Gå til innhold

Ressurstråd for trening, kosthold og mye annet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

Lurer på en ting:

 

Er det meningen at man skal holde stangen inntil knærene og leggene når man tar markløft? Har hørt at noen sier man må holde stangen inntil kroppen mens andre sier det er feil. Så jeg er ganske forvirra!

Jeg har fullt av blåmerker på leggene og knærene, så lurer på om jeg gjør feil :ph34r:

Det er 100% riktig. Når du har stangen nærmere beina får du også en langt snillere vektarm på ryggen, som er en fordel mtp skadeforebygging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det slutter forøvrig ved et tidspunkt. Har ikke fått det på et år sikkert. Jeg har derimot klart å kjøre neglen inn i låret på sumomarkløft et par ganger :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For lange for sumomark i hvertfall. Har et fint arr der nå, og da jeg gjorde det fikk jeg beskjed av dommeren om at jeg måtte plastre om jeg skulle ut og løfte igjen. Heldigvis var det siste løftet :mrgreen:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Prøver å legge om til et sunnere kosthold, men blir helt forvirret over alle de forskjellige "teoriene". Det noen påstår er "ja-mat" er "nei-mat" hos andre.

 

Til middag blir det alltid ris, pasta eller poteter ved siden av kjøttet - er dette feil eller riktig? Fullkorn spagetti med kyllingkjøttdeig må da være en fin middag?

 

Om jeg skal begynne å telle kalorier, hvor mye bør jeg legge opp til per dag? Hvordan finner jeg ut hvor mye kalorier det er i en porsjon med kyllingfilet, en dash med ris og en skvett med saus på siden?

 

Noen kjappe spørsmål fra en forvirret mann :)

Lenke til kommentar

Prøver å legge om til et sunnere kosthold, men blir helt forvirret over alle de forskjellige "teoriene". Det noen påstår er "ja-mat" er "nei-mat" hos andre.

 

Til middag blir det alltid ris, pasta eller poteter ved siden av kjøttet - er dette feil eller riktig? Fullkorn spagetti med kyllingkjøttdeig må da være en fin middag?

 

Om jeg skal begynne å telle kalorier, hvor mye bør jeg legge opp til per dag? Hvordan finner jeg ut hvor mye kalorier det er i en porsjon med kyllingfilet, en dash med ris og en skvett med saus på siden?

 

Noen kjappe spørsmål fra en forvirret mann :)

 

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/maltidsmonster/media3919.media

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at matvalget varierer inad de forskjellige kostholdsmetodene, men det eneste som er en etablert sannhet (i mine øyne) er at fast food, godteri, brus og lignende er crap. Lavkarbo, Paleo etc er bare metoder. Alt fungerer til sitt formål, men mange av metodene er veldig dogmatiske.

 

Sånn på sparken, så er dette bra:

 

Gode karbohydratkilder: Ris, potet, byggris, havregryn, til dels pasta og brød

Gode proteinkilder: Meieriprodukter, egg, magert kjøtt (fugl, fisk eller noe på 2 til 4 ben)

Gode fettkilder: Fet fisk, egg, noen typer nøtter

 

Spiser man litt grønnsaker og frukt i tillegg, og holder seg unna halvfabrikater som Toro, nudler, frossenpizza så har man et høvelig sunt kosthold i mine øyne. Trenger ikke å være mer komplisert enn det.

 

Kaloribehov kan du få et anslag på ved å google kalorikalkulator. Skal du regne ut hvor mye protein, karbohydrat, fett (3 næringsstoffer) og kalorier (mål på energi) maten du spiser har må du veie/anslå vekt og regne ut fra de tallene som er oppgitt på pakken. Det finnes en drøss av verktøy på internett for å gjøre dette lettere. Fitday.com, diett.no er de gode jeg kommer på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Slankende er vel relativt, du kunne ha spist 1400kcal til frokost av det mest usunne på jord og fortsatt gått ned like mye i vekt.

 

Hva spiser du til frokost nå? Bruker du tilskudd i pulverform for å dekke proteinbehovet?

 

Spiser litt forskjellig.. Grove skiver/knekkebrød med kalkunpålegg, havregrøt, vita hjertego flerkornblanding med kultur melk, yogurt 0%, egg.. Ligger på ca. 300 kcal... Men blir så fort lei av alt! Bruker ikke noe form for pulver nei..

Endret av AnomymBruker123
Lenke til kommentar

Topper du vier 51kg ca med tanke på deff som gir 1400kcal?

Du kan spise hva du vil innenfor de 1400kcal, så lenge det er nok protein for å beholde muskelmasse ( 150g pr dag / 600kcal) så vil resten kun avgjøre hvordan du føler deg med tanke på energi og mettheltsfølese.

 

Blir du ikke mett så bytt ut til noe med mer volum pr kalori.

For eks frukt istedet for brød, mer grønnskaker istedet for mer ris eller pasta/potet.

For hver skje ris du tar ut kan du legge på 10 skjeer grønnskaer og sånn kan du spise deg stappmett selv på kcal-underskudd.

 

Får du i deg nok protein uten tilskudd? ( 5 kyllingfilleer pr dag i mengde )

De 30g protein som hører med et måltid vil også gjøre at du holder deg mett lenger, så om dette droppes så blir du fortere sulten og da blir frukt og grønnsaker lite fristende.

 

Proteinet burde være i boks, resten endrer man etter volum pr kcal til man blir fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har et lite spm, har nylig begynt å spise mer enn det jeg alltid har gjort, og merker dermed at jeg legger på meg litt. Lurer bare på om jeg vil beholde figuren om jeg begynner å trene uten å endre spisevanene. Har alltid ansett kroppen min som normal/slank og vil derfor ikke gi opp det.

Lenke til kommentar

Har et lite spm, har nylig begynt å spise mer enn det jeg alltid har gjort, og merker dermed at jeg legger på meg litt. Lurer bare på om jeg vil beholde figuren om jeg begynner å trene uten å endre spisevanene. Har alltid ansett kroppen min som normal/slank og vil derfor ikke gi opp det.

Hvis du spiser mer uten å trene blir du etter hvert tjukk. Løfter du tungt mens du spiser mer, blir du større og sterkere, men det tar lang tid. Dette er veldig enkelt forklart, men prinsippene består.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

PT & TRENINGSDAGEN 2014

8. Februar på Treningsmessen i Telenor Arena.

Inspirasjon, motivasjon og lønnsomhet !

 

Møt noen av de største profilene innen treningsindustrien som har gjort god forretning ut av PT trening. Lær hvordan du kan du vinne kampen om kundene, og om hvordan du lykkes som et mindre senter overfor de store kjedene.

 

Les mer her--> http://www.treningsmessen.no/#!pt--treningsdag/c7gl

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva anbefales for vanlig godt kosthold?

 

Jeg spiser Feks fullkorn brød, også en eller annen frukt løpet av dagen.

Spiser en del av Kellogs Special K som frokost siden jeg synes det er godt. Og så vanlig middag og senere kvelds med blandt annet brød.

 

 

Er det et bra kosthold for å få styrke til en som ikke har trent på lenge?

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Høres ut som mye karb og lite protein?

For å øke styrken og muskelmassen må du spise ca 36-40kalorier pr kg fettfri kroppsvekt pr dag.

Det betyr ca kroppsvekt minus for eks 15kg ganger 40 = kalorier pr dag.

Av disse kaloriene burde sånn ca 1.7g protein pr fettfrie kilo dekkes.

 

Dvs 60kg fettfri masse blir da ca 100 gram protein pr dag.

Og totalt sett ca 2400 kalorier.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest medlem-1432

Hvordan regner man enkelt ut kcal innhold der man vet kcal innholdet i 100 gram, men skal finne en annen vekt? Eneste måten jeg kan tenke er at hvis ett produkt inneholder 230 kcal pr 100 gram, og jeg skal finne for f.eks 40 gram: 230*0,40=92 kcal. Blir det rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...