, har det virkelig hjulpet på. Har til nå nesten gått ned 3 kg (uten at egentlig vekttap er det viktigste for meg) på disse ukene.

 

Det ble løping i dag, og for en som hater å løpe så synes jeg det er ganske bra, løp i 30 min, noe jeg har gjort omtrent hver dag (eller minst fem timer i uka siden påsken). I tillegg trener jeg styke og litt yoga (for å få i gang blodsirkulasjonen) i 20 min. Treningsøktene varierer veldig i lengde, men løping eller høyintensitetstrening står alltid på agendaen. Jeg innrømmer det at når jeg har kommet hjem fra full dag med forelesninger pluss jobbing på kvelden (jeg slutter ofte fire på skolen og begynner fire på jobb, så jeg får sjeldent tid til å gjøre noe som helst mellom disse tidene), er jeg såpass sliten at det å presse seg til 20-30 min er hardt, men jeg klarer det.

 

Den 15. mai legger jeg om ganske drastisk til lavkarbo, noe som jeg gleder meg til og "gruer" mer til. Det vil si, det blir nok en liten omveltning, men det blir spennende. Dog, jeg må ta det litt gradvis i starten, det har litt med økonomi å gjøre, jeg får ikke råd til å kjøpe absolutt alt jeg trenger med en gang, men det meste ihvertfall. Sukker er allerede byttet ut med sukrin. ;) Jeg synes det er greit med en tilvenningsprosess også, jeg er jo også et planleggingsmenneske og synes det er greit å kunne sette opp kostplaner som er balanserte ift det jeg skal ha i meg, så slipper jeg å stresse når dagen kommer. Dette spesielt fordi jeg skal leve med en som ikke kommer til å gå på lavkarbo. Skal sies, helt strikt vil jeg ikke bli, litt vil jeg unne meg innimellom (ellers faller min motivasjon bort), samt at jeg vil lese enda mer om hva det vil si å leve med et slikt kosthold, og unngå at jeg f.eks går for raskt ned i vekt. Ser for meg et Lindberg-kosthold kan passe med elementer av ketolyse. Jeg har satt av over ett år på å komme meg i form til bryllupet, og det burde jeg klare. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vet ikke om jeg poster på rett plass siden det er ganske mange tråder om trening. Lurer uansett på den beste måten å bli kvitt den "glippen" mellom mage og det det går over til underlivet, om dere skjønner. Er det rett og slett redusering av fettprosent og mye jogging og svetting som gjør jobben?

Endret av Flaav
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg poster på rett plass siden det er ganske mange tråder om trening. Lurer uansett på den beste måten å bli kvitt den "glippen" mellom mage og det det går over til underlivet, om dere skjønner. Er det rett og slett redusering av fettprosent og mye jogging og svetting som gjør jobben?

Tror du refererer til sidemusklene på magen kalt obliques på engelsk. Disse forsvinner nok ikke omså hvor mye du trener.

 

obliques.jpg

Tror det bilet illustrer det bra...

Lenke til kommentar

Snakker mest om midten. Hvordan blir man best kvitt fettet slik at det nærmer seg slik det er på bildet?

 

Og ja, jeg er ganske ny når det gjelder seriøs trening :)

Det ENKLE svaret er 6 dager med kcalunderskudd( ca 10% ) og 1 dag med kcaloverskudd etter disse dagene (500-1000 kcal går fint)

 

SÅ... Styrke 3 dager i uken som gjerne kan suppleres med "kardio" type trening som bør være intervallbasert eller en annen trening som er høyintensiv. Eksempelvis fjellturer, svømming etc...

 

Slik at et eksempel kan være som følger...

 

Mandag: 10% kcalunderskudd styrketrening

Tirsdag: 10% kcalunderskudd fjelltur

Onsdag: 10% kcalunderskudd styrketrening

Torsdag: 10% kcalunderskudd svømming

Fredag: 10% kcalunderskudd styrketrening

Lørdag: 10% kcalunderskudd løping intervall

Søndag: Kcal-OVERSKUDD ingen trening, dette er en hviledag!

 

Dette er som nevnt kun et eksempel, men et slikt eksempel fulgt ganske hardt vil til slutt gi et tilnærmet resultat som på bildet om man har den muskelmassen tilstede...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Usikker på om dette er riktig sted, men får prøve.

 

Startet å trene for en stund siden, og opplever smerte i lysken ved knebøy. Desto tyngre vekter, desto sterkere er smerten, spesielt når jeg tar i for å komme opp igjen. Akkurat som om huden brenner.

 

Noen som vet hva dette kan komme av? Aldri opplevd det før.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hva synes dere om det å tømme seg helt på slutten av en økt? F.eks. så bruker jeg å ta reps helt til jeg ikke greier mer uansett når det gjelder f.eks. benkpress, men jeg har også noen økter der jeg, la oss si en brystøkt nå som vi er inne på det, på slutten tar armhevinger helt til jeg er absolutt tom. Er det lurt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

3 egg? En omelett med 5-6 egg så begynner det å hjelpe for min del. I tillegg går det ofte en pakke kyllingkjøttdeig/karbonadedeig i slengen til ett måltid, noe som gir ca 75 g protein. Proteinshakes er også en fin ting. Men veier du over 100 kg, så kan det begynne å bli litt utfordrene å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...