Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vil bare si at GI, glykemisk index sier noe om hvor raskt varen blir tatt opp i kroppen. man burde holde seg til lav-glykemisk mat, som grovt brød, etc, fordi kroppen trenger mer tid til denne maten enn høyglykemisk mat som loff. høy glykemisk index = raske karbohydrater.

 

 

når skal du gi deg? slutt å kom med nonsensteoriene dine... ser heller ikke grunnen til at du bare plopper ut med den her i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det er to påstander under kapittel 6 som jeg vil trekke i tvil og diskutere rundt. Jeg hadde rett og slett tenkt å skrive om de aktuelle delene i wikien, men tenkte vi får diskutere dem først så vi får frem alle synspunkter.

 

Påstand 1: Gerilja-kardio er fantastisk fettforbrenning. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon som viser at gerilja-kardio faktisk forbrenner mer fett enn vanlig kardiotrening eller intervalltrening over lengre tid. Det er godt dokumentert at gk gir drastisk bedret aerob og anaerob utholdenhet, javisst, men betyr det at det faktisk forbrenner mer fett? Jeg vil ta denne påstanden med en klype salt helt til noen faktisk undersøker dette ved å sammenligne en gruppe som kun trener vanlig kardio med en som kun trener gerilja-kardio, og faktisk sammenligner disse ved å veie dem og måle fettprosenten. En slik undersøkelse har jeg foreløpig ikke klart å finne. Et annet aspekt jeg mener ikke kommer frem godt nok i alt dette gk-hypen er at gerilja-kardio faktisk sliter svært hardt på kroppen, og at man derfor skal være forsiktig med å trene dette over lengre tid.

 

Påstand 2: Fettforbrenningen er høyest om morgenen. Uten å gjøre så mye mer ut av dette så linker jeg til en kilde som jeg mener tilbakeviser denne påstanden grundig.

 

Forresten så tror jeg jeg skriver om siste påstand i wikien allerede nå, da det er den jeg mener jeg har mest grunnlag for å tilbakevise.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En del kostholdsmyter folk plukker opp når de skal sette i gang.

Råe egg og myseprotein, og bruke belte på alle øvelsene er vel klassikerene som går igjen så si hver dag.

Skulle nesten ha oppdatert 1 post og skrevet les 1 post i undertittelen.

Idag på trening så jeg 2 fyrer med et BK blad med et arnoldprogram i, trente benkpress hele tiden, samme som for 2 dager siden.

Det er jo litt synd på de, men hva skal man gjøre.

Lenke til kommentar

Så fremt man ikke deler løftere inn i høydeklasser så er helt ned til brystet og opp til full lock out eneste måten det kan bli likt for alle. Muskelmasse/vekt er i stor grad relatert til høyden, og en større muskel vil nødvendigvis være sterkere enn en mindre muskel. Hvis vi tenker at en person med lange armer men tilsvarende større muskler må utføre større arbeid enn en med korte armer, bør det gå mer eller mindre opp i opp. Dette er bare et grovt estimat, og jeg sier heller ikke at en klone av en annen løfter i større skala kan løfte akkurat det samme, i og med at kroppsmekanikk er mer avansert enn som så, men du tar poenget :)

 

Konkurranse er konkurranse, og det skal være likt for alle. Hvis man velger å ikke delta i en hvilken som helst idrettskonkurranse på grunn av skader som kan skje, men enda ikke har skjedd må man revurdere om toppidrett (og spesielt den aktuelle sporten) er noe for vedkommende. Det er en grunn for at jeg aldri kommer til å bli jockey, og jeg er ikke bitter for det om :)

 

Jeg har selv tatt testen til Børge Fagerli, og tross min høyde og tynne kroppsbygning klarer jeg å få stanga helt ned til brystet, men da havner den så høyt at benkpressen plutselig blir en slags giljotinpress.

 

Jeg har stor respekt for det Børge Fagerli gjør, men jeg velger å ignorere det han skriver om benkpressteknikk av flere grunner. Først og fremst så er det fordi jeg selv klarer å kjøre benkpress helt uproblematisk uten å følge resultatet fra testen. For det andre så er benkpresskader som folkesykdom i stor grad overvurdert, og i mine øyne forekommer de slettes ikke så ofte som noen skal ha det til. For det tredje så synes jeg det hele blir litt motsigende mot "å stimulere og ikke demonstrere" fordi brystet aktiveres primært i bunnposisjon på benkpress. Hvis man fjerner den nederste delen av løftet så blir brystet trent enda mindre, og benkpress blir en enda bedre tricepsøvelse enn den allerede er. Skal man trene slik at albuene ikke havner lavere enn overkroppen er floor press veien å gå.

 

En annen ting er at jeg har ikke sett en eneste annen coach anbefale det samme. Jeg sier ikke at ingen andre har gjort det, men når jeg kun har sett en person anbefale noe så radikalt skal det litt mer til for å overbevise meg. Ja, det er kanskje ignorant av meg å ikke følge et skadeforebyggende råd fra en profesjonell, men jeg velger å gjøre det som kjennes riktig for min del :)

 

Dog vil jeg nevne at jeg absolutt skjønner poenget til Fagerli, og jeg ikke er helt uenig i selve prinsippet som kan overføres til f.eks dips. I dips har man hendene plassert i en mye skarpere vinkel ift. kroppen, og når man går ned blir vinkelen mellom overarmen og overkroppen mye større enn på benkpress. Jeg har erfart at det ikke er godt for skuldrene å gå for dypt på dips, og jeg kan skjønne at dette kan gjelde på benkpress for noen, men jeg tror som sagt ikke at problemet er så utbredt som det fremstilles.

Lenke til kommentar
Først og fremst så er det fordi jeg selv klarer å kjøre benkpress helt uproblematisk uten å følge resultatet fra testen.

Kan du si det samme på 250kg? Det er for å unngå skader der, ikke på 90kg.

 

Med "halve" løft hos oss lange, trener vi med samme strekk som en kortvokst i full benk.

 

La oss si kortvokste løfter i 60-100 i en 1-100 i lang skala.

1-60 vil være i et område en kortvokst aldri vil treffe på, her overbelaster vi lange bare våre skuldre helt til vi kommer til 60.

 

Om man ikke konkurrerer og de sterkeste i verden bare løfter 60-100 og de lange har mye flere skulderskader , hvorfor burde ikke de lange også trene 60-100 da?

Lenke til kommentar

Den dagen jeg tar 250 i benkpress har jeg en så svær brystkasse at ROM blir vesentlig begrenset uansett, men ja, godt poeng der. Folk bør for all del trene slik hvis de må. Det er lettere å forebygge enn å reparere, men jeg mener systemet for benkpress i konkurranser slik det er nå er den riktige måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dvs at hos dem med lange lemmer kan det være at man ikke en gang skal gå helt ned til brystet med stangen?

Var det et spørsmål?

Isåfall, ja.

Stopper man der trener man optimalt og på lik måte som de med korte armene (som må helt ned)

Går man lengre ned, noe bare de med lange armer må , risikerer man bare skader men man må det for å kunne konkurrere = uaktuellt for folk med lange armer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...