Gå til innhold

Fotokonkurransen 2.0 Runde 4: Høst


magneska

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men synes det var noe  bra i denne konken. Mye jeg synes kunne gjennomgått endel fargebehandling i PS. Stemmen min kunne gått til naboens garasje, for fargesammensetningen er nesten perfekt. Denne fikk derimot ikke stemmen pga mangelen på skarphet. Stemmen gikk derfor til Høstmorgen.

7089012[/snapback]

 

Jeg syns det hadde vært interessant om du faktisk pekte på de bildene du (og eventuelt andre!) syns har potensiale for å bedres gjennom fargebehandling i PS. Personlig er jeg noe av en kløne der, syns jeg selv, men jeg har i det siste jekket opp fargene mine en del og lurer jo derfor litt på om mitt (klarte å smelle inn et snapshot denne helgen) er i den gruppen. Egentlig lurer jeg nemlig på om jeg har strukket strikken for langt... :)

 

Forøvrig ble jeg også utrolig skuffet over (bevegelses?)uskarpheten i "Naboens garasje", som virkelig hadde knalle farger. Ut fra exif så det litt ut som no' grei optikk også? (en konstant f/2.8 zoom)

 

Når det gjelder tema/hvem drar stemmer, så syns jeg både Monsteret og MyBigMouth har gode poenger. Personlig foretrekker jeg det gode fotografiet fremfor den artige tolkningen, men fotografi er et utrolig mangfoldig uttrykk, og de morsomme idéene er ofte (men ikke alltid!) også godt gjennomførte

Lenke til kommentar
Jaja, glemte konken jeg :(

 

Men synes det var noe  bra i denne konken. Mye jeg synes kunne gjennomgått endel fargebehandling i PS. Stemmen min kunne gått til naboens garasje, for fargesammensetningen er nesten perfekt. Denne fikk derimot ikke stemmen pga mangelen på skarphet. Stemmen gikk derfor til Høstmorgen.

 

Igjen ser jeg at det er ikke bildet konken dømmes på, men meningen/humoren med bildet. Synes i grunn dette er veldi synd jeg. Alle de som kommer på andre skal vite det at kommer du på andreplass, med et godt bilde uten humor, så har du mesteparten av tyngden med stemmer som har fotokunnskap på din side. Dette er ikke frekt ment, men det er som oftest "bare noen som titter innom" og ser noe morsomt som stemmer på bildet. IMO...

7089012[/snapback]

Tror jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig. Jeg synes det er helt greit å stemme på et humoristisk bidrag dersom du liker det! Selvsagt er det en fordel at de er bra teknisk også. Men dette er en ganske så smal konkurranse i utgangspunktet, og dersom man skal stille strengere krav til det fototekniske, tror jeg konkurransen kan begraves med det samme. Selv har jeg til gode å komme med noe bidrag i denne konkurransen, men jeg har likevel fulgt ivrig med de siste ukene. Kan ikke si at jeg bestandig er så imponert over kvaliteten på bildene, men jeg synes det er moro å se hvordan deltakerne har tolket de forskjellige temaene. Selv om jeg kanskje ikke er imponert over kvaliteten, blir jeg likevel ofte imponert over kreativiteten som er vist i løpet av bare et par dager. Synes dermed ikke det er feil å gi stemmen sin til et slikt kreativt bidrag, dersom det ikke er andre bidrag som appellerer mer til deg.

 

Ser ut til at denne konkurransen trenger alle de bildene de kan få, og skal man begynne å lage regler for at bildet må være av høy fototeknisk kvalitet, er det ikke sikkert det kommer inn flere bidrag lenger…

7089971[/snapback]

 

Du har delvis rett du og...

For å klare opp i det jeg mente; synes synd på personen som ender på 2. plass (som oftest) fordi vinneren har et humoristisk bilde. Personene som kommer på 2 plass har ofte et perfekt utført bilde. Synes da det er synd at dette ikke verdsettes, og at personen da tror han har gjort en dårlig jobb. Hvis noen skjønner...

 

Edit:

 

Hva er letteste måte å sjekke .exif filen på?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Igjen ser jeg at det er ikke bildet konken dømmes på, men meningen/humoren med bildet. Synes i grunn dette er veldi synd jeg. Alle de som kommer på andre skal vite det at kommer du på andreplass, med et godt bilde uten humor, så har du mesteparten av tyngden med stemmer som har fotokunnskap på din side. Dette er ikke frekt ment, men det er som oftest "bare noen som titter innom" og ser noe morsomt som stemmer på bildet. IMO...

7089012[/snapback]

Jeg føler vel mange kanskje stemmer uten å legge så mye vekt på hva som faktisk er temaet. En annen ting som jeg synes man burde legge mer vekt på er at dette tross alt er en fotokonkurranse, og i utgangspunktet ikke en konkurranse i kreativitet. Av og til er temaene slik at det er helt greit å være kreativ, som f. eks i rundene med ordtak og reklame. I tillegg så liker jeg heller ikke så ofte bidrag som består av en montering av flere bilder. Når det gjelder temaet høst så synes jeg det er viktige at bildet faktisk gjenspeiler det de fleste forbinder med den aktuelle årstiden. Med andre ord så setter ikke "Du høster som du sår" meg i høststemning, selv om det er en morsomt bidrag. En annen ting som jeg ikke synes fungerer er bilder i svart/hvitt av løv. Det er vel nesten et "hån" mot høsten? "Høstmorgen" synes jeg er et utrolig fint bilde, selv uten fantastiske farger. Det får meg i alle fall til å tenke på kjølige og fuktige morgener! Hvis temaet hadde vært stemning så hadde det vært et fantastisk bra bidrag. Jaja, dette var bare noen tanker!

Lenke til kommentar
ja? hvem vant, hvordan ble poengene?

7108254[/snapback]

Beklager :cry:

Har vært uten nett noen timer, men registrerte antall poeng klokka 21.00!

 

1. plass: AuEn med "Høstmorgen"

2. plass: sentimental med "Du høster hva du sår"

3. plass: Fribbern med "Høstens siste blad"

 

Gratulerer så masse :thumbup:

 

Poengfordelinga etter runde 4:

1. Fribbern - 6p

1. magneska - 6p

3. AuEn - 4p

3. glenulv - 4p

3. Tdale - 4p

3. sentimental - 4p

7. sthlm - 2p

8. stoners - 1p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...