Gå til innhold

IE fortsatt klart i teten


Anbefalte innlegg

Statistikken fra OneStat. Som alle ser er Opera med, og har Tyskland som sitt beste marked.

 

Og her er statistikken fra Net Applications.

 

Så nå kan alle studere statistikk på egen hånd, og glemme hw.no sin dårlige journalistikk. Tok meg 10 min å finne dette.

7052929[/snapback]

Opera er helt klart med, poenget var om andelen skulle vært større...

 

Mht nettleser, så har jeg innstallert både Opera og Firefox på maskinen hjemme, men ender somregel opp med å bruke IE... i det store og hele merker jeg lite forskjell på nettleserene som er tilgjengelige i dag(edit: IE6 krever selvfølgelig endel oppdateringer fra den originale releasen). Synes også IE7 funker helt utmerket, den stasjonære PCen hjemme har de siste mnd kjørt Windows Vista, akkurat nå er det RC1, men regner med å oppdatere den til RC2 over helgen nå.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At IE7 henter inn 90 % av gapet i funksjonalitet mot FF og Opera er klart, men er jo ikke akkurat argumentet for at folk ikke har valgt å skifte tidligere.

 

Mine grunner for å bruke primært FF.

  • Følger standarder bedre enn IE6 og eldre
  • Ekstremt konfigurerbar når det gjelder tilleggsmoduler, f.eks. skins, noscript, mouse gesture, dictionary tooltip, Foxy Tunes, og masse mer (det er nesten ubegrensede muligheter). Med rette skins ser faktisk FF nesten ut som IE.
  • Tabs
  • Glimrende verktøy for utvikling av nettsider. Noe som er helt topp når man arbeider med dette.
  • Søk i verktøylinje (noe IE først får med IE7)
  • For FF 2.0 - stavekontroll i skjemaer. Topp når man skriver mye i skjemaer.
  • Krasjer FF, krasjer bare FF. Krasjer IE6, så påvirker det også deler av operativsystemet.

Så for min del vil IE6 og IE7 bare bli noe jeg har installert for å kunne teste nettsidene jeg lager.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
IE følger ikkje w3 standaren

(Den lager sine egne)

 

Eg skjønner egentlig ikkje at folk stoler på IE  når dem skal ta seg ein tur i nettbanken for eksempel :no:

 

Og du er nærmest garantert å få spyware og virus vis du bruker IE

7053419[/snapback]

 

 

Dette er det dummeste jeg har hørt! Jeg har brukt IE i alle år, da jeg verken liker Opera eller FF. Og hvis du har sånn noenlunde nettvett og har opppdatert antivirus/FW så får du ikke virus/spyware på maskina.

De få gangene jeg har fått virus, så har dette kommet gjennom epost og det er mange, mange år siden sist.

Oppdaterte til IE7 RC1 er det vel og er veldig fornøyd :thumbup:

 

Hadde FF og opera hatt like mange brukere som IE, så tenker jeg hackere osv hadde giddet og funnet mange sikkerhetshull der også!

Lenke til kommentar
At IE7 henter inn 90 % av gapet i funksjonalitet mot FF og Opera er klart, men er jo ikke akkurat argumentet for at folk ikke har valgt å skifte tidligere.

 

Mine grunner for å bruke primært FF.


  •  
     
     
  • Følger standarder bedre enn IE6 og eldre
     
     
     
  • Ekstremt konfigurerbar når det gjelder tilleggsmoduler, f.eks. skins, noscript, mouse gesture, dictionary tooltip, Foxy Tunes, og masse mer (det er nesten ubegrensede muligheter). Med rette skins ser faktisk FF nesten ut som IE.
     
     
     
  • Tabs
     
     
     
  • Glimrende verktøy for utvikling av nettsider. Noe som er helt topp når man arbeider med dette.
     
     
     
  • Søk i verktøylinje (noe IE først får med IE7)
     
     
     
  • For FF 2.0 - stavekontroll i skjemaer. Topp når man skriver mye i skjemaer.
     
     
     
  • Krasjer FF, krasjer bare FF. Krasjer IE6, så påvirker det også deler av operativsystemet.
     
     
     

Så for min del vil IE6 og IE7 bare bli noe jeg har installert for å kunne teste nettsidene jeg lager.

7053175[/snapback]

Punkt 1 og 2 er godt mulig at FF er sterkere, men så lenge det ikke er noe folk flest merker, så..... Punkt 3 løser IE7. Punkt 4, det finnes mange slike verktøy og det er vel strengt tatt ikke mange som utvikler nettsider? Ser hvertfall ikke det som argument for at de store massene skal bruke FF. Søk i verktøyslinje har vært tilgjengelig som "tillegg" til IE i lengre tid, f.eks google, jeg er heller ingen sterk tilhenger av denne type funksjonalitet i verktøyslinjene(vil ha minst mulig dill der). Stavekontroll høres kjekt ut, men.. IE6 krasjer etter min erfaring veldig sjelden i forhold til Opera og Firefox(når jeg har prøvd disse). Og etter at Windows XP kom, så har jeg heller ikke opplevd at en IE krasj påvirker OSet på noen måte. Windows Explorer derimot er en annen historie.

 

Poenget mitt er at FF skal ikke bare være litt bedre, men være merkbart bedre enn IE7 dersom man skal få folk til å laste den ned i Vista eller XP. Til nå har man jo klart å skremme mange over til Firefox og Opera ved å overbevise dem om at de andre nettleserene er utrolig mye sikrere, men jeg er langt fra overbevist om at dette faktisk er den hele og fulle sannheten. Jeg tror at når man får opp tempoet med å finne feil i andre nettlesere, så vil den gjeldende sannheten endre seg deretter, noe vi allerede ser tegn på. Selv tror jeg det er viktigere å lære folk til å forstå hva som er sunn fornuft på nettet enn hvilken nettleser de bruker.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg bruker fortsatt IE. Har prøvd Firefox og Opera men likte dem ikke.

 

Jeg har aldri forstått hva som er så bra med de andre nettleserene??

 

Forsøk gjerne å overbevis meg :)

7053017[/snapback]

Tabs for en ting, blant annet.

7053062[/snapback]

Og ikke minst -- Opera reagerer på "back" knappen idet du trykker på den. Ikke et sekund etterpå... Hverken Firefox eller IE har en sjanse på det punktet. Men på grunn av dette bruker jo Opera en god del RAM hvis det er ledig RAM tilgjengelig.

Lenke til kommentar
At IE7 henter inn 90 % av gapet i funksjonalitet mot FF og Opera er klart, men er jo ikke akkurat argumentet for at folk ikke har valgt å skifte tidligere.

 

Mine grunner for å bruke primært FF.


  •  
     
     
     
  • Følger standarder bedre enn IE6 og eldre
     
     
     
     
  • Ekstremt konfigurerbar når det gjelder tilleggsmoduler, f.eks. skins, noscript, mouse gesture, dictionary tooltip, Foxy Tunes, og masse mer (det er nesten ubegrensede muligheter). Med rette skins ser faktisk FF nesten ut som IE.
     
     
     
     
  • Tabs
     
     
     
     
  • Glimrende verktøy for utvikling av nettsider. Noe som er helt topp når man arbeider med dette.
     
     
     
     
  • Søk i verktøylinje (noe IE først får med IE7)
     
     
     
     
  • For FF 2.0 - stavekontroll i skjemaer. Topp når man skriver mye i skjemaer.
     
     
     
     
  • Krasjer FF, krasjer bare FF. Krasjer IE6, så påvirker det også deler av operativsystemet.
     
     
     
     

Så for min del vil IE6 og IE7 bare bli noe jeg har installert for å kunne teste nettsidene jeg lager.

7053175[/snapback]

Punkt 1 og 2 er godt mulig at FF er sterkere, men så lenge det ikke er noe folk flest merker, så..... Punkt 3 løser IE7. Punkt 4, det finnes mange slike verktøy og det er vel strengt tatt ikke mange som utvikler nettsider? Ser hvertfall ikke det som argument for at de store massene skal bruke FF. Søk i verktøyslinje har vært tilgjengelig som "tillegg" til IE i lengre tid, f.eks google, jeg er heller ingen sterk tilhenger av denne type funksjonalitet i verktøyslinjene(vil ha minst mulig dill der). Stavekontroll høres kjekt ut, men.. IE6 krasjer etter min erfaring veldig sjelden i forhold til Opera og Firefox(når jeg har prøvd disse). Og etter at Windows XP kom, så har jeg heller ikke opplevd at en IE krasj påvirker OSet på noen måte. Windows Explorer derimot er en annen historie.

 

Poenget mitt er at FF skal ikke bare være litt bedre, men være merkbart bedre enn IE7 dersom man skal få folk til å laste den ned i Vista eller XP. Til nå har man jo klart å skremme mange over til Firefox og Opera ved å overbevise dem om at de andre nettleserene er utrolig mye sikrere, men jeg er langt fra overbevist om at dette faktisk er den hele og fulle sannheten. Jeg tror at når man får opp tempoet med å finne feil i andre nettlesere, så vil den gjeldende sannheten endre seg deretter, noe vi allerede ser tegn på. Selv tror jeg det er viktigere å lære folk til å forstå hva som er sunn fornuft på nettet enn hvilken nettleser de bruker.

7053569[/snapback]

 

Kunne ikke blitt mere enig med deg når det gjelder det siste du skrev.

Lenke til kommentar
IE følger ikkje w3 standaren

(Den lager sine egne)

 

Eg skjønner egentlig ikkje at folk stoler på IE  når dem skal ta seg ein tur i nettbanken for eksempel :no:

 

Og du er nærmest garantert å få spyware og virus vis du bruker IE

7053419[/snapback]

 

Hvilken w3-standard er det du sikter til?

Mener du noe konkret med "følger ikke standarden" ut over det "alle vet"?

 

Opensource miljøet har forøvrig en lang tradisjon i å snikutvide standarder, dette gjelder ikke bare MS.

 

Er det noen velfungerende browsere (dvs ikke referanseimplementsjoner/testimplementasjoner) som følger W3C-standarder 100%?

Lenke til kommentar
Er det noen velfungerende browsere (dvs ikke referanseimplementsjoner/testimplementasjoner) som følger W3C-standarder 100%?

7053619[/snapback]

Opera er vel den som har kommet nærmest å vise "smileyen" korrekt, spørsmålet er om en 98% implementasjon er bedre enn en 90% implementasjon. Kanskje standarden ikke er så bra dersom ingen følger den?

Lenke til kommentar
Punkt 1 og 2 er godt mulig at FF er sterkere, men så lenge det ikke er noe folk flest merker, så..... Punkt 3 løser IE7. Punkt 4, det finnes mange slike verktøy og det er vel strengt tatt ikke mange som utvikler nettsider? Ser hvertfall ikke det som argument for at de store massene skal bruke FF. Søk i verktøyslinje har vært tilgjengelig som "tillegg" til IE i lengre tid, f.eks google, jeg er heller ingen sterk tilhenger av denne type funksjonalitet i verktøyslinjene(vil ha minst mulig dill der). Stavekontroll høres kjekt ut, men.. IE6 krasjer etter min erfaring veldig sjelden i forhold til Opera og Firefox(når jeg har prøvd disse). Og etter at Windows XP kom, så har jeg heller ikke opplevd at en IE krasj påvirker OSet på noen måte. Windows Explorer derimot er en annen historie.

Min erfaring er at krasjfrekvensen er omtrent den samme for alle tre. Og jeg opplevde sist fredag å måtte restarte hele XP etter IE krasj.

 

Stavekontroll er glimrende, ikke minst nå når Web 2 applikasjoner løper etter oss.

 

Jeg har prøvd omtrent alle andre webutviklerverktøy, kan ikke konkurrere med tillegg i FF når det gjelder rask sjekk/oversikt over kvalitet/koding.

 

Og jeg skrev ikke de store massenes argument, men hvorfor jeg bruker FF.

 

Poenget mitt er at FF skal ikke bare være litt bedre, men være merkbart bedre enn IE7 dersom man skal få folk til å laste den ned i Vista eller XP. Til nå har man jo klart å skremme mange over til Firefox og Opera ved å overbevise dem om at de andre nettleserene er utrolig mye sikrere, men jeg er langt fra overbevist om at dette faktisk er den hele og fulle sannheten. Jeg tror at når man får opp tempoet med å finne feil i andre nettlesere, så vil den gjeldende sannheten endre seg deretter, noe vi allerede ser tegn på. Selv tror jeg det er viktigere å lære folk til å forstå hva som er sunn fornuft på nettet enn hvilken nettleser de bruker.

7053569[/snapback]

 

Jeg tror alt i dag er funksjonaliteten i FF og Opera merkbart bedre i forhold til også IE7 (jeg bruker faktisk også IE7 for testing), at hadde man prøvd disse i større grad, hadde langt flere droppet IE. Noe tydelig Tyskland er et eksempel på. Det er nettsteder i Tyskland som har oppimot 60 % FF (og da snakker vi om 3 - 6 mill sidevisninger pr mnd.). Og med MS sin ekstremt langsomme utviklingstakt vil gapet øke kraftig i løpet av 2007. De har nesten lukket gapet, men jeg regner med at ny funksjonalitet i IE7 tar tid.

 

At sikkerhetsnivå er omtrent det samme på de ulike (med unntak av Opera som klart er bedre), er jeg enig i. Forskjellen når det gjelder sikkerhet er at både Opera og FF bruker stor grad av ekstern sikkerhetsreview (tredje part), noe som faktisk er en betydelig trygghet. I hvilken grad MS gjør det aner jeg ikke.

 

Ellers er det ikke noe grunn til at mengden feil i FF skal akselerere, koden er fritt tilgjengelig og den er nok analysert på kryss og tvers av svært mange. Nye feil blir til en viss grad innført ved nye versjoner. Større problem er at feil i IE finnes bare gjennom reverse enginering eller prøv/feil metode. Det betyr egentlig at IE7 kan ha hull på størrelse med en låvedør som man finner ved en tilfeldighet.

 

Et siste, og ikke uviktig moment er at ved at FF, Opera og Safari får større markedsandeler, tvinger det MS til å følge standarder i større grad, samt at konkurransen øker utviklingstakten. Bare av den grunn bør man anbefale at langt flere bruker FF, Opera med flere.

Lenke til kommentar
En fullt patchet xp maskin med windows brannmuren enablet og en porsjon vett og forsiktighet får ikke virus via browseren. Spyware/malware/adware er også mulig å unngå dersom man bruker hjernen litt. Dersom man i tillegg har et godt fungerende antivirus/antispyware etc. løsning skal en være ganske uheldig for å ryke til.

 

Stort sett er det en grunn til at noen alltid får virus mens andre aldri får det..

7052830[/snapback]

 

I den kommentaren min, så siktet jeg til kjøpt på elkjøp kunder. Dem som stort sett ikke har så mye peiling. Jeg klarer fint å ikke få virus med IE og Winbrannmur, men vil nå si at mitt nivå av data forståelse ligger litt over gjennomsnittet.

 

:hmm:

 

 

 

Må si meg enig med Gammelsko. Liker ikke layout og design på de andre nettleserne jeg har prøvd. Dessuten blir enkelte sider seende helt forferdelige ut. Jeg vet dette kommer av dårlig koding etc, men det hjelper meg lite...

7053156[/snapback]

 

Her ser du hvor god forståelse IE har på koding.. :p

 

Eneste som er "problemet" med andre browserer, er at de fleste sider er laget for IE, og derfor kan få litt problemer med andre leserer. Men de fleste "offisielle" sidene kan man lese og bruke uten problem i andre browsere. Eks: Avant Browser

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg håper at langt flere får øynene opp for Firefox og Opera.

 

Nå i forbindelse med overgang til IE7 må mange ansatte i bedrifter lære seg noe nytt, så da er det en glimrende anledning til å gå over til Firefox eller Opera. I det minste bør arbeiderene kunne få velge mellom IE7 og en annen. Da hadde nok statestikken etter hvert sett en del annenledes ut.

 

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å velge IE7 fremfor Firefox.

 

Edit: Ved bruk at Firefox eller Opera blir også overgangen til Linux langt enklere.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...