Gå til innhold

Flyback! Jævlig høy A / V, bare for tøffe folk...


Anbefalte innlegg

Aha.. Beklager at jeg ikke skjønte spørsmålet på den måten.

 

Primærsiden vil ha mye tykkere ledere for å kunne lede de høye strømstyrkene (10A) og veldig få viklinger. Sekundærsiden vil ha veldig mange viklinger med tynn tråd. Den tynne tråden vil også ha tykkere isoleringslakk for å ikke få overslag mellom trådene på den høye spenningen.

 

Med andre ord tror jeg de røde lederene er primærsiden mens de to pluggene nederst er sekundærsiden.

 

Vel og merke, når den skal brukes som flyback-trafo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei du skjønner, jeg driver egentlig med 2 prosjekter samtidig her.

(kanskje litt dumt, men men)

jeg skal IKKE bruke den Mikrobølge ovn trafoen som flyback.

til den kretsen skal jeg ha en flyback trafo (ikke fått tak i enda.)

men, til dette prosjektet: http://www.dansworkshop.com/Homebuilt%20arc%20welder.shtml

skal jeg ha 10stk. mikrobølge ovn trafoer.

så, mens jeg driver med den 12V flyback greia, skaffer jeg samtidig trafoer til sistnevnte prosjektet, men ville bare vite om jeg hadde fått tak i riktig.

skjønte du noe av dette? eller ble det bare surkål nå... :hrm:

Lenke til kommentar

Ok. Slike "mikro"-trafoer er ganske like. De har en primærspole som blir spent med 230VAC, i dette tilfellet er det de to lederne som stikker ut nederst på dette bildet.

 

Sekundærspolen har den ene lederen koblet til selve kjernen! (Det ser du på bildet over.)

Denne er altså JORD. Den andre lederen fra sekundærspolen stikker ut oppover i dette bildet.

 

De to røde kablene (fra den røde spola) er sekundærspole nr 2 (tertiærspole? :p) og dette er veldig få viklinger, slik at spenningen er lav (2 volt eller noe slikt,) men her kan det gå veldig mange ampere! (Prinsippet for sveiseapparat) Det denne spenningen brukes til er å varme opp en dings inni den såkalte "magnetronen" (den som lager mikrobølgestrålning), så disse er det bare å glemme (men ikke koble dem sammen selvfølgelig. :p)

 

 

Så... hvis du har lyst å teste den (hvem har ikke? :D ), så kobler du primærspolen til 230V. Det kan det være lurt å jorde kjernen også!

Dermed kan du ved hjelp av en kabel kobla til den ikke-jordede sekundærutgangen, prøve å lage lysbue mot JORD (et sted på kjernen f.eks.)

 

MEN VÆR FORSIKTIG! Bruk en godt isolert tang til å holde "hot"-kabelen (og ja! bruk selvfølgelig en godt isolert kabel i tillegg)

og vær VELDIG forsiktig med alt du gjør, ikke ta på noe som helst!

 

Gjør du en feil her, er det høyst sannsynlig din siste, for spenningen er over 2000V, og strømmen som kan gå på sekundærsiden kan være over 1A. Og med så høy spenning vil det garantert kunne gå nærmere 1A igjennom hjertet ditt.. (ikke bra.)

 

Men du vil blir overrasket over hvor ekstremt stilige lysbuer du kanlage! Kan bare drømme om å få sånne med en flyback.

Og en ting, det kan godt hende sikringen din ryker når du plugger i trafoen, fordi vanligvis er den koblet i serie med en "ballast" (når den er i u-ovnen), slik at strømmen som går når man plugger i ikke skal bli så stor. Men her kobles trafoen direkte til 230V, så har du ikke en 16Amp-kurs så er det sannsynlig at sikringer popper i det du kobler til.

 

Og når man lager lysbuer som dette, oppstår det praktisk talt en kortslutning over sekundærspola, så viklingene vil bli varme FORT pga den store strømmen som går.

 

Og hvis du lurer på hva kondensatoren og dioden (som du lot være igjen?) er til, så er det for å danne en halvbølge likeretter på sekundærspola (magnetronen skal ha DC.)

 

Her kan du se hvordan lysbuer man kan lage (slow motion.)

 

Nok en gang, vær jævlig FORSIKTIG! Dette er sannsynligvis noe av det farligste du noen gang vil være borti innen elektrisitet. Jeg tar ikke ansvar for noe som måtte skje deg.

Lenke til kommentar

men, et siste spørsmål, den ene rød ledningen skal jeg bare drite i?

den som er på samme side som 230V'en skal inn, bilde: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=107100

 

Seff holder jeg deg ansvarlig hvis noe går gæernt... :dribble::p

 

uannsett, takk for et jævla bra svar! :):thumbup:

i sikrings skapet mitt er det en 16A, men den er for kjellern, og i kjellern er det en underfordeling, og den som går til verkstedet i kjellern, er bare en 10A kurs, og på lab-benken min på verkstedet i kjellern har jeg montert en 1 el. 6A kurs (husker ikke hvem) :hrm:

så da for jeg trekke en tjukk skjøteledning fra et annet sted ;) uff

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

:cool:

 

Ja, altså den lange, krøllete, røde, tykt isolerte kabelen du ser på bildet der, med sånn plugg i enden skal gir sånn veldig lavspenning, så den driter du i.

Og det er vel 2 sånne ender? En på andre sia også. Den er tross alt vikla rundt kjernen så bør ha to ender. :p

 

Og asså, du MÅ ikke ha 16A kurs, men det er kjekt, for da går ikke sikringene så ofte.

Endret av MiF86
Lenke til kommentar

jeg syns det bare ble surr i forklaringen min, så jeg lagde et helt bilde, for og få det inn med t-skje:

 

post-38181-1161472530_thumb.png

 

Punkt nr. 4 på bildet, er der 230v skal inn, ikke sant?

nr. 3, spenning / strøm ut?

nr. 1 og 2 den primær 2 du snakket om? (drite i?)

 

eller var det stikk motsatt du mente? :dribble:

 

Spenningen/strømmet ut, henter jeg fra mettallet på trafoen og punkt nr. 3 på bildet mitt?

:roll:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

liten "update" (selvom ikke noe særlig har skjedd...)

den 12V versjon, har jeg enda ikke prøvd ut, mangler kjølepasta til kjøleribben til diodene og irfp250. og jeg mangler flyback trafoen, men dette skal jeg få ordnet etterhvert ;)

har alle andre komponenter :thumbup:

 

når det gjelder "sveise apparatet", så har jeg kommet litt på vei, har fått tak i 2 mikrobølgeovner. ("bare" 6 stk. igjen)

eneste jeg sliter med, er hvordan jeg skal måle om de funker. for dette er jo deffekte mikroer jeg tar dem fra. eller skal ikke det være noe problem ;)

 

slutter jo så seint på skolen, så blir liksom ikke noe tid til innkjøp av div ting... :p

som oftest tenker jeg at "nei, i dag er jeg litt sliten, tar det i morra"... men tenker jo det samme neste dag, så tida flyr... :roll:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

slutter jo så seint på skolen, så blir liksom ikke noe tid til innkjøp av div ting... :p

som oftest tenker jeg at "nei, i dag er jeg litt sliten, tar det i morra"... men tenker jo det samme neste dag, så tida flyr... :roll:

7230732[/snapback]

Hahah, du aner ikke hvor mange som tenker akkurat det samme.

Lykke til btw, fet tråd :)

Endret av regga
Lenke til kommentar

Jeg får heller aldri tid til noe, og med lekser i tillegg til 8 timer med skole har jeg knapt tid til å se på TV engang.

 

Kjølepasta er ikke så viktig, jeg bruker ikke engang kjøleribber på komponentene, men hvis du bruker mer spennigen trengs det (kjøleribber altså). Bra at du har fått tak i noen mikro'er, jeg har bare en stykk. Pass på at du beholder kondensatoren og høyspennigens dioden, de er nyttig for senere forsøk. ;)

Jeg har 5 stk flyback trafo'er nå, og antallet øker. Let litt på QXL eller Finn.no for bruke skjermer og sånt, de gies ofte bort på finn mot henting. Hvis du ikke får tak i en flybacktrafo noen steds kan jeg selge en til deg for ~100 spenn.

 

Trafo'en fra mikrobølgeovenen vil sannsynligvis alltid funke. Hvis de kortslutter av noen grunn, er det nok HV siden som går først, og du skal bare bruke primær siden til sveiseapparatet. Hvis du vil teste dem så bare koble en til stikkkontakten og fyr løs som MiF86 viste deg.

Lenke til kommentar

hummhumm, morro med HV, selv om jeg er yreksskada på de 320vdc kondisene du finner i tv'er ^^

 

tror jeg har 8-10 svarte prikker i overkant av tommelen på grunn av de jævlene.

 

jeg vil gjerne quote "skrue":

Det er falig å leve, du kan dø av det.

hver eneste tråd omhandlende elektrisitet blir oppblåst så til de grader med "falig falig" innhold, give it a rest people :hm:

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg fått tak i en flyback trafo. ifølge bilder som ligger på hjemmesdien din, (uzzors2k) så ser det ut til at jeg har fått tak i riktig trafo.

post-38181-1163006675_thumb.jpg

 

 

men, ser ikke helt hvor hva skal, av ledninger.

regner med at der er her jeg skal surre ledningen rundt:

post-38181-1163006771_thumb.jpg

 

hva med de to rød som stikker ut i bånn og de 10 pinnene, drite i dem?

post-38181-1163006964_thumb.jpg

 

hva med den feite rød på toppen?

post-38181-1163006675_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Der fant du den! :D

 

regner med at der er her jeg skal surre ledningen rundt:

post-38181-1163006771_thumb.jpg

 

Jepp.

 

hva med de to rød som stikker ut i bånn og de 10 pinnene, drite i dem?

post-38181-1163006964_thumb.jpg

 

Jepp. De to rød er mindre hyspente, ikke bruk dem men pass på hvor de henger, det kan være 10Kv i dem.

2 av pinnene er den originale primæren, men dem skal du ikke bruke nå. Blant pinnene finner du også jordingen til flybacken, det er her du drar lysbuene fra. Jordingen finner du ved å føre høyspent ledningen rundt pinnene til du finner den som lysbuen går til. Det kan være flere. Det er litt primitivt, men det er egentlig ingen måte å finne jordingen ellers.

 

hva med den feite rød på toppen?

post-38181-1163006675_thumb.jpg

7245523[/snapback]

 

Det er selve høyspennings ledningen. Fest en plastpinne til denne sånn at du kan flytte rundt på ledningen uten å ta på den. Hvis det er noe hull i isolasjonen vil du nødig ha hendene i nærheten!

 

Får du testa den til helgen? Gleder meg til å se noen pics.

Lykke til! :!:

Lenke til kommentar

kult

så den feite rød er den jeg skal flytte rundt på undersiden (til en av de 10 pinnene) til jeg ser en lysbue?

 

og spenningen inn, da skal jeg bare surre en vanlig kabel rundt den greia, som avbildet helt øverst? og samtidig huske på at jeg må ha et utak på midten ?

 

 

 

eneste jeg kom på, som jeg ikke har, tror jeg, er den spolen som skal stå i serie... men skal se hva jeg finner ;)

 

 

 

 

 

(når det gjelder mikrobølgeovn prosjektet, jeg har fått tak i 3 trafoer nå, mangler bare 7.... går sakte fremover der og.. :w00t: )

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
så den feite rød er den jeg skal flytte rundt på undersiden (til en av de 10 pinnene) til jeg ser en lysbue?

og spenningen inn, da skal jeg bare surre en vanlig kabel rundt den greia, som avbildet helt øverst? og samtidig huske på at jeg må ha et utak på midten ?

7247942[/snapback]

 

Jepp. ;)

 

eneste jeg kom på, som jeg ikke har, tror jeg, er den spolen som skal stå i serie... men skal se hva jeg finner ;)

7247942[/snapback]

 

Siden du har en flyback trafo antar jeg at du også har en vraka TV eller skjerm. Bare bruk den største spolen du finner i skjermen, men prøv alle du finner siden det kan hende de funker bra også. Så lenge det er en spole i kretsen vil den funke, men størrelsen er ikke kritisk.

Endret av uzzors2k
Lenke til kommentar

OK! skal se om jeg ikke får prøvd litt i kveld. (Du ville ha bilder ja? skal prøve og huske på det :p )

 

eller kanskje jeg skal gjøre noe lekse-greier... :hrm:

(17 sider med fase-forskyvnings oppgaver... :no: ikke alt skal gjøres til imorra, men men)

(finne kondis størelse for og rette det opp osv. )

:thumbdown:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
OK! skal se om jeg ikke får prøvd litt i kveld. (Du ville ha bilder ja? skal prøve og huske på det :p )

7252578[/snapback]

 

Siden vi ikke har hørt noe... Daua du?

 

Prøv med forskjellige metaller som prober. Noen metaller gir utrolig mye sterkere gnist enn andre. Kobber gir bare svak gnist, mens titan, aluminium etc gir kjempegnister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...