Gå til innhold

lefdal - 150% garantien tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes forøvrig en paragraf i loven (aner ikke hvilken lov) ang god forretningsetikk - at å drive med uetiske ting ovenfor en annen bedrift er ulovlig.

 

Å skrive ut falske pristilbud vil jeg si går under dette :).

 

(Jeg er ikke 100% sikker på dette, men mener å huske at det er slik)

7088988[/snapback]

Det er ikke ulovlig å gi en kunde en god pris. Om kunden har tenkt å kjøpe den hos meg eller ikke, er uansett irrelevant. En god pris, er en god pris, og kan brukes som en brikke i Lefdals spill. Ikke noe problem, og ikke det minste ulovlig eller uetisk. Det er tross alt Lefdal som har tatt dette inn over seg, og må ta konsekvensene av det :)

 

Om jeg virkelig gjør det, er en annen sak. Men det hadde vært gøy da :)

 

Ulrikft: Mer eller mindre seriøse argumenter? Ja, du bidrog jo virkelig til diskusjonen med en "mer eller mindre seriøs" påstand. :roll: Jeg tror de fleste ser at konsekvensen av dette kan bli uheldig, og i verste fall vil føre til at flere av Lefdals konkurrenter må henge kroken på døra og dermed hjelpe Lefdal til å ha høyere priser uten at det skader de med enten kundeflukt eller tap som en følge av prisgarantien i en slik grad at det er ulønnsomt. Det er en GRUNN til at Lefdal har denne garantien, og det er ikke for å være snille mot kundene. Jeg er forøvrig ikke redd på bedriften jeg jobber for sine vegne (den er mer enn solid nok til å stå i mot slike ting, ihvertfall en god stund), men ser de negative virkningene som denne garantien kan gi. Ikke alle butikker har et like trygt fundament som den jeg jobber for.

 

Makky: Må man oppgi fullt personalia til Lefdal for å få den beste prisen de kan gi? Er DET i det hele tatt lovlig å kreve?

Lenke til kommentar
Makky: Må man oppgi fullt personalia til Lefdal for å få den beste prisen de kan gi? Er DET i det hele tatt lovlig å kreve?

7090922[/snapback]

Er det i det hele tatt en selvfølge at man skal få 150 % av mellomlegget tilbake da?

 

Nei.

 

Skal man ha det må man jo følge lefdals regler, uansett hvor absurde de høres ut.

 

Liker man ikke reglene, får man nøye seg med den prisen man har betalt da, og ikke surmule for å måtte oppgi fullt personalia.

 

Jeg kjenner ikke reglene selv, så jeg skal ikke si hva som er rett eller galt her, men..

Lenke til kommentar
tissedam:

Når man anonserer med denne garantien kan man ikke lage mange absurde regler man ikke opplyser om før du står der.

Jeg håper du skjønner at det er villedende markedsføring og ikke bør være tillatt?

7142992[/snapback]

Så er det jo faktisk slik at denne "fuksjonen" er godkjent før den ble laget da.

 

Etter hva jeg har forstått, la lefdal frem saken for forbrukerrådet (elns) og de godkjente det.

 

Og for dem som ikke kan oppgi fullt personalia, er det vel like greit at man lar være å bruke den da.

 

Er jo en selvfølge at når en bedrift skal gi ut 150 % av mellomlegget, altså tape penger, at de vet hvem som får pengene da?

Lenke til kommentar
Så er det jo faktisk slik at denne "fuksjonen" er godkjent før den ble laget da.

 

Etter hva jeg har forstått, la lefdal frem saken for forbrukerrådet (elns) og de godkjente det.

 

Og for dem som ikke kan oppgi fullt personalia, er det vel like greit at man lar være å bruke den da.

 

Er jo en selvfølge at når en bedrift skal gi ut 150 % av mellomlegget, altså tape penger, at de vet hvem som får pengene da?

7143033[/snapback]

 

Det du får igjen er jo det har betalt for mye, det er jo i utgangspunktet dine penger uansett.

 

Har ikke noe i mot prisgarantier, bare hvis det er en liten skrift de ikke opplyser om som gjør at garantien ikke lenger gjelder i alle tilfeller.

 

Husker elkjøp hadde en lignende garanti, men når en kompis hadde funnet samme komfyren billigere en annen plass fikk han ikke samme pris fordi det var "for billig" (han fikk seff tilbud om en "litt" dyrere, men "mye bedre", komfyr).

Lenke til kommentar

Makky: Må man oppgi fullt personalia til Lefdal for å få den beste prisen de kan gi? Er DET i det hele tatt lovlig å kreve?

7090922[/snapback]

 

tror faktisk man må det. var ihvertfall slik tidligere.

7139000[/snapback]

 

Noen som husker/vet om man må VISE legitimasjon, eller holder det med å oppgi det?

Det er stor forskjell i dette... :ph34r:

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så negative til 150%-greia?

 

Man kan faktisk få gjort et kupp en gang eller to, hva er negativt med det?

7069161[/snapback]

Det ødelegger for konkurransen.

Greit at i en liten periode vil du kanskje få litt billigere produkter, men det er jo begrensa hvor lenge de kan holde på sånn.

 

Etterhvert vil det tilsi konkurs i en eller annen retning og prisene stiger igjen. ;)

7069197[/snapback]

 

Jeg er av den tro at det er en veldig liten del av brukerne som faktisk tar bruk av denne 150% prisforskjellen, nemlig entusiastene. Kommer nok ikke til å føre til konkurser i hverken den ene eller andre retningen.

 

Vi som faktisk bruker dette tilbudet burde jo bare juble, de negative følgene er latterlig små for oss som forbrukere!

Lenke til kommentar
Det er klart at dette ble satt litt på spissen, men hvis en kunde ber om prisbekreftelse og sier at det er for å få produktet mye billigere hos Lefdal, så ødelegger jeg jo for butikken jeg jobber for om jeg faktisk går med på det.

 

Hva med et tilfelle der kunden faktisk har kjøpt produktet hos Lefdal, kommer til deg og ønsker en prisbekreftelse - for å dermed kunne cashe inn 150% av differansen? Kunden kan uansett IKKE kjøpe produktet hos deg, fordi det allerede er kjøpt og så vidt jeg vet har ikke Lefdal åpen retur på produkter.

 

Selv kjøpte jeg en TV på Lefdal forrige uke og fant den på Elkjøp til 1000kr mindre i dag. Jeg har tenkt i all høflighet å be om en prisbekreftelse som jeg kan ta med til Lefdal. Det koster Elkjøp ingenting - og jeg handler ganske mye hos Elkjøp. Dette ville være svært god kundebehandling hos Elkjøp!

 

Bra service bør man yte hele tiden, ikke bare når man har lyst til det. Det er viktig å tenke på kundene man ikke har også.

Lenke til kommentar
Hva med et tilfelle der kunden faktisk har kjøpt produktet hos Lefdal, kommer til deg og ønsker en prisbekreftelse - for å dermed kunne cashe inn 150% av differansen? Kunden kan uansett IKKE kjøpe produktet hos deg, fordi det allerede er kjøpt og så vidt jeg vet har ikke Lefdal åpen retur på produkter.
Ja, det er helt greit. De eneste som taper på det, er jo Lefdal.
Lenke til kommentar

For å se dette ut fra et konkurranse perspektiv:

 

Denne typen garantier er dirkete konkurranse hemnede.. Dette pga kunde altid tar det forgitt at Lefdal _alltid_ har den rimeligste prisen.. Noe som har blitt motbevist gang på gang i dette forumet.. Derfor er det til syvende og sist kunden som taper på dette.. Og Lefdal vinner på det..

Lenke til kommentar
Du sparer på det i forhold til Lefdal og andre butikkers priser, men som datating sier... et sted må Lefdal og de andre butikkenes tap tas inn. Og hvor tror du de gjør det? Hos kundene. Hva tror du prisene hadde vært uten denne garantien? Kanskje nær det samme som du nå "sparer" på garantien?

7070171[/snapback]

 

Lefdal tar inn det tapte på lite prisbevisste kunder, ergo vil de prisbevisste kundene gjøre gode handler også i fremtiden.

 

 

La oss si at butikk A har produktet du ønsker til 4000 kroner. Butikk B har det til 2000 kroner. Med 150% prisgaranti må butikk A sette produktet ned til 1000 kroner. Butikk B må så sette produktet ned til 500 kroner. Så må butikk A sette det ned til 250 kroner. Med fortjenesten som er i elektronikkbransjen i dag sier det seg selv at dette ikke hadde gått i lengden. Om Elkjøp kommer med en lignende garanti, så vil en av de måtte gi seg før eller siden. Men ettersom Elkjøp og Lefdal eies av samme eier, så er vel ikke det noe de vil praktisere.

7071735[/snapback]

 

Kan ikke kalle meg selv noe geni heller men siden det ikke er en prisgaranti går ikke prisen på produktet ned men du får en finnerlønn i tillegg. Siden ikke prisen går ned får du ikke noe igjen på en prisgaranti fra en annen butikk.

 

 

Selger har plikt til å ha lånegjenstander på lager, men om de er tomme for disse, vil det medføre en "betydelig kostnad" å omgjøre en salgsvare til lånegjenstand. Lefdal hadde derfor rett i denne saken...

7066003[/snapback]

 

Etter en uke har du uansett krav på en lånegjenstand, uansett kostnader for butikken... :thumbdown:

 

 

Edit:

Ble en del Quoter fra Afseth men ser på dette fra ett forbrukers perspektiv mer enn fra selgers. Synes det er bra med hard konkurranse...

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Etter en uke har du uansett krav på en lånegjenstand, uansett kostnader for butikken... :thumbdown:
Dette beviser, nok en gang, at forbrukerkjøpsloven kan tolkes slik hver enkelt part ønsker... Ikke engang de som har laget lovene kan gi meg et godt svar når jeg ringer og spør om hva vi har krav til å gjøre, og hva vi har rett på. Det er rett og slett et definisjonsspørsmål, noe som verken er til kjøper eller selgers fordel.
Lenke til kommentar
La oss si at butikk A har produktet du ønsker til 4000 kroner. Butikk B har det til 2000 kroner. Med 150% prisgaranti må butikk A sette produktet ned til 1000 kroner. Butikk B må så sette produktet ned til 500 kroner. Så må butikk A sette det ned til 250 kroner. Med fortjenesten som er i elektronikkbransjen i dag sier det seg selv at dette ikke hadde gått i lengden. Om Elkjøp kommer med en lignende garanti, så vil en av de måtte gi seg før eller siden. Men ettersom Elkjøp og Lefdal eies av samme eier, så er vel ikke det noe de vil praktisere.

7071735[/snapback]

Kan ikke kalle meg selv noe geni heller men siden det ikke er en prisgaranti går ikke prisen på produktet ned men du får en finnerlønn i tillegg. Siden ikke prisen går ned får du ikke noe igjen på en prisgaranti fra en annen butikk.

Poenget med denne "prisgarantien", som mange tror er lik lefdals gamle prisgaranti, er at lefdal skal vite hvilke priser de andre aktørene selger de enkelte produktene for.

 

Dette er en tidkrevende jobb, siden mange butikker endrer priser hver andre eller tredje uke.

 

Men, hvordan kan man vite at lefdal ikke setter ned prisen etter at en person forteller dem "motstanderens" pris, så lefdal kan være billigst.

 

Du må ikke tro at selgere på lefdal opererer med det synet at "150 % tilbake = fornøyd kunde", for det er en helt annen måte jeg har oppfattet det på.

 

Det er en finnerlønn, ikke en prisgaranti.

Lefdal garanterer ikke at de er billigst, og deres tidligere motto "Alltid billigst" er enda "Alltid billig", slik det var etter at prisgarantien ikke ble lovlig lenger.

 

Lefdal garanterer ikke at de er billigst, men de kan være billig.

 

De kan vite motstanderens priser, og forholde seg etter dem, så de ikke er dyrest, ihvertfall.

 

Dette er jo bare kundens beste, da?

 

Det er ikke mye arbeid for noen tusen kroner spart.

 

Synes det er dumt å fokusere på at dette er en negativ ting for kundene, for det går jo bare i deres favør.

 

Dessuten har lefdal finnerlønn mot seg selv, så ser du at prisen er blitt satt ned innen 30 dager, får du 150% av differansen på dette også.

 

Kan aldri tenke meg at dette er negativt for kunder. :whistle:

 

Takk for meg.. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...