Gå til innhold

Flyback! Jævlig høy A / V, bare for tøffe folk...


Anbefalte innlegg

kom over denne kretsen; http://uzzors2k.googlepages.com/mazzilli_z...li_zvs-full.jpg

 

er det slik at spenningen skal inn på "pluss og minus"?

og man kan få en slik lysbue etterpå? (ved spolen på enden, mellom ledningene ut fra spolen)

 

http://uzzors2k.googlepages.com/hotarc1.jpg/hotarc1-full.jpg

 

ref, side: http://uzzors2k.googlepages.com/flybacktransformer

 

jævlig fett ihvertfall... :ph34r:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som en høyfrekvent vekselretter og en høyspenningstrafo.

 

Spenningen skal inn på pluss og minus på tegningen. F.eks 12V fra en gammel PSU (som du tør å satse livet til). Kretsen omdanner likespenningen til vekselspenning. Kondensatoren, spolen og motstandene definerer hvilken frekvens vekselspenningen skal bli. I følge lenken din så er det snakk om 1-30kHz. Transformatoren på slutten omdanner spenningen fra rundt 10V høyfrekvent og lavspent vekselspenning til høyspent. F.eks til ~10kV. Spenningen ut fra kretsen vil altså ha høy frekvens (1-30kHz) og være høyspent (f.eks ~10kV).

 

Du kan gjerne kalle det et slags sveiseapparat men det gir som nevnt på siden veldig liten effekt (10-100W) og er dermed uegnet til å sveise noe som helst. Sveiseapprarat går på 50Hz siden det krever kostbart utstyr å omforme frekvensen på så høye effekter. Gisten du får av dette apparatet egner seg langt mer til underholdning enn til sveising.

 

Hvis du vil gjøre en morsom vri så kan du sette opp to metallstenger, parallellt ved siden av hverandre med 3cm avstand. F.eks to jernstenger som du setter ned i hull som du har boret i en plankebit. Så bøyer du stengene fra hverandre på toppen, slik at de danner en V. Bunnen av V'en skal fortsatt være 3cm fra hverandre. Toppen kan gjerne være 10-20cm fra hverandre. Så kobler du de to høyspentendene til hver sin stang og skrur på apparatet. Du skal få en gnist som på bildet. Gnisten vil starte der det er kortest mellom stengene, altså nederst. Gnisten lager varm luft og vil stige. Gnisten vil følge opp langs V'en et stykke til avstanden blir for lang og den slipper. Så kommer det en ny gnist ved bunnen og stiger oppover igjen. Virkelig facinerende effekt. :)

Lenke til kommentar
Det ser ut som en høyfrekvent vekselretter og en høyspenningstrafo.

 

Spenningen skal inn på pluss og minus på tegningen. F.eks 12V fra en gammel PSU (som du tør å satse livet til). Kretsen omdanner likespenningen til vekselspenning. Kondensatoren, spolen og motstandene definerer hvilken frekvens vekselspenningen skal bli. I følge lenken din så er det snakk om 1-30kHz. Transformatoren på slutten omdanner spenningen fra rundt 10V høyfrekvent og lavspent vekselspenning til høyspent. F.eks til ~10kV. Spenningen ut fra kretsen vil altså ha høy frekvens (1-30kHz) og være høyspent (f.eks ~10kV).

 

Du kan gjerne kalle det et slags sveiseapparat men det gir som nevnt på siden veldig liten effekt (10-100W) og er dermed uegnet til å sveise noe som helst. Sveiseapprarat går på 50Hz siden det krever kostbart utstyr å omforme frekvensen på så høye effekter. Gisten du får av dette apparatet egner seg langt mer til underholdning enn til sveising.

 

Hvis du vil gjøre en morsom vri så kan du sette opp to metallstenger, parallellt ved siden av hverandre med 3cm avstand. F.eks to jernstenger som du setter ned i hull som du har boret i en plankebit. Så bøyer du stengene fra hverandre på toppen, slik at de danner en V. Bunnen av V'en skal fortsatt være 3cm fra hverandre. Toppen kan gjerne være 10-20cm fra hverandre. Så kobler du de to høyspentendene til hver sin stang og skrut på apparatet. Du skal få en gnist som på bildet. Gnisten vil starte der det er kortest mellom stengene, altså nederst. Ginsten lager varm luft og vil stige. Gnisten vil følge opp langs V'en et stykke til avstanden blir for lang og den slipper. Så kommer det en ny gnidt ved bunnen og stiger oppover igjen. Virkelig facinerende effekt. :)

7071315[/snapback]

 

FETT! takker for utrolig bra svar!

skal absolutt prøves!

så man burde ikke med andre ord kjenne med fingrene hvor vondt det gjør på utgangen? (hvis det ca. er 10KV det er snakk om... :p )

hehe... :thumbup:

Lenke til kommentar

Den der kjenner jeg til, det var veldig mye diskusjon rundt den på et forum jeg er aktiv på. Alle aktuelle detaljer om den finnes fortsatt i arkivene: http://old.4hv.org/index.php?board=18;acti...y;threadid=1723

 

Denne kan være veldig farlig, spesielt ved høyere strømmer/effekter. Noen på forumet kjørte over en kilowatt gjennom den og fikk veldig ekstreme lysbuer, det gikk sikkert flere hundre milliampere gjennom dem. Dette er dødelig, så du bør som tidligere nevnt være veldig forsiktig.

 

A.M.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

OK! skjønner. :evil:

hadde ikke alle delene, men tror jeg drar en tur til elfa på mandag el. no

da skal det bli futt i kjeller-verkstedet mitt! :lol:

 

 

men, lurer på en del komponter: (gidder ikke og lese igjenom mange sider på engelsk som jeg nesten ikke skjønnner noe av :dribble: )

 

(se tegning)

- Hva verdier skal spolene (nr. 1 og 2) ha?

- De diodene (nr. 3), greit at dem skal tåle 400V, og være raske, men hva strøm må dem tåle?

- (nr. 4 kan du glemme)

- Zener diodene, hvor mye må de tåle? (nr. 5)

- Resistorene, (nr. 6) hvor mye watt burde de tåle?

 

post-38181-1160873508_thumb.png

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Ser du fant høyspennings greiene mine. :!: Pass på at du ikke brenner deg eller får støt, dette er ikke akuratt trygt å leke med!

 

Spole # 1 er bare ledninger som vikles rundt transformatoren. Snurr 5 ganger rundt kjernen med en ledning, og så 5 ganger til med en annen ledning. Knytt dem sammen på midten. Disse ledningene snurres i samme retning.

 

Spole # 2 er 47-200 µh, altså blant de største du finner hos elfa. Ledningen må være nokså tykk på det siden det må tåle opptil 10 ampere. Hvis du printer ut kretsen kan det hende folka der hjelper deg med å finne komponentene.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor mye diodene skal tåle, men jeg brukte 8 ampere dioder, som er helt sikkert overkill. Bare kjøp noen 8ETH06/IR fra elfa.

 

Zener diodene og 10k motstanderene trenger bare å være 0.5 eller 1 watt.

 

En ting til, vet du hva slags transformator du skal bruke? Hvis ikke er det en "flyback transformer" eller "Lopt". Du finner dem i crt skjermer til PC eller TVer. Dessuten finner du nok noe som passer til å være spole # 2 i TVen/ skermen/ alt annet med crt skjerm.

 

Lykke til! :thumbup:

 

Btw, hvis du vil lage sveise apparat trenger du ca. 10 mikrobølge ovner. Så drar du hit http://www.dansworkshop.com/Homebuilt%20arc%20welder.shtml .

Lenke til kommentar

Vi hadde en slik trafo-greie på ungdomsskolen. Der var det en spiss som var montert noen centimeter fra en bitteliten parabolliknende sak.

Vi ble også oppfordret til å stikke fingen inn i lynet og kjenne litt kiling. Gjorde ikke vondt i det hele tatt og vi dannet en rekke av folk som holdt hverandre i hendene der førstemann stakk fingen i lynet og sistemann kjente det.

 

Var mekanisk vekselretter på den da. Og sikker veldig lite strøm i lynet (milliampere). Men var noen tusen volt visstnok.

 

En lærer som eksperimenterte med ledninger på samme greien brente hendene sine og ble sykemeldt leeeenge. Kunne dødd også.

Lenke til kommentar
FETT!! da skal jeg be fattern ta med seg 10 deffekte mikroovner fra jobben! :evil:  :evil:

7073215[/snapback]

 

Virkelig? Hvor mange har han? Tror jeg kunne ha fått (kjøpt?) noen? Så langt har jeg nøyd meg med å ta dem fra avfalls senteret, men det blir litt under min verdighet. :p Uansett har jeg bare en mikrobølgeovn trafo.

 

Btw, jeg glemte å si vær forsiktig med høyspenning! Flyback driveren du ser på nå er ikke for nybegynnere. Jeg anbefaler deg å begynne med 555 flyback driveren (står øverst på sida), til du får følelsen for dette. Jeg har fått støt et par ganger fra den minste driven og det føles ikke godt. (Og det var kun 10 watt...)

Lenke til kommentar
FETT!! da skal jeg be fattern ta med seg 10 deffekte mikroovner fra jobben! :evil:  :evil:

7073215[/snapback]

 

Virkelig? Hvor mange har han? Tror jeg kunne ha fått (kjøpt?) noen? Så langt har jeg nøyd meg med å ta dem fra avfalls senteret, men det blir litt under min verdighet. :p Uansett har jeg bare en mikrobølgeovn trafo.

 

Btw, jeg glemte å si vær forsiktig med høyspenning! Flyback driveren du ser på nå er ikke for nybegynnere. Jeg anbefaler deg å begynne med 555 flyback driveren (står øverst på sida), til du får følelsen for dette. Jeg har fått støt et par ganger fra den minste driven og det føles ikke godt. (Og det var kun 10 watt...)

7075435[/snapback]

det er du som eier den siden på googlepages ja...?

 

han jobber nemlig på et sjukehus (som "driftsteknikker", som han kaller det...)

og ute i kjeller-gangen er det en stor boks med div el. avfall. (har OFTE vært med han jobb og skrudd fra hverandre et eller annet :evil: ) og da er det ganske ofte at det ligger mikro'er osv. der. hvis jeg spør om 10 stk. kommer nok det til og gå over litt tid. (hvor lenge aner jeg ikke)

så tror kansje det blir vanskelig og gi noen/"selge" noen til deg... :ph34r: Beklager!

 

men er enig med deg, er ikke fullt så artig og gå rundt på dynga med den lukta, og i tilleg er ofte tingene våte, folk som stirrer, langt og kjøre osv... :thumbdown:

 

 

:thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
det er du som eier den siden på googlepages ja...?

 

Thats me. :cool:

 

Jeg får bare fortsette å grave rundt på søppeldynga, gevinsten er da stor! Jeg fikk tross alt hele høyttaler anlegget mitt derfra! :roll: Men jeg skjønner hvis du vil beholde mikro'ene, spes hvis det tar så lang tid å få tak i dem.

 

Hvis du er interessert i høyspenning og sånn sjekk 4HV. Det folk driver på med der får "høyspenningen" jeg driver med til å virke som... du skjønner nok poenget...

Lenke til kommentar
det er du som eier den siden på googlepages ja...?

 

Thats me. :cool:

 

Jeg får bare fortsette å grave rundt på søppeldynga, gevinsten er da stor! Jeg fikk tross alt hele høyttaler anlegget mitt derfra! :roll: Men jeg skjønner hvis du vil beholde mikro'ene, spes hvis det tar så lang tid å få tak i dem.

 

Hvis du er interessert i høyspenning og sånn sjekk 4HV. Det folk driver på med der får "høyspenningen" jeg driver med til å virke som... du skjønner nok poenget...

7076415[/snapback]

Det så helt sinnsykt ut! 500 000V!! :dribble::ohmy:

 

kan godt hende jeg trenger f.eks 10uker på 10mikroer osv. :tease:

Lenke til kommentar
Ser du fant høyspennings greiene mine. :!: Pass på at du ikke brenner deg eller får støt, dette er ikke akuratt trygt å leke med!

 

Spole # 1 er bare ledninger som vikles rundt transformatoren. Snurr 5 ganger rundt kjernen med en ledning, og så 5 ganger til med en annen ledning. Knytt dem sammen på midten. Disse ledningene snurres i samme retning.

 

Spole # 2 er 47-200 µh, altså blant de største du finner hos elfa. Ledningen må være nokså tykk på det siden det må tåle opptil 10 ampere. Hvis du printer ut kretsen kan det hende folka der hjelper deg med å finne komponentene.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor mye diodene skal tåle, men jeg brukte 8 ampere dioder, som er helt sikkert overkill. Bare kjøp noen 8ETH06/IR fra elfa.

 

Zener diodene og 10k motstanderene trenger bare å være 0.5 eller 1 watt.

 

En ting til, vet du hva slags transformator du skal bruke? Hvis ikke er det en "flyback transformer" eller "Lopt". Du finner dem i crt skjermer til PC eller TVer. Dessuten finner du nok noe som passer til å være spole # 2 i TVen/ skermen/ alt annet med crt skjerm.

 

Lykke til! :thumbup:

7073065[/snapback]

 

er noen som ikke er helt klart enda.

 

Spole nr. 1, der sa du;

** Spole # 1 er bare ledninger som vikles rundt transformatoren. Snurr 5 ganger rundt kjernen med en ledning, og så 5 ganger til med en annen ledning. Knytt dem sammen på midten. Disse ledningene snurres i samme retning.**

jeg får ikke kjøpt noe ferdig der, eller MÅ dette vikles selv? en trafo fra en mikro går kanskje ? eller er den for stor?

 

Siste punktet om trafo, er det den som skal inn på + og - du mener...?

du sa;

**En ting til, vet du hva slags transformator du skal bruke? Hvis ikke er det en "flyback transformer" eller "Lopt". Du finner dem i crt skjermer til PC eller TVer.**

Lenke til kommentar

"Spole # 1" er "primary'en" på selve transformatoren (jeg kan ikke elektroniske begreper på norsk), der spenningen går inn. Dvs en del av selve trafoen. En del av kjernen på flybacken stikker ut, og denne kan du lage "spolen" på sånn som jeg forklarte. I tilfelle du skulle ha en TV eller PC skjerm ledig, er dette det du skal lete etter.

 

http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/fly/index.html

 

Denne må du altså lage selv på trafo'en. Du kan bare bruke en flyback trafo til denne kretsen.

 

Pluss og minus er der inngangs spenningen kommer, 12v fra strømforsyningen din.

Lenke til kommentar

FAEN!! jeg som nettop demonterte en pc skjerm, og da var jeg nysjerig på hva den dingsen var. (flyback'en) så den ble jo seff ødelagt da :mad:

men men, får skaffe en ny, får spørre fattern om det ligger noen skjermer i el-retur dunken på jobben hans ;)

og den løsnes best fra printkortet med en varmepistol? (""hårføner"" :lol: )

det er den som skal på UTGANGEN ja?

 

Da er det greit! :)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

måtte bare si dette;

i går sendte jeg en mail til fattern, på jobben hans;

morn!

hvor vanskelig vil det være for deg og skaffe 10 Deffekte mikroer?

har ikke du en kurv i kjeller gangen, som ofte inneholder mikroer?

er ikke sikkert jeg trenger 10 med en gang, men hvertfall 5.

er nemlig de svære spolene inni jeg er interisert i. skal lage noe sinnsyke greier!  blir noen KV for og si det sånn...

hehe....

tror du han fikk sjokk når han så hva jeg ville ha eller... :evil:

kolegaene hans sa til fattern min at "nå tror jeg det begyner og bli utrygt hjemme hos deg..."

:lol:

Lenke til kommentar

Nice. :cool:

 

Jeg bruker en varmepistol som brukes for å flasse av maling, rundt 300 grader. Med den løsner komponentene rett av brettet. (Lukter noe jævlig også. :mad: )

 

Her er kretsen forklart, hvis noe forsatt er uklart. Lykke til og pass på at du ikke får støt av den der! Det er fårlig mye strøm i den! :ohmy:

post-92154-1161029664_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...