Gå til innhold

lefdal - 150% garantien tilbake


Anbefalte innlegg

Tror vel heller det er mer viljen en evnen til Elkjøp som svikter når det gjelder å konkurere med Lefdal. For det første er det vel samme eieren som står bak begge kjedene og det er kanskje grunn til å tro att den ene hånden vet hva den andre holder på med?

 

Og en kan vel ihvertfall gjette på att mens Elkjøp aktivt bruker sin 30 dagers returett i markedsføringen velger Lefdal å markere seg på finnerlønnen. Og hensikten er vel åpenbar i begge tilfellene.

 

Når det hevdes att finnerlønnen er ødeleggende for konkurransen er vel det noe søkt, og for bedrifter som ønsker å konkurrere så finnes det flere muligheter om man ønsker, men er nok heller viljen det står på, og kanskje særlig tilfellet Elkjøp. Og noe som kanskje er mer ødeleggende for konkurransen er den kontinuerlige kampanjen fra Elkjøp med villedende reklame og bløff fra selgere.

 

Å tro eller påstå att Elkjøp er ute etter å skaffe forbrukerne billige produkter fremfor å tjene penger må det være de færreste som tror, og hvorfor er de ikke prisledende på nett? Der konkurrerer de jo heller ikke med Lefdals prisgaranti. Mener å ha sett en del prissammenligninger der de ikke bare har kommet godt ut, er jo også verdt å merke seg att i forkant av julesalget så var det påfallende hvordan priser på nettbutikken steg...

 

Nei la Lefdal surre med finnerlønnen sin, de får en del fornøyde kunder som tror de har gjort ett røverkjøp, men har glemt å sammenligne priser. Andre som faktisk gidder å sammenligne kan faktisk gjøre ett røverkjøp,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er litt interessant å se at TV-en jeg kjøpte hos Lefdal til 13995,- og fant hos Elkjøp til 12995,- nå koster 13995,- også hos Elkjøp. Mao Elkjøp har satt *opp* prisen, og Lefdal gjorde ingenting med sin pris. Heldigvis fikk jeg finnerlønn uten problemer.
Elkjøp fant vel ut at de var billigst, og at nærmeste konkurrent på pris var Lefdal. Ettersom de ikke kunne vinne kundene som også sjekket Lefdal sine priser (fordi de kundene får "finnerlønn" når Elkjøp er billigere), så satt de opp prisen til samme nivå, i håp om at noen kjøpte hos de i stedet for hos Lefdal. For når de har samme pris vil jo ingen få finnerlønn fra Lefdal, og kunne like gjerne kjøpe på Elkjøp.

 

Det er nettopp dette jeg snakker om... prisgarantien aka "finnerlønnen" virker ikke til kundenes fordel. Den er uheldig både for konkurransen og for kundene.

7524571[/snapback]

 

eneste, og meget gyldige, årsaken jeg kan se for at elkjøp økte prisen, var at som du sier at lefdal var nærmest elkjøp på pris, og medførte at eierne tapte penger på lefdal pga at deres eget (datter)selskap solgte under dem i pris.

 

et spm. hvordan stiller konkurranselovgivningen seg ift prissamarbeid imellom "konkurrenter" med samme eiere? for lefdal og elkjøp er vel to forskjellige selskaper med samme eier?

Det virker for meg som utenforstående, at det helt klart foregår et prissamarbeid mellom dem...

 

edit: en liten spesifisering

Endret av deep750
Lenke til kommentar
eneste, og meget gyldige, årsaken jeg kan se for at elkjøp økte prisen, var at som du sier at lefdal var nærmest elkjøp på pris, og medførte at eierne tapte penger på lefdal pga at deres eget (datter)selskap solgte under dem i pris.
Vil tro at begge administrasjoner ønsker å vise til best mulig resultat for eierne, og de to administrasjonene ønsker nok ikke å hjelpe den andre på noen som helst måte. Den øverste eieren har nok ikke mye makt (eller tid... det gjelder tross alt bare lille Norge) når det gjelder å diktere priser da det ville ført til mye misnøye fra de to administrasjonene.

 

Jeg tror fortsatt denne prisøkningen er et resultat av Lefdal sin "finnerlønn", som hovedsaklig brukes til å lure kunder som på grunnlag av denne garantien tror at Lefdal er billigst.

 

Men for all del... hadde jeg sett mitt snitt til å få en vare en tusenlapp eller to billigere ved å kjøpe fra Lefdal først og så benytte "finnerlønnen", så hadde jeg vel gjort det. Men jeg hadde sjekket priser nøye først, og avklart det med Lefdal (skriftlig) at finnerlønnen gjaldt i det aktuelle tilfellet før jeg benyttet den.

Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig?

 

Kan jeg først se prisen hos Leifdal, lete etter billigere butikker, så komme tilbake og vise at en annen butikk er billigere og få 150% av prisen rett i lomma? Feks. PS2 150%= ca 1500 kr.

Rett i lomma: 1500 kr.

 

Eller må jeg kjøpe en vare, så se etter billigere butikker, så komme tilbake med varen og få 150% tilbake. Altså 1000+ 500 kr?

Rett i lomma: 500 kr.

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
150% av MELLOMLEGGET. Ikke pris.

 

Så om lefdal selger ps2 til 1000,- og Elkjøp til 900,- så får du den til 850,- hos lefdal.

7622399[/snapback]

Men for å unngå at Lefdal "tilfeldigvis" setter ned prisen når du viser de prisen hos konkurrenten (og dermed får du ikke 150% av mellomlegget), så må du kjøpe varen først, og SÅ vise til pris hos konkurrenten. Men da er faren at de finner på et eller annet som gjør garantien ugyldig. Flere her på forumet som har opplevd det, og som ville kommet mye heldigere ut av det om de kjøpte varen hos den billigere konkurrenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...