Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det unødvendig med piggdekk i oslo?

Lilja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal kjøpe nye vinterdekk nå snart og har vært veldig sta på å kjøpe piggdekk. Slet endel på vinterføret som var i oslo i fjor, hadde piggfrie, men det gjorde kanskje de med piggdekk også?. Vet ikke hvor slitte de piggfrie jeg hadde er, så det kan jo være en årsak.

Men sånn i forhold til at jeg for det meste kjører i oslo, men har noen hytteturen og slikt på fjellet er det unødvendig med piggdekk da?? :hmm:

Lilja :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel i sør man har vekslende vær med frost og mildvær omverandre. Altså - en dag smelter det litt, og til natten fryser det på igjen til is.

Dermed piggdekk.

Bor man i innlandet, med stabile lave vintertemperaturer, ville jeg gått for piggfrie.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg kjører mest i Oslo-området, og har turer på fjellet noen ganger i løpet av vinteren. Kanskje en tur til vestlandet eller Nordland også. De 2 siste bilene mine har jeg kjørt piggfritt, og har ikke hatt problemer med det.

Men: Det viktigste er at DU føler deg trygg med det du kjører på. Dersom piggfritt ikke tilfredsstiller dine behov, kjøper du pigg. Selv om jeg, og sikkert mange andre, synes piggfritt dekker behovet du beskriver.

Skrevet

Piggfritt funker som bare f*** så lenge du forhører deg litt, leser litt tester i div blad for å finne ut hvilket piggfritt som er bra. Det er stor forskjell på noen serru :)

Skrevet

Jeg kjørte piggdekk i vinter, synes ikke det gav meg noe mer sikkerhet enn diggfrie, så til vinteren kommer jeg til å kjøre PIGGFRIE uten tvil, ikke bare er det bedre for miljøen, det er bedre for meg også, mindre bråk enn fra piggdekk bl.a. Jeg kjører også til hytta på fjellet hver helg nesten og der har jeg ingen problemer med på piggfrie heller. :)

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Det er også viktig å huske på at det viktigste på vinterføre er hodet til den som kjører bilen (det samme gjelder på sommerføre, selvsagt). Det hjelper ikke hvor gode vinterhjul man har (med eller uten pigger) dersom man bryter naturlovene.

Skrevet

WORD.

Problemet i mange tilfelder som jeg har satt,

er f.eks at folk som tror de har bedre feste pga piggdekk

suser fordi meg på vei til hytta på fjellet, og noen km etterpå,

stopper jeg å må hjelpe de opp av grøfta.

Det har skjedd meg flere ganger.

Så uansett dekk, kjør forsiktig på vinterveier, så går det greit. ;)

Skrevet

Jeg har kjørt piggfritt i flere år og er meget godt fornøyd med det. Har hatt skikkelige problemer (i Oslo!) kun én gang, men dat stoppet både busser og drosjer. Så glatt var det.

Det er viktig at du selv føler deg trygg når du kjeører. Det er mye mer behagelig å kjøre piggfritt, men du må ta det litt mer med ro. Ikke kjøre som du har futen eller en annen stygging etter deg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kva skjer om ein fyr (som meg) kjem inn til oslo med 4 splitter nye piggdekk og råner rundt i på Karl Johan, må eg også betale avgift da? (vis man skal være lovlig), eller kordan er dette?

Er det slik i Bergen og Trondheim også?

Skrevet
Kva skjer om ein fyr (som meg) kjem inn til oslo med 4 splitter nye piggdekk og råner rundt i på Karl Johan, må eg også betale avgift da? (vis man skal være lovlig), eller kordan er dette?

7182486[/snapback]

Da må du betale, men det går da ann å kjøpe dagspass eller lignende korttidsordninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...