Gå til innhold

Flyback! Jævlig høy A / V, bare for tøffe folk...


Anbefalte innlegg

Nice. :cool:

 

Jeg bruker en varmepistol som brukes for å flasse av maling, rundt 300 grader. Med den løsner komponentene rett av brettet. (Lukter noe jævlig også. :mad: )

 

Her er kretsen forklart, hvis noe forsatt er uklart. Lykke til og pass på at du ikke får støt av den der! Det er fårlig mye strøm i den! :ohmy:

7084697[/snapback]

prøvde pistolen i går jeg og, lukta noe så jævlig, for jeg så ikke at PCB brettet hadde begynt og koke omtrentlig...måtte lufte i flere timer etterpå.... :ph34r::ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt er du kommet på prosjektet?

 

Ser du spør om trafoen (nr 1 i tegningen din). Denne vikler du lett selv av en hvilken som helst gammel trafo.

 

Spolen (nr 2) vikler du selv. Det er ikke så vanskelig, og den er ikke kritisk.

 

Når du skal teste denne, legg en plate over selve kretsene. Jeg bruker plexi-glass. Når den magiske røyken skal ut fra svarte dingser og har 10A som trykker på, så skjer det ganske fort. Plasten fra chiper er veldig kjedelig å ha på øyet...

 

Håper du setter deg inn i kretsen mens du holder på. Kan danne grunnlaget for å lage switcha strømforsyninger, og det er mye kulere enn en lysbue... :p

Lenke til kommentar

hehe.

har ikke kommet så veldig langt, men har fått bestillt deler på elfa, og skal hente dem i morra/fredag.

Hva mener du med røyk? er det sånn at kretsen fungerer en gang, også er ting brent, og man må bruke nye komponenter eller hva? :dontgetit:

og den trafo nr. 1 (flyback trafoen) får jeg fra en gammel pc el. tv skjerm.

kommer evt. med bilder etterhvert som ting tar form :)

Lenke til kommentar

Trafo 1 er ikke lett å lage med mindre det å vikle 0.2 mm tråd 10 000 gannger for hånd er greit. :no: Hvis du har tilgang til en "auto-vikler" er det en annen sak.

 

Det han mener med røyk er noe typisk for komponenter som feiler. Kretsen fungerer i lang tid så lenge alle komponentene fungerer som de skal. Hvis noe går gærent må du som oftest erstatte delen med disse kretsene, så med mindre du har noe reserve deler pass på at alt gjøres riktig første gang.

 

...lage switcha strømforsyninger

 

Holder på med en akkurat nå. :!:

Lenke til kommentar

altså, alle komponentene, IRFP250, zener diode osv. bestilte jeg 10 stk av. så jeg skulle (hvis ikke flybacktrafo ryker) ha nok komponenter til 10feilinger ;)

 

så jeg må vikle en tynn tråd 10 000 ganger rundt en kjerne? åssen faen vet jeg at jeg har gjort det 10K ganger? en helvettes jobb med andre...? :cry:

 

spm. til:

Spole nr. på tegningen min,

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=105935

MÅ den tåle 10A? Fordi elfa hadde ingen som tålte 10A

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

10x hver komponent! Digg da. Denne kretsen kan brukes til mye annet også, tror folk har til og med lagd tesla coils og induction heaters med modifiserte sånne.

 

Det med å vikle det selv er bare hvis du er en elektronikk guru, og/eller har for mye fritid. 10K med viklinger er bare et anslag, men det må være temmelig mange viklinger i et flyback trafo for å få 12v til 12 000v. Bare bruk flybacken du finner i TVen og ikke tenk noe mer på det.

 

Spole #2 må du ganske enkelt lage selv, uansett ville en på elfa kostet ~100kr. Inni TV/Skjermen er det mange spoler som ser sånn ut ut eller sånn ut. Ta den største (med størst kjerne og flest viklinger) og bruk den. Eventuelt kan du ta en av de tykkeste kjernene du finner og vikle rundt den så mye du får plass til med ganske tykk ledning. Det er mye prøving og feiling med akkurat dette komponentet, så du må eksperimentere med det på egenhånd.

 

Post litt bilds og sånn når du blir ferdig med den! :cool:

Lenke til kommentar
Det med å vikle det selv er bare hvis du er en elektronikk guru, og/eller har for mye fritid. 10K med viklinger er bare et anslag, men det må være temmelig mange viklinger i et flyback trafo for å få 12v til 12 000v. Bare bruk flybacken du finner i TVen og ikke tenk noe mer på det.

 

Trafoen fra TV'n gjør susen den.

 

Kretsen drar vel begge veier så 12V inn blir 24Vp-p og 10k viklinger blir 24k V... Dersom vi godtar 1000V pr mm så blir det jo et stykke. :p

 

Du finner litt her om spoler. Det står og utregningene nederst. Ikke morsome formler om du ikke vet hva du skal fylle inn.

 

Noen som har gjort noen høyspenning forsøk med Boost converter? Mindre stress med trafoer, men vet ikke hvor mye man kan få ut av en slik...

Endret av rozon
Lenke til kommentar
Dere får prøve å søke etter tesla coil på nettet. det er snakk om veeeldig høy spennig...

7107681[/snapback]

 

Allerede vært oppe: :dribble:

 

...........

Hvis du er interessert i høyspenning og sånn sjekk 4HV. Det folk driver på med der får "høyspenningen" jeg driver med til å virke som... du skjønner nok poenget...

7076415[/snapback]

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Noen som har gjort noen høyspenning forsøk med Boost converter? Mindre stress med trafoer, men vet ikke hvor mye man kan få ut av en slik...

7107534[/snapback]

 

Jeg tror ikke det går like lett, siden utgangsspenningen har et maks i forhold til inngangsspenningen, og det er ikke så veldig høyt. Jeg har lagd en boost convertet for å lade en haug med 450v kondensatorer fra 12v, men jeg har ikke fått den til å funke helt enno. Det tar altfor lang tid å lade kondesatorene... :( Sånne boost converters er mest for å heve spennigen relativt lite.

 

Dette begynner å bli en ganske stor tråd, kanskje navnet burde byttes til noe litt mer treffende? :p

Lenke til kommentar
Noen som har gjort noen høyspenning forsøk med Boost converter? Mindre stress med trafoer, men vet ikke hvor mye man kan få ut av en slik...

7107534[/snapback]

 

Jeg tror ikke det går like lett, siden utgangsspenningen har et maks i forhold til inngangsspenningen, og det er ikke så veldig høyt. Jeg har lagd en boost convertet for å lade en haug med 450v kondensatorer fra 12v, men jeg har ikke fått den til å funke helt enno. Det tar altfor lang tid å lade kondesatorene... :( Sånne boost converters er mest for å heve spennigen relativt lite.

 

Dette begynner å bli en ganske stor tråd, kanskje navnet burde byttes til noe litt mer treffende? :p

7112161[/snapback]

 

Seff, skal endre på dette nå :)

 

har fått tak i spole nr. 1 av 10, fattern fant en mikro i dag, så det prosjektet går også fremover :w00t:

 

men har ikke fått tak i skjerm, kan den ene spolen fra mikroen brukes, eller _MÅ_ jeg ha en flyback trafo?

Lenke til kommentar

Stilig at det også er noen andre som driver med slikt. ;)

Har selv bygget denne kretsen og den funker kjempebra!

Har ikke fått testet over 12 volt enda da (den har ligget på hylla en god stund nå.)

 

Men den skal visst tåle oppmot 40V står det jo, så må få prøvd litt høyere spenning (selv om jeg bruker IRF640 i stedet, og de har høyere indre motstand, altså blir varmere!)

 

Og spolen på 47-200uA ere bare å bruke en sånn fra PC PSU (en sånn), og kondensatoren har jeg også fått fra ting jeg har herpa (TV eller PC-skjerm eller noe sånt.) De funker begge fint, men kondensatoren blir litt varm da :whistle:

 

Og hvis du lurer på hvordan trafo du skal bruke, så er det sånn du finner i TV eller PC-skjerm, med vanlig isolert kabel som du selv surrer rundt delen av kjernen som er synlig (og kutter på midten, pga du skal ha "center-tap").

Her er et eksempel på en flyback du finner i de fleste PC-skjermer. Den åpne kjernen ser du til høyre.

Og ja, du MÅ bruke en trafo som har ferritt-kjerne, fordi vanlige jern-kjerner takler ikke så høy frekvens som denne kretsen kjører på (oppimot 100kHz.)

Dessuten har en mikro-trafo dårlig transformeringsratio i forhold til en flyback.

 

 

Har også prøvd å bruke denne kretsen som induksjonsvarmer :D menne, tror frekvensen er litt for lav. Fikk en binders til å gløde da, :cool: ved å holde den inni spola.

Lenke til kommentar
Stilig at det også er noen andre som driver med slikt. ;)

Har selv bygget denne kretsen og den funker kjempebra!

Har ikke fått testet over 12 volt enda da (den har ligget på hylla en god stund nå.)

 

Men den skal visst tåle oppmot 40V står det jo, så må få prøvd litt høyere spenning (selv om jeg bruker IRF640 i stedet, og de har høyere indre motstand, altså blir varmere!)

 

Og spolen på 47-200uA ere bare å bruke en sånn fra PC PSU (en sånn), og kondensatoren har jeg også fått fra ting jeg har herpa (TV eller PC-skjerm eller noe sånt.) De funker begge fint, men kondensatoren blir litt varm da :whistle:

 

Og hvis du lurer på hvordan trafo du skal bruke, så er det sånn du finner i TV eller PC-skjerm, med vanlig isolert kabel som du selv surrer rundt delen av kjernen som er synlig (og kutter på midten, pga du skal ha "center-tap").

Her er et eksempel på en flyback du finner i de fleste PC-skjermer. Den åpne kjernen ser du til høyre.

Og ja, du MÅ bruke en trafo som har ferritt-kjerne, fordi vanlige jern-kjerner takler ikke så høy frekvens som denne kretsen kjører på (oppimot 100kHz.)

Dessuten har en mikro-trafo dårlig transformeringsratio i forhold til en flyback.

 

 

Har også prøvd å bruke denne kretsen som induksjonsvarmer  :D menne, tror frekvensen er litt for lav. Fikk en binders til å gløde da,  :cool: ved å holde den inni spola.

7113329[/snapback]

 

OK! da fikk jeg svar på det jeg lurte på.

da får jeg spare på mikrobølge spolene, helt til jeg har 10stk.

også får jeg finne en tv el. Pc-skjerm, og ta ut flyback trafoen fra dem.

mulig jeg ofrer en liten tv på 18" som jeg har stående. :ph34r:

Artig emne tittel...? :thumbup:

Lenke til kommentar

for og være sikker, er dette riktig trafo jeg har fått tak i? (ikke den flyback, men mikroovn spolen)

Kondensatoren som satt i mikroen, skulle jeg ha tattt vare på den?

Hva er egentlig primær og sekundær osv.?

på den ene siden er det to pinner nederst, pluss en ledning stomp øverst, på andre siden er det en pinne øverst og en lednings stomp nederst...?

 

Bilder:

 

post-38181-1161426172_thumb.jpg

 

post-38181-1161426196_thumb.jpg

 

post-38181-1161426210_thumb.jpg

 

 

Fyfaen, når jeg skulle ha med meg denne hjem, jeg var helt gåen i armen etterpå, den var jo drit tung! veide den, 4kg faktisk! :ohmy:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Hvordan er det med effekter på høyspenningssiden på flyback trafoen? Tenker da på når man lager en gnist som skal holde seg en stund. Vil ikke kretsen trekke en del strøm i fra primærsiden av trafoen? Tang amperemeter anyone? :ph34r:

7116488[/snapback]

 

Like mye energi på begge sidene. Siden spolen er begrenset til 10A, og vi antar en spenning på 15 V, så blir det 150VA.

 

På andre siden blir det 150VA / U = I... :) 150VA / 15000V = 10mA

 

Hva er egentlig primær og sekundær osv.?

Ikke lett å se alltid. Tenk den siden med strøm har tykke ledere, mens siden med høy spenning har mye isolasjon. Vet ikke om det hjelper?

Lenke til kommentar
Ikke lett å se alltid. Tenk den siden med strøm har tykke ledere, mens siden med høy spenning har mye isolasjon. Vet ikke om det hjelper?

nei, for på den trafoen fra mikroen, så virker det som det er like mye isolasjon og like stor kabel... :hrm:

der det skal være tjukke ledere, er der 230V kommer inn, og tynnere ledere og tjukkere isolasjon er der spenningen kommer ut? skal se grundig etter etterpå.

;)

 

men hvis jeg skal teste spolen, hva skjer hvis jeg skulle koble 230V på utgangen? kan vel ikke skje noe da?

jeg har ganske god peil på dette området, men er noen småting jeg ikke husker ;)

 

Og det er bare en tjukk leder på inn, og en tjukk på ut? hvordan har det seg?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Hva er egentlig primær og sekundær osv.?

7117363[/snapback]

Det forteller hvordan spolen er brukt. Hvilken side energien overføres fra og til. Primær er der energien kommer fra og sekundær er der energien overføres til. Kobler man om spolen så bytter primær og sekundær side. Det er altså ingen teknisk forskjell på spolens primær og sekundærside. Det forklarer bare hvordan spolen brukes i det gitte oppsettet.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig primær og sekundær osv.?

7117363[/snapback]

Det forteller hvordan spolen er brukt. Hvilken side energien overføres fra og til. Primær er der energien kommer fra og sekundær er der energien overføres til. Kobler man om spolen så bytter primær og sekundær side. Det er altså ingen teknisk forskjell på spolens primær og sekundærside. Det forklarer bare hvordan spolen brukes i det gitte oppsettet.

7118833[/snapback]

jada, alt det der vet jeg veldig godt! :roll:

men hva som er hva på trafoen min lurte jeg på!

går jo tross alt VK1 elektro nå...

vet at det er forskjellig vindings forhold osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...