Gå til innhold

Nvidia vs ATI, erfaringer for de som kjenner begge


Troxx

Anbefalte innlegg

Min erfaring med ATI:

ATI all in Wonder 128/ og andre rage 128 kort.

ATI mobile....

ATI X800XL

Diverse andre versjoner.

 

Med Nvidia:

XFX 6800GS

POV Geforce 2 64MB

Gainward 6800LE

MSI 6800

Diverse andre versjoner.

 

Fellesnevner for ATI kort:

Snodig "flickering" og diverse aritfacts ved spill på alle kort, uavhengig av hovedkort. X800XL mye bedre enn 6800 kort til BF2 ... om man ser bort fra diverse feil. Har ikke fått et ok signal til TV fra et ATI kort.

 

Nvidia kort:

Har alltid fungert greit mht TV

Kun XFX kortet har hatt artifacts..

6800 serien moddet/klokket bra

 

Bildet fra X800XL er penere enn Nvidia 6800, enda disse gir penere 3Dmark resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringer med ATI:

 

r9800pro

x800xt pe

 

Nvidia:

 

gf 1, 2, 3, 4, 5, og 6800gt

 

Har kommet frem til at Nvidia kort funker rett og slett bedre...tenker da på drivere. Har hatt en del bugs med ATI opp gjennom tidene med problemer med avspilling av div video codecer, og et par spill..

 

Nvidia er best! ;)

Lenke til kommentar

hadde nvidia fra gf2 mx til fx 5700 gikk da over til 9500 fra ati, og har aldri angret etterpaa.. har aldri hatt problemer med tv ut (utenom at antennesignalet forstyrret bildet hvis den stod i samtidig som jeg hadde pc'en koblet opp mot tv'et)

 

syns nvidia har hatt daarligere loesninger en ATi paa driverfronten oxo, men det er min mening..

 

enkelt aa greit vil du aldri, noensinne faa et klart svar paa hvorfor ATieller Nvidia er best, for du har alltid de som foretrekker det ene fremfor det andre.

 

Det aa velge mellom Intel\AMD ATi\Nvidia Pc\MAC osv er som aa velge en religion, alle har sine tilhengere som tilber "guden" sin, og proever aa konvertere alle til sin religion (som selvfoelgelig er den eneste riktige)

og hvis du snakker stygt om den ene, saa blir det hellig krig for aa forklare at slik er det ikke...

 

jeg liker ATi best, det er min personlige mening.(laptopen min har Nvidia GO420)

 

saann, naa kan fortsette kranglingen om hvorfor ATi er darlig eller bra iforhold til nvidia..men noe svar faar dere aldri!

Lenke til kommentar

men alle er jo det... bare les paa andre forum oxo, der er nemlig Intel best! Nei, AMD, Nei, ATi,Nei,Nvidiaosv ;)

 

defleste har en formening om at det ene merket er bedre en det andre...

 

man ser det samme fenomenet hos for.eks. de som driver med bil...

 

"Det en elsker, hater den neste"

skriver du at du liker f.eks. amd sine CPu'er.. da faar du forum opp og forum ned med meldigner om hvorfor intel sin er mye bedre, selv om du kanskje nettopp har kjoept en AMD, og ikke vil rive pc'en for aa byggeden helt opp paa ny.

 

 

jeg mener, gaa for det merket du liker best. er du misfornoeyd, kan du alltids bytte;)

Endret av Changis
Lenke til kommentar

jeg liker ATI best, men av en eller annen grunn sitter jeg alltid med nVidia.. :S

 

jeg kjøper når jeg ser noe billig brukt, og jeg vet at nVidia yter også.

 

men neste gang jeg skal ha noe til å spille med, da bilr det nytt ATI, og dette er pga. grafikk kvaliteten.

 

vinkeluavhengig AF gjør faktisk en synlig forskjell, og AF er veldig viktig for grafikkkvaliteten, mye viktigere enn AA.

 

dessuten så støtter ATI kortene AA og HDR samtidig, nå kommer sikkert nVidia med dette i neste generasjon, men da kan jeg si at ATI har høyere ytelse per kjerne. iallefall med dagens generasjon.

 

ang. drivere så er jeg ikke så veldig kjent med ATI sine, men nVidia har nylig herpa sine deluxe!!

jeg ble jævla irritert når de nye greiene kom som skulle være så bra, det er jo bare noe jævla ubrukelig dritt!

heldigvis kan jeg sette tilbake til det som nå er gammeldags driver interface.

Lenke til kommentar

Damit erfaring

 

-8500 M2 (6/10)

-9700 Pro (9/10 - for sin tid)

-9800 XT (7/10)

-X800XL (7/10)

-X1900XTX (8/10)

-X1950XTX (9/10)

 

Overall: 7.66~

 

NVIDIA erfaring:

 

-GeForce 4MX (7/10 - for sin tid)

-6800GT (7/10)

-6800Ultra (8/10)

-7800GS (7/10)

-7800GTX (8/10)

 

Overall: 7.4

 

Har hatt 1 mer ATi kort gjennom tidene; og mener av mitt kjappe resonnement at jeg generelt har vært "litt" mer fornøyd med ATi sine kort enn NVIDIA, men det er små marginer som egentlig spiller inn. :cool:

Lenke til kommentar
flere tester har bevist  at  selv om Ati har vert  marginalt  tregere så har  de  scorer mere på videokvaliteten.

 

Nvida har vert noe  raskere  men da med  litt dårligere videokvalitet.

men  merker  men  det i det hele tatt noe til forskjellen ?

 

Likevel  foretreker jeg  et  ATI basert kort. vet ikke hvorfor.

7069460[/snapback]

 

Skal du ta high-def screenshots og titte på i ettertid legger du nok merke til det, men in-game. Njeeh.

Det som gjør at jeg heller velger Nvidia akkurat nå er kjøleløsningen på 7900GTO/GTX, samt effektforbruket. ATi's er/har vært nokså ekstreme på de felta, men det bedrer seg vel nå med X1950 Pro og 80nm prod.

 

Generellt sett er jo toppkorta bedre på forskjellige områder/spill, det å velge et eller det andre har utrolig lite å si akkurat nå rent ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Det jeg har sett på alle ati kort jeg har brukt er "gliper" i skarpe vinkler, samt blinkende trekanter her og der. Sist jeg så disse tingene var med X800XL i BF2.

 

Husker og å ha sett deler av bokstaver som står og blinker (ati...)...

 

Eneste Nvidia kort som har laget krøll er XFX6800GS, det har gjort at deler av "texture" har blitt borte (ikke på samme måre som med ati.)

 

Ønsket ikke noen krig mellom ati nvidia her, og det er nok av dere som har vært i begge lerie, som samtidig har hodet i brukbar stand.

 

Noen som har "bilder (foto)" av skrøpelig skjermbilde? Tror vel at screenshot ikke duger som dokumentasjon her..

Endret av Troxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...